Hvor meget skal børnepengene dække?

Brugeravatar
No_Link
Indlæg: 65
Tilmeldt: 6. feb 2016, 09:13
Kort karma: 6
Likede indlæg: 63

Re: Hvor meget skal børnepengene dække?

Indlægaf No_Link » 5. mar 2016, 10:20

Der behøves ingen uvildig - man søger bare statsforvaltningen om det. Man skal ikke engang ind og snakke med dem. Man udfylder et elektronisk ansøgningsskema:

https://www.borger.dk/sider/boernebidrag.aspx

Længere er den ikke. Statsforvaltningen fastsætter så beløbet i forhold til farens indkomst. Hvis faren har en højere indkomst, skal han betale mere i børnebidrag.
0
Korthed er talentets søster,
Anton Tjekhov 1860-1904
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Hvor meget skal børnepengene dække?

Indlægaf Bimmerdyret » 5. mar 2016, 10:29

FruDulle skrev:Iøvrigt TS- der er frit skolevalg, så en flytning til hans adresse behøver ikke betyde at hun skal skifte skole. Med mindre at det praktisk selvfølgelig er smartest på den måde


Og hvis det er praktisk og smart eller hvis der flyttes til en helt anden by, så skal TS under alle omstændigheder godkende valget af den nye skole.

Det at splittet børnene op på adresser er dog absolut IKKE noget jeg vil anbefale, der kan man risikere at børnene og en selv bliver skilt fra hinanden sådan semipermanent. DONT DO IT!
0
Brugeravatar
JackieO
Indlæg: 158
Tilmeldt: 8. nov 2015, 22:08
Kort karma: 25
Likede indlæg: 574

Re: Hvor meget skal børnepengene dække?

Indlægaf JackieO » 5. mar 2016, 14:31

Tak for alle jeres svar. Mht at inddrage Statsforvaltning eller andre myndigheder har det hele tiden været min holdning, at hvis jeg på nogen måde kunne undgå drama eller optrapning af en konflikt, så ville jeg sluge en masse kameler for børnenes skyld. Han har ikke ønsket at betale børnebidrag, fordi han mente, at det var det samme som at betale hustrubidrag, og det ville JEG jo få glæde af, så derfor ville han ikke betale noget.

Han har været i stand til at sige og gøre nogle virkelig lede ting over for mig, efter at vi gik fra hinanden, og det er jeg sikker på han ville kunne igen, hvis jeg pressede mere på i forhold til det økonomiske. Så det er en af hovedårsagerne til, at jeg har ladet ham få tingene, som han ville have dem, for jeg er ikke interesseret i at helvede bryder løs og han går i gang med at svine mig til over for fremmede eller over for børnene.

At splitte børnene op på forskellige adresser, tror jeg ligesom Bimmerdyret vil kunne have nogle utilsigtede konsekvenser, og derudover kunne jeg frygte at det ville skabe en økonomisk forskelsbehandling af børnene, som jeg ikke synes de har fortjent.

Så jeg kan ikke se så mange handlemuligheder, og jeg har som sagt også levet med denne ordning de sidste 6 år, fordi jeg jo ikke bare kan lade være med at købe de ting, børnene har brug for. Men jeg bliver træt af at få at vide, at han ingen penge har, og at jeg lever fyrsteligt for børnepengene, for i mine øjne slipper han virkelig billigt fra sin forsørgerpligt i forhold til mange andre forældre.
0
Brugeravatar
No_Link
Indlæg: 65
Tilmeldt: 6. feb 2016, 09:13
Kort karma: 6
Likede indlæg: 63

Re: Hvor meget skal børnepengene dække?

Indlægaf No_Link » 5. mar 2016, 15:16

Han er en regulær nar! Og ja - med det du beskriver, skal I under ingen omstændigheder splitte børnene op.

Og det ER selvfølgelig en afvejning af konfliktniveau m.v. om du vil søge børnebidrag - men uanset hvad, så er det SF der afgør beløbets størrelse. INtet andet. Og man skal som sagt ikke til et møde eller noget, og man kan som sagt bede udbetaling danmark om at stå for udbetalingen, som så inddriver pengene ved faren.
1
Korthed er talentets søster,
Anton Tjekhov 1860-1904
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Hvor meget skal børnepengene dække?

Indlægaf Fru Sunshine » 6. mar 2016, 11:16

Statsforvaltning lige nu. Det der er bare ikke i orden.
1
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Hvor meget skal børnepengene dække?

Indlægaf vibbsen » 6. mar 2016, 16:30

Så du har simpelthen undladt at kræve børnebidrag for 2 fællesbørn fordi du ikke vil have at han sviner dig til over for fremmede eller over for børnene, fordi han betragter børnebidrag på højde med hustrubidrag ?

Det er sgu lige før jeg håber at du er en troll....
1
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
Brugeravatar
JackieO
Indlæg: 158
Tilmeldt: 8. nov 2015, 22:08
Kort karma: 25
Likede indlæg: 574

Re: Hvor meget skal børnepengene dække?

Indlægaf JackieO » 6. mar 2016, 19:44

vibbsen skrev:Så du har simpelthen undladt at kræve børnebidrag for 2 fællesbørn fordi du ikke vil have at han sviner dig til over for fremmede eller over for børnene, fordi han betragter børnebidrag på højde med hustrubidrag ?

Det er sgu lige før jeg håber at du er en troll....


Det er jeg desværre ikke.

Når jeg skrev, at jeg var bange for at han ville svine mig til, var det måske ikke det helt rigtige udtryk at bruge. Men for eksempel var der engang, kort efter at vi var gået fra hinanden (min beslutning), hvor vores yngste barn var omkring et halvt år gammel. Jeg havde den yngste hos mig 24-7, mens den ældste var hos ham halvdelen af tiden, og jeg syntes det var hårdt. Meget hårdt. Det skyldtes ikke kun børnene, men også noget andet, som jeg var virkelig ulykkelig over på det tidspunkt. En dag var jeg så udmattet og opgivende over hele situationen, at jeg bad ham om hjælp. Jeg tror jeg spurgte ham, om vores ældste barn kunne være hos ham nogle timer eller en dag i weekenden, hvor barnet ellers skulle have været hos mig. Og i stedet for at svare ja eller nej, fik jeg køligt besked om, at han ikke kunne hjælpe mig, men at nu havde han tænkt sig at melde mig til de sociale myndigheder, fordi jeg ikke var i stand til at tage mig af mine børn.

Han gjorde det aldrig, men truslen var voldsomt ubehagelig i en situation, hvor jeg i forvejen havde det ad H til. Han viste mig dengang, og mange gange siden, at hvis jeg beder ham om hjælp eller kræver noget af ham eller kritiserer noget han gør, er der ingen grænser for, hvor lavt han vil gå for at ramme mig. Og derfor er jeg sikker på ,at han ville fortælle løgnehistorier om mig, som ville kunne skade både mig og børnene, hvis jeg bragte Statsforvaltningen ind i billedet.

Du kan tænke, at det er dumt og naivt af mig ikke at gå efter pengene. Men selv om det er irriterende at skulle klare sig for mindre og acceptere at børnene har en lavere levestandard, end de burde og kunne have, så er det jo også bare penge. Der er andre ting, jeg synes er vigtigere.
0
MOGA
Indlæg: 4029
Tilmeldt: 21. aug 2015, 20:34
Kort karma: 521
Likede indlæg: 7352

Re: Hvor meget skal børnepengene dække?

Indlægaf MOGA » 6. mar 2016, 19:53

JackieO skrev:
vibbsen skrev:Så du har simpelthen undladt at kræve børnebidrag for 2 fællesbørn fordi du ikke vil have at han sviner dig til over for fremmede eller over for børnene, fordi han betragter børnebidrag på højde med hustrubidrag ?

Det er sgu lige før jeg håber at du er en troll....


Det er jeg desværre ikke.

Når jeg skrev, at jeg var bange for at han ville svine mig til, var det måske ikke det helt rigtige udtryk at bruge. Men for eksempel var der engang, kort efter at vi var gået fra hinanden (min beslutning), hvor vores yngste barn var omkring et halvt år gammel. Jeg havde den yngste hos mig 24-7, mens den ældste var hos ham halvdelen af tiden, og jeg syntes det var hårdt. Meget hårdt. Det skyldtes ikke kun børnene, men også noget andet, som jeg var virkelig ulykkelig over på det tidspunkt. En dag var jeg så udmattet og opgivende over hele situationen, at jeg bad ham om hjælp. Jeg tror jeg spurgte ham, om vores ældste barn kunne være hos ham nogle timer eller en dag i weekenden, hvor barnet ellers skulle have været hos mig. Og i stedet for at svare ja eller nej, fik jeg køligt besked om, at han ikke kunne hjælpe mig, men at nu havde han tænkt sig at melde mig til de sociale myndigheder, fordi jeg ikke var i stand til at tage mig af mine børn.

Han gjorde det aldrig, men truslen var voldsomt ubehagelig i en situation, hvor jeg i forvejen havde det ad H til. Han viste mig dengang, og mange gange siden, at hvis jeg beder ham om hjælp eller kræver noget af ham eller kritiserer noget han gør, er der ingen grænser for, hvor lavt han vil gå for at ramme mig. Og derfor er jeg sikker på ,at han ville fortælle løgnehistorier om mig, som ville kunne skade både mig og børnene, hvis jeg bragte Statsforvaltningen ind i billedet.

Du kan tænke, at det er dumt og naivt af mig ikke at gå efter pengene. Men selv om det er irriterende at skulle klare sig for mindre og acceptere at børnene har en lavere levestandard, end de burde og kunne have, så er det jo også bare penge. Der er andre ting, jeg synes er vigtigere.


Så søger du, og hvis der bliver antydningen af noget ubehageligt, så kommunikerer du udelukkende skriftligt med ham. Det der er ikke i orden, og selv om han måske ikke direkte inddrager børnene, så lur mig, om ikke de i et eller andet omfang opfatter hans afstumpede opførsel.
3
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Hvor meget skal børnepengene dække?

Indlægaf vibbsen » 6. mar 2016, 21:30

JackieO skrev:
Du kan tænke, at det er dumt og naivt af mig ikke at gå efter pengene. Men selv om det er irriterende at skulle klare sig for mindre og acceptere at børnene har en lavere levestandard, end de burde og kunne have, så er det jo også bare penge. Der er andre ting, jeg synes er vigtigere.


Nope.

Jeg tænker hverken dum eller naiv om dig. Tværtom. Selv her så mange år efter at I er gået fra hinanden er du er imod stadig et offer for en mand som jo overhovedet ikke har nogen hæmningen. Og som du er bange for. Og som ved at du er bange for ham. Og som bruger det imod dig.
Det skræmmer mig. Og det pisser mig virkelig af. Jeg bliver simpelthen så harm når jeg konfronteres med at der rent faktisk findes mænd som opfører sig på den måde. Og slipper godt om ved det. For det er er jo chikane. Og det er bare ikke i orden.

Det handler ikke om penge. Det handler om principper. Man er et skvat, en mandsling og et ualmindelig lavt menneske når man forsøger at unddrage sig at betale sine børnepenge..Punktum. Han skulle have en røvfuld af den anden verden....
10
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Hvor meget skal børnepengene dække?

Indlægaf Fru Sunshine » 7. mar 2016, 07:21

For pokker da. Det der skal han da ikke slippe afsted med.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
godtnavn
Indlæg: 11110
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1095
Likede indlæg: 12857

Re: Hvor meget skal børnepengene dække?

Indlægaf godtnavn » 7. mar 2016, 12:49

Skumfidusen skrev:
Dikus skrev:Ej. Forsøgerbyrden er da ikke overholdt ved 7/7, hvis den ene KUN betaler mad - og den anden tager sig af alle andre udgifter, knyttet til børnene, herunder særligt pasning.

En ting er selv at have så fin en økonomi, så man sagtens kan lægge 3.000 kr. selv om måneden - men derfra og til ikke at forstå, det ikke gælder for andre?


Hvis man har børnene halv tid, så vil jeg mene forsørgerbyrden er overholdt. Bopælsforældre kan jo frit lade være med at give hverdagstøj med. Men som sagt; jeg har valgt det, fordi jeg synes man får så meget i børnefamilieydelse at det faktisk ok dækker for mine piger med de faste udgifter jeg har skitseret. Jeg får lige omkring 3.000 i tilskud og selv om jeg betaler SFO'en, så er der stadig råd til overtøjet og skoene og alle de der ting. Der mangler i hvert fald ikke i nærheden af 3.000 om måneden. De faste udgifter løber trods alt ikke op i 6.000 om måneden for to børn.


Man får da kun 2800 i kvartallet i børnepenge når børnene er i skolealderen?
0
godtnavn
Indlæg: 11110
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1095
Likede indlæg: 12857

Re: Hvor meget skal børnepengene dække?

Indlægaf godtnavn » 7. mar 2016, 13:03

Det anede jeg slet ikke, tak for opklaringen :) Så tror jeg egentlig bedre jeg forstår manden i startindlægget, får man 3000 kr/mnd per barn så burde man have penge til at betale både sfo og tøj. Omvendt har jeg ingen børn, endnu, og alle siger jo at børn koster mere end man tror.

Jeg tror jeg ville skrive ned hvad jeg bruger i et halvt år, vise det til manden hvis der er underskud og så spørge om han vil dele underskuddet eller betale børnepenge :P
0
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Hvor meget skal børnepengene dække?

Indlægaf Fru Sunshine » 8. mar 2016, 17:24

Og vi aner heller ingenting om TS indkomst, men den er dælme ikke høj, når der gives delvis friplads, så det er fesent bare ar erklære, at børnebidraget er nok.
Og far bruger vel også SFO, når der er 7/7.
4
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Hvor meget skal børnepengene dække?

Indlægaf Fru Sunshine » 9. mar 2016, 08:25

Skumfidusen skrev:
Fru Sunshine skrev:Og vi aner heller ingenting om TS indkomst, men den er dælme ikke høj, når der gives delvis friplads, så det er fesent bare ar erklære, at børnebidraget er nok.
Og far bruger vel også SFO, når der er 7/7.


Man har først fuld egenbetaling ved en indkomst på cirka 570.000 som enlig forsørger. Man kan have en ganske høj indkomst og få tilskud.

Jeg er helt og aldeles ude i gisninger nu, men TS må få cirka samme børnepenge som mig, og det er cirka 9.000 i kvartalet. Som bopælsforældre kan man også få boligsikring. Samværsforældre, der altså i det her tilfælde har børnene halvdelen af tiden, har væsentligt dårligere adgang til boligsikring, men hvor meget det konkret drejer sig om kan jeg jo ikke vide. Det kan være alt fra 0 til 2.000 kroner i forskel.

Uanset hvad - med en noget højere egenbetaling til SFO + alle faste udgifter og overtøj og sko og medicin osv, så får jeg nogenlunde dækket udgifterne til mine børn, vil jeg tro. Altså, der er ikke til mad og fornøjelser, men det har jeg det nu også ret fint med at jeg selv skal betale helt uden nogen form for tilskud.

Det kan godt være TS' eks har været en røv (det lyder i hvert fald til at han var det da de gik fra hinanden), men det er ikke utænkeligt at han er hårdere spændt for økonomisk end TS, hvis de har nogenlunde ens indtægter.

Jeg har selv været eneforsørger på understøttelse, så jeg ved, hvor hårdt det kan være de 9000 i kvartalet til trods. Jeg havde delvis friplads i institutioner, fordi jeg var decideret fattig.
Jeg VED, hvad jeg fik i tilskud på de præmisser (og heldigvis med børnepenge fra far), og det var med til at vi kunne overleve, men var dælme ikke et kæmpebeløb.

Og igen: far bruger vel også den institution, så hvorfor skal han ikke bidrage?
1
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Hvor meget skal børnepengene dække?

Indlægaf Fru Sunshine » 9. mar 2016, 08:40

Jamen det er da fint for dig. For mig indgik de i budgettet, fordi vi ellers ikke havde penge til mad.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.

Tilbage til "Forældre"