Computerspil og aldersgrænser

Brugeravatar
Tibbler
Indlæg: 4645
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 248
Likede indlæg: 8390

Computerspil og aldersgrænser

Indlægaf Tibbler » 4. mar 2016, 19:09

Vores 10-årige søn synes det er dybt urimeligt, at han ikke må spille Counterstrike, Call of duty og GTA. Der er nemlig flere af hans venner, der spiller de spil.

I mine øjne er det absolut ikke spil for så små børn. Lige hvornår jeg så tænker, at det er ok, er jeg ikke helt afklaret med endnu. Manden er helt med på GTA, de andre skydespil er han dog mere large overfor, men accepterer og støtter op om min holdning.

Men det er svært at blive ved at at holde fast på sådan en beslutning, hvis der vitterligt er så mange omkring ham, som gerne må spille de spil. Emnet er sat på en "emner til forældermøder"-liste i klassen - Så jeg håber, at jeg på et tidspunkt kan få et indblik i hvad de andre forælders holdninger er.

Men hvad oplever/tænker I? Er det bare mig, der er sart?

Jeg er lige kommet i tanke om, at jeg jo har Diablo liggende. Det er en eventyrverden, og derfor et spil, som jeg godt vil lade ham spille. Det er så urealistisk.
0
Brugeravatar
Tibbler
Indlæg: 4645
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 248
Likede indlæg: 8390

Re: Computerspil og aldersgrænser

Indlægaf Tibbler » 4. mar 2016, 21:04

Rakel skrev:Diablo er der da også 15/16 års alder på?

Vi har holdt ganske strikt på aldersgrænser på film/computerspil.
Og være ret ligeglad med sure miner og andres holdninger.

Børnene har så spillet rigeligt af alt muligt, der var alderspassende.


Ja, det er der.

Men det er for mig ikke aldersgrænsen i sig selv, der afgør det for mig. Han har f.eks. også et skateboardspil, som har en aldersgrænse på 16, fordi de sommertider bander i spillet, og falder og slår sig.
Så det er mere en vurdering af spillets indhold, end at vi følger aldersgrænserne på spillet.

Jeg har selv spillet Diablo, og for mig er det en fantasiverden, hvor det at man f.eks skyder et skelet eller en troldmand ikke betyder så meget.
De andre skydespil er rigtige mennesker, tættere på, og i realistiske omgivelser, situationer - Det bryder jeg mig ikke om.

F.eks. har vi spillet "Plants vs Zombies - Garden Edition", som er et skydespil bygget op ligesom f.eks. Counterstrike. Men figurerne er tegneserieplanter og zombier. Fuldstændig uskyldigt og sjovt.
0
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8894
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25488

Re: Computerspil og aldersgrænser

Indlægaf Madam Pomfrey » 4. mar 2016, 22:37

jeg har det lidt blandet med de der aldersangivelser, - mine børn får også lov til at se film, de efter anvisningerne ikke er gamle nok til.

Her har de fået lov til at spille counterstrike af de nævnte. Call of duty har den knap 12 årige så også fået lov til at spille nu, men han er god til at skelne imellem tingene. Counterstrike spiller de også, i en ældre version, i klubben (fra midt 2. klasse og op) og det synes jeg så IKKE er ok. En ting er hvad man giver lov til hjemme, men en off. inst. skal sgu overholde aldersanvisninger, både på film og spil.


De har for flere år tiden prøvet GTA på deres nintendoer, egentligt mest fordi mange af deres kammerater måtte spille det. Men der var ingen tvivl om at det spil havde negativ indflydelse på dem, og deres opførsel, og at spillet påvirkede dem uhensigtsmæssig. Og derfor var det slut med det. De øvrige spil, har jeg ikke oplevet have indflydelse på dem på samme måde.
Og mest af alt bruger de deres skæmtid på at spille minecraft og se youtubevidoer.
0
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
Panton
Indlæg: 4496
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:50
Kort karma: 941
Likede indlæg: 4728

Re: Computerspil og aldersgrænser

Indlægaf Panton » 5. mar 2016, 09:16

Jeg retter mig ikke efter alderen angivet på spillet. Jeg kigger på mit barn og vurderer hvad han kan klare og hvordan hans person er til at skelne mellem det. Min spiller alle de tre nævnte spil og jeg oplever ikke at han irl hiver noget fra spillene med.

Det er meget socialt, fx cs-go er de mange omkring comp og baner, samt min søn har oprettet en clan med venner for at kunne spille sammen. Det er meget stratetisk og GTA, ja det kan godt være lidt for meget, men min søn griner lidt af det og ved godt det er spil. Der sidder de også på ps4 mange sammen i hvert hjem og hygger om banerne. Jeg har samme holdning til Call om duty.

Men i bund og grund handler det om barnet og dens person, nogen kan tåle det og andre kan ikke. Man kan ikke skære alle over en kam.
1
You Think you’re in shape, until you try boxing// Tough times don't last, tough people do

Winners never quit
Quitters never win
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Computerspil og aldersgrænser

Indlægaf Sangius » 5. mar 2016, 09:26

Counter Strike ville jeg nok ikke tænke videre over. Børn leger jo med pistoler, leger politi, soldat osv. Det ved udmærket hvad der foregår. Det er også mere strategi frem for noget andet.

GTA ville jeg nok aldrig lade mine unger spille... I det spil kan du kneppe ludere, tage stoffer, slagte folk med motorsave, lave al slags kriminalitet i verden osv... Det må blive sådan en spil de spiller, når de selv kan købe det... :P
Det er sgu lidt noget andet at blive dumpet ned i en bane i CS, og så rende rundt og skyde modstanderen. :)

Men det er mange år siden, jeg har spillet CS. Måske det har ændret sig?
Senest rettet af Sangius 5. mar 2016, 09:36, rettet i alt 1 gang.
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
No_Link
Indlæg: 65
Tilmeldt: 6. feb 2016, 09:13
Kort karma: 6
Likede indlæg: 63

Re: Computerspil og aldersgrænser

Indlægaf No_Link » 5. mar 2016, 09:30

Jeg er HELT enig med Panton. Det handler om barnet, og barnets person og barnets evne til at skelne m.v. Min søn har spillet siden han var 7-8 år (bl.a. GTA og CoD). Han går for at være meget social, meget omsorgsfuld, og ikke på nogen måde "skæv" i sin opfattelse af verden eller sociale relationer.

Han er 9,5 og har lige selv købt Call of Duty black opps til ps4.

Ligeså tit spiller han golf eller tennis på wii.....
1
Korthed er talentets søster,
Anton Tjekhov 1860-1904
Brugeravatar
No_Link
Indlæg: 65
Tilmeldt: 6. feb 2016, 09:13
Kort karma: 6
Likede indlæg: 63

Re: Computerspil og aldersgrænser

Indlægaf No_Link » 5. mar 2016, 09:33

Til gengæld sidder mit barn ikke på sit værelse og spiller. Alle konsoller og computere står i vores køkken-alrum. Alle kan se hvad han spiller og hvordan han reagerer på det, og vi kan dermed bryde ind og forklare eller stoppe spillet, hvis der er noget uhensigtsmæssigt og så tage en snak om det.

Jeg oplever derimod mange børn, der sidder alene med computere, tv, ipads og ps3 på deres værelser, hvor forældrene måske ikke har så meget hånd i hanke med, hvad barnet ser, laver, og reagerer på i forhold til, hvad der foregår på skærmen som vi gør. Der er også mange børn i 10-årsalderen der er på facebook. Det vil mit barn ikke få lov til. Heller ikke instagram. Der skal han være ældre og have lært - af bl.a. os forældre - meget mere om, hvordan man gebærder sig på sociale medier, og hvad man kan tillade sig overfor andre.
0
Korthed er talentets søster,
Anton Tjekhov 1860-1904
Brugeravatar
Tibbler
Indlæg: 4645
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 248
Likede indlæg: 8390

Re: Computerspil og aldersgrænser

Indlægaf Tibbler » 5. mar 2016, 11:25

adagio skrev:Hvad frygter du der vil ske hvis han spiller Counter Strike?


Det er ikke så meget en frygt for, hvad der vil ske, men mere en tanke om, at jeg ikke bryder mig om, at han udsættes for bla. vold på den måde. Ligesom jeg jeg ikke lader ham se hvilken som helst film, af samme grund.
0
Brugeravatar
Tibbler
Indlæg: 4645
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 248
Likede indlæg: 8390

Re: Computerspil og aldersgrænser

Indlægaf Tibbler » 5. mar 2016, 11:25

Panton skrev:Jeg retter mig ikke efter alderen angivet på spillet. Jeg kigger på mit barn og vurderer hvad han kan klare og hvordan hans person er til at skelne mellem det. Min spiller alle de tre nævnte spil og jeg oplever ikke at han irl hiver noget fra spillene med.

Det er meget socialt, fx cs-go er de mange omkring comp og baner, samt min søn har oprettet en clan med venner for at kunne spille sammen. Det er meget stratetisk og GTA, ja det kan godt være lidt for meget, men min søn griner lidt af det og ved godt det er spil. Der sidder de også på ps4 mange sammen i hvert hjem og hygger om banerne. Jeg har samme holdning til Call om duty.

Men i bund og grund handler det om barnet og dens person, nogen kan tåle det og andre kan ikke. Man kan ikke skære alle over en kam.


Hvor gammel er han?
0
Brugeravatar
Tibbler
Indlæg: 4645
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 248
Likede indlæg: 8390

Re: Computerspil og aldersgrænser

Indlægaf Tibbler » 5. mar 2016, 11:28

No_Link skrev:Til gengæld sidder mit barn ikke på sit værelse og spiller. Alle konsoller og computere står i vores køkken-alrum. Alle kan se hvad han spiller og hvordan han reagerer på det, og vi kan dermed bryde ind og forklare eller stoppe spillet, hvis der er noget uhensigtsmæssigt og så tage en snak om det.

Jeg oplever derimod mange børn, der sidder alene med computere, tv, ipads og ps3 på deres værelser, hvor forældrene måske ikke har så meget hånd i hanke med, hvad barnet ser, laver, og reagerer på i forhold til, hvad der foregår på skærmen som vi gør. Der er også mange børn i 10-årsalderen der er på facebook. Det vil mit barn ikke få lov til. Heller ikke instagram. Der skal han være ældre og have lært - af bl.a. os forældre - meget mere om, hvordan man gebærder sig på sociale medier, og hvad man kan tillade sig overfor andre.


Vores søn sidder på værelset - Det er delvis også derfor jeg er så obs på, hvad han sidder derinde og spiller.

Han har heller ikke fået lov til at få hverken facebook eller instagramkonto - Endnu en ting, hvor hans forældre, ifølge ham, er ganske urimelige.
0
Brugeravatar
Panton
Indlæg: 4496
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:50
Kort karma: 941
Likede indlæg: 4728

Re: Computerspil og aldersgrænser

Indlægaf Panton » 5. mar 2016, 12:26

Tibbler skrev:
Panton skrev:Jeg retter mig ikke efter alderen angivet på spillet. Jeg kigger på mit barn og vurderer hvad han kan klare og hvordan hans person er til at skelne mellem det. Min spiller alle de tre nævnte spil og jeg oplever ikke at han irl hiver noget fra spillene med.

Det er meget socialt, fx cs-go er de mange omkring comp og baner, samt min søn har oprettet en clan med venner for at kunne spille sammen. Det er meget stratetisk og GTA, ja det kan godt være lidt for meget, men min søn griner lidt af det og ved godt det er spil. Der sidder de også på ps4 mange sammen i hvert hjem og hygger om banerne. Jeg har samme holdning til Call om duty.

Men i bund og grund handler det om barnet og dens person, nogen kan tåle det og andre kan ikke. Man kan ikke skære alle over en kam.


Hvor gammel er han?



han er et fjerde klasses barn . Har spillet GTA siden nr 4 og siden han var ca 6 år. Det har aldrig været et issue overhovedet. Han tager også tingene ret cool og nede på jorden agtig.
1
You Think you’re in shape, until you try boxing// Tough times don't last, tough people do

Winners never quit
Quitters never win
Brugeravatar
No_Link
Indlæg: 65
Tilmeldt: 6. feb 2016, 09:13
Kort karma: 6
Likede indlæg: 63

Re: Computerspil og aldersgrænser

Indlægaf No_Link » 5. mar 2016, 13:34

Familier er forskellige, børn er forskellige. Jeg er glad for, at det ikke er noget, der laves regler om i skolen/forældresamarbejdet ;) Mit hjem - mine regler.

I øvrigt - vi har været meget opmærksomme på, at de her spil er meget kontroversielle i flere familier, så kammerater på besøg har ikke bare fået lov til at spille, når de var her. Vi har altid hørt forældrene ad først.
1
Korthed er talentets søster,
Anton Tjekhov 1860-1904
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Computerspil og aldersgrænser

Indlægaf Bimmerdyret » 5. mar 2016, 13:39

Tibbler skrev:Vores 10-årige søn synes det er dybt urimeligt, at han ikke må spille Counterstrike, Call of duty og GTA. Der er nemlig flere af hans venner, der spiller de spil.

I mine øjne er det absolut ikke spil for så små børn. Lige hvornår jeg så tænker, at det er ok, er jeg ikke helt afklaret med endnu. Manden er helt med på GTA, de andre skydespil er han dog mere large overfor, men accepterer og støtter op om min holdning.

Men det er svært at blive ved at at holde fast på sådan en beslutning, hvis der vitterligt er så mange omkring ham, som gerne må spille de spil. Emnet er sat på en "emner til forældermøder"-liste i klassen - Så jeg håber, at jeg på et tidspunkt kan få et indblik i hvad de andre forælders holdninger er.

Men hvad oplever/tænker I? Er det bare mig, der er sart?

Jeg er lige kommet i tanke om, at jeg jo har Diablo liggende. Det er en eventyrverden, og derfor et spil, som jeg godt vil lade ham spille. Det er så urealistisk.


Glem alt om at der skal laves en klasseregel om at man ikke må spille de pågældende spil, eller at hvis der er en der ikke må spille det når de er sammen, så er der ingen der må.
Det ender nemlig med at dem der ikke må - udelukkes fra det sociale samvær omkring spil.
0
Brugeravatar
Tibbler
Indlæg: 4645
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 248
Likede indlæg: 8390

Re: Computerspil og aldersgrænser

Indlægaf Tibbler » 5. mar 2016, 13:42

adagio skrev:
Tibbler skrev:
adagio skrev:Hvad frygter du der vil ske hvis han spiller Counter Strike?


Det er ikke så meget en frygt for, hvad der vil ske, men mere en tanke om, at jeg ikke bryder mig om, at han udsættes for bla. vold på den måde. Ligesom jeg jeg ikke lader ham se hvilken som helst film, af samme grund.


Men hvis han ikke bryder sig om spillene, undlader han vel at spille dem? Jeg forstår ikke rigtigt problematikken.


Men det har jo ikke noget at gøre med, hvad han bryder sig om eller ej. Han vil jo netop gerne spille dem - Men jeg vil ikke have at han gør pga den realistiske vold.
0
Brugeravatar
Tibbler
Indlæg: 4645
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 248
Likede indlæg: 8390

Re: Computerspil og aldersgrænser

Indlægaf Tibbler » 5. mar 2016, 13:46

Bimmerdyret skrev:
Tibbler skrev:Vores 10-årige søn synes det er dybt urimeligt, at han ikke må spille Counterstrike, Call of duty og GTA. Der er nemlig flere af hans venner, der spiller de spil.

I mine øjne er det absolut ikke spil for så små børn. Lige hvornår jeg så tænker, at det er ok, er jeg ikke helt afklaret med endnu. Manden er helt med på GTA, de andre skydespil er han dog mere large overfor, men accepterer og støtter op om min holdning.

Men det er svært at blive ved at at holde fast på sådan en beslutning, hvis der vitterligt er så mange omkring ham, som gerne må spille de spil. Emnet er sat på en "emner til forældermøder"-liste i klassen - Så jeg håber, at jeg på et tidspunkt kan få et indblik i hvad de andre forælders holdninger er.

Men hvad oplever/tænker I? Er det bare mig, der er sart?

Jeg er lige kommet i tanke om, at jeg jo har Diablo liggende. Det er en eventyrverden, og derfor et spil, som jeg godt vil lade ham spille. Det er så urealistisk.


Glem alt om at der skal laves en klasseregel om at man ikke må spille de pågældende spil, eller at hvis der er en der ikke må spille det når de er sammen, så er der ingen der må.
Det ender nemlig med at dem der ikke må - udelukkes fra det sociale samvær omkring spil.


Jeg har intet skrevet om en klasseregl - blot at jeg gerne ville have indsigt i, hvad de andre børn må og ikke må spille.
Indtil videre har jeg ikke forholdt mig til, hvad han støder på, når han er på besøg hos andre - Det kan jeg umuligt regulere i; uden et forbud mod at besøge dem; men det kunne jeg jo aldrig finde på.
Jeg har dog skrevet til en mor efter en fødselsdag - tror det var, da de gik i 3 klasse. At jeg fandt det meget uheldigt, at de sad til fødselsdagen og spillede GTA.
0

Tilbage til "Børn"