Fravær grundet partners sygdom

Brugeravatar
dykkersild
Indlæg: 2169
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:25
Kort karma: 239
Likede indlæg: 3535

Fravær grundet partners sygdom

Indlægaf dykkersild » 9. mar 2016, 15:02

Hvordan gør I der er i forhold, når partneren er syg og et mindre barn - 1 år - således skal passe af andre. Tag en fridag, en feriedag eller hvordan håndterer I dette og hvad siger lovgivningen på jeres job?
0
Brugeravatar
Studsgaard
Indlæg: 5339
Tilmeldt: 1. nov 2015, 15:06
Kort karma: 567
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 8603

Re: Fravær grundet partners sygdom

Indlægaf Studsgaard » 9. mar 2016, 15:33

Jeg er ikke sikker på jeg helt forstår.

Er det hvis min mand er syg, samtidig med et af vores børn er syge, men jeg skal arbejde?

Hvis det er det der er tilfældet, så må han herhjemme tage sig sammen og passe barnet imens han er syg, ligesom jeg har passet syge børn imens jeg selv har været syg.
7
Brugeravatar
dykkersild
Indlæg: 2169
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:25
Kort karma: 239
Likede indlæg: 3535

Re: Fravær grundet partners sygdom

Indlægaf dykkersild » 9. mar 2016, 15:38

Din partner som går derhjemme med barnet er syg, barnet er ikke sygt - men skal passes af andre end den der går hjemme. Hvad gør du som den arbejdende partner og hvad har du af rettigheder på dit job i den forbindelse.

Altså et rask barn - en syg forældre, hvad gør den anden forældre?
0
Brugeravatar
Studsgaard
Indlæg: 5339
Tilmeldt: 1. nov 2015, 15:06
Kort karma: 567
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 8603

Re: Fravær grundet partners sygdom

Indlægaf Studsgaard » 9. mar 2016, 15:41

dykkersild skrev:Din partner som går derhjemme med barnet er syg, barnet er ikke sygt - men skal passes af andre end den der går hjemme. Hvad gør du som den arbejdende partner og hvad har du af rettigheder på dit job i den forbindelse.

Altså et rask barn - en syg forældre, hvad gør den anden forældre?


Herhjemme har det kun været mig der har været den hjemmegående part, og der har jeg taget mig af barnet selvom jeg har været syg (influenza,halsbetændelse m.m. Den slags sygdom)
Da jeg skulle operes og i princippet ikke måtte løfte noget i to/tre uger, og datteren kun var seks måneder måtte manden tage en uges ferie, efter den første uge klarede jeg mig med hjælp fra de ældre brødre og mærkede hvad kroppen kunne.

Jeg tror faktisk det var en uges barsel han brugte istedet for ferie.
0
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11227
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1788
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23200

Re: Fravær grundet partners sygdom

Indlægaf Mani » 9. mar 2016, 15:50

dykkersild skrev:Din partner som går derhjemme med barnet er syg, barnet er ikke sygt - men skal passes af andre end den der går hjemme. Hvad gør du som den arbejdende partner og hvad har du af rettigheder på dit job i den forbindelse.

Altså et rask barn - en syg forældre, hvad gør den anden forældre?

Ingen rettigheder, men min arbejdsplads er fleksibel - så jeg ville arbejde hjemme, hvis det var muligt eller holde få lov at holde ferie uden varsel
0
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Brugeravatar
dykkersild
Indlæg: 2169
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:25
Kort karma: 239
Likede indlæg: 3535

Re: Fravær grundet partners sygdom

Indlægaf dykkersild » 10. mar 2016, 13:29

Rakel - grønt lys som i ret juridisk - ville du reelt kunne tage BS for at passe et rask barn? jeg kender din profession.

Mani - ville du reelt arbejde som på jobbet - og hvor længe ville det være en mulighed? Jeg kan ikke lige huske din branche.

Partnerens sygdom er psykisk relateret - hvilket giver hjemmelivet og dermed også den arbejdende partners job udfordringer.
0
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11227
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1788
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23200

Re: Fravær grundet partners sygdom

Indlægaf Mani » 10. mar 2016, 13:36

dykkersild skrev:Rakel - grønt lys som i ret juridisk - ville du reelt kunne tage BS for at passe et rask barn? jeg kender din profession.

Mani - ville du reelt arbejde som på jobbet - og hvor længe ville det være en mulighed? Jeg kan ikke lige huske din branche.

Partnerens sygdom er psykisk relateret - hvilket giver hjemmelivet og dermed også den arbejdende partners job udfordringer.

Jeg sidder med regnskab og økonomistyring - og ville rent teoretisk godt kunne udfører mit arbejde hjemmefra. Om jeg også ville kunne i praksis afhænger jo nok af hvor meget tid pasningen af barnet krævede. Og nu lyder det også som om partneren måske også kræver noget :gruble:
1
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15465

Re: Fravær grundet partners sygdom

Indlægaf HappyPaww » 10. mar 2016, 13:41

Det er rent teoretisk her, da jeg ikke har været ude for det, men på min arbejdsplads stilles der ikke spørgsmål til, hvorfor vi arbejder hjemme en dag fx. Ej heller tror jeg de ville gå op I, hvad partneren laver. Så jeg ville godt kunne tage en hjemmearbejdsdag eller barns sygedag, hvis min kæreste var for syg til at passe vores barn.

Blev det noget gentagende eller i længere perioder, bød min samvittighed mig dog nok til at tage det som feriedage/omsorgsdage. Generelt giver vores chef os en del frihed under ansvar - så længe vi ikke udnytter noget, eller det tager overhånd, så må vi gøre hvad vi kan for at få arbejds- og familielivet til at gå op.

Arbejder i en privat international konsulentbranche.
0
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8893
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25486

Re: Fravær grundet partners sygdom

Indlægaf Madam Pomfrey » 10. mar 2016, 22:43

dykkersild skrev:Din partner som går derhjemme med barnet er syg, barnet er ikke sygt - men skal passes af andre end den der går hjemme. Hvad gør du som den arbejdende partner og hvad har du af rettigheder på dit job i den forbindelse.

Altså et rask barn - en syg forældre, hvad gør den anden forældre?


Jeg har ikke nogle rettigheder som sådan, men jeg har en fleksibel arbejdsplads, der tillader at jeg selv planlægge afspadsering, omsorgsdage, ferie m.m. når jeg har behov for det, blot jeg kan få dækket min vagt ind af en vikar.
Dertil har jeg det pivilegie, at kunne medbring barn/børn på job, hvis der er et behov, eller bare fordi.
På min arbejdsplads er det værdsat i høj grad, blandt beboerne, at der kommer børn på besøg. De synes det er vildt hyggeligt, og mine børn elsker at være med, så det er winwin.

Scenariet med en voksen der er for syg og dårlig til at det er forsvarligt at denne skal tage sig af et barn eller flere i 8-9 timer, det er trods alt noget der kan opstå, og som man skal løse. Og det ville da, synes jeg, klæde en arbejdsplads at tage det hensyn i det omfang det lod sig gøre. At tvinge en medarbejder på job, det kommer der næppe noget godt ud af.

Det ville være noget der kunne fungere i enkelte dage, hist og pist, ikke noget der ville være kombinerbart med en stationær situation

Min mand er mest effektiv på job, men ville ved scenariet som dette have muligheden for at arbejde hjemme, og derfor i nogen grad kunne være opmærksom. Ellers er der afspadsering, omsorgsdage, ferie og ferie/fri han kunne insistere at benytte sig af, pga et akut behov.
0
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
sansera
Indlæg: 827
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:30
Kort karma: 94
Likede indlæg: 3162

Re: Fravær grundet partners sygdom

Indlægaf sansera » 11. mar 2016, 11:43

Jeg ville formentlig bruge flex eller arbejde hjemme, når barnet er så lille.
0
Brugeravatar
Bøtte
Indlæg: 5917
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:04
Kort karma: 1206
Likede indlæg: 10937

Re: Fravær grundet partners sygdom

Indlægaf Bøtte » 11. mar 2016, 12:03

Ved længerevarende sygdom ville den barslende blive sygemeldt og den anden part overtage barslen. Ved kortvarig sygdom ville vi trække på netværk eller bruge ferie eller for min mands vedkommende forsøge at bytte vagter.
0
Brugeravatar
No_Link
Indlæg: 65
Tilmeldt: 6. feb 2016, 09:13
Kort karma: 6
Likede indlæg: 63

Re: Fravær grundet partners sygdom

Indlægaf No_Link » 13. mar 2016, 11:02

Jeg har endnu tilgode at se en overenskomst der giver partneren ret til at passe barnet, hvis den der går hjemme på barsel bliver syg af en infektion, der varer en uges tid eller mindre. Lovgivningsmæssigt er der heller ingen hjelm til det.

Til gengæld har jeg hørt om arbejdsgivere, der med en vis selvfølgelighed gav lov, i nogle tilfælde, når man havde en god dialog med dem. Så var det enten ferie eller afspadsering (eller løntræk), der blev anvendt.

Ellers passer man barnet, mens man har lungebetændelse, tyndskid, opkast, lus, influenza, kæbehulebetændelse o.s.v, med en god røvfuld panodil!

Ifald den der er hjemme på barselsorlov bliver alvorligt syg - fx noget fysisk, der gør, at man ikke må løfte, er indlagt, SKAL være sengeliggende, behandling for kræft o.s.v., så vil man overdrage barslen til den anden forælder, og så vil den syge blive sygemeldt i stedet for.
2
Korthed er talentets søster,
Anton Tjekhov 1860-1904

Tilbage til "Forældre"