"Fortæl lidt om dig selv" - til jobsamtalen

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7578
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1902
Likede indlæg: 24648

"Fortæl lidt om dig selv" - til jobsamtalen

Indlægaf LaScrooge » 8. mar 2016, 12:08

Hvad fortæller I, når I bliver stillet det spørgsmål til jobsamtalen? Og hvad afgør hvad I fortæller?

Jeg synes altid det er overraskende svært og ender tit med at rode rundt og fortabe mig i alt muligt og starter derfor som regel ud med at virke forvirret og nervøs til samtaler. Ikke godt, så jeg vil gerne være bedre til det.
0
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9526
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7841

Re: "Fortæl lidt om dig selv" - til jobsamtalen

Indlægaf Sophies-mor » 8. mar 2016, 12:11

Kan du nævne 3 svage og 3 stærke sider om dig selv.
Og så gå ud fra de 3 stærke, når du skal fortælle?
Så virker det måske knap så forvirret?
0
Hæklerier på hjernen :cool:
Brugeravatar
2SHY
Indlæg: 15654
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:22
Kort karma: 1643
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 21057

Re: "Fortæl lidt om dig selv" - til jobsamtalen

Indlægaf 2SHY » 8. mar 2016, 12:34

Jeg fortæller lidt om hvorfor jeg valgte at tage uddannelsen og så lidt om at jeg var i tvivl om hvad jeg ville arbejde med da jeg blev færdig, og at jeg derfor har opsøgt og taget imod mange forskellige jobmuligheder for at få snævret lidt mere ind på hvilket område jeg gerne vil arbejde med. Og så lidt om at det har gjort mig væsentligt mere omstillingsparat og åben overfor nye muligheder

Så har jeg nemlig en forklaring på et lidt rodet CV hvor der ikke er en ensretning i målgrupper men også en forklaring på mange jobs af kortere varighed. Det er nemlig noget der er spurgt ind til før så jeg kan lige så godt selv få det punkt ryddet af vejen med det samme
3
Intet dør langsommere og mere smertefuldt end en drøm

Don't wait for a light to appear at the end of the tunnel, stride down there and light the bloody thing yourself

The secrets are gone when you look away
Sleep well: They'll whisper your fate
Brugeravatar
girl_beat
Indlæg: 3993
Tilmeldt: 21. sep 2015, 19:24
Kort karma: 407
Likede indlæg: 5237

Re: "Fortæl lidt om dig selv" - til jobsamtalen

Indlægaf girl_beat » 8. mar 2016, 12:35

Jeg starter som regel også med min uddannelsesmæssige baggrund - bevæger mig lidt omkring styrker og svagheder - og ender med at fortælle lidt om min civilstatus og private interesser. Det kan som regel gøres på 5 minutter :)
1
I don't mind living in a man's world as long as I can be a woman in it! :-D
Brugeravatar
MissDitte
Indlæg: 563
Tilmeldt: 7. sep 2015, 10:07
Kort karma: 170
Likede indlæg: 1325

Re: "Fortæl lidt om dig selv" - til jobsamtalen

Indlægaf MissDitte » 8. mar 2016, 12:38

Jeg fortæller om min uddannelse, fortæller om hvad jeg har af erhvervserfaring (som er relevant for den pågældende stilling) og så fortæller jeg kort om hvem jeg er og hvad der er vigtigt for mig i et arbejdsliv
1
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7578
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1902
Likede indlæg: 24648

Re: "Fortæl lidt om dig selv" - til jobsamtalen

Indlægaf LaScrooge » 8. mar 2016, 15:20

Sophies-mor skrev:Kan du nævne 3 svage og 3 stærke sider om dig selv.
Og så gå ud fra de 3 stærke, når du skal fortælle?
Så virker det måske knap så forvirret?


Det kan jeg sagtens, men at fortælle om mig selv er vel ikke begrænset til at fortælle om at jeg er en dygtig organisator? Det er det åbne i spørgsmålet der forvirrer mig - skal jeg give et indtryk af mig som privatperson, af min livshistorie indtil nu, eller, som nogle af de andre gør: deres uddannelses- og erhvervsbaggrund, som jo også fremgår af CV'et? Det kan jo være hvad som helst og det er bare aldrig lykkedes mig at give en præsentation jeg selv følte mig tilfreds med.
0
And we both know: I will be delicious
Ego81
Indlæg: 564
Tilmeldt: 4. nov 2015, 14:35
Kort karma: 52
Likede indlæg: 1507

Re: "Fortæl lidt om dig selv" - til jobsamtalen

Indlægaf Ego81 » 8. mar 2016, 18:15

Jeg laver min fortælling afhængigt af, hvad jobbet går ud på. Jeg tager den opgave, som er fremhævet som den vigtigste i jobbet, og så tager jeg det fra mit cv, som viser i hvilke stillinger, jeg har udført sådan en opgave før i tiden og siger f.eks. "Jeg har altid haft en stor personlig og faglig interesse for xxx. Derfor har jeg taget den og den uddannelse, og jeg har blandt andet arbejdet frivilligt for at dygtiggøre mig inden for xxx. Det har været vigtigt for mig, at jeg kunne arbejde med xxx i mine tidligere stillinger. Det har jeg bl.a. gjort hos det og det firma osv".

Så jeg skaber en form for linje igennem fortælling med udgangspunkt i den pågældende opgave. Jeg fortæller ikke noget om mit privatliv, hvor jeg er vokset op osv. Det kan jeg evt. komme ind på, hvis de selv spørger ind til det.
1
Brugeravatar
Viskelæder
Indlæg: 4601
Tilmeldt: 26. dec 2015, 21:22
Kort karma: 1469
Likede indlæg: 11937

Re: "Fortæl lidt om dig selv" - til jobsamtalen

Indlægaf Viskelæder » 8. mar 2016, 18:24

Jeg fortæller om mig selv "jeg er x år, bor i x med mine marsvin, og jeg elsker at rejse meget, bla bla." og så ville jeg gå over i "på det faglige punkt, så vidste jeg, at jeg ville være x, da jeg... og jeg er mest interesseret i x...."
1
Brugeravatar
Evapeva
Indlæg: 1098
Tilmeldt: 20. aug 2015, 10:45
Kort karma: 223
Likede indlæg: 2166

Re: "Fortæl lidt om dig selv" - til jobsamtalen

Indlægaf Evapeva » 8. mar 2016, 18:25

LaScrooge skrev:
Sophies-mor skrev:Kan du nævne 3 svage og 3 stærke sider om dig selv.
Og så gå ud fra de 3 stærke, når du skal fortælle?
Så virker det måske knap så forvirret?


Det kan jeg sagtens, men at fortælle om mig selv er vel ikke begrænset til at fortælle om at jeg er en dygtig organisator? Det er det åbne i spørgsmålet der forvirrer mig - skal jeg give et indtryk af mig som privatperson, af min livshistorie indtil nu, eller, som nogle af de andre gør: deres uddannelses- og erhvervsbaggrund, som jo også fremgår af CV'et? Det kan jo være hvad som helst og det er bare aldrig lykkedes mig at give en præsentation jeg selv følte mig tilfreds med.



Begge dele, vil jeg sige. Altså både mine erfaringer på job og mine styrker (og eventuelt en svaghed, som alligevel siger noget positivt om dig ;) ) og noget fra mit privatliv, så de får et indtryk af mig på den personlige bane.

Det er meget godt at lægge sig fast på nogle stikord, så det netop ikke fremstår rodet. Men det må alligevel gerne være... ikke-kedeligt. :D Åh, det ER svært!
1
Kom lad os gå. Kom lad os se. Gennem tusind verdner venter vægtløs kærlighed.

Et fyrtårn af fornuft i et hav af vrøvl. :engel:
Brugeravatar
Æble
Indlæg: 6660
Tilmeldt: 5. jan 2016, 18:26
Kort karma: 868
Likede indlæg: 18861

Re: "Fortæl lidt om dig selv" - til jobsamtalen

Indlægaf Æble » 8. mar 2016, 18:41

Jeg fortæller om min uddannelse og arbejdsliv med eksempler på opgaver der er relevante for det job jeg søger.
0
Kirstenkp
Indlæg: 588
Tilmeldt: 16. aug 2015, 18:27
Kort karma: 30
Likede indlæg: 968

Re: "Fortæl lidt om dig selv" - til jobsamtalen

Indlægaf Kirstenkp » 8. mar 2016, 19:02

Ego81 skrev:Jeg laver min fortælling afhængigt af, hvad jobbet går ud på. Jeg tager den opgave, som er fremhævet som den vigtigste i jobbet, og så tager jeg det fra mit cv, som viser i hvilke stillinger, jeg har udført sådan en opgave før i tiden og siger f.eks. "Jeg har altid haft en stor personlig og faglig interesse for xxx. Derfor har jeg taget den og den uddannelse, og jeg har blandt andet arbejdet frivilligt for at dygtiggøre mig inden for xxx. Det har været vigtigt for mig, at jeg kunne arbejde med xxx i mine tidligere stillinger. Det har jeg bl.a. gjort hos det og det firma osv".

Så jeg skaber en form for linje igennem fortælling med udgangspunkt i den pågældende opgave. Jeg fortæller ikke noget om mit privatliv, hvor jeg er vokset op osv. Det kan jeg evt. komme ind på, hvis de selv spørger ind til det.


Sådan gør jeg også.....det plejer at virke ;)
0
Buller
Indlæg: 1176
Tilmeldt: 16. jan 2016, 09:14
Kort karma: 85
Likede indlæg: 1800

Re: "Fortæl lidt om dig selv" - til jobsamtalen

Indlægaf Buller » 10. mar 2016, 06:38

"Jeg er kortfattet"
1
Brugeravatar
.s.
Indlæg: 28
Tilmeldt: 6. mar 2016, 16:47
Kort karma: 5
Likede indlæg: 44

Re: "Fortæl lidt om dig selv" - til jobsamtalen

Indlægaf .s. » 10. mar 2016, 10:44

Det kommer meget an på, hvilket job, jeg er til samtale ved. Jeg plejer altid at fremhæve de sider af mig selv, der er relevante for jobbet.
0
Brugeravatar
Lurende Peber
Indlæg: 3096
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:28
Kort karma: 487
Geografisk sted: Langt ude
Likede indlæg: 6068

Re: "Fortæl lidt om dig selv" - til jobsamtalen

Indlægaf Lurende Peber » 10. mar 2016, 10:58

Det er så rigtigt "udfordrende", når panelet netop ikke vil høre om det arbejdsrelaterede men "Hvordan er du som menneske?" DER anede jeg ikke, hvad jeg skulle svare. :tie: Endte med noget halvkvædet sludder :rulle:
1
Registreret Gammel Gris :gris:
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7578
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1902
Likede indlæg: 24648

Re: "Fortæl lidt om dig selv" - til jobsamtalen

Indlægaf LaScrooge » 10. mar 2016, 11:54

Tak for svarene. Er der nogen der ville have lyst til at skrive det nogenlunde som de ville sige det? Jeg blev ikke spurgt til samtalen i går, så jeg slap nemt, men kommer jeg til andensamtale slipper jeg nok ikke :)
0
And we both know: I will be delicious

Tilbage til "Livets forhold"