Årsopgørelsen 2015

Brugeravatar
lillebjoern
Indlæg: 5380
Tilmeldt: 13. aug 2015, 15:39
Kort karma: 698
Likede indlæg: 10394

Re: Årsopgørelsen 2015

Indlægaf lillebjoern » 9. mar 2016, 09:50

Jeg har altid fået penge tilbage, men tror desværre ikke det et tilfældet i år. Jeg tror faktisk jeg får et rigtig stort skattesmæk. Jeg ved intet om skat, og har fået et nyt studentermedhjælper job i år (ved siden af mit primære). Min kæreste siger at jeg kommer til at få et ordentlig skattesmæk, fordi jeg ikke har fået indberettet det :(
0
If you love something, set it free. Unless it’s a tiger.
:danse:
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8894
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25487

Re: Årsopgørelsen 2015

Indlægaf Madam Pomfrey » 9. mar 2016, 09:53

har tastet mine tal ind i beregn skatten, og hvis den er rigtig ifht. div. fradragsberettigede punkter, vs. indkomst og indeholdt skat, så skal jeg have 22 af de store tilbage.

Det kan kun gå for langsomt med at de får lavet åbnet op for de årsopgørelser :tie:
0
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
lillebjoern
Indlæg: 5380
Tilmeldt: 13. aug 2015, 15:39
Kort karma: 698
Likede indlæg: 10394

Re: Årsopgørelsen 2015

Indlægaf lillebjoern » 9. mar 2016, 10:06

adagio skrev:
lillebjoern skrev:Jeg har altid fået penge tilbage, men tror desværre ikke det et tilfældet i år. Jeg tror faktisk jeg får et rigtig stort skattesmæk. Jeg ved intet om skat, og har fået et nyt studentermedhjælper job i år (ved siden af mit primære). Min kæreste siger at jeg kommer til at få et ordentlig skattesmæk, fordi jeg ikke har fået indberettet det :(


Mere arbejde medfører kun skattesmæk hvis man er over topskattegrænsen. Hvis man er under topskattegrænsen, vil man oven i købet ofte få ekstra penge tilbage fordi man ikke har udnyttet al det beskæftigelsesfradrag man skulle.

Medmindre selvfølgelig dit studiejob ikke trækker kildeskat.


Jeg er helt blank på det, du skriver :genert: Jeg ved ikke hvad kildeskat er. Men jeg betaler ikke topskat.
0
If you love something, set it free. Unless it’s a tiger.
:danse:
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8894
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25487

Re: Årsopgørelsen 2015

Indlægaf Madam Pomfrey » 9. mar 2016, 10:19

lillebjoern skrev:
adagio skrev:
lillebjoern skrev:Jeg har altid fået penge tilbage, men tror desværre ikke det et tilfældet i år. Jeg tror faktisk jeg får et rigtig stort skattesmæk. Jeg ved intet om skat, og har fået et nyt studentermedhjælper job i år (ved siden af mit primære). Min kæreste siger at jeg kommer til at få et ordentlig skattesmæk, fordi jeg ikke har fået indberettet det :(


Mere arbejde medfører kun skattesmæk hvis man er over topskattegrænsen. Hvis man er under topskattegrænsen, vil man oven i købet ofte få ekstra penge tilbage fordi man ikke har udnyttet al det beskæftigelsesfradrag man skulle.

Medmindre selvfølgelig dit studiejob ikke trækker kildeskat.


Jeg er helt blank på det, du skriver :genert: Jeg ved ikke hvad kildeskat er. Men jeg betaler ikke topskat.


Tror der menes om firmaet du er ansat ved sørger for at din skat er trukket, eller om du selv skal sørge for at betale skat af din indkomst, - og det er næppe tilfældet.

Men hvis du er under topskattegrænsen, har en mer-indkomst end den du har opgivet ingen negativ indflydelse. Så har du betalt den skatteprocent af din indkomst som du skal. Og som der påpeges er muligheden for at få overskydende skat også tilstede.
At være i job gør at man får et beskæftigelsesfradrag. Dette fradrag er baseret på en procentsats af din indkomst, med dog med et maxbeløb. For at nå maxbeløbet skal du have en indkomst på omkring 300.000 før skat årligt.

Så hvis du har forskudsopgivet 20.000 kr i indkomst, men har tjent 98.000 kr, så får du et større fradrag - som du ikke har udnyttet, og det bliver til en overskydende skat.

Hvis jeg har forstået det rigtig, du er studerende og har et "fritidsjob" ved siden af, så er det eneste du kan få et smæk på, hvis du har forskusopgjort mere end du tjener (det skal man IKKE) at du har forskudsopgjort nogle renter forkert (for mange) eller at du har fået for meget i SU vs. din lønindkomst.
1
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
MOGA
Indlæg: 4029
Tilmeldt: 21. aug 2015, 20:34
Kort karma: 521
Likede indlæg: 7352

Re: Årsopgørelsen 2015

Indlægaf MOGA » 9. mar 2016, 12:39

Jeg har også tjekket, intet nyt. Til gengæld opdagede jeg, at jeg havde glemt at forskudsregistrere min ratepension, og at jeg med vilje ikke har forskudsregistreret renteudgifter. Så hvis ellers det hele stemmer, skal jeg have små 10.000 tilbage.
0
Buller
Indlæg: 1176
Tilmeldt: 16. jan 2016, 09:14
Kort karma: 85
Likede indlæg: 1800

Re: Årsopgørelsen 2015

Indlægaf Buller » 9. mar 2016, 16:16

DD_81 skrev:
lillebjoern skrev:
adagio skrev:
lillebjoern skrev:Jeg har altid fået penge tilbage, men tror desværre ikke det et tilfældet i år. Jeg tror faktisk jeg får et rigtig stort skattesmæk. Jeg ved intet om skat, og har fået et nyt studentermedhjælper job i år (ved siden af mit primære). Min kæreste siger at jeg kommer til at få et ordentlig skattesmæk, fordi jeg ikke har fået indberettet det :(


Hvis jeg har forstået det rigtig, du er studerende og har et "fritidsjob" ved siden af, så er det eneste du kan få et smæk på, hvis du har forskusopgjort mere end du tjener (det skal man IKKE) at du har forskudsopgjort nogle renter forkert (for mange) eller at du har fået for meget i SU vs. din lønindkomst.


Eller hvis ens arbejdsgiver har været så underlig at tænke...

de der 8 timer om ugen, det er da nok hendes hovedbeskæftigelse, jeg bruger hovedkortet og fradraget.

Det kan man godt blive lidt træt af også.
0
Brugeravatar
lillebjoern
Indlæg: 5380
Tilmeldt: 13. aug 2015, 15:39
Kort karma: 698
Likede indlæg: 10394

Re: Årsopgørelsen 2015

Indlægaf lillebjoern » 9. mar 2016, 16:25

DD_81 skrev:
lillebjoern skrev:
adagio skrev:
lillebjoern skrev:Jeg har altid fået penge tilbage, men tror desværre ikke det et tilfældet i år. Jeg tror faktisk jeg får et rigtig stort skattesmæk. Jeg ved intet om skat, og har fået et nyt studentermedhjælper job i år (ved siden af mit primære). Min kæreste siger at jeg kommer til at få et ordentlig skattesmæk, fordi jeg ikke har fået indberettet det :(


Mere arbejde medfører kun skattesmæk hvis man er over topskattegrænsen. Hvis man er under topskattegrænsen, vil man oven i købet ofte få ekstra penge tilbage fordi man ikke har udnyttet al det beskæftigelsesfradrag man skulle.

Medmindre selvfølgelig dit studiejob ikke trækker kildeskat.


Jeg er helt blank på det, du skriver :genert: Jeg ved ikke hvad kildeskat er. Men jeg betaler ikke topskat.


Tror der menes om firmaet du er ansat ved sørger for at din skat er trukket, eller om du selv skal sørge for at betale skat af din indkomst, - og det er næppe tilfældet.

Men hvis du er under topskattegrænsen, har en mer-indkomst end den du har opgivet ingen negativ indflydelse. Så har du betalt den skatteprocent af din indkomst som du skal. Og som der påpeges er muligheden for at få overskydende skat også tilstede.
At være i job gør at man får et beskæftigelsesfradrag. Dette fradrag er baseret på en procentsats af din indkomst, med dog med et maxbeløb. For at nå maxbeløbet skal du have en indkomst på omkring 300.000 før skat årligt.

Så hvis du har forskudsopgivet 20.000 kr i indkomst, men har tjent 98.000 kr, så får du et større fradrag - som du ikke har udnyttet, og det bliver til en overskydende skat.

Hvis jeg har forstået det rigtig, du er studerende og har et "fritidsjob" ved siden af, så er det eneste du kan få et smæk på, hvis du har forskusopgjort mere end du tjener (det skal man IKKE) at du har forskudsopgjort nogle renter forkert (for mange) eller at du har fået for meget i SU vs. din lønindkomst.


Tak for din uddybelse :kys: Ja, jeg er primært studerende og har det sidste år haft to studiejobs - jeg har dog kun et nu. Jeg regnede også kun med at jeg kunne få overskydende skat, da jeg jo - hvis jeg overhovedet har gjort noget - næsten kun kan have betalt for meget skat. Men nu må vi se. Kommer med en update fredag :D
1
If you love something, set it free. Unless it’s a tiger.
:danse:
Brugeravatar
Kommodedyret
Indlæg: 3908
Tilmeldt: 28. aug 2015, 13:23
Kort karma: 782
Likede indlæg: 9159

Re: Årsopgørelsen 2015

Indlægaf Kommodedyret » 9. mar 2016, 16:54

Øv, på min side står der at opgørelsen først er tilgængelig i marts.

Ih altså, jeg kan næsten ikke vente til at det bliver marts!!





Edit: sarkasme KAN være anvendt, for dem som er i tvivl. ;-)
Senest rettet af Kommodedyret 9. mar 2016, 17:37, rettet i alt 1 gang.
2
Closure, closure, closure closure closure
Brugeravatar
Hunkat
Indlæg: 7787
Tilmeldt: 20. aug 2015, 03:20
Kort karma: 574
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 19143

Re: Årsopgørelsen 2015

Indlægaf Hunkat » 9. mar 2016, 16:55

Kommodedyret skrev:Øv, på min side står der at opgørelsen først er tilgængelig i marts.

Ih altså, jeg kan næsten ikke vente til at det bliver marts!!



.... Det er marts?
1
L'enfer, c'est les autres

First debat-mover :rock:

Persnikedy skrev
Hun er så på tværs at de skal have fat i de slæbebåde fra Suez kanalen
Brugeravatar
Kommodedyret
Indlæg: 3908
Tilmeldt: 28. aug 2015, 13:23
Kort karma: 782
Likede indlæg: 9159

Re: Årsopgørelsen 2015

Indlægaf Kommodedyret » 9. mar 2016, 16:56

Hunkat skrev:
Kommodedyret skrev:Øv, på min side står der at opgørelsen først er tilgængelig i marts.

Ih altså, jeg kan næsten ikke vente til at det bliver marts!!



.... Det er marts?


Næ. Det er september.
2
Closure, closure, closure closure closure
Brugeravatar
Hunkat
Indlæg: 7787
Tilmeldt: 20. aug 2015, 03:20
Kort karma: 574
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 19143

Re: Årsopgørelsen 2015

Indlægaf Hunkat » 9. mar 2016, 16:57

Kommodedyret skrev:
Hunkat skrev:
Kommodedyret skrev:Øv, på min side står der at opgørelsen først er tilgængelig i marts.

Ih altså, jeg kan næsten ikke vente til at det bliver marts!!



.... Det er marts?


Næ. Det er september.


:8:

:gruble: amerikansk datoformat?

:lol:
0
L'enfer, c'est les autres

First debat-mover :rock:

Persnikedy skrev
Hun er så på tværs at de skal have fat i de slæbebåde fra Suez kanalen
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40584

Re: Årsopgørelsen 2015

Indlægaf Akehurst2 » 9. mar 2016, 16:59

Jeg skal altid vente i evigheder på årsopgørelse, fordi min mand afleverer udvidet selvangivelse og min først frigives, når han har fået sin fikset.

Må hellere gå i gang med at minde ham om det allerede nu. Sidste år tog det forever og jeg blev så utålmodig til sidst!
0
Brugeravatar
Tibbler
Indlæg: 4645
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 248
Likede indlæg: 8390

Re: Årsopgørelsen 2015

Indlægaf Tibbler » 9. mar 2016, 18:26

Jeg hørte i radioen, at skat har meldt ud; at ca. 2/3 får penge tilbage, og 1/3 skal betale
0
Brugeravatar
Mus84
Indlæg: 157
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:47
Kort karma: 14
Likede indlæg: 237

Re: Årsopgørelsen 2015

Indlægaf Mus84 » 9. mar 2016, 18:33

Har aldrig helt styr på min forskudsopgørelse. Min løn kan svinge en del tusind fra måned til måned så det der med en forventet årsløn er ret svært. Samtidig synes jeg det med pension og skat er frygteligt svært at overskue da min pension jo varerier sammen med min løn. Synes der er for mange ukendte variable. Burde nok nærmest rette i min forskudsopgørelse hver måned, men det får jeg ikke gjort.
Sidste år var jeg på barsel de første måneder så der var også lidt barselsdagpenge ind over.
Plejer at vente med at indtaste befordring og få den lønansvarlige til at hæve min skatteprocent og så håbe at det giver et lille overskud.
Har lige tjekket og kunne ikke se resultatet endnu. Synes heller ikke jeg kunne finde der hvor jeg selv kan beregne. Men så fik jeg da lige opdateret lidt i min forskudsopgørelse for 2016.
0
"I only drink champagne when I am happy and when I am sad ....
... otherwise I never touch the stuff unless I am thirsty"
Brugeravatar
Viskelæder
Indlæg: 4601
Tilmeldt: 26. dec 2015, 21:22
Kort karma: 1469
Likede indlæg: 11937

Re: Årsopgørelsen 2015

Indlægaf Viskelæder » 9. mar 2016, 18:38

Jeg tror, jeg kommer til at skulle betale omkring 20.000 tilbage. Jeg glemte at fjerne mit kørselsfradag sidste år :(
0

Tilbage til "Privatøkonomi"