Fuldtid kontra deltid

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Fuldtid kontra deltid

Indlægaf kidkomb » 7. mar 2016, 16:45

LadyFox skrev:Altså, hvis man i sin tid søgte et fuldtids job fordi det er det man har behov for for at tingene fungerer - og der pludselig bliver lavet om i tingene så man er tvunget i et deltidsjob så kan man jo sådan set blive nødt til at finde et andet arbejde. Hvis vi antager at de fleste der arbejder fuldtid gør det udfra at det er det deres behov er til, kan det jo godt pludselig være en del på en arbejdsplads der skal se sig efter et andet arbejde med den model.
Altså, det kommer vel an på de ansatte på den enkelte arbejdsplads hvilken model der er mest solidarisk. Hvis alle i virkelighed drømmer om at at arbejde deltid så er det jo klart den løsning der tager hensyn til flest. Men hvis langt de fleste stillinger er fuldtids og nogle få er deltids, og dem der arbejder fuldtid ikke vil trives med et deltids job er det jo ikke den mest solidariske model.

Det er jo nemt nok at mene at det er mest solidarisk hvis alle bare arbejdede deltid, og ingen skal fyres, hvis man i forvejen arbejder deltid og der derfor kun er fordelle og ingen konsekvens at hente i det for en selv.

Ej, hold nu, jeg mener ikke noget som helst. Jeg sagde at jeg måske i nogle konkrete situationer ville synes at....
Jeg sagde endda at jeg i dette fiktive tilfælde kun hældte til noget.
Jeg smutter ud af tråden igen.
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
landsbytossen
Indlæg: 4086
Tilmeldt: 12. dec 2015, 19:45
Kort karma: 204
Geografisk sted: i den ene ende af min skygge
Likede indlæg: 5656

Re: Fuldtid kontra deltid

Indlægaf landsbytossen » 7. mar 2016, 17:40

fisken80 skrev:Vi kom til at diskutere emnet på arbejdet i dag bl.a. som følge af, at vi i de kommende år skal gennem nogle ret heftige sparerunder, der vil koste stillinger. Min ene kollega, der selv er på deltid, mente så, at vi alle burde gå på deltid, for at deles om de timer der er. Jeg var meget uenig. Min økonomi er bygget op om, at jeg har en fuldtidsstilling og desuden er jeg glad for at arbejde på fuld tid. Jeg kan godt li' mit job og eftersom at jeg ikke har børn så føler jeg egentlig heller ikke, at jeg savner fritid. Det handler muligvis også om, at jeg har meget ferie og afspadsering, fordi man arbejder meget i nogle perioder. Jeg kan f.eks. ofte holde fri 5 uger i sommerferien.

Men hvad tænker I? Er det usolidarisk, at man ikke vil gå på deltid og sikre stillinger på den måde? Det skal siges, at ledelsen foretrækker fuldtidsansatte, så der er ikke noget pres fra deres side overhovedet.

Ville I foretrække deltid, hvis muligheden var der?

Din kollega på deltid vil gerne fremstå som en, der støtter den solidariske tanke ved at foreslå alle går på deltid. Men hvorfor skal hun ikke selv nedsætte timeantal, når alle andre skal ?
1
Min mening står ikke til diskussion.

"Hvad skal vi med folk, der læser statskundskab ? Det kommer der bare sådan nogle som Svend Auken ud af"
Citat: Mogens Glistrup
StripesAddict
Indlæg: 1098
Tilmeldt: 2. sep 2015, 15:58
Kort karma: 128
Likede indlæg: 1046

Re: Fuldtid kontra deltid

Indlægaf StripesAddict » 7. mar 2016, 21:15

Jeg synes bestemt det ville være ønskværdigt om der var bedre muligheder for deltidsstillinger, til folk der ønsker det, f.eks. folk med små børn, som på den måde kan få hverdagen til at gå op noget lettere.

Men i det konkrete eksempel synes jeg ikke det er usolidarisk ikke at ville gå ned i tid, og jeg tænker at mange mennesker ikke ville kunne få det økonomiske til at hænge sammen med en deltidsstilling, også uden at det handler om at have sat sig for stramt. Der findes trods alt en del mennesker der ikke tjener mere, end at en nedgang til en deltidsløn vil få deres forsøgelsesgrundlag til at briste.
1
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Fuldtid kontra deltid

Indlægaf kidkomb » 8. mar 2016, 04:27

landsbytossen skrev:
fisken80 skrev:Vi kom til at diskutere emnet på arbejdet i dag bl.a. som følge af, at vi i de kommende år skal gennem nogle ret heftige sparerunder, der vil koste stillinger. Min ene kollega, der selv er på deltid, mente så, at vi alle burde gå på deltid, for at deles om de timer der er. Jeg var meget uenig. Min økonomi er bygget op om, at jeg har en fuldtidsstilling og desuden er jeg glad for at arbejde på fuld tid. Jeg kan godt li' mit job og eftersom at jeg ikke har børn så føler jeg egentlig heller ikke, at jeg savner fritid. Det handler muligvis også om, at jeg har meget ferie og afspadsering, fordi man arbejder meget i nogle perioder. Jeg kan f.eks. ofte holde fri 5 uger i sommerferien.

Men hvad tænker I? Er det usolidarisk, at man ikke vil gå på deltid og sikre stillinger på den måde? Det skal siges, at ledelsen foretrækker fuldtidsansatte, så der er ikke noget pres fra deres side overhovedet.

Ville I foretrække deltid, hvis muligheden var der?

Din kollega på deltid vil gerne fremstå som en, der støtter den solidariske tanke ved at foreslå alle går på deltid. Men hvorfor skal hun ikke selv nedsætte timeantal, når alle andre skal ?

Jeg var egentlig ude, men jeg vil gerne lige specificere, for jeg synes det er irriterende at blive misforstået.
Hvem siger at hun ikke skal ned i tid også?
Deltider kan sgu da også gå ned i tid. Deltider kan også være presset økonomisk, hvis de går ned i tid.
Hvis alle går ned i tid er det solidarisk. Hvis kun fuldtid går ned i tid er det usolidarisk.
Ergo så ville jeg tabe lige så mange timer på at alle gik ned i tid.
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3037
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 181
Likede indlæg: 5776

Re: Fuldtid kontra deltid

Indlægaf Tux » 8. mar 2016, 07:13

Usolidarisk? - bestemt ikke.. At gå fra fuld til deltid er i min verden en ret stor ændring, som man ikke kan forvente at folk alle bare accepterer for at nogen ikke bliver fyret.

Hvis det passer i virksomheden ville det være cool at tilbyde interesserede at gå ned i tid, men at tvinge medarbejdere eller virksomheden til deltid over hele paletten- aldrig i livet..

@Kidkomb Du får lige lidt kærlighed herfra, jeg kan godt se hvad du mener, og i det større perspektiv kunne jeg også godt hælde til, at det er bedre at nedsætte arbejdstiden generelt i samfundet i perioder med stor arbejdsløshed.
1
Brugeravatar
landsbytossen
Indlæg: 4086
Tilmeldt: 12. dec 2015, 19:45
Kort karma: 204
Geografisk sted: i den ene ende af min skygge
Likede indlæg: 5656

Re: Fuldtid kontra deltid

Indlægaf landsbytossen » 8. mar 2016, 07:46

kidkomb skrev:
landsbytossen skrev:
fisken80 skrev:Vi kom til at diskutere emnet på arbejdet i dag bl.a. som følge af, at vi i de kommende år skal gennem nogle ret heftige sparerunder, der vil koste stillinger. Min ene kollega, der selv er på deltid, mente så, at vi alle burde gå på deltid, for at deles om de timer der er. Jeg var meget uenig. Min økonomi er bygget op om, at jeg har en fuldtidsstilling og desuden er jeg glad for at arbejde på fuld tid. Jeg kan godt li' mit job og eftersom at jeg ikke har børn så føler jeg egentlig heller ikke, at jeg savner fritid. Det handler muligvis også om, at jeg har meget ferie og afspadsering, fordi man arbejder meget i nogle perioder. Jeg kan f.eks. ofte holde fri 5 uger i sommerferien.

Men hvad tænker I? Er det usolidarisk, at man ikke vil gå på deltid og sikre stillinger på den måde? Det skal siges, at ledelsen foretrækker fuldtidsansatte, så der er ikke noget pres fra deres side overhovedet.

Ville I foretrække deltid, hvis muligheden var der?

Din kollega på deltid vil gerne fremstå som en, der støtter den solidariske tanke ved at foreslå alle går på deltid. Men hvorfor skal hun ikke selv nedsætte timeantal, når alle andre skal ?

Jeg var egentlig ude, men jeg vil gerne lige specificere, for jeg synes det er irriterende at blive misforstået.
Hvem siger at hun ikke skal ned i tid også?
Deltider kan sgu da også gå ned i tid. Deltider kan også være presset økonomisk, hvis de går ned i tid.
Hvis alle går ned i tid er det solidarisk. Hvis kun fuldtid går ned i tid er det usolidarisk.
Ergo så ville jeg tabe lige så mange timer på at alle gik ned i tid.

:forvirret:

Mener du, at jeg har misforstået dig ? Jeg har hverken citeret eller kommenteret et af dine indlæg. :)
0
Min mening står ikke til diskussion.

"Hvad skal vi med folk, der læser statskundskab ? Det kommer der bare sådan nogle som Svend Auken ud af"
Citat: Mogens Glistrup
Brugeravatar
Stars
Indlæg: 4843
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:11
Kort karma: 188
Likede indlæg: 6406

Re: Fuldtid kontra deltid

Indlægaf Stars » 8. mar 2016, 08:46

Angelina skrev:
Tux skrev:Usolidarisk? - bestemt ikke.. At gå fra fuld til deltid er i min verden en ret stor ændring, som man ikke kan forvente at folk alle bare accepterer for at nogen ikke bliver fyret.

Hvis det passer i virksomheden ville det være cool at tilbyde interesserede at gå ned i tid, men at tvinge medarbejdere eller virksomheden til deltid over hele paletten- aldrig i livet..

@Kidkomb Du får lige lidt kærlighed herfra, jeg kan godt se hvad du mener, og i det større perspektiv kunne jeg også godt hælde til, at det er bedre at nedsætte arbejdstiden generelt i samfundet i perioder med stor arbejdsløshed.


Jeg har måske lidt svært ved at finde ud af hvornår man mener det er "stor arbejdsløshed" - har lige tjekket statistikken og kan se vi ligger væsentligt under Sverige, Finland, Holland og Belgien - men også lidt under Tyskland - men er 6% arbejdsløse betegnet som "stor arbejdsløshed"?

Når jeg kigger på statistikken (fra 83 frem til nu) så kan jeg se det absolutte lavpunkt er på 3.1 i maj 2008 - hvilket jo så er noget nær historisk lavt (de andre lavpunkter ligger omkring 4%) - og det topper i 93 med 9.9% (!) - hvor jeg synes de nuværende 6% virker til at være sådan et alm. leje - altså hverken med lav eller høj arbejdsløshed - men sådan "nogenlunde normalt"

https://www.google.dk/publicdata/explor ... l=da&dl=da

At vi jo så slet ikke behøver at bekymre os om det - da ca 1,3 million af arbejdsstyrken jo er 54-69 år og dermed enten går lige om lidt eller er gået af er jo en helt anden snak.

Ofte vil arbejdsløsheden fordele sig skævt både geografisk og uddannelsesmæssigt.
Der er - og har længe været - mangel på speciallæger og praktiserende læger i udkants/vandkants Danmark, så det er jo ikke ønskværdigt at de går ned i tid, hvorimod det måske kunne være en fordel for fx. bibliotekarer på Fyn eller folkeskolelærere i hovedstaden.
0
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Fuldtid kontra deltid

Indlægaf kidkomb » 8. mar 2016, 08:51

landsbytossen skrev:
kidkomb skrev:Din kollega på deltid vil gerne fremstå som en, der støtter den solidariske tanke ved at foreslå alle går på deltid. Men hvorfor skal hun ikke selv nedsætte timeantal, når alle andre skal ?

Jeg var egentlig ude, men jeg vil gerne lige specificere, for jeg synes det er irriterende at blive misforstået.
Hvem siger at hun ikke skal ned i tid også?
Deltider kan sgu da også gå ned i tid. Deltider kan også være presset økonomisk, hvis de går ned i tid.
Hvis alle går ned i tid er det solidarisk. Hvis kun fuldtid går ned i tid er det usolidarisk.
Ergo så ville jeg tabe lige så mange timer på at alle gik ned i tid.

:forvirret:

Mener du, at jeg har misforstået dig ? Jeg har hverken citeret eller kommenteret et af dine indlæg. :)[/quote]
Nej, du svarede ikke specifikt men antog det samme som Ladyfox, nemlig at deltidsdamen bare malede sig egen mølle.
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
Sukisaki
Indlæg: 476
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:06
Kort karma: 40
Likede indlæg: 796

Re: Fuldtid kontra deltid

Indlægaf Sukisaki » 8. mar 2016, 09:45

Da der var store besparelser på mit job, understregede fagforeningen at vi IKKE skulle gå ned i timer af sympati! Hvis vi havde overvejet det alligevel, var det selvfølgelig fint at benytte muligheden.
Men i den branche er der ikke særlig mange fuldtids-stilinger i forvejen, så det spiller måske ind i deres holdning. Til gengæld tror jeg heller ikke at der er særlig stor arbejdsløshed i faget her i området, så hvis man blev fyret er der ok mulligheder for at få et nyt (deltids)job.

Jeg er egentlig ret enig, og synes det er et personligt valg. Jeg ville egentlig blive ret knotten hvis en kollega (eller flere) prøvede at trække det ned over hovedet på mig.
1
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8874
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25434

Re: Fuldtid kontra deltid

Indlægaf Madam Pomfrey » 8. mar 2016, 10:46

Jeg mener ikke at man er forpligtiget til at gå ned i tid for at sikre en kollegas stilling.

Det er en option der kan være tilstede, hvis arbejdsgiver ønsker det, og medarbejderne selv ønsker den løsning. Men man skal ikke føle sig forpligtiget til at bidrage til en problemløsning på den måde. Og hvad årsagerne til at man ikke ønsker at bidrage til det,
0
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3037
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 181
Likede indlæg: 5776

Re: Fuldtid kontra deltid

Indlægaf Tux » 8. mar 2016, 16:42

Angelina skrev:
Tux skrev:Usolidarisk? - bestemt ikke.. At gå fra fuld til deltid er i min verden en ret stor ændring, som man ikke kan forvente at folk alle bare accepterer for at nogen ikke bliver fyret.

Hvis det passer i virksomheden ville det være cool at tilbyde interesserede at gå ned i tid, men at tvinge medarbejdere eller virksomheden til deltid over hele paletten- aldrig i livet..

@Kidkomb Du får lige lidt kærlighed herfra, jeg kan godt se hvad du mener, og i det større perspektiv kunne jeg også godt hælde til, at det er bedre at nedsætte arbejdstiden generelt i samfundet i perioder med stor arbejdsløshed.


Jeg har måske lidt svært ved at finde ud af hvornår man mener det er "stor arbejdsløshed" - har lige tjekket statistikken og kan se vi ligger væsentligt under Sverige, Finland, Holland og Belgien - men også lidt under Tyskland - men er 6% arbejdsløse betegnet som "stor arbejdsløshed"?

Når jeg kigger på statistikken (fra 83 frem til nu) så kan jeg se det absolutte lavpunkt er på 3.1 i maj 2008 - hvilket jo så er noget nær historisk lavt (de andre lavpunkter ligger omkring 4%) - og det topper i 93 med 9.9% (!) - hvor jeg synes de nuværende 6% virker til at være sådan et alm. leje - altså hverken med lav eller høj arbejdsløshed - men sådan "nogenlunde normalt"

https://www.google.dk/publicdata/explor ... l=da&dl=da

At vi jo så slet ikke behøver at bekymre os om det - da ca 1,3 million af arbejdsstyrken jo er 54-69 år og dermed enten går lige om lidt eller er gået af er jo en helt anden snak.


Lige for at præcisere: Jeg mener bestemt ikke vi har stor arbejdsløshed i øjeblikket. Som du også så korrekt påpeger så er den i den lave ende både historisk og i forhold til dem vi sammenligner os med..
0
JoyNips
Indlæg: 12041
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33854

Re: Fuldtid kontra deltid

Indlægaf JoyNips » 8. mar 2016, 17:22

Jeg synes det er fint, at der er deltidsstillinger til dem, der vil have. Men at tvinge os andre til at arbejde deltid fordi andre gerne vil? Æh, nej?
4
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Guldfisk
Indlæg: 537
Tilmeldt: 18. aug 2015, 18:40
Kort karma: 54
Likede indlæg: 1264

Re: Fuldtid kontra deltid

Indlægaf Guldfisk » 8. mar 2016, 18:00

Man er måske solidarisk med dem, der ellers ville blive fyret. Men jo ikke med dem, der bliver nødt til at sige op, fordi de ikke kan tage en deltidsstilling.

Uanset hvad, er der vindere og tabere. Så umiddelbart synes jeg ikke, nogen er mere solidariske end andre.
1
Brugeravatar
Torn
Indlæg: 2816
Tilmeldt: 29. dec 2015, 10:21
Kort karma: 169
Likede indlæg: 3437

Re: Fuldtid kontra deltid

Indlægaf Torn » 10. mar 2016, 06:58

adagio skrev:
Torn skrev:Jeg synes ikke, man skal gå på deltid af sympati. Til gengæld synes jeg de 70+ år snart skal gå på pension. Jeg arbejder vist i samme branche som dig og jeg ryger ud til sommer (planlagt, da jeg arbejder i vikariat). Og det ser ikke ud til, at der bliver en åbning igen, da den naturlige afgang skal dække en del af de fyringer, der ellers ville være planlagt.


De ældre får ellers altid at vide at de skal arbejde længere, ellers går samfundet rabundus.


Ikke af mig.
1
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24982
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29985

Re: Fuldtid kontra deltid

Indlægaf Wizzze » 10. mar 2016, 07:47

fisken80 skrev:Vi kom til at diskutere emnet på arbejdet i dag bl.a. som følge af, at vi i de kommende år skal gennem nogle ret heftige sparerunder, der vil koste stillinger. Min ene kollega, der selv er på deltid, mente så, at vi alle burde gå på deltid, for at deles om de timer der er. Jeg var meget uenig. Min økonomi er bygget op om, at jeg har en fuldtidsstilling og desuden er jeg glad for at arbejde på fuld tid. Jeg kan godt li' mit job og eftersom at jeg ikke har børn så føler jeg egentlig heller ikke, at jeg savner fritid. Det handler muligvis også om, at jeg har meget ferie og afspadsering, fordi man arbejder meget i nogle perioder. Jeg kan f.eks. ofte holde fri 5 uger i sommerferien.

Men hvad tænker I? Er det usolidarisk, at man ikke vil gå på deltid og sikre stillinger på den måde? Det skal siges, at ledelsen foretrækker fuldtidsansatte, så der er ikke noget pres fra deres side overhovedet.

Ville I foretrække deltid, hvis muligheden var der?


Din kollegas argument hviler på at alle ansatte kan det samme, hvilket sjældent er tilfældet. Ofte findes der nogle kernemedarbejdere med specielle kompetencer, som der er rift om. Går de ned i tid, er der ikke bare en anden medarbejder der kan tage over. Klassisk eksempel er læger/kirurger.
1
Do as I say! :whip:

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"