Næsepilleri - sundt, usundt, gør du det?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7578
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1902
Likede indlæg: 24648

Næsepilleri - sundt, usundt, gør du det?

Indlægaf LaScrooge » 5. mar 2016, 12:57

Jeg havde for noget tid siden en væmmelig stafylokok (eller var det streptokok?) -infektion i næsen og fik i den forbindelse at vide af lægen, at man ikke skulle pille næse. Det har generet mig en del, da jeg for det første synes det er ret nødvendigt af hygiejnemæssige årsager og desuden kan finde det ret tilfredsstillende.

Så nu har jeg undersøgt det en smule og der er tilsyneladende delte meninger om hvorvidt det er godt eller skadeligt at pille næse.

En australsk lungelæge og forsker mener at det er sundt, både at pille næsen og at spise det man piller ud. Teorien er, at sekretet i næsen nedbryder de farlige bakterier og mikroorganismer og dét at man indtager det nedbrudte materiale efterfølgende virker som en styrkelse af immunforsvaret, lidt på samme måde som en vaccine gør det: man hjælper kroppen på vej i dannelsen af antistoffer, når man spiser sine bussemænd. http://ekstrabladet.dk/vrangen/article4380037.ece (henvises også til i wikipediaopslaget om næsepilleri)

En anden undersøgelse påstår, at det er usundt, fordi man spreder bakterier og dermed kan højne risikoen for bakterielle infektioner, både i og udenfor næsen. Her er der ikke tale om at man skal spise hvad man graver ud, men om at man skal bruge remedier hvis man piller næse og huske at vaske hænder bagefter. Et remedie er her en vådserviet. http://www.mx.dk/nyheder/global/story/18654516

Et andet sted har jeg læst, at pillen næse skader de små fimrehår der sidder i næsen og ligesom dem i luftrøret er med til at filtrere urenheder fra luften inden den kommer i lungerne. Det antyder, at det er en dårlig idé, men altså, man er jo nødt til det med mindre man vil have størknet snot hængene ud af næsen - ligesom man nogle gange er nødt til det for at kunne trække vejret gennem næsen.

Så hvad pokker mon er sandheden?

Og kunne I finde på at spise jeres bussemænd, hvis det viste sig, at det var decideret godt for kroppen? - det kunne jeg måske godt, hvis jeg kunne komme mig over væmmelsen ved det. Men så skulle det dælme være fordi man direkte kunne påvise den gavnlige effekt.
1
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
Metsen
Indlæg: 254
Tilmeldt: 11. aug 2015, 08:31
Kort karma: 23
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 184

Re: Næsepilleri - sundt, usundt, gør du det?

Indlægaf Metsen » 5. mar 2016, 13:08

Det er da bare for freakin' ulækkert! :badr: Om det så var nok så sundt, så kunne jeg aldrig i livet finde på det!

Føler jeg trang til at skulle pille noget ud, så bruger jeg toiletpapir/lommeletter eller en vatpind, hvis det er sådan rætti genstridigt :lol:
0
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Næsepilleri - sundt, usundt, gør du det?

Indlægaf kidkomb » 5. mar 2016, 13:59

Sidst jeg hørte noget om næsepilleri, var et spørgsmål til en læge om børn der spiser bussemænd. Lægen sagde at det gjorde ingen verdens forskel på noget som helst idet de bakterier der er i bussemænd allerede er i en slimhinde (næsen), så det er allerede inde i kroppen.
Til gengæld putter man flere bakterier ind i næsen når man stopper fingrene derind.

Jeg piller næse. Jeg er til gengæld forsigtig med det og lader helst være, når jeg er på arbejde medmindre jeg kan vaske hænder inden.
Ja, det rager mig langsomt at gøre det og så ekspedere kunder uden at vaske hænder efterfølgende. Mønter og sedler er en omvandrende bakteriebombe, så mine bussemænd er i den forbindelse ret ligegyldige.

Disclaimer; jeg gør det ikke når nogen kan se det. Og jeg sætter dem ikke under bordene el lign)

Mht stafylokokker så ja, det er noget skidt at tvære nogen som helst steder hen. Det kan være årsag til madforgiftning hos andre der kommer i kontakt med det :(
Jeg undersøgte det fordi min svigermor har det i sine bensår (altid, de kan ikke få det væk) og jeg synes det er SÅ ulækkert at hun klør i det!!
1
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7578
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1902
Likede indlæg: 24648

Re: Næsepilleri - sundt, usundt, gør du det?

Indlægaf LaScrooge » 5. mar 2016, 14:08

Metsen skrev:Det er da bare for freakin' ulækkert! :badr: Om det så var nok så sundt, så kunne jeg aldrig i livet finde på det!

Føler jeg trang til at skulle pille noget ud, så bruger jeg toiletpapir/lommeletter eller en vatpind, hvis det er sådan rætti genstridigt :lol:


Ej, come on, Mulle! Det er sundt, du skal! Tag din levertran og dine bussemænd, det er bedre end et æble om dagen :slem: :lol:
4
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
Studsgaard
Indlæg: 5339
Tilmeldt: 1. nov 2015, 15:06
Kort karma: 567
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 8604

Re: Næsepilleri - sundt, usundt, gør du det?

Indlægaf Studsgaard » 5. mar 2016, 14:19

jeg tænker at der godt kan være noget om det med spredningen af bakterierne.

En af mine sønner døjer ofte med små sår i kanten af næsen, som der let kan gå stafylokokker i, netop pga de fleste jo har dem i næsen. Og han har en vane med at klø sig ved næsen (tænker det er ubevidst) han sider ikke med fingrene oppe i næsen, men lige klør sig ved kanten af næsen, så vi er blevet meget opmærksomme på smittefaren ved at føre sig i og omkring næsen.

Så hvis man har pillet/pudset næse, så skal man huske at vaske fingre

Og til spørgsmålet om jeg gør det, ja når det er sådan noget genstridigt noget der genere, så er det altså bare eneste mulighed noglegange. For det kan ikke bare pustes ud.
0
Brugeravatar
BlueBunny
Indlæg: 4382
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:54
Kort karma: 487
Likede indlæg: 10735

Re: Næsepilleri - sundt, usundt, gør du det?

Indlægaf BlueBunny » 5. mar 2016, 14:19

Ja (naturligvis) piller jeg næse. Ellers kunne jeg tit ikke trække vejret gennem den. Jeg kunne aldrig drømme om at spise det jeg piller ud.

Jeg hjælper også gerne min søn med at pille hans hvis der sidder noget fast der generer. Jeg synes ikke det er ulækkert.

På niveau med at tørre numse. Dvs jeg gør det ikke når andre kigger, og sikrer hygiejnen er på plads. Mere ulækkert hvis det ikke blev gjort.
2
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Næsepilleri - sundt, usundt, gør du det?

Indlægaf Fru Sunshine » 5. mar 2016, 14:35

Jeg piller ind imellem, når der sidder nogle af de godt tørre tingester. Jeg synes, det gør ondt når de sidder fast.
Men jeg spiser dem ikke. Jeg har stadig traumer over den mobning, jeg var udsat for i skolen, hvor jeg blev døbt Bussemandsmorderen.fordi de påstod, at jeg spiste bussemænd (det lyder sjovt nu. Det var det ikke).
1
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Metsen
Indlæg: 254
Tilmeldt: 11. aug 2015, 08:31
Kort karma: 23
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 184

Re: Næsepilleri - sundt, usundt, gør du det?

Indlægaf Metsen » 5. mar 2016, 15:07

LaScrooge skrev:
Metsen skrev:Det er da bare for freakin' ulækkert! :badr: Om det så var nok så sundt, så kunne jeg aldrig i livet finde på det!

Føler jeg trang til at skulle pille noget ud, så bruger jeg toiletpapir/lommeletter eller en vatpind, hvis det er sådan rætti genstridigt :lol:


Ej, come on, Mulle! Det er sundt, du skal! Tag din levertran og dine bussemænd, det er bedre end et æble om dagen :slem: :lol:


Heeell naw!! :stoned: :lol:
0
Brugeravatar
Kommodedyret
Indlæg: 3908
Tilmeldt: 28. aug 2015, 13:23
Kort karma: 782
Likede indlæg: 9162

Re: Næsepilleri - sundt, usundt, gør du det?

Indlægaf Kommodedyret » 5. mar 2016, 15:21

Njo tjo altså. Jeg vasker mig i næsen med vand hver morgen og aften, og så vasker jeg mine fingre med sæbe før jeg går videre til at vaske mit ansigt.
Jeg går på toilettet og fjerner irriterende elementer, hvis der opstår noget i løbet af dagen, og vasker selvfølgelig hænder derpå.

Jeg kunne ikke drømme om at sidde og grave løs i offentligheden. Det anser jeg for uhøfligt og mangel på pli. Når jeg ser folk pillebussemænd i toget eller på biblioteket eller andre steder, så tænker jeg om dem at de er uhøflige. Og faktisk tænker jeg også at det er ulækkert at se på.

Det lyder helt fjollet at det skulle være sundt at spise tørret snot med støv. Det må være på linje med folk der drikker deres egen morgenurin.
Kropsaffald er kropsaffald, det skal ikke ind i kroppen igen.
0
Closure, closure, closure closure closure
Brugeravatar
Torn
Indlæg: 2840
Tilmeldt: 29. dec 2015, 10:21
Kort karma: 169
Likede indlæg: 3480

Re: Næsepilleri - sundt, usundt, gør du det?

Indlægaf Torn » 5. mar 2016, 15:25

:puke: I can't.


Altså, jeg piller selv næse. Når ingen ser. Men tanken om, at andre også gør det. Puh. Og spise det!? :nerve:
0
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7578
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1902
Likede indlæg: 24648

Re: Næsepilleri - sundt, usundt, gør du det?

Indlægaf LaScrooge » 5. mar 2016, 18:12

Jeg synes I virker meget træge overfor ideen om at styrke immunforsvaret med noget jeres krop selv producerer. Det er gratis, det er lige ved hånden, hvad mere kan man bede om?! :gammel:
2
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
Urtekussen
Indlæg: 6176
Tilmeldt: 11. aug 2015, 06:12
Kort karma: 1449
Likede indlæg: 16145

Re: Næsepilleri - sundt, usundt, gør du det?

Indlægaf Urtekussen » 5. mar 2016, 18:22

Jeg gør. Især når jeg kører bil :-D

Som barn åd jeg dem også. Især de tørre var lækre.

Min søn vil også spise dem, men hans far synes det er så ulækkert, så han får ikke lov.
2
2011
2015
2018
2020
2023
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7578
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1902
Likede indlæg: 24648

Re: Næsepilleri - sundt, usundt, gør du det?

Indlægaf LaScrooge » 5. mar 2016, 18:41

Urtekussen skrev:Jeg gør. Især når jeg kører bil :-D

Som barn åd jeg dem også. Især de tørre var lækre.

Min søn vil også spise dem, men hans far synes det er så ulækkert, så han får ikke lov.


Jeg er sikker på, at din søn gerne vil spise sine bussemænd fordi han instinktivt ved, at det styrker hans chance for overlevelse. Jeg synes du skal tage et alvorsord med din mand og evt. introducere ham for den australske læge/forskers teori. ! :-D
2
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
Urtekussen
Indlæg: 6176
Tilmeldt: 11. aug 2015, 06:12
Kort karma: 1449
Likede indlæg: 16145

Re: Næsepilleri - sundt, usundt, gør du det?

Indlægaf Urtekussen » 5. mar 2016, 18:42

Jeg irrettesætter kun, når faren er til stede :-D

Ellers vender jeg det blinde øje til.
3
2011
2015
2018
2020
2023
Brugeravatar
Urtekussen
Indlæg: 6176
Tilmeldt: 11. aug 2015, 06:12
Kort karma: 1449
Likede indlæg: 16145

Re: Næsepilleri - sundt, usundt, gør du det?

Indlægaf Urtekussen » 5. mar 2016, 18:55

Sønnike er i øvrigt kræsen, og vil ikke æde sin søsters bussemænd.

Det er lidt skægt at han har en grænse med det - det må jo være instinktivt .
1
2011
2015
2018
2020
2023

Tilbage til "Livets forhold"