Bliver man klogere?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
JoyNips
Indlæg: 12052
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Bliver man klogere?

Indlægaf JoyNips » 7. mar 2016, 09:56

Jeg startede i efteråret til japansk sammen med min mor, som er 70. Og der kunne vi virkelig mærke en forskel på evnen til at tilegne sig ny viden som relativ ung (30 år) og 70-årig. Hun havde SÅ svært ved det. Og hun er ellers temmelig godt begavet, også sprogligt, og holder sig temmelig meget i gang. Hun har taget slægtsforskning op, læser meget, går til foredrag osv.

Jeg føler mig i øvrigt også dummere nu end som yngre. Når jeg taler med nogle af gymnasiepigerne fra stalden om skole, så bliver jeg totalt forbløffet over mængden af viden, jeg HAR haft, men ikke længere besidder. Det samme, hvis jeg læser min bacheloropgave fra dyrlægestudiet. Holy crap. Jeg fatter ingenting af den i dag :lol:
Der går godt nok meget viden tabt med alderen.
2
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Bliver man klogere?

Indlægaf kidkomb » 7. mar 2016, 10:20

JoyNips skrev:Jeg startede i efteråret til japansk sammen med min mor, som er 70. Og der kunne vi virkelig mærke en forskel på evnen til at tilegne sig ny viden som relativ ung (30 år) og 70-årig. Hun havde SÅ svært ved det. Og hun er ellers temmelig godt begavet, også sprogligt, og holder sig temmelig meget i gang. Hun har taget slægtsforskning op, læser meget, går til foredrag osv.

Jeg føler mig i øvrigt også dummere nu end som yngre. Når jeg taler med nogle af gymnasiepigerne fra stalden om skole, så bliver jeg totalt forbløffet over mængden af viden, jeg HAR haft, men ikke længere besidder. Det samme, hvis jeg læser min bacheloropgave fra dyrlægestudiet. Holy crap. Jeg fatter ingenting af den i dag :lol:
Der går godt nok meget viden tabt med alderen.

Præcis. Jeg skrev større skriftlig opgave om komplekse tal i gymnasiet og nu, nu ved jeg ikke engang hvad det er :stoned:
Måske er den meget "tabte" viden, hos mig, en af grundene til at jeg føler mig dummere. "For det kunne jeg da engang!" -ja, men du har ikke brugt det i 100 år og en madpakke, så måske er det meget naturligt, at det er temmelig rustent.
Man husker jo at der var engang, hvor man stadig kunne huske tingene efter flere år.
Men man glemmer at i denne alder, der er "flere år" altså blevet flere årtier.
Og så giver det vel egentlig meget god mening, at det halter med tingene.
1
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Bliver man klogere?

Indlægaf LaScrooge » 7. mar 2016, 10:44

kidkomb skrev:
JoyNips skrev:Jeg startede i efteråret til japansk sammen med min mor, som er 70. Og der kunne vi virkelig mærke en forskel på evnen til at tilegne sig ny viden som relativ ung (30 år) og 70-årig. Hun havde SÅ svært ved det. Og hun er ellers temmelig godt begavet, også sprogligt, og holder sig temmelig meget i gang. Hun har taget slægtsforskning op, læser meget, går til foredrag osv.

Jeg føler mig i øvrigt også dummere nu end som yngre. Når jeg taler med nogle af gymnasiepigerne fra stalden om skole, så bliver jeg totalt forbløffet over mængden af viden, jeg HAR haft, men ikke længere besidder. Det samme, hvis jeg læser min bacheloropgave fra dyrlægestudiet. Holy crap. Jeg fatter ingenting af den i dag :lol:
Der går godt nok meget viden tabt med alderen.


Præcis. Jeg skrev større skriftlig opgave om komplekse tal i gymnasiet og nu, nu ved jeg ikke engang hvad det er :stoned:
Måske er den meget "tabte" viden, hos mig, en af grundene til at jeg føler mig dummere. "For det kunne jeg da engang!" -ja, men du har ikke brugt det i 100 år og en madpakke, så måske er det meget naturligt, at det er temmelig rustent.
Man husker jo at der var engang, hvor man stadig kunne huske tingene efter flere år.
Men man glemmer at i denne alder, der er "flere år" altså blevet flere årtier.
Og så giver det vel egentlig meget god mening, at det halter med tingene.


Jeg er ret sikker på, at hjernen sorterer ud i informationer man ikke bruger og derfor tilsyneladende heller ikke har behov for at huske. Jeg ved ikke om de decideret lagres, men så vidt jeg husker, forbliver de forbindelser der blev dannet i hjernen når man lærte sig noget nyt, og kan derfor genaktiveres, med træning. Det fungerer på samme måde som når man bryder gamle vaner eller indøver nye. Det er faktisk også sådan kognitiv terapi virker.

Jeg kan også nogle gange sidde og tænke, at min fætter, som går i 10. klasse, ved alt muligt shit om verden jeg overhovedet ikke ved en skid om :D Det kan føles ret pinagtigt at jeg fx ikke kan huske basale ting fra fysikundervisningen :tie: Til gengæld har jeg så, gennem min uddannelse og alt det andet jeg har lavet, trænet min tilgang til tænkning, informationer og problemløsning - en form for metaviden om hvordan man tilegner sig og bruger informationer mest optimalt. Jeg ved, at jeg sagtens kunne lære de der ting om grundstofferne og halløj igen, så jeg er ikke så bekymret over, at jeg aktuelt ikke kan huske en skid :-D
0
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
Tanten
Indlæg: 1922
Tilmeldt: 14. aug 2015, 12:03
Kort karma: 457
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 9624

Re: Bliver man klogere?

Indlægaf Tanten » 7. mar 2016, 10:49

Man skal gøre sig umage for ikke at blive klogere gennem livet! Det synes dog at lykkes for nogen.

Personlig vil jeg sige, at livet har lært mig, ikke at se sort/hvidt på tingene, at være mere tålmodig både med mig selv og andre, at have lettere ved at fornemme andres perspektiv, ikke at agere på frustration men i stedet rumme den, tilgive og komme videre.

Jeg har permanente kognitive skader efter mange års svær ubehandlet depression og stress, så klinisk set er jeg formentlig dummere, end jeg var, da jeg var 20 - og det kan jeg også mærke i ganske mange sammenhænge. Dog betyder livsvisdom og livserfaring, at jeg i dag føler mig langt bedre udrustet til at håndtere livets fortrædeligheder, end da jeg var 20.
1
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Bliver man klogere?

Indlægaf dgd2007 » 7. mar 2016, 15:39

Jo, det gør man da :D

Selvom noget af det kloge er sådan mere Sokrates-agtigt: at man bedre forstår, hvor lidt man forstår!
0
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Bliver man klogere?

Indlægaf vibbsen » 7. mar 2016, 16:46

Hvis man spørger min far så er svaret på det spørgsmål et kæmpestort JA !!! Jo ældre han bliver jo klogere bliver han....Han ved faktisk alt om alting efterhånden :-D
1
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
Brugeravatar
Torn
Indlæg: 2823
Tilmeldt: 29. dec 2015, 10:21
Kort karma: 169
Likede indlæg: 3451

Re: Bliver man klogere?

Indlægaf Torn » 7. mar 2016, 17:00

Hm, både og.

Jeg har set eksempler på mennesker, der stadig følger Folkeuniversitetets forelæsninger, undersøger og interesserer sig for videnskaber, kultur og samfund, læser litteratur og holder hjernen i gang med strategiske spil. Jeg har også set eksempler på det stikmodsatte, hvor den eneste interesse er populisme og hverdagens trummerum.

Jeg mener, at man ikke kan undgå at blive mere erfaren. Men klogskab afhænger også af, hvordan man forvalter den erfaring og om man vedligeholder den viden, man har tilegnet sig.

Som 25årig føler jeg mig ofte klogere end ældre og oftere dummere end yngre. Der er vist ikke noget facit.
1
Brugeravatar
Venus222
Indlæg: 1035
Tilmeldt: 4. sep 2015, 18:32
Kort karma: 134
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Likede indlæg: 2663

Re: Bliver man klogere?

Indlægaf Venus222 » 13. mar 2016, 22:50

De fleste bliver klogere, men der findes dælme også en del der ikke gør. Jeg tror det kommer an på hvor mange ressourcer man har, og hvilke indstilling man har til livet og det at lære nye ting. :)
Senest rettet af Venus222 18. mar 2016, 21:20, rettet i alt 1 gang.
1
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Bliver man klogere?

Indlægaf Fru Sunshine » 14. mar 2016, 07:17

Jeg kender da også en del, der mener, at nu er de voksne, og så behøver de ikke udvikle sig mere.

Fælles for dem (der heldigvis ikke er overrepræsenteret i min omgangskreds) er, at de ikke er så skarpe. Der er ikke så meget at udvikle.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Bliver man klogere?

Indlægaf Wizzze » 14. mar 2016, 07:24

Jeg tror ikke man bliver klogere, måske endda det modsatte :gruble:
Men man samler mere erfaring, som gør at man træffer bedre beslutninger, og det kan måske få en til at fremstå eller opleve sig selv som klogere.
1
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Avino
Indlæg: 708
Tilmeldt: 17. sep 2015, 15:58
Kort karma: 207
Likede indlæg: 1156

Re: Bliver man klogere?

Indlægaf Avino » 19. mar 2016, 16:05

Wizzze skrev:Jeg tror ikke man bliver klogere, måske endda det modsatte :gruble:
Men man samler mere erfaring, som gør at man træffer bedre beslutninger, og det kan måske få en til at fremstå eller opleve sig selv som klogere.


Den køber jeg, bortset fra det "modsatte" :gruble:............. :)
Tror stadigt, at man kan træffe dumme valg.
Ikke at jeg gør det :lol2:


Det jeg vil sige er :
Selvfølgeligt bliver vi klogere på mange ting. Ting- som vi ikke interesserede os for i de unge dage- er ting som vi interesserer og for nu.
Ting vi har oplevet- igennem et langt liv- giver måske mere mening nu- end det gjorde da vi var unge.

Hvis ikke- så tror jeg , at man er "overmenneske".
Det er der vidst ingen - med sin fulde fornuft i behold - der er.

Giver det mening ?
0

Tilbage til "Livets forhold"