New Zealand tråden

Er du i tvivl om hvor du skal tage på ferie? Her kan du spørge om råd, eller dele dine egne rejseoplevelser.
Brugeravatar
Annione
Indlæg: 3634
Tilmeldt: 11. aug 2015, 21:23
Kort karma: 822
Likede indlæg: 7730
Kontakt:

New Zealand tråden

Indlægaf Annione » 11. mar 2016, 23:43

Tråden hvor man kan spamme billeder fra New Zealand og skrive om oplevelserne i dette skønne land.

2 af mine favorit billeder er disse
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
4
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 14705
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1180
Likede indlæg: 24712

Re: New Zealand tråden

Indlægaf sigge » 12. mar 2016, 14:24

Uh, god tråd. Den skal jeg nok finde nogle bidrag til også.

Vi havde godt vejr og solskin det meste af tiden i de tre uger, vi var i New Zealand. Så vi har masser af billeder med næsten surrealistisk blå himmel, men den dag, hvor vi havde planlagt en sejltur på Milford Sound, var det altså overskyet og med småregn. Men som de lokale siger så trøstende: "Så er der mere vand i vandfaldene." Fiordlands er også et af de mest regnfulde steder i NZ med op mod 200 regnvejrsdage om året, så hvis vi skulle møde regnvejr på turen, var det da også mest sandsynligt at møde det her.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
4
You can't spell awesome without me.
Brugeravatar
Annione
Indlæg: 3634
Tilmeldt: 11. aug 2015, 21:23
Kort karma: 822
Likede indlæg: 7730
Kontakt:

Re: New Zealand tråden

Indlægaf Annione » 12. mar 2016, 15:01

sigge skrev:Uh, god tråd. Den skal jeg nok finde nogle bidrag til også.

Vi havde godt vejr og solskin det meste af tiden i de tre uger, vi var i New Zealand. Så vi har masser af billeder med næsten surrealistisk blå himmel, men den dag, hvor vi havde planlagt en sejltur på Milford Sound, var det altså overskyet og med småregn. Men som de lokale siger så trøstende: "Så er der mere vand i vandfaldene." Fiordlands er også et af de mest regnfulde steder i NZ med op mod 200 regnvejrsdage om året, så hvis vi skulle møde regnvejr på turen, var det da også mest sandsynligt at møde det her.


Vi havde den smukkeste dag, da vi skulle til Milford Sound. Dejligt, fint vejr i Te Anau, dejligt vejr på køreturen derop. Totalt gråt, støvregn og pissekoldt, da vi kom til Milford Sound. Vores billeder ligner dit :-D
Derfor er det nu smukt alligevel!
0
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 14705
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1180
Likede indlæg: 24712

Re: New Zealand tråden

Indlægaf sigge » 12. mar 2016, 15:23

Her er så et lille udpluk af vandfald fra Milford Sound.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
3
You can't spell awesome without me.
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 14705
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1180
Likede indlæg: 24712

Re: New Zealand tråden

Indlægaf sigge » 12. mar 2016, 16:07

Vores rundrejse i New Zealand begyndte i Auckland, hvor vi havde et par dage til akklimatisere ovenpå den lange rejse fra Danmark. Med mellemlandinger var vi undervejs i 29 timer, og eftersom jeg ikke kan sove ret godt i fly, var jeg noget groggy, da vi ankom. Det lykkedes dog så nogenlunde at holde os i gang og undgå eftermiddagslur den første dag, selvom vi så ikke kunne holde øjnene åbne mere kl. 21. Den første eftermiddag/aften blev således brugt på en tidlig aftensmad bestående af "Fush & Chups" på en pub og en slentretur ned omkring havnen.
Næste dag tog vi en byrundtur til fods efter anbefaling og rute i vores Lonely Planet rejsebog. Og eftersom jeg er meget fascineret af høje bygninger, skulle vi selvfølgelig også en tur op i Skytower.
Når man går rundt i byen, er der selvfølgelig en del bakker, men man tænker ikke over, at den rent faktisk ligger i et vulkansk landskab, før man kommer op og ser det hele lidt fra oven og kan se vulkankeglerne rundt omkring i byen.

auc_cityhall.jpg


auc_sufragette.jpg


auc_vulkan.jpg


auc_skytower.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
1
You can't spell awesome without me.
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 14705
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1180
Likede indlæg: 24712

Re: New Zealand tråden

Indlægaf sigge » 13. mar 2016, 16:44

Efter et par dage i Auckland hentede vi vores udlejningsbil og kørte sydpå til Rotorua. Der er meget geotermisk aktivitet i området, så en liflig duft af svovl mødte os, da vi steg ud af bilen ved vores hotel. Men nu var det bl.a. det, vi var kommet for at se der, så det var forventet. :)

Der er en del Maorikultur at opleve i området, ligesom englænderne selvfølgelig også har efterladt deres præg i bl.a Government Gardens og museet.
rot1.jpg


rot2.jpg


Vi besøgte også Maori landsbyen Whakarewarewa, som er en levende landsby, hvor der rent faktisk bor efterkommere af de oprindelige Maorifamiler i byen. Derfor lukkes der også for adgang for offentligheden kl. 17, så folk kan have lidt privatliv, når de kommer hjem fra arbejde. Vores guide på rundvisningen, Girlie, boede da heller ikke i Whakarewarewa, men lidt udenfor byen. Hvis man skulle tro hende var stort set alle i landsbyen dog enten fætre/kusiner eller tanter/onkler. Det er det eneste sted, hvor man stadig bor ovenpå den geotermiske undergrund, og beboerne udnytter det varme vand til bl.a. madlavning og badning.

whaka1.jpg


Fra landsbyen har man også udsigt til den berømte Pohutu geyser. Vi ventede omkring 45 min. på at se den springe højt, men opgav til sidst. Nu har både min søster og jeg også set Geysir i Island, så vi har oplevet den slags før.

whaka2.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
1
You can't spell awesome without me.
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 14705
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1180
Likede indlæg: 24712

Re: New Zealand tråden

Indlægaf sigge » 20. mar 2016, 15:12

Jeg fortsætter lige lidt med billeder og beretning fra vores tur. :)

Fra Rotorua kørte vi til Napier. Så ankom vi ellers til vinland.

nap1.jpg


Napier blev ødelagt af et stort jordskælv i 1931, og byen blev genopbygget i datidens fremherskende arkitektur-retninger bl.a. ret meget art deco. Siden har man gjort meget ud af at bevare bygningerne fra 30'erne, og art deco er blevet byens kendetegn.

nap3.jpg
nap2.jpg
nap4.jpg


Selv skraldespandene er art deco-inspirerede.

nap5.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
1
You can't spell awesome without me.
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 14705
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1180
Likede indlæg: 24712

Re: New Zealand tråden

Indlægaf sigge » 20. mar 2016, 15:29

Fra Napier kørte vi til hovedstaden Wellington, som ligger helt nede på sydspidsen af nordøen. Her havde vi kun en eftermiddag (og en aften), som blev brugt til at besøge nationalmuseet Te Papa. Dagen efter tog vi Interislander-færgen til Picton på sydøen.

picton.jpg


Vores første overnatning på sydøen var i Kaikoura.

De løj ikke dem, der satte disse skilte op udenfor byen.
kai01.jpg


For de her fyre holdt til på klipperne lige ved siden af vejen. (Og det er ikke meget små sæler, det er bare gigantisk (ulækkert) tang.)

kai03.jpg
kai02.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
1
You can't spell awesome without me.
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 14705
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1180
Likede indlæg: 24712

Re: New Zealand tråden

Indlægaf sigge » 20. mar 2016, 15:36

Hovedformålet med vores stop i Kaikoura var at komme på delfinsafari. Og vi skulle ikke bare se på delfinerne fra båden, vi var i vandet og svømme med dem. Vilde delfiner. På åbent hav. Det var så stor en oplevelse! Vores guide på turen sagde, at vi havde været virkelig, virkelig heldige. Hun havde haft jobbet i 2 år, og hun var helt oppe at køre over, hvor mange delfiner der var den dag. Jeg havde ikke prøvet at snorkle før, så jeg havde lidt begyndervanskeligheder og fik smagt godt og grundigt på Stillehavet. Derfor havde jeg ikke overskud til at forsøge at interagere med delfinerne, men det var en kæmpe oplevelse alligevel. På et tidspunkt kom jeg til at svømme imod delfinernes svømmeretning, og oplevelsen af op til 50 delfiner, der svømmede imod mig, smilede og drejede af, inden vi stødte sammen, var helt vild.
Desværre havde vi ikke et vandtæt kamera med, så jeg har ingen billeder af os i vandet. Delfinerne var også lidt svære at fange på i stillbillede oppe fra båden, men jeg har et par fine videoer, som jeg desværre ikke kan finde ud af at dele her. Så I må nøjes med et billede, hvor farverne er lidt mærkelige, og så et billede af solopgangen - så tidligt var vi nemlig oppe, at det stadig var mørkt, da vi sejlede ud.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
1
You can't spell awesome without me.
Brugeravatar
Torn
Indlæg: 2823
Tilmeldt: 29. dec 2015, 10:21
Kort karma: 169
Likede indlæg: 3451

Re: New Zealand tråden

Indlægaf Torn » 20. mar 2016, 16:46

Jeg brugte to måneder i det skønne, skønne land. Og det var ikke nok. Jeg rejste fra syd til nord.

Jeg har også været på de ture/steder som I viser og jeg er enig; bykulturen, naturen, de vilde og glade dyr (delfinsvømmeturen!) var store, gode oplevelser, som jeg værger over i min mentale mindebank.

Jeg vil også fremhæve vandreturen langs Abel Tasman Coast Track. Jeg har altid vandret meget, men netop oplevelsen af at vandre på og ved stranden var fed.

Og så al den lækre havkajakken.
2
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 14705
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1180
Likede indlæg: 24712

Re: New Zealand tråden

Indlægaf sigge » 23. mar 2016, 10:13

Det blev ikke til noget kajakkeri på vores tur. Min søster ville ellers gerne, men vi havde ikke fået booket noget på forhånd, og den dag, hvor det så lige passede ind, var der ingen ledige ture på det sted, hvor vi var. Jeg har virkelig dårlig balanceevne, så jeg havde egentlig ikke den store lyst til at komme ud i en kajak, men jeg kunne godt have ønsket for min søster, at hun var kommet afsted.

I øvrigt kan jeg fraråde at bo på moteller, der hedder noget med "Alpine" - med mindre man gerne vil opleve en tidslomme fra 60'erne. Vi boede på hhv. Alpine View Motel i Kaikoura og Alpine Motel i Oamaru, og begge var virkeligt gamle og ikke rigtigt frisket op siden 60'erne. De var såmænd okay vedligeholdt, og der virkede også rent nok, men der var bare et eller andet iffy over det, som jeg havde svært ved at håndtere. Desuden er det åbenbart et krav, at moteller skal have håndvaske med separat koldt- og varmtvandshane. Det oplevede vi på begge de nævnte moteller og et tredje motel (som var lidt nyere at se på). Det skal dog siges, at begge Alpine moteller havde virkeligt søde og flinke ejere. Derfor havde jeg også helt dårlig samvittighed, da vi forlod motellet i Kaikoura en dag før planlagt; det skyldtes både den iffy følelse, og at badeværelset var indrettet til hobitter (seriøst vægmonteret brusehoved placeret i 1,60 m højde - og min søster er altså 1,85 m høj), og at vi boede lige op ad togskinnerne, så vi blev vækket af godstog flere gange i løbet af natten.
Så for mit eget vedkommende kan jeg konkludere, at jeg vist med alderen har fået lidt for høje standarder til at bo på motel. Hvis der bliver en næste tur til New Zealand, vil jeg nok så vidt muligt forsøge at undgå dem (i hvert fald dem, der hedder noget med Alpine) baseret på de tre, jeg har oplevet.
1
You can't spell awesome without me.
Brugeravatar
Annione
Indlæg: 3634
Tilmeldt: 11. aug 2015, 21:23
Kort karma: 822
Likede indlæg: 7730
Kontakt:

Re: New Zealand tråden

Indlægaf Annione » 27. mar 2016, 22:36

Jeg vil så gerne ligge en masse billeder ind, men de er alt for store og jeg magter ikke at skulle minimere +15 billeder, når jeg ikke engang ved hvordan.
Ih!
0
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 14705
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1180
Likede indlæg: 24712

Re: New Zealand tråden

Indlægaf sigge » 28. mar 2016, 13:02

Annione skrev:Jeg vil så gerne ligge en masse billeder ind, men de er alt for store og jeg magter ikke at skulle minimere +15 billeder, når jeg ikke engang ved hvordan.
Ih!


Jeg bruger pc (og ikke tablet eller smartphone), og jeg er så lavpraktisk, at jeg bruger Paint til at skalere mine billeder. :genert:
0
You can't spell awesome without me.
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 14705
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1180
Likede indlæg: 24712

Re: New Zealand tråden

Indlægaf sigge » 28. mar 2016, 13:09

Nå, jeg fortsætter lidt.

Fra Kaikoura kørte vi nordpå igen til Kaiteriteri, der ligger lidt vest for Nelson.

På hele turen rundt i landet kom vi forbi rigtigt mange vejarbejder. Og nogle steder havde de vurderet, at det med at sætte midlertidig lysregulering op ikke kunne betale sig. Man placerer da bare en vejarbejder M/K ved hver ende med et skilt, hvor der står "stop" på den ene side og "go" på den anden.
abel01.jpg


Fra Kaiteriteri sejlede vi med en mindre båd ud til Abel Tasman nationalparken. Undervejs lagde den til flere steder for at sætte dagsturister eller vandrere af.

abel02.jpg


abel03.jpg


abel04.jpg


Båden sejlede op på stranden og skød sin gangbro ud, så vi og vores bagage kunne komme tørskoet i land. Smart.
abel05.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
0
You can't spell awesome without me.
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 14705
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1180
Likede indlæg: 24712

Re: New Zealand tråden

Indlægaf sigge » 28. mar 2016, 13:18

Vores destination var Awaroa Bay.

abel06.jpg


Båden satte os af i den fjerne ende af stranden i forhold til vores overnatning, men en medarbejder fra hotellet kom og hentede bagagen på en quadbike, så vi skulle kun fragte os selv hen ad stranden. Da vi var ude at bade senere på dagen, fandt vi ud af, hvorfor båden ikke kunne lægge til nedenfor hotellet, der var nemlig meget lavvandet temmelig langt ud.

Her er gangbroen, der førte op til hotellet fra stranden.

abel07.jpg

abel08.jpg


Jeg kan varmt anbefale stedet, hvis man trænger til noget fred og ro og til at komme tæt på naturen. Der var så dejligt og afslappende. Vi var så også så priviligerede at bo i en suite med en pænt stor privat terrasse med udsigt til naturen. Man skal selvfølgelig lige være indstillet på, at det ligger noget afskåret fra omverdenen, og tingene derfor er derefter. Man kan kun komme dertil med båd, helikopter eller til fods ved at vandre gennem nationalparken. Det betyder også, at der ikke er noget mobilsignal, og deres forsyninger er ikke altid så stabile. Bl.a. var der ikke noget yoghurt til morgenmaden på vores 2. dag, men der var masser af andre ting, så vi gik ikke sultne derfra.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
0
You can't spell awesome without me.

Tilbage til "Rejser"