Hvor meget skal børnepengene dække?

Brugeravatar
JackieO
Indlæg: 158
Tilmeldt: 8. nov 2015, 22:08
Kort karma: 25
Likede indlæg: 574

Hvor meget skal børnepengene dække?

Indlægaf JackieO » 4. mar 2016, 21:27

Jeg spørger, fordi jeg lige har haft en diskussion med mine to børns far (Vi er ikke sammen, gik fra hinanden for 6 år siden). På det tidspunkt fik børnene folkeregisteradresse hos mig, og derfor er det mig, der har fået børnepengene for dem. Børnene bor halvt hos os hver, og han betaler selvfølgelig mad til dem, når de er hos ham, og køber legetøj til dem. Men udover det, har han helt fra starten besluttet, at fordi jeg fik børnepenge fra staten, skulle jeg betale ALLE andre udgifter til dem: Alt tøj, overtøj, fodtøj, cykler, skoletasker, kontingenter og udstyr til fritidsaktiviteter, frisør, skolemælk, skolefrugt, deltagelse i arrangementer i fritiden, osv. Det har jeg så gjort i de sidste 6 år.

Vores diskussion drejede sig om betaling af fritidsordning, hvor jeg før har haft fuld friplads, men efter at have fået et job, hvor jeg tjente lidt mere, er beløbet blevet reguleret, jeg skal betale ca 600 om måneden. Da jeg spurgte ham, om han ville hjælpe med at betale halvdelen af den udgift blev han meget vred på mig og henviste igen til, at børnepengene skulle dække det (og det handler som sagt ikke om, at han betaler børnepenge til børnene eller mig, for det gør han ikke, men om de børnepenge, man som forældre får fra staten).

Så mit spørgsmål er, om det er den normale fordeling af udgifter i skilsmissefamilier? Jeg er klar over, at det er et privilegium at man kan få et økonomisk tilskud fra staten til at forsørge sine børn, men udgifterne er jo noget større end børnepengene, og derfor mener jeg ikke at den forælder, der får børnepenge skal stå for fuld forsørgelse af børnene. Men det er mine børns far uenig i, og mener at jeg bare prøver at presse penge ud af ham.
0
Brugeravatar
JackieO
Indlæg: 158
Tilmeldt: 8. nov 2015, 22:08
Kort karma: 25
Likede indlæg: 574

Re: Hvor meget skal børnepengene dække?

Indlægaf JackieO » 4. mar 2016, 22:02

Vil det sige, at du betaler alle udgifter til din datter (også alt hendes tøj, fritidsaktiviteter m.m.), men at faren får halvdelen af børnefamilieydelsen uden at bruge nogle penge på hende, udover selvfølgelig på mad?

Mht ikke at mangle noget økonomisk, har min situation været, at jeg til tider har haft en meget lav indkomst, eller har været på barsel og dimitendsats på dagpenge, mens børnenes far har haft et godt betalt job og har haft 2-3 gange så meget udbetalt som mig, så derfor har jeg skullet vende hver 5-øre for at kunne købe de nødvendige ting til børnene, mens han havde meldt sig ud af det økonomiske ansvar for dem.
0
Brugeravatar
JackieO
Indlæg: 158
Tilmeldt: 8. nov 2015, 22:08
Kort karma: 25
Likede indlæg: 574

Re: Hvor meget skal børnepengene dække?

Indlægaf JackieO » 4. mar 2016, 22:14

Ha, ha. Ja, jeg synes også det er lidt grotesk. Og det er ikke, fordi jeg ikke har stillet spørgsmålstegn til fordelingen af udgifter over for ham, men det er bare aldrig nogensinde faldet i god jord og er som regel endt med vredesudbrud og trusler. Så jeg har ikke de store forventninger om, at tingene kommer til at ændre sig, men ville bare høre, hvordan andre deleforældre administrerede børnefamilieydelsen.
0
Brugeravatar
JackieO
Indlæg: 158
Tilmeldt: 8. nov 2015, 22:08
Kort karma: 25
Likede indlæg: 574

Re: Hvor meget skal børnepengene dække?

Indlægaf JackieO » 4. mar 2016, 22:45

Rikke skrev:Hov... Han betaler ikke børnepenge til dig?


Nej, det har han aldrig haft lyst til.
0
Brugeravatar
JackieO
Indlæg: 158
Tilmeldt: 8. nov 2015, 22:08
Kort karma: 25
Likede indlæg: 574

Re: Hvor meget skal børnepengene dække?

Indlægaf JackieO » 4. mar 2016, 22:50

Dikus skrev:Alternativt give ham bopælen for den ældste og så anvende samme model for økonomien?


Ja, det har han også på et tidspunkt foreslået, da han mente, at børneydelsen var en guldgrube, som jeg levede et luksusliv for. Jeg har ikke syntes at det ville være en god ide, da det ville betyde, at barnet skulle skifte skole, da vi ikke bor i samme kommune, og selvfølgelig jeg kunne se for mig, at det ville give en forskelsbehandling af børnene, hvor det barn, som havde bopæl hos ham, aldrig ville komme til frisøren eller få en ny skoletaske eller ordentligt overtøj om vinteren osv.
0
MOGA
Indlæg: 4032
Tilmeldt: 21. aug 2015, 20:34
Kort karma: 521
Likede indlæg: 7352

Re: Hvor meget skal børnepengene dække?

Indlægaf MOGA » 4. mar 2016, 23:30

Jeg ville nok sende ham et link til statsforvaltningens hjemmeside, hvor der står, at man har pligt til at forsørge sit barn samt en oversigt over indtægter og udgifter forbundet med børnene. Dernæst ville jeg spørge ham, om han helst ville betale halvdelen af udgifterne eller børnebidrag.
5
Brugeravatar
JackieO
Indlæg: 158
Tilmeldt: 8. nov 2015, 22:08
Kort karma: 25
Likede indlæg: 574

Re: Hvor meget skal børnepengene dække?

Indlægaf JackieO » 5. mar 2016, 00:52

Dikus skrev:
JackieO skrev:
Dikus skrev:Alternativt give ham bopælen for den ældste og så anvende samme model for økonomien?


Ja, det har han også på et tidspunkt foreslået, da han mente, at børneydelsen var en guldgrube, som jeg levede et luksusliv for. Jeg har ikke syntes at det ville være en god ide, da det ville betyde, at barnet skulle skifte skole, da vi ikke bor i samme kommune, og selvfølgelig jeg kunne se for mig, at det ville give en forskelsbehandling af børnene, hvor det barn, som havde bopæl hos ham, aldrig ville komme til frisøren eller få en ny skoletaske eller ordentligt overtøj om vinteren osv.


Det dur jo ikke, hvis barnet ikke kan blive i skolen. Det andet leder mig hen til at tænke, du har et højere niveau for udgifter til børnene, end han finder nødvendigt. Og så giver det jo god mening, han ikke vil betale for det. Hvis vi da ikke er ude i direkte omsorgssvigt, og så synes jeg, du har et større problem end økonomien .


Jeg har ikke et højt niveau for tøj, og køber ikke noget dyrt mærketøj, andet end måske lige vinterjakker og støvler, men der prøver jeg altid at finde det på tilbud (og bruger meget tid på at lede efter tilbud, når jeg køber tøj og ting til dem). Mit niveau er, at jeg synes de skal have nyt tøj, når de er vokset ud af det gamle eller der er huller i bukserne og skoene, eller at de skal have en større cykel, når de er vokset fra den gamle, eller at der skal betales kontingent til deres fritidsaktiviteter og købes udstyr til det.

Og alle de ting oplever jeg, at deres far enten ikke registrerer, eller at han bare venter på at jeg sørger for at ordne og betale tingene. Og han kan vente MEGET længe, så derfor når jeg altid at købe tingene først, da jeg ikke ønsker, at det skal gå ud over børnene.
0
Brugeravatar
Æble
Indlæg: 6650
Tilmeldt: 5. jan 2016, 18:26
Kort karma: 865
Likede indlæg: 18832

Re: Hvor meget skal børnepengene dække?

Indlægaf Æble » 5. mar 2016, 06:47

På statsforvaltningens hjemmeside er der en oversigt over hvor meget han skal betale. Det er indkomstafhængigt og det laveste beløb er ca 1200 som han kan trække fra i skat. Bed ham betale og hvis han ikke vil så kan du få statsamtet til at udbetale dem til dig og inddrive dem hos ham.
0
Brugeravatar
Æble
Indlæg: 6650
Tilmeldt: 5. jan 2016, 18:26
Kort karma: 865
Likede indlæg: 18832

Re: Hvor meget skal børnepengene dække?

Indlægaf Æble » 5. mar 2016, 06:50

0
Brugeravatar
girl_beat
Indlæg: 3982
Tilmeldt: 21. sep 2015, 19:24
Kort karma: 406
Likede indlæg: 5211

Re: Hvor meget skal børnepengene dække?

Indlægaf girl_beat » 5. mar 2016, 07:57

MOGA skrev:Jeg ville nok sende ham et link til statsforvaltningens hjemmeside, hvor der står, at man har pligt til at forsørge sit barn samt en oversigt over indtægter og udgifter forbundet med børnene. Dernæst ville jeg spørge ham, om han helst ville betale halvdelen af udgifterne eller børnebidrag.

Dette lyder som en god plan - især at synliggøre indtægter/udgifter og gøre opmærksom på, hvis der er et underskud, som I bør være fælles om at dække.

Jeg bliver sgu lidt træt, når alle råber 'Statsforvaltning' hver gang der er den mindste uenighed blandt deleforældre. Vores offentlige system er ved at brase sammen og giver månedlange ventetider, fordi voksne mennesker ikke selv kan tænke og klare deres problemer...
3
I don't mind living in a man's world as long as I can be a woman in it! :-D
Brugeravatar
No_Link
Indlæg: 65
Tilmeldt: 6. feb 2016, 09:13
Kort karma: 6
Likede indlæg: 63

Re: Hvor meget skal børnepengene dække?

Indlægaf No_Link » 5. mar 2016, 09:22

Til dem der forundret spørger, hvorfor en far ikke betaler børnebidrag. Det kan der være mange årsager til. Enten skal man finde en frivillig løsning, hvor forælderen, der ikke har barnet/børnene boende betaler et aftalt beløb. Det kan i øvrigt sagtens være højere, end det af det offentlige angivet. ELLER også skal bopælsforældrene selv AKTIVT søge statsforvaltningen om, at standartbeløbet - evt. reguleret efter indtægt, hvis den anden forælder tjener over et vist beløb - bliver udbetalt af det offentlige (Udbetaling Danmark), som så til gengæld inddriver beløbet hos samværsforælderen. Uanset hvad, skal bopælsforældren selv gøre noget aktivt - det er ikke penge, der kommer af sig selv.

Jeg mener, at lovgivningen er sådan - dog alt efter samværsform - at den der modtager børnebidrag fra samværsforældren skal stå for alle udgifter. Ligesom TS gør - hun modtager bare ikke noget børnebidrag fra faren. Hvis jeg var hende, ville jeg ansøge statsforvaltningen om det. Så er der ikke noget med, at faren kan tilbageholde penge, hvis han er i dårligt humør.
0
Korthed er talentets søster,
Anton Tjekhov 1860-1904
Brugeravatar
No_Link
Indlæg: 65
Tilmeldt: 6. feb 2016, 09:13
Kort karma: 6
Likede indlæg: 63

Re: Hvor meget skal børnepengene dække?

Indlægaf No_Link » 5. mar 2016, 09:24

Det KUNNE også være, at far måske var med på at lave en løsning, der hedder, at begge forældre har et barn boende, og dermed begge modtager børnefamilieydelse og børnetilskud til enlige (forudsat at man er enlig selvf.), og så betaler begge forældre normalbidraget til hinanden og trækker begge beløbet fra i skat (børnebidrag er fradragsberettiget). Det kunne jo være, at far også kunne få boligstøtte - selvom mors ville dale med færre børn fastboende på matriklen - alt efter om man bor til leje.

Jeg mener i øvrigt også, at enlige forsørgere har et højere beskæftigelsesfradrag.
0
Korthed er talentets søster,
Anton Tjekhov 1860-1904
MOGA
Indlæg: 4032
Tilmeldt: 21. aug 2015, 20:34
Kort karma: 521
Likede indlæg: 7352

Re: Hvor meget skal børnepengene dække?

Indlægaf MOGA » 5. mar 2016, 09:28

Statsforvaltningen fastsætter normalt ikke børnebidrag, hvis man har børnene lige meget. Jeg tror de går ud fra, at hvis man kan samarbejde i en 7/7 ordning, så kan man også ordne økonomien i fællesskab.
Men det er selvfølgelig muligt, at de vil fastsætte bidrag alligevel, hvis det kan dokumenteres, at far ikke vil løfte sin del af forsøgerbyrden.
4
MOGA
Indlæg: 4032
Tilmeldt: 21. aug 2015, 20:34
Kort karma: 521
Likede indlæg: 7352

Re: Hvor meget skal børnepengene dække?

Indlægaf MOGA » 5. mar 2016, 10:01

FruDulle skrev:TS skriver selv at far ikke har haft lyst til at betale bidrag


Men det afgør han jo ikke nødvendigvis selv.
Hvis ikke han vil løfte sin del af byrden, og TS ikke har lyst til at leve med det, så kan han blive tvunget til at betale. Hvis Statsforvaltningen træffer afgørelse om, at han er bidragspligtig og han alligevel ikke betaler, så kan TS anmode om, at Udbetaling Danmark udbetaler pengene. De indkræver dem derefter hos far, og hvis han ikke betaler, ryger den til skat.

Det er sikkert ikke særligt godt for samarbejdet, men TS må jo gøre op med sig selv, hvilken vej hun vil gå.
0
Brugeravatar
No_Link
Indlæg: 65
Tilmeldt: 6. feb 2016, 09:13
Kort karma: 6
Likede indlæg: 63

Re: Hvor meget skal børnepengene dække?

Indlægaf No_Link » 5. mar 2016, 10:05

Enig med MOGA.
0
Korthed er talentets søster,
Anton Tjekhov 1860-1904

Tilbage til "Forældre"