Giver penge lykke?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Giver penge lykke?

Indlægaf Wizzze » 7. mar 2016, 06:25

I følge ny forskning giver penge i sig selv, ikke lykke. Men at bruge penge gør mennesker lykkelige, og det er som bekendt svært at forbruge uden penge.
Men penge skal bruges på den "rigtige" måde for at vi bliver lykkelige af det.

"Forskerne Elizabeth W. Dunn fra University of British Columbia, Daniel Gilbert fra Harvard University og Timothy D. Wilson fra University of Virginia har fundet frem til otte råd til bruge penge, så man bliver lykkelig af det.
De tre psykologer konstaterer også, at sammenhængen mellem det at have penge og være lykkelig er forbavsende svag.
Men penge er alligevel ikke helt dårlige at have, for trioen slår nemlig følgende fast.
- Med penge kan man købe de fleste ting, hvis ikke alle ting, der gør os mennesker lykkelige. Hvis ikke det lykkes, så er det fordi, vi bruger pengene forkert, siger forskerne ifølge Süddeutsche Zeitung."

1: Køb oplevelser i stedet for materielle ting.
2: Hjælp andre i stedet for dig selv.
3: Køb mange små fornøjelser frem for få store.
4: Køb færre forsikringer.
5: Køb kontant – ikke på kredit.
6: Tænk på det, som du ikke tænker på, før du køber.
7: Sammenlign ikke for meget før inden køb.
8: Følg masserne og ikke dit eget hovedet.

http://nyheder.tv2.dk/business/2016-03- ... g-lykkelig

Hvad siger I, synes I det passer / er gode råd, eller kan I slet ikke genkende det? :gruble:
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Torn
Indlæg: 2839
Tilmeldt: 29. dec 2015, 10:21
Kort karma: 169
Likede indlæg: 3477

Re: Giver penge lykke?

Indlægaf Torn » 7. mar 2016, 06:27

Hm. Manglende penge kan i hvert fald gøre en ulykkelig.

Punkt 6 og 8 tror jeg ikke, jeg forstår. Hvorfor skal man købe det, masserne køber?
0
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Re: Giver penge lykke?

Indlægaf Wizzze » 7. mar 2016, 06:33

Jeg synes de første 3-4 giver god mening, den med forsikringer er nok lidt mærkelig, for der er nok ingen der bliver lykkelig af at købe en forsikring, lykken kommer vel først den dag, der bliver brug for forsikringen? :D Men ja oplevelser og små fornøjelser giver lykke, og at glæde/hjælpe andre giver også et eller andet, om det så er lykke, er jeg ikke sikker på? :gruble:
Men den sidste halvdel giver ikke så meget mening for mig, jo måske det med forventningens glæde, ved at spare op til noget, frem for at købe det på kredit :gruble: Men det kommer nok an på hvad det er? noget giver vel mere glæde/lykke ved at få det nu, fremfor at vente og vente, en vaskemaskine f.eks. ? :gruble:
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Suzan
Indlæg: 442
Tilmeldt: 3. sep 2015, 12:29
Kort karma: 31
Likede indlæg: 556

Re: Giver penge lykke?

Indlægaf Suzan » 7. mar 2016, 06:34

Jeg forstod heller ikke punkt 6, 7 og 8.

Det giver lidt mere mening at læse linket, selvom det er fyldt med latterlige sproglige fejl.

Ellers er jeg i store træk enig
0
Brugeravatar
Suzan
Indlæg: 442
Tilmeldt: 3. sep 2015, 12:29
Kort karma: 31
Likede indlæg: 556

Re: Giver penge lykke?

Indlægaf Suzan » 7. mar 2016, 06:35

"Tænk på det du ikke tænker på " :stoned:
3
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Re: Giver penge lykke?

Indlægaf Wizzze » 7. mar 2016, 06:36

Torn skrev:Hm. Manglende penge kan i hvert fald gøre en ulykkelig.

Punkt 6 og 8 tror jeg ikke, jeg forstår. Hvorfor skal man købe det, masserne køber?


Enig, de giver heller ikke så meget mening for mig :gruble:

6: forklaring
"Man skal være særdeles grundig, når man planlægger køb. Her mener forskerne, at man detaljeret skal gennemtænke, hvordan man vil bruge et produkt, får man køber.
Mennesker er nemlig meget dårlige til at vurdere, og oftest vil de overvurdere fx, hvor meget de får brugt et produkt.
Det kunne være, at man drømmer om et sommerhus ved havet, men glemmer at tænke på, at græsplænen skal klippes sammen med andet vedligeholdelsesarbejde. Hvilket er mindre sjove ting, der ikke giver lykke."


8: forklaring
"Det er bedst at kigge på, hvad andre mennesker gør, siger forskerne. Det gælder alt fra tip til restauranter og film til feriedestinationer og valg af partner. Man bliver med andre ord mere lykkelig af at følge med strømmen.
Psykologerne ser også belæg for, at man bliver lykkeligere af at følge flokken for frem selv at vælge i købsspørgsmål.
Forsøg viser nemlig, at de, der stoler på andres erfaringer, har størst succes. Det gælder både med investeringer og med, hvad man bliver lykkelig af at købe"
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Re: Giver penge lykke?

Indlægaf Wizzze » 7. mar 2016, 06:37

Suzan skrev:"Tænk på det du ikke tænker på " :stoned:


Lugter af en meget direkte oversættelse, frem for en der giver mening.
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Stars
Indlæg: 4884
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:11
Kort karma: 190
Likede indlæg: 6471

Re: Giver penge lykke?

Indlægaf Stars » 7. mar 2016, 06:47

Wizzze skrev:Jeg synes de første 3-4 giver god mening, den med forsikringer er nok lidt mærkelig, for der er nok ingen der bliver lykkelig af at købe en forsikring, lykken kommer vel først den dag, der bliver brug for forsikringen? :D Men ja oplevelser og små fornøjelser giver lykke, og at glæde/hjælpe andre giver også et eller andet, om det så er lykke, er jeg ikke sikker på? :gruble:
Men den sidste halvdel giver ikke så meget mening for mig, jo måske det med forventningens glæde, ved at spare op til noget, frem for at købe det på kredit :gruble: Men det kommer nok an på hvad det er? noget giver vel mere glæde/lykke ved at få det nu, fremfor at vente og vente, en vaskemaskine f.eks. ? :gruble:


Eller for at sikre lykke på den lange bane?
Hvis du køber på kredit, har du jo i en periode efterfølgende et lavere rådighedsbeløb til at købe lykke for ;)
1
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7578
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1902
Likede indlæg: 24644

Re: Giver penge lykke?

Indlægaf LaScrooge » 7. mar 2016, 09:31

At bruge penge giver lykkefølelse, fordi det frigiver dopamin, som er et belønningsstof. Så det er ikke pengene i sig selv, men det der sker, når man erhverver sig noget man gerne vil have, der giver lykkefølelsen - i hvert fald momentant.

1: Køb oplevelser i stedet for materielle ting.
2: Hjælp andre i stedet for dig selv.
3: Køb mange små fornøjelser frem for få store.
4: Køb færre forsikringer.

Jeg gætter på, at man skal købe færre forsikringer, fordi forsikringer handler om bekymring. Hver gang man overvejer en forsikring tager man stilling til alle de ting der kan gå galt samt sandsynligheden for dem. Det bliver svært at lade være med at forsikre, når man sidder med listen over mulige forsikringer, fordi man blotter struben for katastrofer man måske aldrig havde overvejet. Forsikring er bekymringsbaseret. Mange mennesker er utilstrækkeligt forsikrede, fordi de ikke kan overskue de mange forskellige muligheder og er bange for at snyde sig selv - med potentielt set katastrofale konsekvenser til følge.
5: Køb kontant – ikke på kredit.
6: Tænk på det, som du ikke tænker på, før du køber.

Det her forstår jeg ikke?
7: Sammenlign ikke for meget før inden køb.
For mange valgmuligheder er en af de allerstørste kilder til stress og frustration i den moderne verden. Når man har alverdens muligheder bliver risikoen for at træffe et forkert valg større og eftersom man ikke kan overskue alle konsekvenserne af valg og dermed fravalget af alt det andet, bliver man angst. Forskning viser, at man bliver mindre glad for og tryg ved det endelige valg, hvis man har haft muligheden for at vælge noget andet som umiddelbart var lige så godt. For så bliver man i tvivl om det nu også var det rigtige og den tvivl kan erodere glæden man føler ved det endelige valg. Jeg har set en rigtigt god TED-talk om netop det.
8: Følg masserne og ikke dit eget hovedet.
1
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
Persnikedy
Indlæg: 12397
Tilmeldt: 1. sep 2015, 11:31
Kort karma: 1072
Likede indlæg: 18411

Re: Giver penge lykke?

Indlægaf Persnikedy » 7. mar 2016, 10:38

Jeg syndes lidt der mangler et råd om at have styr på pengene. Det betyder jo intet om man tjener en million eller 10.000 hver md hvis man så bruger over det beløb. Det er da den bedste ro man kan få at vide at der er styr på økonomien (lån bliver betalt af, kontoen går ikke i minus, det er okay hvis tvet står af).
Et godt råd ville være at leve uden at leve over evne, ligesom nogle af de andre råd hinter til men et direkte "Budgetter efter dine evner og mål" ville have klædt listen

Jeg er enig i 1, 2, 3, 5, og 6.
Jeg forstår ikke helt 4 for en god forsikring kan da give en masse fred i sindet.
7 syndes jeg nu er fin nok men jeg syndes det er vigtigt at træffe de rigtige valg fx med hensyn til bilkøb. Så skal man sgu sammenligne så man ikke ender med at fortryde at man ikke liiiige fik den der ekstra med.
8 er vel bare almindelig fornuft om ikke at hoppe med på bølgen
0
Santa skrev:Penis.
Altid penis.
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Re: Giver penge lykke?

Indlægaf Wizzze » 7. mar 2016, 10:59

Persnikedy skrev:Jeg syndes lidt der mangler et råd om at have styr på pengene. Det betyder jo intet om man tjener en million eller 10.000 hver md hvis man så bruger over det beløb. Det er da den bedste ro man kan få at vide at der er styr på økonomien (lån bliver betalt af, kontoen går ikke i minus, det er okay hvis tvet står af).
Et godt råd ville være at leve uden at leve over evne, ligesom nogle af de andre råd hinter til men et direkte "Budgetter efter dine evner og mål" ville have klædt listen

Jeg er enig i 1, 2, 3, 5, og 6.
Jeg forstår ikke helt 4 for en god forsikring kan da give en masse fred i sindet.
7 syndes jeg nu er fin nok men jeg syndes det er vigtigt at træffe de rigtige valg fx med hensyn til bilkøb. Så skal man sgu sammenligne så man ikke ender med at fortryde at man ikke liiiige fik den der ekstra med.
8 er vel bare almindelig fornuft om ikke at hoppe med på bølgen


^Man SKAL åbenbart hoppe med på bølgen hvis man vil være lykkelig? :gruble:
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
.s.
Indlæg: 28
Tilmeldt: 6. mar 2016, 16:47
Kort karma: 5
Likede indlæg: 44

Re: Giver penge lykke?

Indlægaf .s. » 7. mar 2016, 11:26

Ingen penge giver i hvert fald flere bekymringer og flere udfordringer både i forhold til at blive stigmatiseret og udeladt fra nogle centrale fællesskaber, som forbrugssamfundet giver. Ingen økonomisk kapital giver også mere ulighed og dermed også mindre lykke og tryghed.

Så ja, penge gør det i hvert fald lettere at få råd til de ting der giver lykke, om det så er rejser, oplevelser, materielle ting, familieliv osv. Men jeg tror, det er på et andet plan en grundlæggende lykke i kærlighed og fællesskab, som også kan opstå uden økonomisk kapital.

Mht råd 8 så ja, det giver mening at man bliver mere lykkelig af at følge masserne, fordi at følge masserne giver status og fællesskab. Så det giver fin mening i mine ører, for selvom vi alle priser vores stadig mere individualiserede liv, så er vi trods alt mennesker der har brug for fællesskaber og helt naturligt søger status og anerkendelse - på den ene eller den anden måde.
1
Brugeravatar
.s.
Indlæg: 28
Tilmeldt: 6. mar 2016, 16:47
Kort karma: 5
Likede indlæg: 44

Re: Giver penge lykke?

Indlægaf .s. » 7. mar 2016, 11:32

Jeg tror råd 4 henvender sig mest til det amerikanske samfund. Man kan ikke altid sammenligne sådanne råd, fordi samfundsstrukturer og kulturelle forhold er forskellige. I Danmark er vi på mange måder godt forsikret gennem sygesikring og gennem et offentligt sikkerhedsnet, det er ikke ligesådan i USA, og på den måde kan man måske tænke, at rådet er til de mennesker, der bruger flere penge og bekymringer på forsikring end hvad godt er. :)
1
Brugeravatar
Panton
Indlæg: 4497
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:50
Kort karma: 941
Likede indlæg: 4728

Re: Giver penge lykke?

Indlægaf Panton » 7. mar 2016, 11:36

JA (for at svare kort på spørgsmålet)

det listede ting er lidt tossede synes jeg, men overordnet set synes jeg faktisk at penge giver lykke.
0
You Think you’re in shape, until you try boxing// Tough times don't last, tough people do

Winners never quit
Quitters never win
Brugeravatar
Zombie
Indlæg: 5115
Tilmeldt: 16. aug 2015, 14:06
Kort karma: 1220
Likede indlæg: 20846

Re: Giver penge lykke?

Indlægaf Zombie » 7. mar 2016, 11:53

Wizzze skrev:
Persnikedy skrev:Jeg syndes lidt der mangler et råd om at have styr på pengene. Det betyder jo intet om man tjener en million eller 10.000 hver md hvis man så bruger over det beløb. Det er da den bedste ro man kan få at vide at der er styr på økonomien (lån bliver betalt af, kontoen går ikke i minus, det er okay hvis tvet står af).
Et godt råd ville være at leve uden at leve over evne, ligesom nogle af de andre råd hinter til men et direkte "Budgetter efter dine evner og mål" ville have klædt listen

Jeg er enig i 1, 2, 3, 5, og 6.
Jeg forstår ikke helt 4 for en god forsikring kan da give en masse fred i sindet.
7 syndes jeg nu er fin nok men jeg syndes det er vigtigt at træffe de rigtige valg fx med hensyn til bilkøb. Så skal man sgu sammenligne så man ikke ender med at fortryde at man ikke liiiige fik den der ekstra med.
8 er vel bare almindelig fornuft om ikke at hoppe med på bølgen


^Man SKAL åbenbart hoppe med på bølgen hvis man vil være lykkelig? :gruble:


Jeg læser det som at drage nytte af andres erfaringer. Gå på de restauranter med gode anmeldelser, tag på den ferie dine venner havde en fed tur på. Noget med ikke at genopfinde den dybe tallerken og give sig selv lov til at tage den lave del af gærdet bare engang imellem. I stedet for altid at skulle gøre noget andet og noget særligt, som tager rigtig meget energi og måske kan skuffe én.

Som jeg læser tanken bag hele listen, er det ikke bare at booste de gode ting, men også minimere påvirkningen af dårlige. Og så giver det mening ikke at tage en chance og gå sin egen vej, for det er jo et sats. Ift økonomisk lykke kan det give mening for nogen at gå den sikre vej. Men måske også lidt kedeligt i længden.
3
aka Forbies

:gammel:

Tilbage til "Livets forhold"