Hvor meget skal børnepengene dække?

Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11229
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1788
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23204

Re: Hvor meget skal børnepengene dække?

Indlægaf Mani » 9. mar 2016, 12:30

decibell skrev:
Mani skrev:Naturligvis ikke - jeg mener bare at skal man se på specielt 7/7 ordninger er bopælsforældren stillet anderledes end samværd - i og med de faktisk får børnepengene.


Ja, det er vi enige i. Og jeg mener personligt, at enten bør man fordele udgifterne tilsvarende (med en retfærdig skæven til parternes indtægtsniveau hhv.), eller også må man gemme kvitteringer, så den part, der ikke får, kan se, at det på ingen måde er den guldgrube, mange (mænd) virker til at tro. De ser vist kun beløbet, fx 3000, men glemmer, hvor meget det koster at holde barnet med tøj, sko osv. - måske fordi de netop aldrig ser, hvad indkøbene koster?

Til TS: Lav et budget og gem kvitteringer det næste kvartal, så kan han måske få øjnene op for, hvor billigt han er sluppet?

Det tror jeg gerne - og vi er meget enige.
0
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
MOGA
Indlæg: 4032
Tilmeldt: 21. aug 2015, 20:34
Kort karma: 521
Likede indlæg: 7352

Re: Hvor meget skal børnepengene dække?

Indlægaf MOGA » 9. mar 2016, 12:40

Mani skrev:
MOGA skrev:Den enkeltes budget kan man jo kun gisne om, og så skal man også huske, at prisen på SFO varierer ganske meget. Jeg får lidt fripladstilskud (og har kun et barn i SFO), men prisen efter tilskud udgør altså 1200 kr., hvilket betyder, at det med søskenderabat ville løbe op i 1800 kr. Det efterlader 1200 kr. til at betale for tøj, overtøj, sko, gymnastiktøj, fritidsaktiviteter, frisør, skoletasker, klassekasser, briller, gaver til klassefødselsdage, skolebilleder, skoleudflugter, medicin, konstant opfyldning af penalhus. 600 kr. pr. barn pr. måned til alt det, så skal man nok være kreativ.

Men selvfølgelig skal far ikke betale, hvis der er overskud. Jeg kan bare godt forestille mig, at der ikke er.

3000 kr - er det pr barn eller for 2 børn?
Undskyld jeg spørger - men jeg har måske misforstået noget :gruble:


Det er for begge børn.
0
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11229
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1788
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23204

Re: Hvor meget skal børnepengene dække?

Indlægaf Mani » 9. mar 2016, 13:22

MOGA skrev:
Mani skrev:3000 kr - er det pr barn eller for 2 børn?
Undskyld jeg spørger - men jeg har måske misforstået noget :gruble:


Det er for begge børn.

Ok - det gør en forskel. Skum skriver bare:

Skumfidusen skrev:
godtnavn skrev:Man får da kun 2800 i kvartallet i børnepenge når børnene er i skolealderen?


Plus eneforsørgertilskud. For mig er det lige i underkanten af 9000 i kvartalet. Nu ved jeg jo ikke om TS er eneforsørger og det flytter selvfølgelig lidt på beløbet, men de fleste, der får så stort tilskud til SFO vil jeg gætte på er eneforsørgere, men det er kun en antagelse.
0
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
MOGA
Indlæg: 4032
Tilmeldt: 21. aug 2015, 20:34
Kort karma: 521
Likede indlæg: 7352

Re: Hvor meget skal børnepengene dække?

Indlægaf MOGA » 9. mar 2016, 13:43

Mani skrev:
MOGA skrev:
Mani skrev:3000 kr - er det pr barn eller for 2 børn?
Undskyld jeg spørger - men jeg har måske misforstået noget :gruble:


Det er for begge børn.

Ok - det gør en forskel. Skum skriver bare:

Skumfidusen skrev:
godtnavn skrev:Man får da kun 2800 i kvartallet i børnepenge når børnene er i skolealderen?


Plus eneforsørgertilskud. For mig er det lige i underkanten af 9000 i kvartalet. Nu ved jeg jo ikke om TS er eneforsørger og det flytter selvfølgelig lidt på beløbet, men de fleste, der får så stort tilskud til SFO vil jeg gætte på er eneforsørgere, men det er kun en antagelse.


Ja, det er lidt forvirrende.
De 2800 kr. der skrives om, er dem alle får pr. barn, uanset om man er enlig eller ej (selvfølgelig minus dem, der tjener for meget).
Så for to børn er det omkring 5600 kr.
Fra der og op til ca 9000 kr. er det tilskuddet til enlige forsørgere, der skrives om.

Så, hvis man er enlig forsørger til to børn fra 7 år og op, får man i alt inkl alle tilskud ca 9000 kr. i kvartalet.
1
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11229
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1788
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23204

Re: Hvor meget skal børnepengene dække?

Indlægaf Mani » 9. mar 2016, 13:49

MOGA skrev:
Mani skrev:
MOGA skrev:
Mani skrev:3000 kr - er det pr barn eller for 2 børn?
Undskyld jeg spørger - men jeg har måske misforstået noget :gruble:


Det er for begge børn.

Ok - det gør en forskel. Skum skriver bare:

Skumfidusen skrev:
godtnavn skrev:Man får da kun 2800 i kvartallet i børnepenge når børnene er i skolealderen?


Plus eneforsørgertilskud. For mig er det lige i underkanten af 9000 i kvartalet. Nu ved jeg jo ikke om TS er eneforsørger og det flytter selvfølgelig lidt på beløbet, men de fleste, der får så stort tilskud til SFO vil jeg gætte på er eneforsørgere, men det er kun en antagelse.


Ja, det er lidt forvirrende.
De 2800 kr. der skrives om, er dem alle får pr. barn, uanset om man er enlig eller ej (selvfølgelig minus dem, der tjener for meget).
Så for to børn er det omkring 5600 kr.
Fra der og op til ca 9000 kr. er det tilskuddet til enlige forsørgere, der skrives om.

Så, hvis man er enlig forsørger til to børn fra 7 år og op, får man i alt inkl alle tilskud ca 9000 kr. i kvartalet.

Ok - tak :)
0
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Hvor meget skal børnepengene dække?

Indlægaf Fru Sunshine » 9. mar 2016, 13:55

Skumfidusen skrev:
Fru Sunshine skrev:Ved du hvad Skum? Det her bliver vi aldrig nogensinde enige om. Jeg fatter simpelthen ikke, hvorfor du skal ind og sprede "du BURDE kunne få pengene til at slå til, når du får så meget, for JEG synes, det bidrag er for højt." i en tråd, hvor TS er noget hårdere ramt, end du kan sætte dig ind i.


Du kunne jo prøve at skitsere hvilke principper der så skal gælde. Altså, hvis der er 2400 tilbage til de faste udgifter og de faktisk kan dække, hvorfor skal samværsforældreren så betale mere? Hvad er belægget for det? Der skal vel ikke betales mere til bopælsforældreren end det der faktisk er udgiften? Der er nogle fælles udgifter. SFO, forsikring og andre ting; når de er dækket, er der enten penge tilbage eller ikke penge tilbage. Hvis der ER penge tilbage, hvorfor skal samværsforældreren så bidrage med mere?

Jeg har ikke sagt noget om at bidraget er for højt og præcis hvor hårdt ramt TS er, det ved hverken du eller jeg.

Børnepenge og børnefamilieydelse drejer sig vel netop om børnene - ikke forældrenes økonomi i øvrigt. Hvis TS tjente 2 millioner om året ville jeg stadig mene at de to forældre skulle dele de reelle udgifter. Men først ud af børnefamilieydelsen. Og når den så var brugt, så kan man begynde at se på om der skal deles udgifter i øvrigt.

Du må jo synes hvad du vil og være uenig som du vil, men det er lidt svært for mig at forholde mig til når du ikke forklarer hvordan du mener man skal dele. Er det bare at den der tjener mest skal betale til den anden? Eller at hvis man kommer under økonomisk pres, så skal den anden forældre bidrage, uanset hvordan det økonomiske pres er opstået og hvor lidt det har med børnene at gøre? Jeg har ret svært ved at finde hoved og hale i hvad din holdning egentlig er, ud over at du mener min er forkert, uden du kan forklare hvorfor.

Lige som det er virkelig svært for mig at forstå, at du ikke kan/vil indse, at det er ganske rimeligt, at en bopælsforælder der skal dække alle udgifterne (som f.eks. TS) får de der 1200 om måneden af den anden. Og her forudsætter vi, at det er en situation, som TS skitserer. Ikke en, hvor man i forvejen dækker udgifterne fælles, når der er 7/7.
1
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
godtnavn
Indlæg: 11110
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1096
Likede indlæg: 12857

Re: Hvor meget skal børnepengene dække?

Indlægaf godtnavn » 9. mar 2016, 14:45

Fru Sunshine skrev:Lige som det er virkelig svært for mig at forstå, at du ikke kan/vil indse, at det er ganske rimeligt, at en bopælsforælder der skal dække alle udgifterne (som f.eks. TS) får de der 1200 om måneden af den anden. Og her forudsætter vi, at det er en situation, som TS skitserer. Ikke en, hvor man i forvejen dækker udgifterne fælles, når der er 7/7.


Men I snakker jo forbi hinanden, Skumfidus mener at børnepengene kan dække alle udgifter til børnenes sfo, tøj osv. I fald de kan dække det er det vel fair at samværsforældren ikke skal betale penge til bopælsforældren.

Hvis du fik 3000 kr i børnepenge, brugte 2000 kr på barnet, ville du så stadig synes det var fair at du skulle have yderligere 1200 kr/mnd fra faren?

Jeg tror egentlig I er meget enige om at bopælsforældren ikek skal betale alt, men skufidus mener børnepengene kan dække alt, det gør du ikke.

Jeg er stadig på at ts bør lave et budget og finde ud af om børnepengene rent faktisk dækker eller ej, og så tager underskuddet med til en samtale hos faren :)
5
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Hvor meget skal børnepengene dække?

Indlægaf Fru Sunshine » 9. mar 2016, 15:03

godtnavn skrev:
Fru Sunshine skrev:Lige som det er virkelig svært for mig at forstå, at du ikke kan/vil indse, at det er ganske rimeligt, at en bopælsforælder der skal dække alle udgifterne (som f.eks. TS) får de der 1200 om måneden af den anden. Og her forudsætter vi, at det er en situation, som TS skitserer. Ikke en, hvor man i forvejen dækker udgifterne fælles, når der er 7/7.


Men I snakker jo forbi hinanden, Skumfidus mener at børnepengene kan dække alle udgifter til børnenes sfo, tøj osv. I fald de kan dække det er det vel fair at samværsforældren ikke skal betale penge til bopælsforældren.

Hvis du fik 3000 kr i børnepenge, brugte 2000 kr på barnet, ville du så stadig synes det var fair at du skulle have yderligere 1200 kr/mnd fra faren?

Jeg tror egentlig I er meget enige om at bopælsforældren ikek skal betale alt, men skufidus mener børnepengene kan dække alt, det gør du ikke.

Jeg er stadig på at ts bør lave et budget og finde ud af om børnepengene rent faktisk dækker eller ej, og så tager underskuddet med til en samtale hos faren :)

Men det kunne de jo ikke i mit tilfælde. Jeg var nødt til at indregne de penge vi fik hvert kvartal i mit budget for at vi overhovedet kunne have et sted at bo og mad på bordet. Der var ikke nok til tøj og sådan noget, hvis jeg ikke havde fået pengene fra far.
Og sådan er der altså mange bopæls forældre, der har det.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11229
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1788
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23204

Re: Hvor meget skal børnepengene dække?

Indlægaf Mani » 9. mar 2016, 16:02

Fru Sunshine skrev:
godtnavn skrev:
Fru Sunshine skrev:Lige som det er virkelig svært for mig at forstå, at du ikke kan/vil indse, at det er ganske rimeligt, at en bopælsforælder der skal dække alle udgifterne (som f.eks. TS) får de der 1200 om måneden af den anden. Og her forudsætter vi, at det er en situation, som TS skitserer. Ikke en, hvor man i forvejen dækker udgifterne fælles, når der er 7/7.


Men I snakker jo forbi hinanden, Skumfidus mener at børnepengene kan dække alle udgifter til børnenes sfo, tøj osv. I fald de kan dække det er det vel fair at samværsforældren ikke skal betale penge til bopælsforældren.

Hvis du fik 3000 kr i børnepenge, brugte 2000 kr på barnet, ville du så stadig synes det var fair at du skulle have yderligere 1200 kr/mnd fra faren?

Jeg tror egentlig I er meget enige om at bopælsforældren ikek skal betale alt, men skufidus mener børnepengene kan dække alt, det gør du ikke.

Jeg er stadig på at ts bør lave et budget og finde ud af om børnepengene rent faktisk dækker eller ej, og så tager underskuddet med til en samtale hos faren :)

Men det kunne de jo ikke i mit tilfælde. Jeg var nødt til at indregne de penge vi fik hvert kvartal i mit budget for at vi overhovedet kunne have et sted at bo og mad på bordet. Der var ikke nok til tøj og sådan noget, hvis jeg ikke havde fået pengene fra far.
Og sådan er der altså mange bopæls forældre, der har det.

Men igen - hvis det er 7/7 vi snakker - skal samværdsforældre vel også have et sted at bo og h*n får ikke børnepenge.
0
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11229
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1788
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23204

Re: Hvor meget skal børnepengene dække?

Indlægaf Mani » 9. mar 2016, 16:15

Skumfidusen skrev:
Mani skrev:
MOGA skrev:
Mani skrev:3000 kr - er det pr barn eller for 2 børn?
Undskyld jeg spørger - men jeg har måske misforstået noget :gruble:


Det er for begge børn.

Ok - det gør en forskel. Skum skriver bare:

Skumfidusen skrev:
godtnavn skrev:Man får da kun 2800 i kvartallet i børnepenge når børnene er i skolealderen?


Plus eneforsørgertilskud. For mig er det lige i underkanten af 9000 i kvartalet. Nu ved jeg jo ikke om TS er eneforsørger og det flytter selvfølgelig lidt på beløbet, men de fleste, der får så stort tilskud til SFO vil jeg gætte på er eneforsørgere, men det er kun en antagelse.


Jeg får små 9.000 i kvartalet til to børn. Det er standard for enlige forsørgere med 2 børn i den alder. Man kan få et yderligere tilskud, hvis man har lav indkomst.

Ok - tjek. En anden gang pudser jeg brillerne og koncentrerer mig om hvad jeg læser :blush:
0
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
godtnavn
Indlæg: 11110
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1096
Likede indlæg: 12857

Re: Hvor meget skal børnepengene dække?

Indlægaf godtnavn » 9. mar 2016, 16:48

Fru Sunshine skrev:Men det kunne de jo ikke i mit tilfælde. Jeg var nødt til at indregne de penge vi fik hvert kvartal i mit budget for at vi overhovedet kunne have et sted at bo og mad på bordet. Der var ikke nok til tøj og sådan noget, hvis jeg ikke havde fået pengene fra far.
Og sådan er der altså mange bopæls forældre, der har det.


Så du mener at din eksmand skal betale for mad og bolig til dig? Hvis børnene koster mindre end børnepengene så mener du alligevel at din eksmand skal betale dit forbrug? Det synes jeg ærlig talt er en anelse forkælet. Koster børnene mere end man får i børnepenge synes jeg det er fair at dele underskuddet, men jeg synes fandme ikke det er fair at en eks skal betale for tøj og mad til moren. Jeg kunne så heller ikke selv drømme om at kræve det som enlig mor. Var der underskud på hvad børn kostede i forhold til børnepengene så ville vi dele det, men fandme om jeg gad have en ekskærestes penge ellers.
3
godtnavn
Indlæg: 11110
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1096
Likede indlæg: 12857

Re: Hvor meget skal børnepengene dække?

Indlægaf godtnavn » 9. mar 2016, 16:51

Og i en 7-7 ordning skal mad jo ikke tælle med i hvad man bruger på børnene, for den udgift er jo lige stor for begge forældre. Ligeledes skal en større lejlighed med plads til børnene heller ikke tælle, i det det jo kræves af begge forældre. Så det er rent hvad der bruges udover mad og bolig børnepengene vil skulle dække.
1
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Hvor meget skal børnepengene dække?

Indlægaf Fru Sunshine » 9. mar 2016, 18:34

godtnavn skrev:
Fru Sunshine skrev:Men det kunne de jo ikke i mit tilfælde. Jeg var nødt til at indregne de penge vi fik hvert kvartal i mit budget for at vi overhovedet kunne have et sted at bo og mad på bordet. Der var ikke nok til tøj og sådan noget, hvis jeg ikke havde fået pengene fra far.
Og sådan er der altså mange bopæls forældre, der har det.


Så du mener at din eksmand skal betale for mad og bolig til dig? Hvis børnene koster mindre end børnepengene så mener du alligevel at din eksmand skal betale dit forbrug? Det synes jeg ærlig talt er en anelse forkælet. Koster børnene mere end man får i børnepenge synes jeg det er fair at dele underskuddet, men jeg synes fandme ikke det er fair at en eks skal betale for tøj og mad til moren. Jeg kunne så heller ikke selv drømme om at kræve det som enlig mor. Var der underskud på hvad børn kostede i forhold til børnepengene så ville vi dele det, men fandme om jeg gad have en ekskærestes penge ellers.

Nå. Godt for dig.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
MOGA
Indlæg: 4032
Tilmeldt: 21. aug 2015, 20:34
Kort karma: 521
Likede indlæg: 7352

Re: Hvor meget skal børnepengene dække?

Indlægaf MOGA » 10. mar 2016, 00:08

Skumfidusen skrev:
Mani skrev:
MOGA skrev:
Mani skrev:3000 kr - er det pr barn eller for 2 børn?
Undskyld jeg spørger - men jeg har måske misforstået noget :gruble:


Det er for begge børn.

Ok - det gør en forskel. Skum skriver bare:

Skumfidusen skrev:
godtnavn skrev:Man får da kun 2800 i kvartallet i børnepenge når børnene er i skolealderen?


Plus eneforsørgertilskud. For mig er det lige i underkanten af 9000 i kvartalet. Nu ved jeg jo ikke om TS er eneforsørger og det flytter selvfølgelig lidt på beløbet, men de fleste, der får så stort tilskud til SFO vil jeg gætte på er eneforsørgere, men det er kun en antagelse.


Jeg får små 9.000 i kvartalet til to børn. Det er standard for enlige forsørgere med 2 børn i den alder. Man kan få et yderligere tilskud, hvis man har lav indkomst.


Der er da ikke noget tilskud til folk med lav indkomst? I hvert fald ikke for så vidt angår børnefamilieydelserne.
0
Brugeravatar
Stars
Indlæg: 4848
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:11
Kort karma: 188
Likede indlæg: 6416

Re: Hvor meget skal børnepengene dække?

Indlægaf Stars » 10. mar 2016, 05:24

MOGA skrev:
Skumfidusen skrev:Jeg får små 9.000 i kvartalet til to børn. Det er standard for enlige forsørgere med 2 børn i den alder. Man kan få et yderligere tilskud, hvis man har lav indkomst.


Der er da ikke noget tilskud til folk med lav indkomst? I hvert fald ikke for så vidt angår børnefamilieydelserne.

Eftersom der bliver talt en del SFO-betaling, hentyder Skum nok til hel/delvis økonomisk friplads.
0
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?

Tilbage til "Forældre"