Rengøring af plys dele på kradsetræ

Brugeravatar
2SHY
Indlæg: 15652
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:22
Kort karma: 1643
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 21055

Rengøring af plys dele på kradsetræ

Indlægaf 2SHY » 10. mar 2016, 09:51

Jeg står og skal i gang med en hovedrengøring af Sebastians kradsetræ. Det er jo let nok at erstatte selve pælene (det er er Kattens no. 1) men alle de der huler, bunden og andre dele der er plys på... Hvad dælen gør jeg der?

Hængehylden kan man tage betrækket af og smide i vaskemaskinen men det kniber lidt med resten. Er vi ude i noget tæpperens? Almindelig rengøringsmiddel (helst uden lugt til dette formål)? Noget helt 3.?

Jeg regner ikke ligefrem med at skulle have delene under vand, så jeg forestiller mig at delene sæbes ind, lader det virke lidt og så får tørret det af med en hårdt opvredet klud og ellers bliver sat til tørring.

Hvad tænker I? Jeg synes det vil være lige i overkanten bare at kassere det og købe et nyt. Dels fordi det koster kassen og dels fordi mange af delene jo sådan set ikke fejler andet end at Sebastian har brugt det. Hvad der har været af opkast og afføring er omgående blevet fjernet og vasket væk, så der er ikke indgroede pletter på den måde
0
Intet dør langsommere og mere smertefuldt end en drøm

Don't wait for a light to appear at the end of the tunnel, stride down there and light the bloody thing yourself

The secrets are gone when you look away
Sleep well: They'll whisper your fate
Brugeravatar
2SHY
Indlæg: 15652
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:22
Kort karma: 1643
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 21055

Re: Rengøring af plys dele på kradsetræ

Indlægaf 2SHY » 10. mar 2016, 11:04

Ja det er rigtigt det skummer som en sindssyg og det er svært at få ud bagefter. Men jeg tror også det må være fremgangsmåden. Jeg skal lige have det støvsuget og købt noget lugtfri rengøringsmiddel for jeg tror det eneste vi har i huset af den slags er Rodalon :gruble:
0
Intet dør langsommere og mere smertefuldt end en drøm

Don't wait for a light to appear at the end of the tunnel, stride down there and light the bloody thing yourself

The secrets are gone when you look away
Sleep well: They'll whisper your fate
Brugeravatar
Daphne
Indlæg: 2377
Tilmeldt: 12. aug 2015, 14:19
Kort karma: 575
Likede indlæg: 3529

Re: Rengøring af plys dele på kradsetræ

Indlægaf Daphne » 10. mar 2016, 11:12

Jeg vil anbefale en damp-rengøringsmaskine, hvis I har sådan en eller kender nogen, der har en. Den sprayer varm damp på og dræber de fleste bakterier - og helt uden kemikalier.
(Jeg vil bare lige være 100% sikker på at jeg læser det rigtigt - du overvejer ikke Rodalon, vel? Det er nemlig super-giftigt for katte. Jeg læser det som om du vil ud og købe noget andet :) )
1
Brugeravatar
2SHY
Indlæg: 15652
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:22
Kort karma: 1643
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 21055

Re: Rengøring af plys dele på kradsetræ

Indlægaf 2SHY » 10. mar 2016, 11:34

Jeg har faktisk på et tidspunkt overvejet damp for jeg synes at kunne huske at man kunne få en lille håndholdt fætter rimelig billigt i Biltema bl.a. (tjekkede lige og de står til 229 kr). Jeg har tit savnet en til f.eks. legetøj der ikke vil overleve en tur i vaskemaskinen men så er det bare aldrig blevet til noget

Rodalon er også no go i min verden så det var lige præcis for at få købt noget andet rengøringsmiddel men bare uden duft. Men det kan trods alt ikke koste alverden og kan hentes senere i dag

Jeg tror det bliver rengøringsmidlet i dag og så kører jeg ud efter dampfidusen i morgen
2
Intet dør langsommere og mere smertefuldt end en drøm

Don't wait for a light to appear at the end of the tunnel, stride down there and light the bloody thing yourself

The secrets are gone when you look away
Sleep well: They'll whisper your fate
Brugeravatar
Daphne
Indlæg: 2377
Tilmeldt: 12. aug 2015, 14:19
Kort karma: 575
Likede indlæg: 3529

Re: Rengøring af plys dele på kradsetræ

Indlægaf Daphne » 10. mar 2016, 12:52

Jeg er i hvert fald rigtig glad for min damp-maskine. Den minder om den der H2O-mop fra Tv-shop, bare købt billigere i Føtex for et års tid siden (gav vist omkring 4-500 kroner for den :gruble: ). Den er både dampmoppe, og håndholdt med forskellige slags tilbehør. Den er ret genial.

Ellers når jeg gør rent, så bruger jeg ofte sådan en spray fra Dettol. Den hedder Power & Pure Kitchen. Den fjerner 99,9% af alle bakterier, og bliver bare opløst til ilt og vand, dvs. ingen restkemikalier. Dog kan det godt skumme lidt efterfølgende i kluden, når man skyller den (gætter på det er ilten), så ved ikke om jeg lige vil bruge den på stof. Men til hårde overflader er jeg glad for den :)
1
Brugeravatar
2SHY
Indlæg: 15652
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:22
Kort karma: 1643
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 21055

Re: Rengøring af plys dele på kradsetræ

Indlægaf 2SHY » 10. mar 2016, 13:12

Hmmm det er sådan en her de har i Biltema. Jeg tænker den kan være ret fiks til at komme rundt i de små hjørner også :gruble:
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
0
Intet dør langsommere og mere smertefuldt end en drøm

Don't wait for a light to appear at the end of the tunnel, stride down there and light the bloody thing yourself

The secrets are gone when you look away
Sleep well: They'll whisper your fate
Brugeravatar
2SHY
Indlæg: 15652
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:22
Kort karma: 1643
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 21055

Re: Rengøring af plys dele på kradsetræ

Indlægaf 2SHY » 10. mar 2016, 13:19

Men det er udelukkende vand man putter i, ikke? Så alle de andre ting I nævner er mere til der hvor damp måske ikke er nødvendig?

Ja jeg beklager stupide spørgsmål :genert:
0
Intet dør langsommere og mere smertefuldt end en drøm

Don't wait for a light to appear at the end of the tunnel, stride down there and light the bloody thing yourself

The secrets are gone when you look away
Sleep well: They'll whisper your fate
Brugeravatar
2SHY
Indlæg: 15652
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:22
Kort karma: 1643
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 21055

Re: Rengøring af plys dele på kradsetræ

Indlægaf 2SHY » 10. mar 2016, 13:34

Godt det mente jeg nok :)
0
Intet dør langsommere og mere smertefuldt end en drøm

Don't wait for a light to appear at the end of the tunnel, stride down there and light the bloody thing yourself

The secrets are gone when you look away
Sleep well: They'll whisper your fate
Brugeravatar
Daphne
Indlæg: 2377
Tilmeldt: 12. aug 2015, 14:19
Kort karma: 575
Likede indlæg: 3529

Re: Rengøring af plys dele på kradsetræ

Indlægaf Daphne » 10. mar 2016, 13:44

2SHY skrev:Hmmm det er sådan en her de har i Biltema. Jeg tænker den kan være ret fiks til at komme rundt i de små hjørner også :gruble:


Den har i hvert fald tilbehør, der minder om det jeg har til min. Og ja det er bare vand - evt. demineraliseret hvis du helt vil undgå kalk, men jeg har dog ikke haft kalk-problemer endnu.
0
Brugeravatar
Daphne
Indlæg: 2377
Tilmeldt: 12. aug 2015, 14:19
Kort karma: 575
Likede indlæg: 3529

Re: Rengøring af plys dele på kradsetræ

Indlægaf Daphne » 10. mar 2016, 13:45

Fio skrev:er også glad for Dettol til, især overflade sprayen, den er meget praktisk, tror dog ikke man kan få den herhjemme mere, vi plejer at købe det i Tyskland :).

Den der Dettol jeg snakker om er i en kitchen og bathroom version (forskel er vist bare at bathroom er skum). De kan købes i bl.a. Bilka :)
1
Brugeravatar
2SHY
Indlæg: 15652
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:22
Kort karma: 1643
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 21055

Re: Rengøring af plys dele på kradsetræ

Indlægaf 2SHY » 13. mar 2016, 17:14

Den der damprenser...

:love: :love: :love:

Hvordan har jeg kunnet undvære den indtil nu?! En ting er at den var fantastisk til kradsetræet (der mangler stadig meget men 3 af de store plys dele er klaret) men den var også fremragende til at tage snavset nede i rillerne hvor skydedørene til mine skabe - og det er altså noget vi har kæmpet med længe
0
Intet dør langsommere og mere smertefuldt end en drøm

Don't wait for a light to appear at the end of the tunnel, stride down there and light the bloody thing yourself

The secrets are gone when you look away
Sleep well: They'll whisper your fate

Tilbage til "Kæledyr"