Computerspil og aldersgrænser

Brugeravatar
No_Link
Indlæg: 65
Tilmeldt: 6. feb 2016, 09:13
Kort karma: 6
Likede indlæg: 63

Re: Computerspil og aldersgrænser

Indlægaf No_Link » 5. mar 2016, 13:51

Som med ret mange emner gennem skoletiden er det fint at forældrene taler om de forskellige regler, der hersker rundt om i familierne. Det giver et mere reelt billede for forældrene af, hvad børnene må rundt omkring, og man kan modargumentere, når barnet står og bræger et eller andet om at ALLE i klassen først kommer i seng kl. 22, har iphone6, spiller GTA o.s.v. Senere hen handler det om, at de andre må drikke, sove ude med kærester, komme ufatteligt sent hjem, selvom det er skoledag næste dag, deltagelse i fester o.s.v. ;)

Og så skal der gennem alle årene tales med barnet om, at fordi klassekammerat A må et eller andet, er det ikke sikkert at det gælder alle. Eller ens eget barn. Og det er da røvtur for barnet - men det er også en lektion i forskellige rammer, forskellige normer, forskellige regler, og den slags KAN børn altså godt navigere i! De ved ofte helt fra små, at der gælder andre regler, når de er på besøg hos bedsteforældre, andre kammerater o.s.v.

Men at lave generelle regler for klassen på de her områder, er et regulært minefelt, og kan skabe mere splid end samling i en klasse. Til gengæld er det enormt gode udgangspunkter for igen og igen at insistere på at tale med sit eget barn. Og jo før man begynder, jo lettere er det, når de RIGTIGT svære issues kommer i teenageårene.
2
Korthed er talentets søster,
Anton Tjekhov 1860-1904
Brugeravatar
Tibbler
Indlæg: 4645
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 248
Likede indlæg: 8390

Re: Computerspil og aldersgrænser

Indlægaf Tibbler » 5. mar 2016, 13:53

adagio skrev:
Tibbler skrev:
adagio skrev:
Tibbler skrev:
adagio skrev:Hvad frygter du der vil ske hvis han spiller Counter Strike?


Det er ikke så meget en frygt for, hvad der vil ske, men mere en tanke om, at jeg ikke bryder mig om, at han udsættes for bla. vold på den måde. Ligesom jeg jeg ikke lader ham se hvilken som helst film, af samme grund.


Men hvis han ikke bryder sig om spillene, undlader han vel at spille dem? Jeg forstår ikke rigtigt problematikken.


Men det har jo ikke noget at gøre med, hvad han bryder sig om eller ej. Han vil jo netop gerne spille dem - Men jeg vil ikke have at han gør pga den realistiske vold.


Men der må da være en eller anden konsekvens du forsøger at undgå? Der er lavet talrige studier af det, børn tager ingen skade af Counter Strike. Tvært imod er det super hjerne- og finmotoriktræning.


Den hjerne og finmotorik kan han træne så glimrende i en masse andre spil - uden en masse vold.

Det kan sagtens være, at jeg bare er en sippet mor - men så må det lige være sådan i en periode.
0
Brugeravatar
Tibbler
Indlæg: 4645
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 248
Likede indlæg: 8390

Re: Computerspil og aldersgrænser

Indlægaf Tibbler » 5. mar 2016, 13:54

No_Link skrev:Som med ret mange emner gennem skoletiden er det fint at forældrene taler om de forskellige regler, der hersker rundt om i familierne. Det giver et mere reelt billede for forældrene af, hvad børnene må rundt omkring, og man kan modargumentere, når barnet står og bræger et eller andet om at ALLE i klassen først kommer i seng kl. 22, har iphone6, spiller GTA o.s.v. Senere hen handler det om, at de andre må drikke, sove ude med kærester, komme ufatteligt sent hjem, selvom det er skoledag næste dag, deltagelse i fester o.s.v. ;)

Og så skal der gennem alle årene tales med barnet om, at fordi klassekammerat A må et eller andet, er det ikke sikkert at det gælder alle. Eller ens eget barn. Og det er da røvtur for barnet - men det er også en lektion i forskellige rammer, forskellige normer, forskellige regler, og den slags KAN børn altså godt navigere i! De ved ofte helt fra små, at der gælder andre regler, når de er på besøg hos bedsteforældre, andre kammerater o.s.v.

Men at lave generelle regler for klassen på de her områder, er et regulært minefelt, og kan skabe mere splid end samling i en klasse. Til gengæld er det enormt gode udgangspunkter for igen og igen at insistere på at tale med sit eget barn. Og jo før man begynder, jo lettere er det, når de RIGTIGT svære issues kommer i teenageårene.


Helt enig - og hvis det viser sig, at alle må spille cs; så ville jeg da muligvis, give ham lov også.
0
Brugeravatar
No_Link
Indlæg: 65
Tilmeldt: 6. feb 2016, 09:13
Kort karma: 6
Likede indlæg: 63

Re: Computerspil og aldersgrænser

Indlægaf No_Link » 5. mar 2016, 13:55

Tibbler skrev:Jeg har dog skrevet til en mor efter en fødselsdag - tror det var, da de gik i 3 klasse. At jeg fandt det meget uheldigt, at de sad til fødselsdagen og spillede GTA.


Hold kæft jeg ville have haft lyst til at bede sådan en mor om at flette næbbet! :lol: (Men jeg ville ikke gøre det... men tænke mit!)

Gu er det da latterligt! Det er da ikke socialt på nogen måde, når man er så mange sammen til en fødselsdag, og man kunne have set en film, leget fangeleg, spillet fodbold med børnene - men jeg ville aldrig, aldrig, aldrig sende sådan en besked! Jeg synes, det er uopdragent og utidigt, og det kan være ret ødelæggende for forældresamarbejdet!
0
Korthed er talentets søster,
Anton Tjekhov 1860-1904
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Computerspil og aldersgrænser

Indlægaf Bimmerdyret » 5. mar 2016, 13:58

Tibbler skrev:
Bimmerdyret skrev:
Tibbler skrev:Vores 10-årige søn synes det er dybt urimeligt, at han ikke må spille Counterstrike, Call of duty og GTA. Der er nemlig flere af hans venner, der spiller de spil.

I mine øjne er det absolut ikke spil for så små børn. Lige hvornår jeg så tænker, at det er ok, er jeg ikke helt afklaret med endnu. Manden er helt med på GTA, de andre skydespil er han dog mere large overfor, men accepterer og støtter op om min holdning.

Men det er svært at blive ved at at holde fast på sådan en beslutning, hvis der vitterligt er så mange omkring ham, som gerne må spille de spil. Emnet er sat på en "emner til forældermøder"-liste i klassen - Så jeg håber, at jeg på et tidspunkt kan få et indblik i hvad de andre forælders holdninger er.

Men hvad oplever/tænker I? Er det bare mig, der er sart?

Jeg er lige kommet i tanke om, at jeg jo har Diablo liggende. Det er en eventyrverden, og derfor et spil, som jeg godt vil lade ham spille. Det er så urealistisk.


Glem alt om at der skal laves en klasseregel om at man ikke må spille de pågældende spil, eller at hvis der er en der ikke må spille det når de er sammen, så er der ingen der må.
Det ender nemlig med at dem der ikke må - udelukkes fra det sociale samvær omkring spil.


Jeg har intet skrevet om en klasseregl - blot at jeg gerne ville have indsigt i, hvad de andre børn må og ikke må spille.
Indtil videre har jeg ikke forholdt mig til, hvad han støder på, når han er på besøg hos andre - Det kan jeg umuligt regulere i; uden et forbud mod at besøge dem; men det kunne jeg jo aldrig finde på.
Jeg har dog skrevet til en mor efter en fødselsdag - tror det var, da de gik i 3 klasse. At jeg fandt det meget uheldigt, at de sad til fødselsdagen og spillede GTA.


:D Det ved jeg godt du ikke skrev, men emnet har jo heller ikke været oppe at vende på forældremødet endnu :fløjt:
Det er en klassiker ;)
0
Brugeravatar
No_Link
Indlæg: 65
Tilmeldt: 6. feb 2016, 09:13
Kort karma: 6
Likede indlæg: 63

Re: Computerspil og aldersgrænser

Indlægaf No_Link » 5. mar 2016, 14:00

Tibbler skrev: Helt enig - og hvis det viser sig, at alle må spille cs; så ville jeg da muligvis, give ham lov også.


Men er det det rigtige at gøre, hvis det i DEN grad strider mod dine principper? Måske skulle du bare tage informationen ind, og mærke efter, hvad du har det godt med...og så måske hen ad vejen prøve at være lidt mere large på det område. Sån stille og roligt. Det er jo også noget, DU skal kunne være i.

I øvrigt ville jeg måske bruge muligheden til at snakke med barnet om, at du ved nøje overvejelse og ved at undersøge det med de andre forældre har rykket dig lidt (der er også en lærdom i at fortælle sit barn, at man kan rykke sig som forælder og indgå kompromiser, og at vise, at man kan have en meget fast holdning, men blive oplyst på nogle områder, der gør, at man rykker sig).
0
Korthed er talentets søster,
Anton Tjekhov 1860-1904
Brugeravatar
Studsgaard
Indlæg: 5339
Tilmeldt: 1. nov 2015, 15:06
Kort karma: 567
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 8604

Re: Computerspil og aldersgrænser

Indlægaf Studsgaard » 5. mar 2016, 14:29

Lige præsis gta forstår jeg ikke man vælger at lade sine børn spille. Dem der har lavet spillet har flere gange udtalt det IKKE er til børn. Det er alt for uetisk og de ting der sker er ikke noget børn bør gøre/spille. Det er så formålsløst vold og man belønnes for at slå folk ihjel m.m.

Jeg vælger at se på mine børn og de spil de gerne vil have, jeg har ikke noget i mod skydespil som overordnet. Men det kommer an på hvilket spil det er.

Hvis det er meget realistisk så syntes jeg ikke de skal spille det. Jeg ved godt de kan se forskel på spil og virkelighed, men jeg tror også på det kan påvirke en del mere end mange lige tænker over. Derfor spiller vores mest skydespil hvor det eks er zombier eller aliens, noget urealistisk fantasi ting.
0
Brugeravatar
Tibbler
Indlæg: 4645
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 248
Likede indlæg: 8390

Re: Computerspil og aldersgrænser

Indlægaf Tibbler » 5. mar 2016, 14:38

No_Link skrev:
Tibbler skrev:Jeg har dog skrevet til en mor efter en fødselsdag - tror det var, da de gik i 3 klasse. At jeg fandt det meget uheldigt, at de sad til fødselsdagen og spillede GTA.


Hold kæft jeg ville have haft lyst til at bede sådan en mor om at flette næbbet! :lol: (Men jeg ville ikke gøre det... men tænke mit!)

Gu er det da latterligt! Det er da ikke socialt på nogen måde, når man er så mange sammen til en fødselsdag, og man kunne have set en film, leget fangeleg, spillet fodbold med børnene - men jeg ville aldrig, aldrig, aldrig sende sådan en besked! Jeg synes, det er uopdragent og utidigt, og det kan være ret ødelæggende for forældresamarbejdet!


Men det har da selt ikke noget at gøre med, at de sad og spillede - Men GTA, er i mine øjne, på ingen måde et spil for børn.
2
Brugeravatar
Tibbler
Indlæg: 4645
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 248
Likede indlæg: 8390

Re: Computerspil og aldersgrænser

Indlægaf Tibbler » 5. mar 2016, 14:39

Bimmerdyret skrev:
Tibbler skrev:
Bimmerdyret skrev:
Tibbler skrev:Vores 10-årige søn synes det er dybt urimeligt, at han ikke må spille Counterstrike, Call of duty og GTA. Der er nemlig flere af hans venner, der spiller de spil.

I mine øjne er det absolut ikke spil for så små børn. Lige hvornår jeg så tænker, at det er ok, er jeg ikke helt afklaret med endnu. Manden er helt med på GTA, de andre skydespil er han dog mere large overfor, men accepterer og støtter op om min holdning.

Men det er svært at blive ved at at holde fast på sådan en beslutning, hvis der vitterligt er så mange omkring ham, som gerne må spille de spil. Emnet er sat på en "emner til forældermøder"-liste i klassen - Så jeg håber, at jeg på et tidspunkt kan få et indblik i hvad de andre forælders holdninger er.

Men hvad oplever/tænker I? Er det bare mig, der er sart?

Jeg er lige kommet i tanke om, at jeg jo har Diablo liggende. Det er en eventyrverden, og derfor et spil, som jeg godt vil lade ham spille. Det er så urealistisk.


Glem alt om at der skal laves en klasseregel om at man ikke må spille de pågældende spil, eller at hvis der er en der ikke må spille det når de er sammen, så er der ingen der må.
Det ender nemlig med at dem der ikke må - udelukkes fra det sociale samvær omkring spil.


Jeg har intet skrevet om en klasseregl - blot at jeg gerne ville have indsigt i, hvad de andre børn må og ikke må spille.
Indtil videre har jeg ikke forholdt mig til, hvad han støder på, når han er på besøg hos andre - Det kan jeg umuligt regulere i; uden et forbud mod at besøge dem; men det kunne jeg jo aldrig finde på.
Jeg har dog skrevet til en mor efter en fødselsdag - tror det var, da de gik i 3 klasse. At jeg fandt det meget uheldigt, at de sad til fødselsdagen og spillede GTA.


:D Det ved jeg godt du ikke skrev, men emnet har jo heller ikke været oppe at vende på forældremødet endnu :fløjt:
Det er en klassiker ;)


Jeg har bare ikke noget ønske om en klasseregel - Så det vil jeg ikke have skudt i skoen
0
Brugeravatar
Tibbler
Indlæg: 4645
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 248
Likede indlæg: 8390

Re: Computerspil og aldersgrænser

Indlægaf Tibbler » 5. mar 2016, 14:39

adagio skrev:
Tibbler skrev:
adagio skrev:
Tibbler skrev:
adagio skrev:
Tibbler skrev:
adagio skrev:Hvad frygter du der vil ske hvis han spiller Counter Strike?


Det er ikke så meget en frygt for, hvad der vil ske, men mere en tanke om, at jeg ikke bryder mig om, at han udsættes for bla. vold på den måde. Ligesom jeg jeg ikke lader ham se hvilken som helst film, af samme grund.


Men hvis han ikke bryder sig om spillene, undlader han vel at spille dem? Jeg forstår ikke rigtigt problematikken.


Men det har jo ikke noget at gøre med, hvad han bryder sig om eller ej. Han vil jo netop gerne spille dem - Men jeg vil ikke have at han gør pga den realistiske vold.


Men der må da være en eller anden konsekvens du forsøger at undgå? Der er lavet talrige studier af det, børn tager ingen skade af Counter Strike. Tvært imod er det super hjerne- og finmotoriktræning.


Den hjerne og finmotorik kan han træne så glimrende i en masse andre spil - uden en masse vold.

Det kan sagtens være, at jeg bare er en sippet mor - men så må det lige være sådan i en periode.


Fair nok, men hvis du allerede har besluttet at det må være sådan, hvorfor spørger du så?


Fordi jeg var nysgerrig på, hvordan I andre takler det, og hvad jeres holdninger er.
0
Brugeravatar
Tibbler
Indlæg: 4645
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 248
Likede indlæg: 8390

Re: Computerspil og aldersgrænser

Indlægaf Tibbler » 5. mar 2016, 14:42

No_Link skrev:
Tibbler skrev: Helt enig - og hvis det viser sig, at alle må spille cs; så ville jeg da muligvis, give ham lov også.


Men er det det rigtige at gøre, hvis det i DEN grad strider mod dine principper? Måske skulle du bare tage informationen ind, og mærke efter, hvad du har det godt med...og så måske hen ad vejen prøve at være lidt mere large på det område. Sån stille og roligt. Det er jo også noget, DU skal kunne være i.

I øvrigt ville jeg måske bruge muligheden til at snakke med barnet om, at du ved nøje overvejelse og ved at undersøge det med de andre forældre har rykket dig lidt (der er også en lærdom i at fortælle sit barn, at man kan rykke sig som forælder og indgå kompromiser, og at vise, at man kan have en meget fast holdning, men blive oplyst på nogle områder, der gør, at man rykker sig).


GTA ville han ikke få lov til at spille herhjemme - heller ikke selvom alle andre måtte.

CounterStrike er jeg knap så firkantet omkring - Men lige nu er det bare ikke noget han må spille herhjemme
0
Brugeravatar
Panton
Indlæg: 4497
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:50
Kort karma: 941
Likede indlæg: 4728

Re: Computerspil og aldersgrænser

Indlægaf Panton » 5. mar 2016, 15:18

Jeg må sige at jeg ikke synes GTA er så slemt som det gøres til. Min søn ved godt det er overdrevet men at nogen (minus alle kills) lever sådan og at vi er forskellige. Jeg har aldrig til dato set ham sige noget eller gøre noget fra GTA på trods af at han har spillet det i over 5 år. I lange perioder ligger spillet bare og ikke bliver brugt. Ligesom call of duty og battlefield (som også er voldeligt). Jeg har den mest empatiske og søde dreng (ikke altid overfor hans mor men alle andre) .

Det eneste han ikke gør i GTA er strippere, stripklub og sex. Fordi jeg har bedt ham vente. Iøvrigt så belønnes de også i cs-go for headshots og det er jeg også OK med. Der hedder det endda terrorister og "de andre"
1
You Think you’re in shape, until you try boxing// Tough times don't last, tough people do

Winners never quit
Quitters never win
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8937
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1517
Likede indlæg: 25598

Re: Computerspil og aldersgrænser

Indlægaf Madam Pomfrey » 5. mar 2016, 15:36

No_Link skrev:
Tibbler skrev:Jeg har dog skrevet til en mor efter en fødselsdag - tror det var, da de gik i 3 klasse. At jeg fandt det meget uheldigt, at de sad til fødselsdagen og spillede GTA.


Hold kæft jeg ville have haft lyst til at bede sådan en mor om at flette næbbet! :lol: (Men jeg ville ikke gøre det... men tænke mit!)

Gu er det da latterligt! Det er da ikke socialt på nogen måde, når man er så mange sammen til en fødselsdag, og man kunne have set en film, leget fangeleg, spillet fodbold med børnene - men jeg ville aldrig, aldrig, aldrig sende sådan en besked! Jeg synes, det er uopdragent og utidigt, og det kan være ret ødelæggende for forældresamarbejdet!



Seriøst? Uopdragent og utidigt, at frabede sig at ens barn 9-10 år gamle barn ikke ser/spiller noget der er aldersratet fra 18 år.
Så hvis dine børn godt må ryge, så tilbyder du også kammeraterne smøger - selvom de ikke må? Eller viser dem en eller anden vanvittig gyser der giver dem mareridt de næste 4 uger. Eller serverer udelukkende svinekød selvom du ved 3 venner er muslimer.

Selvom det er ens hjem, så synes jeg ikke på nogen måde man kan tillade sig at vælge og bestemme på andre forældres vegne, at et barn i den alder godt må spille sådan noget. Jeg kunne aldrig drømme om at give lov til den slags spil, med mindre jeg vidste det var OK med forældrene, og mine børn ved også godt at det er et vilkår når de har venner på besøg.

Vi har haft et par "nørde-events" for vores 10 og 12 årige, og et enkelt hold forældre har spurgt til hvad man kan og må herhjemme, samt frabedt sig at der spilles GTA når deres barn er med. Og jeg synes det er fint at de har nogle grænser og regler som måske ikke er lig med de grænser og regler jeg har, men jeg respekterer dem, og forventer at mine børn respekterer dem. På linje med alle andre hensyn der måtte være nødvendige at tage.
5
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
No_Link
Indlæg: 65
Tilmeldt: 6. feb 2016, 09:13
Kort karma: 6
Likede indlæg: 63

Re: Computerspil og aldersgrænser

Indlægaf No_Link » 5. mar 2016, 16:45

Ja - man skal overveje sine kampe i forhold til de andre forældre. Og hvis du vil trække rygekortet, så gør du bare det :kram: Og selvfølgelig har jeg gennem årene serveret svin for muslimer, smøger til 12-årige og alkohol til 14-årige...

Prøv lige at styr dig selv!
0
Korthed er talentets søster,
Anton Tjekhov 1860-1904
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8937
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1517
Likede indlæg: 25598

Re: Computerspil og aldersgrænser

Indlægaf Madam Pomfrey » 5. mar 2016, 17:07

No_Link skrev:Ja - man skal overveje sine kampe i forhold til de andre forældre. Og hvis du vil trække rygekortet, så gør du bare det :kram: Og selvfølgelig har jeg gennem årene serveret svin for muslimer, smøger til 12-årige og alkohol til 14-årige...

Prøv lige at styr dig selv!



Jeg kan sagtens styre mig selv.
Men jeg synes det er utidigt og uopdragent at kalde andre netop dette fordi de har nogle grænser på deres børns vegne, og så er det for mig ligegyldigt om de handler om spil, rygning, alkohol eller andet. Er der regler for dem, så respekterer jeg dem, for de er der af en årsag.
særligt når de f.x. er understøttet af en lovbestemt aldersgrænse, eller en aldersangivelser for spil, film o.l.

Nu er mine børn 10 og 12, og jeg kunne f.x. heller ikke finde på at vise Harry Potter filmene for den 10 åriges venner, uden at have fået et OK fra forældrene.
1
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."

Tilbage til "Børn"