Giver penge lykke?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Persnikedy
Indlæg: 12397
Tilmeldt: 1. sep 2015, 11:31
Kort karma: 1072
Likede indlæg: 18411

Re: Giver penge lykke?

Indlægaf Persnikedy » 7. mar 2016, 12:47

Wizzze skrev:
Persnikedy skrev:Jeg syndes lidt der mangler et råd om at have styr på pengene. Det betyder jo intet om man tjener en million eller 10.000 hver md hvis man så bruger over det beløb. Det er da den bedste ro man kan få at vide at der er styr på økonomien (lån bliver betalt af, kontoen går ikke i minus, det er okay hvis tvet står af).
Et godt råd ville være at leve uden at leve over evne, ligesom nogle af de andre råd hinter til men et direkte "Budgetter efter dine evner og mål" ville have klædt listen

Jeg er enig i 1, 2, 3, 5, og 6.
Jeg forstår ikke helt 4 for en god forsikring kan da give en masse fred i sindet.
7 syndes jeg nu er fin nok men jeg syndes det er vigtigt at træffe de rigtige valg fx med hensyn til bilkøb. Så skal man sgu sammenligne så man ikke ender med at fortryde at man ikke liiiige fik den der ekstra med.
8 er vel bare almindelig fornuft om ikke at hoppe med på bølgen


^Man SKAL åbenbart hoppe med på bølgen hvis man vil være lykkelig? :gruble:


Jeg tror jeg i mit hoved havde sat et ekstra ord ind sådan at man ikke bare skulle hoppe med på bølgen (fx en ny iphone fordi andre har det) men måske det var lige tidligt nok på dagen for mig
0
Santa skrev:Penis.
Altid penis.
Akehurst2
Indlæg: 14182
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1266
Likede indlæg: 40719

Re: Giver penge lykke?

Indlægaf Akehurst2 » 7. mar 2016, 14:46

Penge giver i hvert fald en lettere adgang til at træffe de valg, man ønsker - sige rend og hop til chefen, blive skilt, flytte eller hvad man nu kan tænke sig, hvor man i en dårligere økonomisk situation kan være tvunget til at blive i forhold, arbejde eller bolig, man ellers gerne ville være fri for.
1
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Re: Giver penge lykke?

Indlægaf Wizzze » 7. mar 2016, 15:37

Culpøs skrev:Ja stik mig 100.000.000, så er jeg lykkelig - lidt mindre kan også gøre det.


Tror du ikke der er en grænse hvor mange penge begynder at gøre ulykkelig igen?

Så får man problemer med hvor de skal placeres, man bekymrer sig over at miste dem, man bliver rendt på dørene af folk, venner & familie, der vil have nogle af pengene, man mister sin anonymitet, og kan ikke rigtig bevæge sig rundt som man vil? :gruble:

Hvad mon det optimale beløb er? :gruble:
1
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Suzan
Indlæg: 442
Tilmeldt: 3. sep 2015, 12:29
Kort karma: 31
Likede indlæg: 556

Re: Giver penge lykke?

Indlægaf Suzan » 7. mar 2016, 18:07

Jeg synes jeg læste engang at 400.000 om året er netop lykke-beløbet
0
Brugeravatar
Hunkat
Indlæg: 7788
Tilmeldt: 20. aug 2015, 03:20
Kort karma: 574
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 19143

Re: Giver penge lykke?

Indlægaf Hunkat » 7. mar 2016, 18:20

Penge giver de nederste og nødvendige niveauer på lykke-trappen, ja.

Husly, mad, tøj på kroppen, frihed fra tvang og mulighed for fællesskaber (ikke at man ikke kan være i et fællesskab uden penge but you know).

Men man rammer også et punkt hvor et par nuller fra eller til ikke gør det store udsving på lykkebarometeret. Gør en million dig lykkelig hvis du er milliardær? Næppe.

Så svaret er vel ja og nej. Nej, penge kan ikke købe lykke som vi opfatter lykke i dag, men det kan købe forudsætningerne for den lykke.
0
L'enfer, c'est les autres

First debat-mover :rock:

Persnikedy skrev
Hun er så på tværs at de skal have fat i de slæbebåde fra Suez kanalen
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Giver penge lykke?

Indlægaf Fru Sunshine » 7. mar 2016, 18:41

Ja.
Ikke fordi det er fedt at bruge penge (det kan det også være), men fordi det er fedt at være sikker på, at man ikke får bekymringer på det område.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Novella
Indlæg: 1930
Tilmeldt: 11. aug 2015, 06:21
Kort karma: 488
Likede indlæg: 5499

Re: Giver penge lykke?

Indlægaf Novella » 7. mar 2016, 18:51

Ja det gør de da. Hvis man ikke tror det, har man fandme aldrig prøvet at være på røven i månedsvis. Det er handlingslammelse og panik, elendig søvn, stress, gråd, skænderier, våde fødder, frysende børn, social isolation og ensomhed. Jeg har endnu ikke prøvet at have penge i overflod, men jeg har da ro i maven, også selv om vi lige er flyttet. Vi har bare ikke så meget på kontoen lige nu.

Ro er rarere end panik og depression. Just saying.
3
Brugeravatar
Joe
Indlæg: 3253
Tilmeldt: 4. sep 2015, 19:03
Kort karma: 759
Likede indlæg: 12397

Re: Giver penge lykke?

Indlægaf Joe » 7. mar 2016, 19:02

Jeg er utroligt lykkelig over, at jeg ikke længere har jævnligt ondt i maven over økonomi.
Men altså, jeg er vokset op uden mange penge, og jeg husker min barndom som mestendels lykkelig. Jeg var heller ikke ulykkelig, da jeg var på SU, og ikke havde penge, men jeg havde dælme ofte ondt i maven, eller lå vågen sent om aftenen og spekulerede på økonomi.

I dag har jeg fast job, stabil og god indkomst, og jeg har det meget godt. Men jeg tror at det er fordi jeg ved, der er ro på. Jeg er kun i starten af mit arbejdsliv og kommer forhåbentlig til at tjene en hel mere mere. Jeg er ikke sikker på, det vil gøre mig mere lykkelig end lige nu (selvom jeg da absolut ikke har noget imod pengene) og jeg er også typen, der ser meget bekymret ud og siger "jamen, hvad skulle jeg da bruge alle de penge på?" når snakken går på de helt store Lotto-/Eurojackpot-/hvad de ellers hedder-gevinster.
Men stabil økonomi og råd til at kunne lave de ting jeg gerne vil, det gør mig da lidt lykkelig.
0

Tilbage til "Livets forhold"