Dit barns navn - hvilke tanker og overvejelser gjorde du dig?

Brugeravatar
Skralde
Indlæg: 2137
Tilmeldt: 11. aug 2015, 07:13
Kort karma: 429
Likede indlæg: 5338

Dit barns navn - hvilke tanker og overvejelser gjorde du dig?

Indlægaf Skralde » 12. mar 2016, 18:02

Inspireret af AF's tråd viewtopic.php?f=5&t=2358 er jeg blevet nysgerrig efter at høre jeres overvejelser inden navngivelsen af jeres barns/børns navn?

Her hedder min datter Lianna Xxx Xxxx Xxxxxx. Et navn som krævede maaange overvejelser inden - i hvert fald nogen af dem. Jeg har siden teenageårene været forelsket i navnet Lianna. Og ja, det var dels fordi at det ikke er noget alle hedder, men mest af alt fordi jeg synes at det er et behageligt og "feminint" navn. Skæbnen ville så at faderen er halvt ungarer og dermed har et ungarsk efternavn og pludselig blev navnet meget, øhm udenlandsk - altså Lianna Xxxxxx lyder altså ikke super dansk, når jeg selv hedder Andersen :genert: Derfor blev det vi hurtigt enige om at det skulle have et mere "dansk" islæt - ikke mindst hvis der stadigvæk bliver diskrimineret ved jobansøgning eller lign. når hun bliver voksen. Derudover skulle hun også have mulighed for at droppe sit lidt alternative fornavn til et mere "normalt", deraf "Xxx" som mellemnavn. Xxxx er mit mellemnavn :)

Jeg synes at vi endte ud i et ret fint navn faktisk, men det skal jeg jo også helst synes :fløjt: Og jeg er ret glad for at hun reelt har mulighed for at kalde sig "Xxx Xxxx" som er simpelt og let, hvis hun kommer til at hade os for det anderledes "Lianna Xxxxxx".

Hvilke overvejelser har I gjort?



Edit: Anonymiseret.
Senest rettet af Skralde 23. mar 2016, 09:23, rettet i alt 1 gang.
2
L, mit livs lys - 3.10.2010
@denkreativerappenskralde
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9488
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7809

Re: Dit barns navn - hvilke tanker og overvejelser gjorde du dig?

Indlægaf Sophies-mor » 12. mar 2016, 18:19

Jeg ville bare ikke have et top 10 navn.
Vi valgte først Sabine og Dagmar. Men hun var ingen af delene.
Selv om det ærgrer mig at hun ikke var en Sabine.
Manden ville så have at hun hed Sofie ... jeg ville så have at hun var en Sophia..
Og efter 3 uger var vi nødt til at indgå kompromis, da præsten kom næste dag.
Så han fik sit e og jeg fik ph. Sophie.
Sophie fars mellemnavn mors mellemnavn og -sen efternavn.

Først efter dåben fandt jeg ud af at det var et top 10 navn OG det tog mig næsten 4 mdr at vænne mig til navnet. Nu er hun en Sophie men jeg synes stadig ikke det er det optimale navn.
0
Hæklerier på hjernen :cool:
Brugeravatar
Bøtte
Indlæg: 5917
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:04
Kort karma: 1206
Likede indlæg: 10937

Re: Dit barns navn - hvilke tanker og overvejelser gjorde du dig?

Indlægaf Bøtte » 12. mar 2016, 18:39

Vi valgte mellem Cecilie og Signe. Jeg havde Cecilie som 1. prioritet og Signe som 2. Min mand havde Signe som 1 og Cecilie lidt længere nede.
Vi endte med Signe, da jeg en dag valgte at lade min mand vælge, da hun skulle have mit efternavn som efternavn og min mands efternavn som mellemnavn.

Nu kan hun ikke være andet end en Signe, og jeg er rigtig glad for at vi endte med Signe, jeg synes det er sådan et fint navn :lun:

Skæbnen ville at mine forældre fik en plejedatter, der hedder Cecilie. Som i øvrigt skulle have heddet Signe, hvis hun ikke var blevet en Cecilie.
2
Brugeravatar
Urtekussen
Indlæg: 6165
Tilmeldt: 11. aug 2015, 06:12
Kort karma: 1449
Likede indlæg: 16109

Re: Dit barns navn - hvilke tanker og overvejelser gjorde du dig?

Indlægaf Urtekussen » 12. mar 2016, 18:49

De skulle ikke døbes, og da det er vigtigt for mig at lægge lidt afstand til kristendommen, ville vi gerne undgå bibelske navne.

Vi endte med nogle (forhåbentlig) nordiske navne, som vi er glade for.
0
2011
2015
2018
2020
2023
Brugeravatar
Brutus
Indlæg: 773
Tilmeldt: 20. sep 2015, 16:03
Kort karma: 38
Likede indlæg: 1175

Re: Dit barns navn - hvilke tanker og overvejelser gjorde du dig?

Indlægaf Brutus » 12. mar 2016, 18:50

Vi har aldrig været i tvivl, vi ønskede en datter, og hun skulle hedde Karina.
Andet har aldrig været på tale, og sådan blev det.
1
If it is not yours, dont take it
If it is not right, dont do it.
If it is not true, dont say it.
If you dont know, shut up

(Japanese Wisdom)
Giraffie
Indlæg: 257
Tilmeldt: 2. jan 2016, 22:55
Kort karma: 14
Likede indlæg: 169

Re: Dit barns navn - hvilke tanker og overvejelser gjorde du dig?

Indlægaf Giraffie » 12. mar 2016, 19:00

Vi havde lavet lange lister og streget ud osv.
Men en dag så vi et program i tv , med en dame, som fortalte om sin søn. Han havde det navn vores søn skulle have.
Han har 4 navne. 2 fornavne og 2 efternavne.
Nr. 2 fornavn er et jeg altid har kunne lide.

Så har han hans fars 1. efternavn (far har 3) også til slut mit efternavn.

Vi valgte det på den måde, da det var det ville hedde når vi engang skulle giftes. Det blev vi så ikke.
0
Brugeravatar
Zorglup
Indlæg: 490
Tilmeldt: 17. sep 2015, 11:53
Kort karma: 25
Geografisk sted: Djursland
Likede indlæg: 582

Re: Dit barns navn - hvilke tanker og overvejelser gjorde du dig?

Indlægaf Zorglup » 12. mar 2016, 19:03

Vi ville ikke vide kønnet, her på den sidste. Da vi så, var ved scanning, var det første vi så, en lille fod. Helt tydeligt op imod indersiden, af mors mave og vi fik billedet med hjem. Vi begyndte at kalde barnet for Lillefod, fordi det var sødt og intetkøn. Nu hedder han det til mellemnavn :)
Vi måtte godt nok søge om det, men det gik nemt.
2
:ninja: >>Kung-fu'tze si'r : Ispind i mund, er bedre end ispind i øje !<< :ninja:
Brugeravatar
Nuttegris
Indlæg: 779
Tilmeldt: 21. dec 2015, 05:46
Kort karma: 53
Likede indlæg: 818

Re: Dit barns navn - hvilke tanker og overvejelser gjorde du dig?

Indlægaf Nuttegris » 12. mar 2016, 19:41

Min mand havde i 4. Klasse et crush på en klassekammerat som hed det samme som vores datter hedder i dag. Han sagde længe før vi fik børn at han godt kunne lide det navn og jeg var totalt tøsefornærmet og skulle ihvertfald ikke have min datter opkaldt efter et af hans crushes. Så jeg holdt ret hårdt på at vi skulle have en Lærke og det kunne min mand også godt acceptere.
Men pludselig en dag i graviditeten (hvor vi vidste det var en pige) så tog jeg mig selv i at tænke det der navn om hende i stedet for Lærke og så voksede det bare på mig. Så det hedder hun i dag og hun elsker historien om at hun hedder det samme som en hendes far kunne lide i 4. klasse. :lol:

Da jeg blev gravid igen var vi aldrig i tvivl om at en evt. søn skulle hedde Carl......lige indtil MD scanningen viste at det var en søn. For så var det bare så forkert med Carl. Og så gik vi ellers og skød rundt med navne....eller det vil sige at jeg skød og min mand afviste. Og afviste. Og afviste.
En dag kom NAVNET så bare til mig og jeg gik i 2 dage og tænkte hvordan Søren jeg bedst kunne sælge den til min mand uden at han straks skød det i sænk. Jeg fandt aldrig en måde og nævnte bare navnet sådan henkastet hen over maden en aften.......og så lyste han helt op og sagde " Ja sgu da...der er den".......og sådan blev det.

Jeg er super tilfreds med mine børns navne. Der er også nogle andre navne, som jeg godt kunne forestille mig at vores datter kunne hedde, men vores søns navn er bare spot on!
2
Brugeravatar
SonataA
Indlæg: 518
Tilmeldt: 1. sep 2015, 05:20
Kort karma: 52
Likede indlæg: 823

Re: Dit barns navn - hvilke tanker og overvejelser gjorde du dig?

Indlægaf SonataA » 12. mar 2016, 19:54

Vi var hele enige om, at hvis vi fik en pige skulle hun hedde Alberte. Så blev hun født, og var overhovedet ikke en Alberte, så der gik et par uger hvor vi havde forskellige navne på prøve. Det endte så med Silke, hvilket passer så fint til hende.
Hendes mellemnavn er en feminin udgave af mandens mellemnavn.

Knægten hedder Atle, og der har været planen helt fra første graviditet, og så passede det heldigvis ret godt til ham. Hans mellemnavn er min farfars kælenavn, han døde under min første graviditet, så det synes jeg var en rigtig fin ting.
0
Brugeravatar
milisa
Indlæg: 1959
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:43
Kort karma: 419
Likede indlæg: 4816

Re: Dit barns navn - hvilke tanker og overvejelser gjorde du dig?

Indlægaf milisa » 12. mar 2016, 20:23

Vi var enige om, at navnet skulle kunne siges ens på dansk, engelsk, fransk og spansk. Derudover skulle hendes initialer ikke danne et eller andet håbløst ord (abe, røv, pik eller lignende...). Derudover vidste vi, at det skulle være fars mellemnavn og mit efternavn. Fornavnet havde jeg bestemt, da jeg var lille pige!
0
Tally-ho
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15282
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1241
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25603

Re: Dit barns navn - hvilke tanker og overvejelser gjorde du dig?

Indlægaf Delfin » 12. mar 2016, 20:32

Min datters far stammer fra Afrika, og vi havde som første kriterie, at det skulle være et navn, der som minimum kunne udtales nogenlunde fornuftigt på det lokale sprog i begge lande + engelsk, og helst et som var almindeligt brugt i begge lande. Mit eget navn bliver udtalt temmelig spøjst dernede. :D
En evt søn skulle følge traditionen og have farfars navn som mellemnavn.
Vi endte med at vælge ganske internationalt navn, som på det tidspunkt var brugt meget i DK, mit mellemnavn/familienavn og fars efternavn.
Sært nok blev hun alligevel den eneste i klassen med det fornavn.

Da vi blev skilt, tog jeg mit eget efternavn tilbage, og hun skiftede med. Allerede dengang var man begyndt at tale om, at mennesker med udenlandske navne kom bagest i jobkøen og i boligkøen på det private boligmarked, så jeg fandt det fornuftigt. Far var knap så enig. I dag fortryder jeg lidt, at hun ikke bibeholdt det som mellemnavn og i stedet skrottede mit familienavn (jeg synes ikke, man skal have en alenlang række efternavne). Det kan hun selvfølgelig bare selv vælge at gøre nu, men indtil videre har hun ikke gjort det.
0
14 11 14
Brugeravatar
No_Link
Indlæg: 65
Tilmeldt: 6. feb 2016, 09:13
Kort karma: 6
Likede indlæg: 63

Re: Dit barns navn - hvilke tanker og overvejelser gjorde du dig?

Indlægaf No_Link » 12. mar 2016, 21:23

Det skulle matche med den 9 år ældre storebrors navn - samme navneklasse så at sige (fx nordisk, gl. dansk, bibelsk..os..v.)

Det endte det så overhovedet ikke at komme til! :lol:
0
Korthed er talentets søster,
Anton Tjekhov 1860-1904
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Dit barns navn - hvilke tanker og overvejelser gjorde du dig?

Indlægaf Fru Sunshine » 12. mar 2016, 23:16

Vi havde et par navne i spil til en dreng, men kun et til en pige.
Vi besluttede at en dreng skulle hedde Mathias eller Andreas, efter at der var nedlagt veto mod Arnold, men da jeg opdagede hvor højt de stod på toplisterne i 1995, blev de valgt fra igen. Så så jeg Den uendelige historie, og forelskede mig i navnet Bastian (som ikke er og aldrig har været en forkortelse. Jeg hader, når det bliver sat sådan op.)
Det kunne faderen godt være med til.
En pige ville været blevet Tia Cecilie :tie:
Gudskelov fik vi en dreng.

Da jeg ventede nummer to, var jeg helt klar over, at det var et rædsomt pigenavn, der var på bordet første gang.
Jeg ønskede mig en Sille, men det hadede faderen. Han ville have en Andrea, som jeg ikke brød mig om.
Til sidst lavede vi hver en liste med de navne, vi begge kunne lide.
Det eneste navn på begge lister var Alberte, så sådan blev det.
En dreng ville være endt i skilsmisse umiddelbart efter fødslen. Vi kunne overhovedet ikke blive enige, og vil sidst var det gået helt i hårdknude.
Heldigvis blev det en pige.
1
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Elvispop
Indlæg: 2406
Tilmeldt: 14. aug 2015, 16:37
Kort karma: 263
Geografisk sted: 9900
Likede indlæg: 4555

Re: Dit barns navn - hvilke tanker og overvejelser gjorde du dig?

Indlægaf Elvispop » 12. mar 2016, 23:57

Vi var helt uden ideer og præferencer, så vi kiggede i nyeste "toplister" fra Danmarks statestik, og valgte et af dem der stod længst nede.
(Det var vist en top 50)

Så'n gjorde vi begge gange.
0
Så tænd dog for helvede de baglygter
Brugeravatar
Anne Droid
Indlæg: 2145
Tilmeldt: 28. sep 2015, 07:28
Kort karma: 125
Likede indlæg: 4979

Re: Dit barns navn - hvilke tanker og overvejelser gjorde du dig?

Indlægaf Anne Droid » 13. mar 2016, 05:19

Jeg var gravid den gang man ikke blev scannet rutinemæssigt, men jeg var ret sikker på det var en dreng. Vi, eller nok mest mig, var enige om hvad han skulle hedde.

Efter en lang og hård fødsel, prøvede en af de mange fagpersoner på stuen på at bilde mig ind det var en pige. Min kæreste var uenig, for han kunne se en tissemand. Heldigvis da, for vi havde ingen idé om hvad vi skulle kalde en datter.

Da der var gået nogle timer, sagde kæresten at vi var nødt til at finde et andet navn. Hans brors kærestes far hed det og ham kunne han ikke lide. Jeg mente så at han måtte finde et andet navn, for det kunne jeg ikke. Kæresten foreslog så et navn og jeg sagde ja. Når jeg ikke kunne få det navn jeg helst ville, så kunne jeg ikke finde andre.

Vi hørte mange kommentarer om vores navnevalg, også nogle ret grimme nogen. Selv præsten sagde til os at vi kunne nå at ændre mening, hun skulle bare vide det senest når vi stod i våbenhuset for at gå ind.

Vores søn er 18 år og i dag er der en del drenge med hans navn. Jeg er lærer og har lige nu en elev der hedder det. Og jeg har kun en klasse.
0
Klimatosse

Tilbage til "Børn"