Angelina skrev:adagio skrev:Angelina skrev:Skumfidusen skrev:Firebird skrev:Okay. Jeg har ikke formuleret mig ordentligt. De tjenester jeg er ude efter, er de onlinetjenester der ikke tager ansvar for produktet. Her tænker jeg især på Airbnb, Uber og Crewlink.
Jeg har intet imod servicefirmaer eller konsulentbureauer, der har en firma adresse, betaler tarif og skat, samt tager ansvar for deres produkt.
Umidbart er jeg ikke tilhænger af kædeansvar, men fremkomsten af disse useriøse foretagener, kan gøre det nødvendigt.
DBA tager heller ikke ansvar for produktet. Det gør ingen online-udbydere af auktioner vist.
Jeg har virkelig ikke lyst til at forbyde udveksling af varer og tjenesteydelser sådan generelt. Men jeg har ingen indsigelser mod at både airbnb og uber bliver forpligtet til at indberette til skat. Faktisk overhovedet ikke. Jeg er ikke fortaler for at vi virksomheder lever af systematiseret sort økonomi.
Jeg går også ind for at alle betaler skat af deres indtægter, små som store (selvom jeg nu synes vi mangler nogle bagatelgrænser, men det er så en helt anden diskussion) - men med mindre vi alle sammen skal overvåges 24/7 er det jo umuligt tjekke at alle indberetter alt det de skal, trods alt.
Og så bør loven måske forenkles en smule - hvis jeg laver en samkørsel på gomore, er den skattefri, hvis jeg tilbyder et lift med uber så skal jeg beskattes af den, og i øvrigt have erhvervskørekort og taxalicens...
Det er fordi det er to forskellige ydelser. Samkørsel med Gomore er typisk at du giver en anden et lift fra f.eks. Odense til København imod at han dækker nogle af dine udgifter - f.eks. 100 kroner. Den første tur med Úber i Danmark var 3 kilomter for 65 kroner, og så har det jo karakter af taxakørsel - det er i hvert fald svært at retfærdiggøre at de 65 kroner kun dækker en del af udgifterne.
Men på gomore kan du jo sætte prisen som du har lyst til - du må også sætte odense-københavn til 700 kr (den bliver nok svær at sælge, men i princip), hvis du synes det er sjovt. Du må også gerne slå op på gomore at du otte gange på fredag kører København hovedbanegård-kastrup lufthavn, til et hvilket som helst beløb du finder sjovt.
Og jeg ved godt man i loven har adskilt de to ting, og det der adskiller dem er om man VED hvor man skal hen inden liftet bookes (men mange gomore lifts bliver der så også kørt omveje for at sætte af / samle op, og så bliver det jo pludselig en gråzone) ...
Så må der jo bare sidde en eller anden led embedsmand og skære igennem
Det er da noget kluns hvis alle de servicejobs man kan "appe" sig ud af, bliver til semi-sort arbejde.
Det er jo faste jobs med pension og overenskomst osv. der bliver konverteret til ren wild west.
Det er jo nok den vej det går, desværre. Jeg kan ikke huske en eneste politiker der har vist interesse for at en hel branche (taxabranchen) med udmærkede jobs er i fare for at blive udslettet af en amerikansk app.
Hvor eneste forskel for os vil være at køreturen koster ca det samme (måske mindre?), men nu har chaufføren hverken ferie eller pension eller arbejdstider eller noget som helst. Og 20% af beløbet flyver direkte til San Francisco i stedet for at blive i DK og bidrage til økonomien her.
Og som du pointerer kan man jo fint gøre det samme på gomore. Hvis det tager politiet et år at kigge på hver app der kommer, så er det da nat med taxabranchen.