Hvilke bryllups-traditioner synes du ikke om?

Er du faret vild i planlægningen af din fest, eller er du bare vild med påske? Så skal du kigge herinde.
Dr_bp
Indlæg: 274
Tilmeldt: 16. sep 2015, 13:53
Kort karma: 58
Likede indlæg: 551

Re: Hvilke bryllups-traditioner synes du ikke om?

Indlægaf Dr_bp » 4. mar 2016, 10:37

Annione skrev:Kort sagt.

Jeg synes ikke om at kaste med ris. Hvis de ikke er vaskede sviner de. Fuglene har ikke godt af det. Og så kan jeg helt generelt ikke se fidusen - skal man vade rundt hele dagen med ris langt nede i kjolen og i trussen?

At rive brudens slør i stykker. Hvis nogen begynder at pille i mit slør, så får de fammer en regning på det. Lige så med mandens slips og sokker.

Strømpebåndet er fint nok, men min mand skal altså ikke op under min kjole og tage det af med tænderne. Jeg tror bare jeg underlader at have ét på.

Kysse-runder gider jeg heller ikke.

Jeg må sprede ordet på min polterarbend - én af de sjovere traditioner. Og jeg har på forhånd frabedt mig at skulle drikkes stangstiv, for jeg bliver bare fuld går kold kl. 21 og brækker mig i 1,5 døgn efter. + at jeg ikke skal sælge kys på strøget.

:-D

Ellers får i da bare toastmasteren til at sige det på selve dagen. Det er fint nok.

Jeg var egentlig ligeglad med om de rev i mit slør, men min veninde, som havde været med ude at købe det, kunne slet ikke have at det skulle rives i stykker (det var altså også sygt dyrt!), så hun bandt noget pangfarvet tyl i mit hår inden brudevalsen. Problem solved.

Kysserunderne havde jeg det også lidt anstrengt med, men vores gæster begrænsede sig til 2, og det var faktisk både fint og sjovt. Jeg har endnu ikke set en gom bide strømpebåndet af bruden. Det er sgu også en lidt mærkelig tradition.

I det hele taget tror jeg, man skal tage den slags traditioner afslappet og gøre hvad der passer en uden at opstille for mange forhåndsregler for deltagerne. Et bryllup er fedt hvis man kan mærke brudeparret gennem hele festen.
2
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21958
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59560

Re: Hvilke bryllups-traditioner synes du ikke om?

Indlægaf DetSorteCirkus » 4. mar 2016, 10:41

Jeg har gået og tænkt lidt over, hvorfor jeg egentlig finder de fleste bryllupstraditioner underholdende.
Jeg tror simpelthen, at det skyldes, at de ved de konkrete bryllupper har været et tilvalg, og at de er eksotiske for mig. I min familie bruger man slet ikke store bryllupsfester, og selve vielsen bliver foretaget på det første det bedste rådhus. Oprindeligt startede den procedure med, at mine forældres generation var 68'ere og sikkert mente, at tradtionerne reproducerede nogle kønsroller og en småborgerlighed, som de ikke brød sig om og derfor mest af praktiske grunde giftede sig. For kvindernes vedkommende var det også meget vigtigt at beholde deres efternavn, selvom det dengang krævede en særlig ansøgning.

I især min ene venindes familie afspejler bryllupstraditionerne nogle generelle værdier, fx. fastlåste, gammeldags kønsroller og en masse pligtskyldighed overfor familien, og der kan jeg sagtens forstå, at de hænger hende ud af halsen. Jeg ville slet ikke gide den slags, hvis jeg følte, at det blev forventet af mig på en måde, hvor et "nej" blev mødt med surhed og bitre ord, uanset om jeg kunne lide de enkelte traditioner eller ej. Jeg ville fx. hade kysseturene, hvis jeg vidste, at store fester i min kreds havde det med at få et lidt smålummert, misogynt skær over sig, eller hvis de, igen, var et krav, hvor mine personlige grænser blev vurderet som værende mindre vigtige.

Jeg blev i sin tid konfirmeret som den eneste af min mormor og morfars børnebørn, og der var det netop sjovt med traditionerne, fordi jeg selv havde valgt at blive konfirmeret, og fordi min familie gik med på det hele, fordi det betød noget for mig. At vrænge på næsen af andres konfirmationer og traditionelle bryllupper ville jo være lige så slemt som at sætte et citronfjæs op over, at brudeparret ønskede et mere afslappet koncept.
2
godtnavn
Indlæg: 11157
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1104
Likede indlæg: 12974

Re: Hvilke bryllups-traditioner synes du ikke om?

Indlægaf godtnavn » 4. mar 2016, 11:34

Dr_bp skrev:
I det hele taget tror jeg, man skal tage den slags traditioner afslappet og gøre hvad der passer en uden at opstille for mange forhåndsregler for deltagerne. Et bryllup er fedt hvis man kan mærke brudeparret gennem hele festen.


Men ved man, at der er traditioner, man ikke bryder sig om, er det vel bedre at stille regler end at have det skidt til sit bryllup.
2
Dr_bp
Indlæg: 274
Tilmeldt: 16. sep 2015, 13:53
Kort karma: 58
Likede indlæg: 551

Re: Hvilke bryllups-traditioner synes du ikke om?

Indlægaf Dr_bp » 4. mar 2016, 12:16

godtnavn skrev:
Dr_bp skrev:
I det hele taget tror jeg, man skal tage den slags traditioner afslappet og gøre hvad der passer en uden at opstille for mange forhåndsregler for deltagerne. Et bryllup er fedt hvis man kan mærke brudeparret gennem hele festen.


Men ved man, at der er traditioner, man ikke bryder sig om, er det vel bedre at stille regler end at have det skidt til sit bryllup.

Jo jo, helt sikkert. Men der er jo ingen grund til at sende en invitation ud med punktopstillede regler for hvad man absolut ikke vil have. Det bliver hurtigt en festdræber.
Man kan jo frabede sig riskastning og lejlighedssange i invitationen, og ellers lige gøre opmærksom på at man ikke elsker kysserunden, slørrivningen og hvad det ellers kan være når man byder velkommen. Der kan det også gøres lidt mere varmt og knapt så stift som det ellers kan forekomme på skrift.
Jeg ved ikke.. Jeg synes det bliver styrende og 'bridezilla' -agtigt med alle de formaninger på forhånd.
Til vores bryllup rejste vi os bare og forklarede de ting, vi ikek havde tænkt os. Fx at kaste brudebuketten. Så virker det mere afslappet.
2
godtnavn
Indlæg: 11157
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1104
Likede indlæg: 12974

Re: Hvilke bryllups-traditioner synes du ikke om?

Indlægaf godtnavn » 4. mar 2016, 13:19

Dr_bp skrev:
godtnavn skrev:
Dr_bp skrev:
I det hele taget tror jeg, man skal tage den slags traditioner afslappet og gøre hvad der passer en uden at opstille for mange forhåndsregler for deltagerne. Et bryllup er fedt hvis man kan mærke brudeparret gennem hele festen.


Men ved man, at der er traditioner, man ikke bryder sig om, er det vel bedre at stille regler end at have det skidt til sit bryllup.

Jo jo, helt sikkert. Men der er jo ingen grund til at sende en invitation ud med punktopstillede regler for hvad man absolut ikke vil have. Det bliver hurtigt en festdræber.
Man kan jo frabede sig riskastning og lejlighedssange i invitationen, og ellers lige gøre opmærksom på at man ikke elsker kysserunden, slørrivningen og hvad det ellers kan være når man byder velkommen. Der kan det også gøres lidt mere varmt og knapt så stift som det ellers kan forekomme på skrift.
Jeg ved ikke.. Jeg synes det bliver styrende og 'bridezilla' -agtigt med alle de formaninger på forhånd.
Til vores bryllup rejste vi os bare og forklarede de ting, vi ikek havde tænkt os. Fx at kaste brudebuketten. Så virker det mere afslappet.


Arh okay så misforstod jeg dig, troede du mente man bare skulle tage traditionerne med som de kom, vi planlægger også bare at sige det på dagen :)
1
Brugeravatar
Craver
Indlæg: 255
Tilmeldt: 9. sep 2015, 07:41
Kort karma: 72
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 638

Re: Hvilke bryllups-traditioner synes du ikke om?

Indlægaf Craver » 6. mar 2016, 08:12

Årh, jeg synes, det er lidt svært. Jeg kan dog godt lide at deltage i bryllupper, hvor alt er traditionelt, og man ved, de har knoklet derudaf med diverse DIY projekter i matchende lilla nuancer til bordpynten, så det passer til invitationer og takkekort. Men jeg er ikke selv meget for det :) nok mest fordi jeg ikke finder det særligt vigtigt.

Min kæreste og jeg snakker om borgerlig vielse med familie og de tætteste venner - bagefter mad med familien, og så et par timer "fri", og så leje et eller andet sted (helst et slidt spillested eller en rar bodega) og have en skøn aften med venner, hvor vi så forhåbentlig kan undgå det sædvanelige bryllupshejs. Og så slutte af med en pølsevogn, haha :D jeg vil stensikkert mest gå op i et fælles ja, en lækker kjole og fine sko. Resten er lidt underordnet i min verden.
0
... I would name her Rock'N'Roll
Brugeravatar
musel
Indlæg: 168
Tilmeldt: 10. jan 2016, 19:43
Kort karma: 37
Likede indlæg: 352

Re: Hvilke bryllups-traditioner synes du ikke om?

Indlægaf musel » 8. mar 2016, 08:24

De fleste bryllupstraditioner er lidt for voldsomme og "for meget" for mig, men jeg er heller ikke generelt så traditionel i den forstand. Min kæreste er langt mere traditionel, så hvis vi skal giftes, skal der findes en gylden middelvej. Jeg holder mig selv væk fra de meget traditionelle bryllupper da jeg ikke synes det er sjovt og ja, for voldsomt for mig, medmindre brudeparret er meget tæt på. Så tager jeg mig sammen. Stille og rolige bryllupper elsker jeg. Jeg var til et havebryllup med grill og haveborde med frit bordvalg i sommer, og det var sindssygt hyggeligt.
1
Brugeravatar
Aima
Indlæg: 3595
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 1397
Likede indlæg: 15898

Re: Hvilke bryllups-traditioner synes du ikke om?

Indlægaf Aima » 19. mar 2016, 08:41

Hvis jeg nogensinde bliver gift, bliver det 100% fordi det er (meget) vigtigt for ham, jeg så gifter mig med, og hvis vi holder bryllupsfest, bliver det også for hans skyld. Jeg er ikke selv interesseret i nogen af delene, men jeg har heller ikke et decideret antipati, og jeg vil gøre meget for mennesker jeg elsker.

Udover kage, kan jeg ikke komme i tanke om nogle bryllupstraditioner, jeg bryder synderligt om. Jeg kunne gå med til hvid/lys kjole, en lidt tilfældig-i-looket-brudebuket, brudevals og tale fra min mand. Ris-kasteri, slør, tale eller sange eller andre indslag fra gæster, kysserunder, strømpebåndsvisning og glasklirren er et no-go. Jeg ville simpelthen føle, jeg sad og spillede skuespil, hvis jeg accepterede de ting til mit eget bryllup.

Så; noget med en skøn, men ikke brudetraditionel, kjole, en buket min mor havde bundet af blomster fra haven, et festtelt, noget lækkert mad, fadølsanlæg og drinks, et godt band og fest i sommernatten til solen står op. Dét ville være mit ønskescenarie, hvis det skulle være...
0
I'll stick with hell no's and headphones...
Brugeravatar
Mus84
Indlæg: 157
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:47
Kort karma: 14
Likede indlæg: 237

Re: Hvilke bryllups-traditioner synes du ikke om?

Indlægaf Mus84 » 20. mar 2016, 06:30

Mange traditioner har jeg tænkt at jeg ikke gad, men nogle faldt naturligt og blev faktisk ret stemningsfulde.

Vi sov adskilt af praktiske årsager natten inden. Nåede på cafe med veninde om aftenen og det var sådan en hyggelig måde at glæde sig på.

Vi mødtes inden vielsen så han så min brudekjole, men det gjorde slet ikke noget. Faktisk var det romantisk at have det første møde næsten for os selv.

Vi fik taget billeder inden vielsen og de er så smukke og stemningsfulde og tror faktisk ikke jeg ville se mere lykkelig ud bare fordi det var efter vielsen.

Vi gik ind til vores borgerlige vielse sammen.

Vi havde en dj til at spille til vielsen.

Sæbebobler i stedet for ris og det var super smukt.

Buffet og langborde med utraditionel bordplan - det fungerede så godt og maden var skøn.

Der var et par kysserunder og tror der blev klirret to gange, meget passende og hyggeligt.

Ikke noget strømpebånd der blev vist frem (havde et på til at starte med, men det gled ned i mudderet under fotograferingen, men havde nu ikke vist det alligevel - er slet ikke en tradition i vores omgangskreds)

Vi dansede brudevals og det var fantastisk og stemningsfuldt. Vi havde øvet hjemme i stuen og det var så sjovt og hyggeligt. Der blev klippet strømper (og boxershorts - det har jeg da aldrig oplevet før). Men det var sjovt. Var dog blevet lidt sur hvis de havde klippet hans pissedyre slips.

Ikke riven i slør. Havde ikke noget på, så det var så nemt.

Så blanding af traditioner og os. Synes det var perfekt.
5
"I only drink champagne when I am happy and when I am sad ....
... otherwise I never touch the stuff unless I am thirsty"
Brugeravatar
mulledit
Indlæg: 956
Tilmeldt: 15. sep 2015, 08:08
Kort karma: 51
Likede indlæg: 877

Re: Hvilke bryllups-traditioner synes du ikke om?

Indlægaf mulledit » 30. mar 2016, 08:40

Mus84 skrev:Mange traditioner har jeg tænkt at jeg ikke gad, men nogle faldt naturligt og blev faktisk ret stemningsfulde.

Vi sov adskilt af praktiske årsager natten inden. Nåede på cafe med veninde om aftenen og det var sådan en hyggelig måde at glæde sig på.

Vi mødtes inden vielsen så han så min brudekjole, men det gjorde slet ikke noget. Faktisk var det romantisk at have det første møde næsten for os selv.

Vi fik taget billeder inden vielsen og de er så smukke og stemningsfulde og tror faktisk ikke jeg ville se mere lykkelig ud bare fordi det var efter vielsen.

Vi gik ind til vores borgerlige vielse sammen.

Vi havde en dj til at spille til vielsen.

Sæbebobler i stedet for ris og det var super smukt.

Buffet og langborde med utraditionel bordplan - det fungerede så godt og maden var skøn.

Der var et par kysserunder og tror der blev klirret to gange, meget passende og hyggeligt.

Ikke noget strømpebånd der blev vist frem (havde et på til at starte med, men det gled ned i mudderet under fotograferingen, men havde nu ikke vist det alligevel - er slet ikke en tradition i vores omgangskreds)

Vi dansede brudevals og det var fantastisk og stemningsfuldt. Vi havde øvet hjemme i stuen og det var så sjovt og hyggeligt. Der blev klippet strømper (og boxershorts - det har jeg da aldrig oplevet før). Men det var sjovt. Var dog blevet lidt sur hvis de havde klippet hans pissedyre slips.

Ikke riven i slør. Havde ikke noget på, så det var så nemt.

Så blanding af traditioner og os. Synes det var perfekt.


Det minder rigtig meget om vores bryllup...

Vi dansede brudevals til Everlasting love med U2 og så var det ikke vals, for min mand kan slet ikke danse.. Men jeg klarede mig vist igennem uden at grine. Han fik klippet sokker og slips havde han slet ikke på.
0
Bøllen 08.06.2010 :love:

Billen 22.07.2014 :love:


IG blogger under navnet Strawberryonion
Nashley
Indlæg: 1
Tilmeldt: 23. maj 2016, 16:19
Kort karma: 0

Re: Hvilke bryllups-traditioner synes du ikke om?

Indlægaf Nashley » 23. maj 2016, 16:31

Jeg har forsøgt at frabede mig traditionen med ris (og ikke få den erstattet af fuglefrø) - men min svigermor har lidt svært ved at acceptere det og påstår at folk bare selv har ris med (hun har selv altid en pose med til bryllupper) - min kæreste bakker mig ikke helt op, så forsøger at indgå kompromis så de istedet må kaste ris under brudevalsen.

Jeg nægter at vise mit strømpebånd - folk behøver ikke se mine ben. Men gommen må gerne tage det af og kravle ind under kjolen hvis han vil det.

Jeg tager mit slør af inden brudevalsen, da der ikke skal klippes i det. Overvejer at købe et billigt de kan ødelægge, men ved ikke endnu.

Vi forlader ikke festen ved midnat - vi bliver til sidste gæst er gået (eller vi falder om af træthed)

Jeg har heller ikke planer om at bære både forlovelsen og vielsesring fremadrettet, hvilket især min mor er meget fortørnet over. Men er så dårlig til smykker og glæder mig til jeg får en glat ring istedet for den med sten.

Til jer der har brugt sæbebobler istedet for ris; giver det ikke mærker på tøjet?? - havde nemlig selv overvejet det. Evt. Rosenblade hvis præsten er med på det, men der giver jo et oprydningsarbejde.
0
Brugeravatar
Annione
Indlæg: 3634
Tilmeldt: 11. aug 2015, 21:23
Kort karma: 822
Likede indlæg: 7730
Kontakt:

Re: Hvilke bryllups-traditioner synes du ikke om?

Indlægaf Annione » 23. maj 2016, 17:15

Nashley skrev:Jeg har forsøgt at frabede mig traditionen med ris (og ikke få den erstattet af fuglefrø) - men min svigermor har lidt svært ved at acceptere det og påstår at folk bare selv har ris med (hun har selv altid en pose med til bryllupper) - min kæreste bakker mig ikke helt op, så forsøger at indgå kompromis så de istedet må kaste ris under brudevalsen.

Jeg nægter at vise mit strømpebånd - folk behøver ikke se mine ben. Men gommen må gerne tage det af og kravle ind under kjolen hvis han vil det.

Jeg tager mit slør af inden brudevalsen, da der ikke skal klippes i det. Overvejer at købe et billigt de kan ødelægge, men ved ikke endnu.

Vi forlader ikke festen ved midnat - vi bliver til sidste gæst er gået (eller vi falder om af træthed)

Jeg har heller ikke planer om at bære både forlovelsen og vielsesring fremadrettet, hvilket især min mor er meget fortørnet over. Men er så dårlig til smykker og glæder mig til jeg får en glat ring istedet for den med sten.

Til jer der har brugt sæbebobler istedet for ris; giver det ikke mærker på tøjet?? - havde nemlig selv overvejet det. Evt. Rosenblade hvis præsten er med på det, men der giver jo et oprydningsarbejde.


Vi har aftalt med stedet, at de ikke tillader, at man kaster med ris :-D

Man kan åbenbart få noget pletfri sæbebobler... Vi vil nemlig også gerne have sæbebobler, og jeg var også bekymret for pletter.
0
Brugeravatar
achillaxedprune
Indlæg: 3667
Tilmeldt: 4. jan 2016, 18:38
Kort karma: 1204
Likede indlæg: 12187

Re: Hvilke bryllups-traditioner synes du ikke om?

Indlægaf achillaxedprune » 25. maj 2016, 06:56

Jeg kendte slet ikke halvdelen (mindst) af brullypstraditionerne, da vi blev gift... Så de var logisk nok ikke en del af vores dag. De ville heller ikke have været det, havde vi kendt til dem. Det eneste, som var traditionelt på vores dag, tror jeg var brudevals og afklipning af sokker. Og så var der et par taler, men virkelig ikke særlig meget - vi havde også frabedt os sange og taler, da vores fest var mere lowkey. Det passede godt til os.

Jeg kan dog lide dem alle sammen til andres brullyp! Det er da hyggeligt at være en del af, hvis brudeparret synes, at det er lige det, som skal til... Så banker jeg glædeligt på service, giver gas og hujer når der flashes strømpebånd og sure tæer. Og synger med på samme og holder mund under taler.
0
Hvis man vil behandle folk ens, skal man behandle dem forskelligt.
Citat: Ukendt morfar.
Brugeravatar
Venus222
Indlæg: 1048
Tilmeldt: 4. sep 2015, 18:32
Kort karma: 135
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Likede indlæg: 2693

Re: Hvilke bryllups-traditioner synes du ikke om?

Indlægaf Venus222 » 26. maj 2016, 20:54

Jeg har det stramt med størstedelen af traditionerne, men i sær kysserunterne ville jeg insistere at blive fri for. Fanme nej, om jeg gider at blive kysset på af alle mulige, mere eller mindre fremmede mænd! :badr:
1
IrmaPigen
Indlæg: 7796
Tilmeldt: 17. apr 2016, 06:38
Kort karma: 973
Likede indlæg: 12462

Re: Hvilke bryllups-traditioner synes du ikke om?

Indlægaf IrmaPigen » 25. jun 2016, 06:49

Det hele. Jeg er bare ikke til traditionelle bryllupper.

Jeg har det lidt som Danseprinsesse. Bortset fra i min version er det en god frokost og så ud i lufthavnen, hvor man hopper på et fly til en lækker destination.
0

Tilbage til "Fest og bryllup"