Kan man lukke Grimhøjmoskeen ?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Zorglup
Indlæg: 490
Tilmeldt: 17. sep 2015, 11:53
Kort karma: 25
Geografisk sted: Djursland
Likede indlæg: 582

Re: Kan man lukke Grimhøjmoskeen ?

Indlægaf Zorglup » 4. mar 2016, 22:22

Barnebrude, flerkoneri, vold, kvindeundertrykkelse og almindelig tilsidesættelse af Dansk lov. Ikke henvend dig til de vantro, medmindre dine penge, ikke kommer til tiden. Det med pengene. Det har jeg selv indsat, på baggrund af erfaring :-)
Og I bliver sørme ved med at syntes, at 'nogen' overdriver problemet. Jamen, det er da vist tid til endnu et afsnit matador. Ik ?
1
:ninja: >>Kung-fu'tze si'r : Ispind i mund, er bedre end ispind i øje !<< :ninja:
Brugeravatar
BlueBunny
Indlæg: 4348
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:54
Kort karma: 484
Likede indlæg: 10660

Re: Kan man lukke Grimhøjmoskeen ?

Indlægaf BlueBunny » 5. mar 2016, 08:45

I min optik er alle muslimer ikke "fjender". Udfordringen er at moskeerne bliver brugt som skalkeskjul til at videreformidle budskaber som er grundlovsstridige, og som jeg synes er helt forkerte.

Der er nogen, med stor tillid/magt, som har holdninger der er helt gale. Ja så gale at de er skræmmende.

Jeg ved at mange muslimer deler denne holdning. Derfor er det så ærgerligt at debatten forplumres og bliver en muslim vs ikke-muslim debat. Det er det ikke. Det er en ekstrem vs normal debat. Og vi bør stå sammen.

Ofte er det ikke-muslimer som misforstået forsvarer "alle" muslimer i debatten. Det har de ikke brug for. De er ikke modstanderne og de bør ikke behandles/forsvares som sådan.

Så fokus væk fra religion (selv om det da er en faktor i helhedsbilledet), og så et zoom ind på kerneproblemet.

Kerneproblemet er at nogen er i mod demokrati, ligestilling og frihed/fred, og bruger selvsamme til at forsvare egne holdninger.
3
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne
Brugeravatar
FruitFly
Indlæg: 3885
Tilmeldt: 25. okt 2015, 19:01
Kort karma: 95
Likede indlæg: 3548

Re: Kan man lukke Grimhøjmoskeen ?

Indlægaf FruitFly » 5. mar 2016, 09:35

Rakel skrev:Jeg siger ikke, at Danmark skal acceptere parallelsamfund, men jeg tror ikke, at der er en kinamands chance for at islam som religion (nu du ikke forholdet dig til, at der er mange andre religioner end islam/Asa/protestantisk kristendin i DK) forbydes i Danmark. Tanken er i min optik nærmest bizar.

Jeg bliver faktisk oprigtigt bekymret når gode demokratisk sindede danskere overhovedet kan begynde at foreslå noget i stil med at begrænse religionsfriheden.

Så tænker jeg at vi slet ikke er gode nok til at passe på vores demokrati og at vi har fejlet eklatant i at give den demokratiske tradition videre. Måske vi har taget demokatiet for givet og glemt at huske os selv (og vores børn) på, hvorfor demokrati er den mindst ringe styreform og hvorfor de grundlæggende frihedsrettigheder er afgørende for at have et demokratisk samfund. Dét er sgu' farligt. Rigtigt farligt.

Og måske er det afgørende at tage diskussion om hvorfor religionsfrihed er så vigtig - og ikke bare tage for givet at det kan alle danskere instinktivt forstå...
1
#Klimatosse
Brugeravatar
Zorglup
Indlæg: 490
Tilmeldt: 17. sep 2015, 11:53
Kort karma: 25
Geografisk sted: Djursland
Likede indlæg: 582

Re: Kan man lukke Grimhøjmoskeen ?

Indlægaf Zorglup » 5. mar 2016, 14:42

GnueN skrev:
Zorglup skrev:Barnebrude, flerkoneri, vold, kvindeundertrykkelse og almindelig tilsidesættelse af Dansk lov. Ikke henvend dig til de vantro, medmindre dine penge, ikke kommer til tiden. Det med pengene. Det har jeg selv indsat, på baggrund af erfaring :-)


Erfaring som hvad? Danmarks ambassadør i Saudiarabien?

Ej, men altså.. Intet af dét shit, du remser op dér er jo bare tilnærmelsesvis normen blandt flertallet af landets mere end 400.000 muslimer - og helt ærligt, hvis du virkelig er så skrøbelig - hvis dit land eller din kultur er - at den ikke kan deale med de ikke helt så glansbilled-agtige facetter livet i en globaliseret landsby har at tilbyde een, så var det måske på tide at få en styrthjelm?

Det er jo de dér "vi sagde det jo nok, Hans Christian!"-agtige typer, der går all-in på at lege Maude i Matador lige nu, ikke? Der harceleres over alt det fremmede og ukendte, som æder gamle danske dyder op, og så går I op og lægger jer, mens I råber på nogen, som kan komme og fikse det hele med et trylleslag. Men du lukker øjnene fuldkommen for, at der er en virkelighed, hvor langt størstedelen af landets muslimer står op hver morgen, går på arbejde og sidder i frokosten med avis i hånd og ryster på hovedet af de præcis samme ting som du og jeg - og så er der den dér i pressen, hvor man konsekvent og vedvarende hiver alt det lort 60 millioner flygtninge på verdensplan fører med sig frem, og klasker ens fordomme og forudindtagetheder på det, som var det vådt ler - og når så det dér store, dumme golem-agtige monster til sidst kan vandre rundt i gaderne selv, så render I rundt dér med armene oppe over hovederne og skriger løs om hvor farligt det hele er og at lige om lidt, så er livet som vi kendte det forbi.

... og hvad får I ud af det? Ingenting. Ingen gider diskutere på det niveau. Well, ingen KAN - for man kan jo ikke engang forklare jer noget, førend det bliver skudt ned i en svada om pladderhumanisme og salonkommunisme. Jeg kunne feks fortælle dig, at ALLE de dér "barnebrude" på de danske asylcentre (... og ja, jeg har mødt dem allesammen i en eller anden udstrækning) sidder, hvor de sidder, af årsager som ikke har en skid med religion at gøre. De sidder dér fordi det er blevet måden fattige flygtningefamilier i nærområderne samler deres ressourcer og etablerer overlevelsesstrategier på. Jeg kunne fortælle dig, at flerkoneri ikke er udbredt praksis blandt muslimer i Danmark, hvis overhovedet, og at det er dum demografi, som først og fremmest er årsag til volden, der i øvrigt er faldende og har været det i de sidste mange år. Jeg kunne fortælle dig, at kvindeundertrykkelse er et generelt problem i samfund, hvor religiøs konservativisme bliver en krykke for marginaliserede mennesker, og at selv om det ikke bliver et mindre problem af dét, så GÅR det faktisk ufattelig meget bedre for unge kvinder med indvandrerbaggrund, som sprænger både rammer og statistikker for, hvad deres eget bagland (og vores) vil tillade dem... og tilsidesættelse af dansk lov? Ja, det var jo så dét, vi egentlig burde diskutere her i tråden om forkvaklede religiøse overhoveders legen social-rådgivere for nogen af slummens allerfattigste.

Men så langt nåede vi jo ikke engang, vel? Kan du slet ikke se, at det er et way større problem og langt mere virkeligt end noget af alt dét, du har remset op? At vi slet ikke kommer nogen vegne ved at snakke til hinanden, i stedet for med hinanden? Jeg gætter på, at du allerede sidder og ryster på hovedet. Så vid dét her: Lige nu går solen op over et Danmark, som er urokkeligt DANSK. Vores kirker står stadig, vores flag vejer over de samme kaserner og regeringsbygninger som igår, og lige nu går 99% af alle muslimerne i Danmark igang med præcis de samme gøremål i præcis den samme hverdag som alle os andre. Det er det samme imorgen, i overmorgen, i næste uge, til næste år og i det næste årti... Solen, landet og menneskene - og hvis du prøver at nynne temaet til Matador inde i dig selv en gang i mellem, så kan det være at du måske kan få øje på, hvor provinsielt (og priviligeret) et lille Korsbæk vi EGENTLIG er i en stor og farlig verden fyldt med rigtig fattigdom, ægte terror og virkelig religiøs fundamentalisme, som stort set kun koster andre muslimer livet.


Det vil nok komme som et chok for dig, men jeg er da enig med dig langt hen af vejen.
Jeg tror bare, at man bliver frustreret ( jeg gør ihverfald ), og tegner kanterne mere op, i takt med, at man føler problemerne forsøgt nedtonet.
Nej, jeg er ikke hverken ambassadør eller imam. Og jeg render ikke og pudser mit nazi-kostume og får trækninger i højre arm, når jeg hører ord der minder om heil. Men jeg har en del muslimske bekendte. Faktisk tror jeg, endda venner.
Nu bliver det svært. Jeg mærker tydelig en forskel på hvor de kommer fra. Mine bosniske venner er meget mere åbne, hvor mine bekendte fra Irak og Somalia som eksempler, er lidt mere indelukket. Kvinderne fra Bosnien er næsten alle i arbejde eller under uddannelse, hvorimod kvinderne fra de 2 andre omtalte lande ikke er det. De passer større børneflokke, der for tid til anden bliver sendt væk. Enten ud til Århus eller helt hjem til hjemlandet.
Problemet ligger i noget tolkning af noget religion. Men vi løser det ikke ved at ignorere eller nedtone det. Og vi 'vantro' er sgu lidt for berørings-angste, engang i mellem. Og, syntes jeg, for kompromis-søgende. Skik følge eller land fly. De mennesker, vi ser i de udsendelser, har jo boet her længe. Problemet kan koges ned til den kvinde, der sagde: jeg er muslim, ikke dansker.
Hele debatten er efterhånden bare 'strammere' og 'slappere', og en egentlig søgen efter løsning væk. Og jeg, der bare er ateist, ser bare religion som et onde. Jeg er som før nævnt, både døbt og konfirmeret, men religion betyder intet for mig. Så fra min side af skyttegraven, er det nemmeste argument, at forbyde det. Det vil jeg gerne undskylde over for dem, der måtte føle sig stødt over. Logisk set er det religion, der har dræbt flest mennesker igennem historien. ( Edit: Jeg er klar over, at alderdom / sygdom og alm. nød, også er storspillere, på det område )
0
:ninja: >>Kung-fu'tze si'r : Ispind i mund, er bedre end ispind i øje !<< :ninja:
Brugeravatar
Zorglup
Indlæg: 490
Tilmeldt: 17. sep 2015, 11:53
Kort karma: 25
Geografisk sted: Djursland
Likede indlæg: 582

Re: Kan man lukke Grimhøjmoskeen ?

Indlægaf Zorglup » 5. mar 2016, 16:21

Hvilket så bringer mig til startindlægget fra min side.

Zorglup skrev:Måske er vi slet ikke modne nok til religionsfrihed ?
Slet ikke oven i de andre friheder vi har. Ytringsfrihed osv.
Vi har så meget frihed og så lidt pligt. Lidt ligesom børnene :-)


Hvad er vigtigst ? Religion eller ytringsfrihed. Og kan vi rumme det hele i et demokrati ?
Og ingen, absolut ingen, har givet en form for konstruktivt svar. Ord som 'bør' og 'håber' bliver nævnt, men ingen har reelt et svar. Nogen vil nok endda mene, at det virker. Men det syntes jeg ikke det gør. Det gør for nogle muslimer, men langt fra alle. Størrelsen på problemet, kan begge sider kun gætte på, så lad vær med det.
Kan islam fungere under demokrati ?
Og hvis ja, under hvilke betingelser ?

Er der et land i EU, der har held med integrationen, af muslimer ?
Og jeg kan ikke finde, et demokratisk muslimsk land, med demokrati som vi kender. Er der det ?
Ikke for at provokere, men jeg kan virkelig ikke finde det.
0
:ninja: >>Kung-fu'tze si'r : Ispind i mund, er bedre end ispind i øje !<< :ninja:
Brugeravatar
Zorglup
Indlæg: 490
Tilmeldt: 17. sep 2015, 11:53
Kort karma: 25
Geografisk sted: Djursland
Likede indlæg: 582

Re: Kan man lukke Grimhøjmoskeen ?

Indlægaf Zorglup » 5. mar 2016, 17:25

Og så er vi tilbage i den gamle rille. Løser det, de muslimers, der virkelig vil Danmarks bedste, problemer ?
Løsninger tak. Du har så travlt med, at forklare hvorfor det er galt. Hvordan bliver det bedre, uden vi bliver skampulet af vores egen friheder ?

Ps.
Mine bosniske eksempler er som følger.
Første årgang taler dårligt dansk og mange uden arbejde. Altså dem der fik asyl her, pga borgerkrigen. Jo yngre, jo bedre sprog. Jo bedre sprog = arbejde.
2g Pigerne taler godt dansk og er alle i arbejde eller under uddannelse. Med drengene / mænd er det meget anderledes. Her har kun max 20 % arbejde. Resten er deltids-?-kriminelle og taler halal-dansk.
Grunden til jeg kender så mange af dem er fordi, jeg hjalp dem i mit nærområde, da de kom. Med papirer til og fra det offentlige osv., computer, og helt almindelige praktiske ting. Sådan noget en nabo selvfølgelig hjælper med, i min optik.
Senest rettet af Zorglup 7. mar 2016, 21:46, rettet i alt 1 gang.
0
:ninja: >>Kung-fu'tze si'r : Ispind i mund, er bedre end ispind i øje !<< :ninja:
Brugeravatar
Zorglup
Indlæg: 490
Tilmeldt: 17. sep 2015, 11:53
Kort karma: 25
Geografisk sted: Djursland
Likede indlæg: 582

Re: Kan man lukke Grimhøjmoskeen ?

Indlægaf Zorglup » 5. mar 2016, 18:08

Ellers tak. :-)
Det behøves såmænd ikke. Mit perspektiv virker fint.
Men det er altid fint at se / høre andres mening.
Hvad laver du så egentlig i tråden ? Andet end at bashe folk, af anden mening ?
Jeg er jo ikke alene om, at syntes forholdene, som belyst i tv2, er yderst kritisable i moske-miljøet. Ikke kun i grimshøj, men også flere steder. Her snakkes så om mulig løsninger, men da du slet ikke ser et problem, har du jo svært med at byde ind med noget konstruktivt. Tuml du med dit shit, så nuller jeg med mit.
0
:ninja: >>Kung-fu'tze si'r : Ispind i mund, er bedre end ispind i øje !<< :ninja:
Brugeravatar
Zorglup
Indlæg: 490
Tilmeldt: 17. sep 2015, 11:53
Kort karma: 25
Geografisk sted: Djursland
Likede indlæg: 582

Re: Kan man lukke Grimhøjmoskeen ?

Indlægaf Zorglup » 6. mar 2016, 11:59

Lidt tal, der understøtter problematikken.
Sakset fra http://kulturkamp.blogs.berlingske.dk/2 ... i-danmark/

Imamen taler om straffe i det islamiske retssystem, der har grundlag i Koranen og haditherne (sharia). Er det kun et lille mindretal, der støtter det? Det er tvivlsomt, hvis vi ser på den mest omfattende undersøgelse, der er lavet om europæiske muslimer, WZB-undersøgelsen. Her mener 75 procent af alle muslimer, at der kun findes én sand udlægning af Koranen, og 65 procent mener, at religiøse love skal stå over sekulære love. I en undersøgelse fra sidste år, lavet af Wilke for Jyllands-Posten, så man en stigende tendens til islamisering blandt muslimer i Danmark. I 2006 mente 62 procent af danske muslimer, at Koranens anvisninger skal følges fuldt ud. Det tal er vokset til 77 procent i dag. Undersøgelsen viste også, at 50 procent beder mere end fem gange dagligt. Ved en tilsvarende måling i 2006 var det tal blot 37 procent, og andelen der ønsker, at kvinder skal være tilslørede i det offentlige rum, er vokset fra 28 procent til 42.
Det er vel et problem ?
0
:ninja: >>Kung-fu'tze si'r : Ispind i mund, er bedre end ispind i øje !<< :ninja:
Brugeravatar
Zorglup
Indlæg: 490
Tilmeldt: 17. sep 2015, 11:53
Kort karma: 25
Geografisk sted: Djursland
Likede indlæg: 582

Re: Kan man lukke Grimhøjmoskeen ?

Indlægaf Zorglup » 7. mar 2016, 20:04

En fransk imam udtaler sig kritisk om imamerne i tv2's dokumentar.

Imam: De har ikke udviklet sig

Kassem Rachid, som er uddannet imam fra Frankrig, er ked af det, han har set i dokumentaren. Det er bekymrende, at de pågældende imamer præsenterer sig, som de gør.

- Det bekymrer mig, at de her imamer ikke har udviklet sig, selvom de har været i Danmark i lang tid. Forstået på den måde, at man skal se tingene anderledes og åbne sig over for, hvordan tingene hænger sammen i Danmark. Så det er ikke de rigtige signaler, de sender til samfundet, siger Kassem Rachid.
Han mener desuden, at de pågældende imamer har misforstået opgaven.

- Vi må vedkende, at vi som muslimer har et problem, når der hersker sådan et syn på kvinder og det at slå nogle steder. (…) Et andet problem er, at de imamer efter min mening mangler viden om islam. Hvis man går tilbage i historien, vil man se, at profeten Muhammad aldrig har slået nogen, siger han.

Imamen foreslår desuden dialogens vej, uddannelse til imamer og nedsættelse af et fagligt råd.
Kilde: http://nyheder.tv2.dk/samfund/2016-03-0 ... provokeret Ca. midt på siden.

Måske er det vejen frem.
Og i skarp kontrast til det øverste klip der viser, hvordan man prøver at skyde skylden på medierne.
0
:ninja: >>Kung-fu'tze si'r : Ispind i mund, er bedre end ispind i øje !<< :ninja:
Brugeravatar
Zorglup
Indlæg: 490
Tilmeldt: 17. sep 2015, 11:53
Kort karma: 25
Geografisk sted: Djursland
Likede indlæg: 582

Re: Kan man lukke Grimhøjmoskeen ?

Indlægaf Zorglup » 7. mar 2016, 20:46

Rakel skrev:
Zorglup skrev:Undersøgelsen viste også, at 50 procent beder mere end fem gange dagligt. Ved en tilsvarende måling i 2006 var det tal blot 37 procent, og andelen der ønsker, at kvinder skal være tilslørede i det offentlige rum, er vokset fra 28 procent til 42.
Det er vel et problem ?


Hvorfor er hyppigheden af bøn et problem?
Skal vi andre også holde os til et bestemt antal bønner? Eller er det kun bønner til Allah?

Eller tørklæde, hvis kvinden selv ønsker at gå med det og det gør mange af mine kolleger/elever uden at være kuet til det.
De får et uniformstørklæde og ingen tænker mere over det.

Der er ting, som jeg slet ikke følge problematiseringen af.


Du saksede behændigt uden om *I 2006 mente 62 procent af danske muslimer, at Koranens anvisninger skal følges fuldt ud. Det tal er vokset til 77 procent i dag. *
Bøn i sig selv, er intet problem. ;)
0
:ninja: >>Kung-fu'tze si'r : Ispind i mund, er bedre end ispind i øje !<< :ninja:
Brugeravatar
Zorglup
Indlæg: 490
Tilmeldt: 17. sep 2015, 11:53
Kort karma: 25
Geografisk sted: Djursland
Likede indlæg: 582

Re: Kan man lukke Grimhøjmoskeen ?

Indlægaf Zorglup » 7. mar 2016, 21:07

@Rakel
Og du som kvinde, burde da være mere på barrikaderne. Det er trods alt jeres rettigheder, der bliver trådt mest på. Tørklæde eller ej.
Lidt frisk nyt fra Sveristan : http://nyheder.tv2.dk/udland/2016-03-07 ... rdes-alene
Og nej. Der står ikke, at det er indvandrere. Men der er godt nok blevet usikkert deroppe. Og der er en henvisning til noget kritik, i forbindelse med en form for festival, hvor netop indvandrere var indblandet i noget gris. Og i den forbindelse vil du så sikkert påpege, at enkelte af dem var 'rigtige' svenskere. fordi de ligesom ved den lignende episode i Tyskland, havde været så heldige at få statsborgerskab. Der er simpelthen bare tale om mørke/sorte 'rigtige' Svenskere. ;-)
0
:ninja: >>Kung-fu'tze si'r : Ispind i mund, er bedre end ispind i øje !<< :ninja:
Brugeravatar
Zorglup
Indlæg: 490
Tilmeldt: 17. sep 2015, 11:53
Kort karma: 25
Geografisk sted: Djursland
Likede indlæg: 582

Re: Kan man lukke Grimhøjmoskeen ?

Indlægaf Zorglup » 8. mar 2016, 13:47

Rakel skrev:
Zorglup skrev:@Rakel
Og du som kvinde, burde da være mere på barrikaderne. Det er trods alt jeres rettigheder, der bliver trådt mest på. Tørklæde eller ej.
Lidt frisk nyt fra Sveristan : http://nyheder.tv2.dk/udland/2016-03-07 ... rdes-alene
Og nej. Der står ikke, at det er indvandrere. Men der er godt nok blevet usikkert deroppe. Og der er en henvisning til noget kritik, i forbindelse med en form for festival, hvor netop indvandrere var indblandet i noget gris. Og i den forbindelse vil du så sikkert påpege, at enkelte af dem var 'rigtige' svenskere. fordi de ligesom ved den lignende episode i Tyskland, havde været så heldige at få statsborgerskab. Der er simpelthen bare tale om mørke/sorte 'rigtige' Svenskere. ;-)


Trådt på? Jeg ville ikke have noget problem med at gå med tørklæde, hvis dét var min overbevisning. Ingen af mine kolleger føler sig tvunget til at gå med tørklæder af islam og flere gør det ikke og er stadig muslimer.

Jeg har læst om Sverige. Det ændrer ikke på, at jeg mener, at flertallet af muslimer ikke er til fare for hverken svenskere eller danskere.


Du undviger igen. Tørklæde eller ej :)
Tørklæder og bøn ødelægger ikke vores samfund. Netop den indstilling til problemerne, gør dem bare større. ;)
I 2006 mente 62 procent af danske muslimer, at Koranens anvisninger skal følges fuldt ud. Det tal er vokset til 77 procent i dag.!!
Og det er dem der allerede bor her. De tager imod tusinder at 'brødre og søstre' i tiden og du tror, de lærer dem demokrati som det første ?
Hvis blot 10% af muslimerne er radikaliseret, har vi 40-50 tusinde tikkende bomber rendende rundt. Selv hvis det er 1 % ( 4-5 tusinde ) syntes jeg, det er for mange.
0
:ninja: >>Kung-fu'tze si'r : Ispind i mund, er bedre end ispind i øje !<< :ninja:
Brugeravatar
Zorglup
Indlæg: 490
Tilmeldt: 17. sep 2015, 11:53
Kort karma: 25
Geografisk sted: Djursland
Likede indlæg: 582

Re: Kan man lukke Grimhøjmoskeen ?

Indlægaf Zorglup » 8. mar 2016, 14:14

http://www.bt.dk/danmark/utro-kvinder-s ... ien-samlet

Al erfaring viser, at stenede kvinder Ikke holder familien samlet.
Den slags stenalder, hverken kan eller vil jeg acceptere.
0
:ninja: >>Kung-fu'tze si'r : Ispind i mund, er bedre end ispind i øje !<< :ninja:

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"