SU som låneordning

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24982
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29985

Re: SU som låneordning

Indlægaf Wizzze » 11. mar 2016, 08:42

adagio skrev:Ulla Tørnæs synes det er "tankevækkende" med en anbefaling fra et ekspertpanel at SU'en på kandidatuddannelserne skal være låneordninger. http://politiken.dk/indland/uddannelse/ ... ge-paa-su/

Jeg synes det lyder som en dårlig idé, det vil betyde at folk af velstående forældre i endnu højere grad end i dag vil tage flere længere videregående uddannelser end børn af mindre velstående forældre. De velstående forældre vil selvfølgelig finansiere børnenes uddannelse så der ikke skal lånes, og det kan de mindre velstående forældre ikke.

Hvad synes I?


Jeg er heller ikke fan. Der er allerede idag problemer med stigende SU gæld, og problemer med tilbagebetaling, fordi mange kandidater kæmper længere med at komme ind og igang på arbejdsmarkedet efter endt uddannelse. De problemer vil bare blive større, og så risikerer forslaget i at mange springer kandidaten over og vi får Bachelorer ud i stedet. Det er ikke mindre og dårligere uddannelse vi skal konkurrer på, men mere og bedre.
Synes at SU´en er hvor den skal være med de 6år, måske skulle den endda være 6år med en ekstra dispensation for et ekstra ½år i tilfælde hvor man er skiftet retning. :gruble:
Hvis der skal kigges på SU´en, så kig på ungdomsuddannelserne, hvor man kan blive ved med at få SU, ved at hoppe fra udd. til udd. og aldrig færdiggøre noget.
http://nyheder.tv2.dk/2015-01-07-300-un ... u-systemet
http://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/ ... 741451.ece
1
Do as I say! :whip:
fisken80
Indlæg: 22015
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1122
Likede indlæg: 51941

Re: SU som låneordning

Indlægaf fisken80 » 11. mar 2016, 10:21

Wizzze skrev:
adagio skrev:Ulla Tørnæs synes det er "tankevækkende" med en anbefaling fra et ekspertpanel at SU'en på kandidatuddannelserne skal være låneordninger. http://politiken.dk/indland/uddannelse/ ... ge-paa-su/

Jeg synes det lyder som en dårlig idé, det vil betyde at folk af velstående forældre i endnu højere grad end i dag vil tage flere længere videregående uddannelser end børn af mindre velstående forældre. De velstående forældre vil selvfølgelig finansiere børnenes uddannelse så der ikke skal lånes, og det kan de mindre velstående forældre ikke.

Hvad synes I?


Jeg er heller ikke fan. Der er allerede idag problemer med stigende SU gæld, og problemer med tilbagebetaling, fordi mange kandidater kæmper længere med at komme ind og igang på arbejdsmarkedet efter endt uddannelse. De problemer vil bare blive større, og så risikerer forslaget i at mange springer kandidaten over og vi får Bachelorer ud i stedet. Det er ikke mindre og dårligere uddannelse vi skal konkurrer på, men mere og bedre.
Synes at SU´en er hvor den skal være med de 6år, måske skulle den endda være 6år med en ekstra dispensation for et ekstra ½år i tilfælde hvor man er skiftet retning. :gruble:
Hvis der skal kigges på SU´en, så kig på ungdomsuddannelserne, hvor man kan blive ved med at få SU, ved at hoppe fra udd. til udd. og aldrig færdiggøre noget.
http://nyheder.tv2.dk/2015-01-07-300-un ... u-systemet
http://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/ ... 741451.ece



Det kan man så også kun fem gange, der blev sat loft over for nogle år siden, netop fordi der var så mange SU-shoppere.

Jeg synes ideen er dårlig især fordi mange BA-uddannelser ingen muligheder giver for job, fordi der forventes og forlanges en kandidat
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14697
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 688
Likede indlæg: 19027

Re: SU som låneordning

Indlægaf Flora » 11. mar 2016, 10:44

Jeg synes det lyder som en ekstremt dårlig idé. At skulle låne til at leve for i 2 år kan løbe op i rigtig mange penge og med den udsigt tror jeg mange vil vælge kandidaten fra.
0
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9658
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29243

Re: SU som låneordning

Indlægaf Sangius » 11. mar 2016, 11:03

Det er en skod-ide, som kun vil gøre forskellen mellem rig og fattig større. Vi skal ikke til at gå tilbage i udviklingen, og skabe kløfter i vores samfund, som vi har brugt årevis på at fjerne.

Hvis problemet er, at for mange tager en kandidat, så må man begrænse optaget i stedet.
1
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
Zombie
Indlæg: 5109
Tilmeldt: 16. aug 2015, 14:06
Kort karma: 1219
Likede indlæg: 20816

Re: SU som låneordning

Indlægaf Zombie » 11. mar 2016, 12:40

Sangius skrev:
Hvis problemet er, at for mange tager en kandidat, så må man begrænse optaget i stedet.


Hvilket også er problematisk - for uddannelsesstederne. De får penge for hver studerende som gennemfører, og hvis de begrænses i deres optag, får de dermed færre penge, hvilket vil have betydning for kvaliteten af undervisningen, projektmidler m.v.
0
aka Forbies

:gammel:
Brugeravatar
Pølsemix
Indlæg: 3050
Tilmeldt: 26. okt 2015, 17:56
Kort karma: 196
Likede indlæg: 5483

Re: SU som låneordning

Indlægaf Pølsemix » 11. mar 2016, 13:36

Zombie skrev:
Sangius skrev:
Hvis problemet er, at for mange tager en kandidat, så må man begrænse optaget i stedet.


Hvilket også er problematisk - for uddannelsesstederne. De får penge for hver studerende som gennemfører, og hvis de begrænses i deres optag, får de dermed færre penge, hvilket vil have betydning for kvaliteten af undervisningen, projektmidler m.v.



Men et mindre volumen af kandidatstuderende vil til en vis grad også reducere omkostningerne, så det kan ikke stilles så simpelt op.
3
Brugeravatar
Vixen
Indlæg: 1265
Tilmeldt: 16. aug 2015, 08:53
Kort karma: 339
Likede indlæg: 2834

Re: SU som låneordning

Indlægaf Vixen » 11. mar 2016, 13:38

Hvis problemet med arbejdsløse kandidatuddannede virkelig er så stort, jamen så kan jeg da godt se, at der måske ikke bør uddannes så mange. Men jeg synes bestemt ikke, at en fjernelse SU på kandidaten er løsningen, for som I siger, så bliver det et spørgsmål om økonomi mere end evner at få sig en kandidat.

Derudover er jeg ikke vild med idéen om at man "bare skal ud og tjene penge til samfundet og statskassen", lige så snart man er bachelor. En bachelor fra universitetet kvalificerer sjældent til noget som helst, og så kunne man efter min mening lige så godt sløjfe dén også og bare sende alle ud som rodløse arbejdssøgende med småjobs her og der i 10 år efter gymnasiet, indtil nogen til sidst forbarmer sig og tilbyder en fastansættelse. Så kan de rigtig bidrage, nemlig! :rulle:
0
What ain't no country I ever heard of. They speak English in What?
Brugeravatar
Zombie
Indlæg: 5109
Tilmeldt: 16. aug 2015, 14:06
Kort karma: 1219
Likede indlæg: 20816

Re: SU som låneordning

Indlægaf Zombie » 11. mar 2016, 14:14

Pølsemix skrev:
Zombie skrev:
Sangius skrev:
Hvis problemet er, at for mange tager en kandidat, så må man begrænse optaget i stedet.


Hvilket også er problematisk - for uddannelsesstederne. De får penge for hver studerende som gennemfører, og hvis de begrænses i deres optag, får de dermed færre penge, hvilket vil have betydning for kvaliteten af undervisningen, projektmidler m.v.



Men et mindre volumen af kandidatstuderende vil til en vis grad også reducere omkostningerne, så det kan ikke stilles så simpelt op.


Jeg er ikke uenig med dig, jeg ønskede blot at problematisere en løsning hvor man blot afskærer nogen fra at komme på uni.
0
aka Forbies

:gammel:
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9658
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29243

Re: SU som låneordning

Indlægaf Sangius » 11. mar 2016, 14:50

Zombie skrev:
Pølsemix skrev:
Zombie skrev:
Sangius skrev:
Hvis problemet er, at for mange tager en kandidat, så må man begrænse optaget i stedet.


Hvilket også er problematisk - for uddannelsesstederne. De får penge for hver studerende som gennemfører, og hvis de begrænses i deres optag, får de dermed færre penge, hvilket vil have betydning for kvaliteten af undervisningen, projektmidler m.v.



Men et mindre volumen af kandidatstuderende vil til en vis grad også reducere omkostningerne, så det kan ikke stilles så simpelt op.


Jeg er ikke uenig med dig, jeg ønskede blot at problematisere en løsning hvor man blot afskærer nogen fra at komme på uni.


Men det dur jo ikke, at man uddanner folk til arbejdsløshed.
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
Nicolait
Indlæg: 4873
Tilmeldt: 31. aug 2015, 22:26
Kort karma: 287
Likede indlæg: 7832

Re: SU som låneordning

Indlægaf Nicolait » 11. mar 2016, 23:47

Nu ved jeg ikke præcist, hvordan det er på andre studier, men selv er jeg cand.jur. Det er som minimum det, man skal bruge inden for min profession, hvis man vil arbejde med nogle af de sjove ting. Det er et fåtal af dem, jeg er stødt på som stoppede ved bacheloren, og det eneste jeg oplevede at den kvalificerede til var arbejde som advokatsekretær.
Med andre ord kandidaten åbnede op for en masse muligheder, som man ikke kommer i nærheden af uden.
Det samme tror jeg gør sig gældende på mange andre uddannelser.
0
"If you immediatley know the candle light is fire then the meal was cooked along time ago"
Brugeravatar
FruitFly
Indlæg: 3885
Tilmeldt: 25. okt 2015, 19:01
Kort karma: 95
Likede indlæg: 3548

Re: SU som låneordning

Indlægaf FruitFly » 12. mar 2016, 09:14

Det lyder umiddelbart som en tåbelig idé, men jeg tror det lidt er automatpiloten, som har taget over dér. To år er ikke voldsomt lang tid og studiegælden vil ikke være voldsomt stor. Så længe renterne og tilbagebetalingsordningen er rimelige, så udelukker det ikke nogen fra at tage en kandidatuddannelse, som de kan bruge til noget.

Jeg tror faktisk jeg er forsigigt "for".

Jeg har selv en kandidat og lånte alt hvad jeg kunne i SU-systemet undervejs. Fik ingen økonomisk støtte fra mine forældre. Lånet betalte jeg af stille og roligt - jeg opfattede det som et lån fra arbejds-mig til studie-mig, og mens jeg betalte det af, så huskede jeg på hvor godt det var at have de penge mens jeg studerede, så det var muligt for mig at tage den uddannelse, jeg gjorde at jeg overhovedet har mit arbejde. Det giver god mening for mig.
0
#Klimatosse
Brugeravatar
Pølsemix
Indlæg: 3050
Tilmeldt: 26. okt 2015, 17:56
Kort karma: 196
Likede indlæg: 5483

Re: SU som låneordning

Indlægaf Pølsemix » 12. mar 2016, 09:19

FruitFly skrev:Det lyder umiddelbart som en tåbelig idé, men jeg tror det lidt er automatpiloten, som har taget over dér. To år er ikke voldsomt lang tid og studiegælden vil ikke være voldsomt stor. Så længe renterne og tilbagebetalingsordningen er rimelige, så udelukker det ikke nogen fra at tage en kandidatuddannelse, som de kan bruge til noget.

Jeg tror faktisk jeg er forsigigt "for".

Jeg har selv en kandidat og lånte alt hvad jeg kunne i SU-systemet undervejs. Fik ingen økonomisk støtte fra mine forældre. Lånet betalte jeg af stille og roligt - jeg opfattede det som et lån fra arbejds-mig til studie-mig, og mens jeg betalte det af, så huskede jeg på hvor godt det var at have de penge mens jeg studerede, så det var muligt for mig at tage den uddannelse, jeg gjorde at jeg overhovedet har mit arbejde. Det giver god mening for mig.


Men det beløb du har lånt og det en kandidatstuderende på den nye ordning ville låne, vil jo være helt forskellige.
Der er immervæk forskel på 3000 kr om måneden og 8000 kr, når det handler om summen over to år.
0
Brugeravatar
FruitFly
Indlæg: 3885
Tilmeldt: 25. okt 2015, 19:01
Kort karma: 95
Likede indlæg: 3548

Re: SU som låneordning

Indlægaf FruitFly » 12. mar 2016, 09:22

Pølsemix skrev:
FruitFly skrev:Jeg har selv en kandidat og lånte alt hvad jeg kunne i SU-systemet undervejs. Fik ingen økonomisk støtte fra mine forældre. Lånet betalte jeg af stille og roligt - jeg opfattede det som et lån fra arbejds-mig til studie-mig, og mens jeg betalte det af, så huskede jeg på hvor godt det var at have de penge mens jeg studerede, så det var muligt for mig at tage den uddannelse, jeg gjorde at jeg overhovedet har mit arbejde. Det giver god mening for mig.


Men det beløb du har lånt og det en kandidatstuderende på den nye ordning ville låne, vil jo være helt forskellige.
Der er immervæk forskel på 3000 kr om måneden og 8000 kr, når det handler om summen over to år.

Det kan jeg ikke lige sige. Jeg tog alle de lån jeg kunne, incl. slutlån, så der var i hvert fald ét år, hvor lånet var på størrelse med SU'en - og derudover 5-6 år med et mindre beløb. Om det går O-P lige op eller om der er stor forskel, skal jeg ikke lige gøre mig klog på, og det er heller ikke vigtigt. Jeg tænkte bare at jeg ville dele min egen erfaring med SU-lån - måske det var en fejl?
0
#Klimatosse
Brugeravatar
Pølsemix
Indlæg: 3050
Tilmeldt: 26. okt 2015, 17:56
Kort karma: 196
Likede indlæg: 5483

Re: SU som låneordning

Indlægaf Pølsemix » 12. mar 2016, 09:28

[/quote]
Det kan jeg ikke lige sige. Jeg tog alle de lån jeg kunne, incl. slutlån, så der var i hvert fald ét år, hvor lånet var på størrelse med SU'en - og derudover 5-6 år med et mindre beløb. Om det går O-P lige op eller om der er stor forskel, skal jeg ikke lige gøre mig klog på, og det er heller ikke vigtigt. Jeg tænkte bare at jeg ville dele min egen erfaring med SU-lån - måske det var en fejl?[/quote]

Det skal jeg ikke gøre mig til dommer overfor, jeg troede dit indlæg var en direkte kommentar til det konkrete forslag om SU til kandidater. Hvor jeg så ikke synes at man kunne lave en direkte sammenligning.
0
StripesAddict
Indlæg: 1098
Tilmeldt: 2. sep 2015, 15:58
Kort karma: 128
Likede indlæg: 1046

Re: SU som låneordning

Indlægaf StripesAddict » 12. mar 2016, 10:23

Jeg synes det lyder som en dårlig idé. For det første fordi, som andre nævner, det vil skabe ulige muligheder afhængigt af hvilken støtte man kan få af sine forældre/hvor meget man kan/vil arbejde ved siden af studierne. Og helt ærligt, så synes jeg studerende skal koncentrere sig om at studere, i stedet for at bruge (for) mange timer på et evt. ikke studierelevant arbejde, for at få det økonomiske til at gå op.

Derudover, så synes jeg ikke der er nogen der skal risikere, at sidde med en stor gæld, i fald de grundet sygdom ikke bliver færdige/ikke kan arbejde når de bliver færdige, eller hvis de ikke kan få et arbejde efterfølgende. Hvis vi uddanner for mange synes jeg helt klart også der skal kigges på det, men så synes jeg man skal skære allerede på bachelorniveau. Det giver for mig ingen mening at skære på optaget på kandidatuddannelser fordi der uddannes for mange, når man sjældent kan få et job med "kun" en bachelor i bagagen.
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"