Busreklamer for "Danskernes Parti" OK ?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Busreklamer for "Danskernes Parti" OK ?

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 8. mar 2016, 18:45

Jørn skrev:Movia har godkendt busreklamer, som er sat på bus A4 - Fra "Danskernes Parti" ...

Et parti, der udspringer af DNSB (Johnni Hansens Nazistparti), som formanden Daniel Carlsen, der også var med i Johni Hansens parti i mange år.

Deres parti program er stadig nazistisk og fremmedfjendsk.

Jeg kander det * "Danskernes" (Nazistiske) Parti.

Men er det OK med de reklamer for et ny-nazistisk perti på busser, der kører i gemmen hele København,
og ofte med chauffører, af udenlandsk herkomst (som Danskernes Parti vil smide ud af Danmark).

Jeg mener NEJ !

Selv om jeg går ind for ytringsfrihed - Også for "Danskernes Parti.
De må bare ytre sig andre steder, end offentlige busser, synes jeg.
:blomst:
Hvad mener du ?


Der er intet i selve busreklamen, der er ulovligt i sig selv. Den er kortfattet og sober. Hvis man vælger at gå ind på deres hjemmeside, så kan det da godt være at man finder nogle skarpe og yderligtgående holdninger. Men det kan Movia eller deres reklame ikke stilles til ansvar for, og det er også temmelig subjektivt om man er for, imod eller ligeglad. Subjektivitet er ikke en særlig god målepind for regler.
0
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
thomassneum
Indlæg: 3356
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:23
Kort karma: 135
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 2926

Re: Busreklamer for "Danskernes Parti" OK ?

Indlægaf thomassneum » 8. mar 2016, 18:48

Zorglup skrev:
thomassneum skrev:Det oser af hatespeach, så det burde naturligvis ikke være accepteret.


Ytringsfrihed, min ven. Det er et tveægget sværd. :)
Tag vores ven, imamen fra grimshøj og hans venner. Vi har meget svært, ved at finde grænsen. ;)


Vi har underskrevet en aftale om at modarbejde hatespeach. Utringsfriheden er ikke ubegrænset og har aldrig været det.
0
Med bov skal man mad lave, men...
Brugeravatar
Zorglup
Indlæg: 492
Tilmeldt: 17. sep 2015, 11:53
Kort karma: 25
Geografisk sted: Djursland
Likede indlæg: 587

Re: Busreklamer for "Danskernes Parti" OK ?

Indlægaf Zorglup » 8. mar 2016, 20:10

thomassneum skrev:
Zorglup skrev:
thomassneum skrev:Det oser af hatespeach, så det burde naturligvis ikke være accepteret.


Ytringsfrihed, min ven. Det er et tveægget sværd. :)
Tag vores ven, imamen fra grimshøj og hans venner. Vi har meget svært, ved at finde grænsen. ;)


Vi har underskrevet en aftale om at modarbejde hatespeach. Ytringsfriheden er ikke ubegrænset og har aldrig været det.


Hvor er hate'n, i den omtalte skrevne tekst ?
Jeg tror ikke du finder belæg, for den påstand. Det forudsætter nogle præmisser, der ikke er til stede. Som jeg skrev tidligere :
Zorglup skrev:Som Dansker vil jeg slet ikke tage notits af reklamen, andet end se den som et godt ønske til mig og mine børn. Og hvis alle Danskere, sorte og hvide, valgte at opfatte den som sådan, ville den jo falde til jorden med et brag. ik ?

Hvis de havde skåret ud i pap, hvad de mener, havde det været smagsløst.
0
:ninja: >>Kung-fu'tze si'r : Ispind i mund, er bedre end ispind i øje !<< :ninja:
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7493
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 829
Likede indlæg: 19617

Re: Busreklamer for "Danskernes Parti" OK ?

Indlægaf Animi » 8. mar 2016, 22:58

Man undres virkelig over Movia's dobbeltmorale. Sidste år fjernede de en reklame fra Dansk Palæstinensisk Venskabsforening fordi nogen fandt reklamen nazistisk, og de ville ikke længere have reklamen stående fordi "Vi har vurderet, at reklamen er unødigt stødende. Vi er en offentlig transportvirksomhed, og alle skal føle sig velkomnmen i bussen." http://politiken.dk/indland/ECE2650643/ ... azistiske/

I stedet vælger de så nu at reklamerer for et parti, hvis partileder rent faktisk har været medlem af et nazistisk parti, hvor partiet samarbejder med nazistiske partier fra andre lande, og som går ind for hjemsendelse af ALLE med ikke-vestlig baggrund, uanset om de er danske statsborger eller ej og uanset om de ingen relationer har til andre lande end DK.
Flot Movia - folk med anden etnisk baggrund skal da nok føle sig vekommen i bussen nu...

Og nej, det kan godt være at ikke alle kender DP og derfor ikke tænker nærmere over reklamen - men siden Movia godt kender baggrunden bag reklamen og hvad den refererer til, synes jeg virkelig at de er dybt dybt hykleriske ift reklamne fra sidste år :boo:
3
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
landsbytossen
Indlæg: 4088
Tilmeldt: 12. dec 2015, 19:45
Kort karma: 204
Geografisk sted: i den ene ende af min skygge
Likede indlæg: 5659

Re: Busreklamer for "Danskernes Parti" OK ?

Indlægaf landsbytossen » 8. mar 2016, 23:45

Alle de kritiske indlæg mod reklamen har den modsatte effekt. Den får meget mere opmærksomhed. Jeg ville ikke have haft kendskab til den, hvis ikke aviser og diverse debatindlæg havde markedsført den.
1
Min mening står ikke til diskussion.

"Hvad skal vi med folk, der læser statskundskab ? Det kommer der bare sådan nogle som Svend Auken ud af"
Citat: Mogens Glistrup
Brugeravatar
thomassneum
Indlæg: 3356
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:23
Kort karma: 135
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 2926

Re: Busreklamer for "Danskernes Parti" OK ?

Indlægaf thomassneum » 9. mar 2016, 10:33

Zorglup skrev:
thomassneum skrev:
Zorglup skrev:
thomassneum skrev:Det oser af hatespeach, så det burde naturligvis ikke være accepteret.


Ytringsfrihed, min ven. Det er et tveægget sværd. :)
Tag vores ven, imamen fra grimshøj og hans venner. Vi har meget svært, ved at finde grænsen. ;)


Vi har underskrevet en aftale om at modarbejde hatespeach. Ytringsfriheden er ikke ubegrænset og har aldrig været det.


Hvor er hate'n, i den omtalte skrevne tekst ?
Jeg tror ikke du finder belæg, for den påstand. Det forudsætter nogle præmisser, der ikke er til stede. Som jeg skrev tidligere :
Zorglup skrev:Som Dansker vil jeg slet ikke tage notits af reklamen, andet end se den som et godt ønske til mig og mine børn. Og hvis alle Danskere, sorte og hvide, valgte at opfatte den som sådan, ville den jo falde til jorden med et brag. ik ?

Hvis de havde skåret ud i pap, hvad de mener, havde det været smagsløst.


Et budskab kan også være hatespeach, og jeg er ikke 2 sek. i tvivl her.
0
Med bov skal man mad lave, men...
Brugeravatar
Zorglup
Indlæg: 492
Tilmeldt: 17. sep 2015, 11:53
Kort karma: 25
Geografisk sted: Djursland
Likede indlæg: 587

Re: Busreklamer for "Danskernes Parti" OK ?

Indlægaf Zorglup » 9. mar 2016, 12:04

@Thomassneum

I en perfekt verden, ville det ikke være ok. :)
Men det gør vi ikke, så det må blive gråzone. ;)
0
:ninja: >>Kung-fu'tze si'r : Ispind i mund, er bedre end ispind i øje !<< :ninja:
Brugeravatar
thomassneum
Indlæg: 3356
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:23
Kort karma: 135
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 2926

Re: Busreklamer for "Danskernes Parti" OK ?

Indlægaf thomassneum » 10. mar 2016, 14:45

Zorglup skrev:@Thomassneum

I en perfekt verden, ville det ikke være ok. :)
Men det gør vi ikke, så det må blive gråzone. ;)


Jeg har det fint med at tilstræbe et højere niveau, end status quo. :)
2
Med bov skal man mad lave, men...
Brugeravatar
Zorglup
Indlæg: 492
Tilmeldt: 17. sep 2015, 11:53
Kort karma: 25
Geografisk sted: Djursland
Likede indlæg: 587

Re: Busreklamer for "Danskernes Parti" OK ?

Indlægaf Zorglup » 10. mar 2016, 15:50

thomassneum skrev:
Zorglup skrev:@Thomassneum

I en perfekt verden, ville det ikke være ok. :)
Men det gør vi ikke, så det må blive gråzone. ;)


Jeg har det fint med at tilstræbe et højere niveau, end status quo. :)


Hvis bare alle var som dig. Så ville verdenen, være et bedre sted. :)
Men det er de ikke ! ;)
0
:ninja: >>Kung-fu'tze si'r : Ispind i mund, er bedre end ispind i øje !<< :ninja:
Brugeravatar
thomassneum
Indlæg: 3356
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:23
Kort karma: 135
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 2926

Re: Busreklamer for "Danskernes Parti" OK ?

Indlægaf thomassneum » 11. mar 2016, 14:56

Skumfidusen skrev:
thomassneum skrev:Et budskab kan også være hatespeach, og jeg er ikke 2 sek. i tvivl her.


Din modvilje mod Danskernes Parti deler jeg fuldt ud. Og at de bedriver hate speech andre steder kan være rigtigt nok. Men ikke i den bus-annonce. Den er ikke. Og mens jeg godt i nogen grad kan gautere at der kan være begrænsning på HVAD der siges (såsom hate speech, trusler, opfordringer til voldelig revolution), så vil jeg ikke på vilkår tolerere, hvis vi skal til at begrænse HVEM der må sige noget. Ja, de er nogen svin. Men den der busannonce overtræder ikke i sig selv nogen som helst rimelige regler og et udsagn skal måles på hvad det er; ikke ens modvilje mod den der fremsætter det.

Rædselsfulde regimer bygger på ideen om at udvalgte grupper får mundkurv på; frie, sunde samfund lader alle komme til orde. Også dem vi ikke bryder os om. Mest af alt er det vigtigt at de kan tale, for indskrænkninger af frihed bliver gerne sneget ind og vi begynder med dem, alle hader. Så nej; jeg vil hellere lade de mest forhadte få mest mulig frihed.


Det står dig frit at kæmpe for, eller mene. Jeg holder på at dette er hateSpeach.
Det er naturligvis bare min holdning - og ja.. den er i dén grad farvet af at jeg er über træt af tågehorn som snor deres racistiske holdninger. (Jamen.. jeg har jo ikke sagt det direkte)
0
Med bov skal man mad lave, men...
Brugeravatar
FruitFly
Indlæg: 3885
Tilmeldt: 25. okt 2015, 19:01
Kort karma: 95
Likede indlæg: 3548

Re: Busreklamer for "Danskernes Parti" OK ?

Indlægaf FruitFly » 12. mar 2016, 08:30

Movia har ret til det, men de burde have ladet være ifølge deres egne værdier og regler som DetSorteCirkus postede herover.

Partipolitiske reklamer i offentligheden bør kun være for opstillingsgodkendte partier og kun i ugerne op til det valg, partiet er godkendt til.
1
#Klimatosse
Brugeravatar
landsbytossen
Indlæg: 4088
Tilmeldt: 12. dec 2015, 19:45
Kort karma: 204
Geografisk sted: i den ene ende af min skygge
Likede indlæg: 5659

Re: Busreklamer for "Danskernes Parti" OK ?

Indlægaf landsbytossen » 12. mar 2016, 08:38

FruitFly skrev:Movia har ret til det, men de burde have ladet være ifølge deres egne værdier og regler som DetSorteCirkus postede herover.

Partipolitiske reklamer i offentligheden bør kun være for opstillingsgodkendte partier og kun i ugerne op til det valg, partiet er godkendt til.

Det gør det endnu sværere for et nyt parti og beskytter de "gamle" partier mod konkurrence. Vil du bekæmpe nye ideer ?
0
Min mening står ikke til diskussion.

"Hvad skal vi med folk, der læser statskundskab ? Det kommer der bare sådan nogle som Svend Auken ud af"
Citat: Mogens Glistrup
Brugeravatar
FruitFly
Indlæg: 3885
Tilmeldt: 25. okt 2015, 19:01
Kort karma: 95
Likede indlæg: 3548

Re: Busreklamer for "Danskernes Parti" OK ?

Indlægaf FruitFly » 12. mar 2016, 09:01

Modesty Blame skrev:Det største problem er, at Movia krævede reklamen for palæstinaforeningen taget ned. Hvis den havde fortsat, så havde der ikke været noget problem nu.

Gud ja, det var sådan den sag endte - ja, så er de helt galt afmarcherede her. I forhold til deres egne regler, mind you. Hvis de vil bryde dem, så er det deres egne sag - det er jo ikke fordi deres kunder har mange alternativer til den vare de udbyder...
0
#Klimatosse
Brugeravatar
FruitFly
Indlæg: 3885
Tilmeldt: 25. okt 2015, 19:01
Kort karma: 95
Likede indlæg: 3548

Re: Busreklamer for "Danskernes Parti" OK ?

Indlægaf FruitFly » 12. mar 2016, 09:04

landsbytossen skrev:
FruitFly skrev:Partipolitiske reklamer i offentligheden bør kun være for opstillingsgodkendte partier og kun i ugerne op til det valg, partiet er godkendt til.

Det gør det endnu sværere for et nyt parti og beskytter de "gamle" partier mod konkurrence. Vil du bekæmpe nye ideer ?

Siden hvornår har nye partier gjort opmærksom på sig selv i offentligheden, som f.eks. busreklamer? Do you even internet?

Når det er sagt, var det også mest en idé og ikke en fasttømret overbevisning, så jeg er da interesseret i at høre om den kunne have en gang på jord.
0
#Klimatosse
Brugeravatar
FruitFly
Indlæg: 3885
Tilmeldt: 25. okt 2015, 19:01
Kort karma: 95
Likede indlæg: 3548

Re: Busreklamer for "Danskernes Parti" OK ?

Indlægaf FruitFly » 12. mar 2016, 09:09

Vi skulle have en "demokrati-ombudsmand", som råbte vagt i gevær hver gang en fundamental demokratisk rettighed blev truet, selvom det "bare" er på skrift.

Som sagde at "selvfølgelig har DP lige så meget ret til en busreklame som alle andre, og her er den helt fundamentale årsag til det:". Som sagde "Selvfølgelig er DP bygget på udemokratiske værdier, og her er den helt fundamentale årsag til det:" (hvis nogen skulle være i tvivl). Som sagde "Selvfølgelig skal folk have lov til at tro på hvad de vil (og tale om det), og her er den helt fundamentale årsag til det:".

Jeg er med på at f.eks. Amnesty har vigtigere ting at tage sig til, men når værdierne begynder at skride i de lande, som er bannerførere for demokratiet... så underminererer det også forsøgene på at få de mindre demokratiske regimer på rette vej.
1
#Klimatosse

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"