Dit barns navn - hvilke tanker og overvejelser gjorde du dig?

Brugeravatar
Hunkat
Indlæg: 7787
Tilmeldt: 20. aug 2015, 03:20
Kort karma: 574
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 19143

Re: Dit barns navn - hvilke tanker og overvejelser gjorde du dig?

Indlægaf Hunkat » 13. mar 2016, 18:59

Aima skrev:
Karkluden skrev:Nå ja. Jeg synes også, det er kikset at opkalde sit barn efter hvor det blev undfanget. Remee, jeg kigger på dig!!


Hvorfor? Nu ved jeg ikke lige, hvad Remees barn hedder, men hvis man nu synes at Løgstør eller Zimbabwe er pænt, og det tilfældigvis var dér, barnet blev undfanget, giver det da meget fin mening, altså, lige så fin mening som alle mulige andre bevægegrunde, synes jeg. Kan du forklare, hvad der konkret gør det kikset for dig?


Jeg tror som regel det er omvendt, altså at folk måske er ligeglad om det lyder godt så længe barnet bliver opkaldt efter stedet. Altså det er for stedets skyld, ikke navnet, hvis du forstår hvad jeg mener?

Det synes jeg også er ret kikset.
1
L'enfer, c'est les autres

First debat-mover :rock:

Persnikedy skrev
Hun er så på tværs at de skal have fat i de slæbebåde fra Suez kanalen
Brugeravatar
Aima
Indlæg: 3595
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 1397
Likede indlæg: 15898

Re: Dit barns navn - hvilke tanker og overvejelser gjorde du dig?

Indlægaf Aima » 13. mar 2016, 19:00

Men altså, jeg synes måske også bare at det der med at finde på navne til sit barn er så personligt og derfor også sådan implicit lidt ømtåleligt, at det nok sådan bare instinktivt stritter lidt på mig, når nogle kalder andre menneskers valg på det punkt for kiksede eller dumme eller grimme. Altså, fair nok at man har egne præferencer og smag og behag og alt det der, men alligevel... det er jo nogens kids, altså.

Ej, men jeg er sgu også altid så sart, det ved jeg godt. Jeg synes altså bare det er lidt stridt.
7
I'll stick with hell no's and headphones...
Brugeravatar
Hunkat
Indlæg: 7787
Tilmeldt: 20. aug 2015, 03:20
Kort karma: 574
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 19143

Re: Dit barns navn - hvilke tanker og overvejelser gjorde du dig?

Indlægaf Hunkat » 13. mar 2016, 19:02

Aima skrev:Men altså, jeg synes måske også bare at det der med at finde på navne til sit barn er så personligt og derfor også sådan implicit lidt ømtåleligt, at det nok sådan bare instinktivt stritter lidt på mig, når nogle kalder andre menneskers valg på det punkt for kiksede eller dumme eller grimme. Altså, fair nok at man har egne præferencer og smag og behag og alt det der, men alligevel... det er jo nogens kids, altså.

Ej, men jeg er sgu også altid så sart, det ved jeg godt. Jeg synes altså bare det er lidt stridt.


Billede
4
L'enfer, c'est les autres

First debat-mover :rock:

Persnikedy skrev
Hun er så på tværs at de skal have fat i de slæbebåde fra Suez kanalen
Karkluden
Indlæg: 1684
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:30
Kort karma: 256
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 2441

Re: Dit barns navn - hvilke tanker og overvejelser gjorde du dig?

Indlægaf Karkluden » 13. mar 2016, 19:03

Aima skrev:Men altså, jeg synes måske også bare at det der med at finde på navne til sit barn er så personligt og derfor også sådan implicit lidt ømtåleligt, at det nok sådan bare instinktivt stritter lidt på mig, når nogle kalder andre menneskers valg på det punkt for kiksede eller dumme eller grimme. Altså, fair nok at man har egne præferencer og smag og behag og alt det der, men alligevel... det er jo nogens kids, altså.

Ej, men jeg er sgu også altid så sart, det ved jeg godt. Jeg synes altså bare det er lidt stridt.

Det er det måske også, og jeg vil gerne pointere, at jeg ALDRIG siger det i den virkelig verden. Jeg sad gennem en hel barnedåb og i øvrigt de efterfølgende fire år, der er gået, og fastholdt hvor smukt et navn mine venner havde givet deres barn. I virkeligheden synes jeg oprigtigt, det er megasynd for barnet, men de ELSKER jo det navn. Så jeg har aldrig tænkt mig at fortælle dem det, men vil til tid og evighed holde fast i, at det er smukt. Punktum. Nu kan hun jo heller ikke hedde andet.

Men i en tråd om navne til ens egne, imaginære, børn, der er jeg ærlig. Altså hvis det kan hjælpe synes jeg også, mit eget navn er noget underligt noget.
3
Some days I amaze myself. Other days I put the laundry in the oven.
Brugeravatar
Aima
Indlæg: 3595
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 1397
Likede indlæg: 15898

Re: Dit barns navn - hvilke tanker og overvejelser gjorde du dig?

Indlægaf Aima » 13. mar 2016, 19:15

Karkluden skrev:
Aima skrev:Men altså, jeg synes måske også bare at det der med at finde på navne til sit barn er så personligt og derfor også sådan implicit lidt ømtåleligt, at det nok sådan bare instinktivt stritter lidt på mig, når nogle kalder andre menneskers valg på det punkt for kiksede eller dumme eller grimme. Altså, fair nok at man har egne præferencer og smag og behag og alt det der, men alligevel... det er jo nogens kids, altså.

Ej, men jeg er sgu også altid så sart, det ved jeg godt. Jeg synes altså bare det er lidt stridt.

Det er det måske også, og jeg vil gerne pointere, at jeg ALDRIG siger det i den virkelig verden. Jeg sad gennem en hel barnedåb og i øvrigt de efterfølgende fire år, der er gået, og fastholdt hvor smukt et navn mine venner havde givet deres barn. I virkeligheden synes jeg oprigtigt, det er megasynd for barnet, men de ELSKER jo det navn. Så jeg har aldrig tænkt mig at fortælle dem det, men vil til tid og evighed holde fast i, at det er smukt. Punktum. Nu kan hun jo heller ikke hedde andet.

Men i en tråd om navne til ens egne, imaginære, børn, der er jeg ærlig. Altså hvis det kan hjælpe synes jeg også, mit eget navn er noget underligt noget.


I en tråd om navne og hvad man synes og hvorfor, er det 100% i orden at skrive, hvad man synes og hvorfor, det anfægter jeg ikke. Faktisk anfægter jeg slet ingen ting, for man tænker og synes og mener jo nu engang bare som man gør. Og selvom jeg slet ikke er enig i det der med at by- eller landenavne er kiksede, forstår jeg også bedre, hvad du mener nu :)
0
I'll stick with hell no's and headphones...
Karkluden
Indlæg: 1684
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:30
Kort karma: 256
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 2441

Re: Dit barns navn - hvilke tanker og overvejelser gjorde du dig?

Indlægaf Karkluden » 13. mar 2016, 19:20

Aima skrev:
Karkluden skrev:
Aima skrev:Men altså, jeg synes måske også bare at det der med at finde på navne til sit barn er så personligt og derfor også sådan implicit lidt ømtåleligt, at det nok sådan bare instinktivt stritter lidt på mig, når nogle kalder andre menneskers valg på det punkt for kiksede eller dumme eller grimme. Altså, fair nok at man har egne præferencer og smag og behag og alt det der, men alligevel... det er jo nogens kids, altså.

Ej, men jeg er sgu også altid så sart, det ved jeg godt. Jeg synes altså bare det er lidt stridt.

Det er det måske også, og jeg vil gerne pointere, at jeg ALDRIG siger det i den virkelig verden. Jeg sad gennem en hel barnedåb og i øvrigt de efterfølgende fire år, der er gået, og fastholdt hvor smukt et navn mine venner havde givet deres barn. I virkeligheden synes jeg oprigtigt, det er megasynd for barnet, men de ELSKER jo det navn. Så jeg har aldrig tænkt mig at fortælle dem det, men vil til tid og evighed holde fast i, at det er smukt. Punktum. Nu kan hun jo heller ikke hedde andet.

Men i en tråd om navne til ens egne, imaginære, børn, der er jeg ærlig. Altså hvis det kan hjælpe synes jeg også, mit eget navn er noget underligt noget.


I en tråd om navne og hvad man synes og hvorfor, er det 100% i orden at skrive, hvad man synes og hvorfor, det anfægter jeg ikke. Faktisk anfægter jeg slet ingen ting, for man tænker og synes og mener jo nu engang bare som man gør. Og selvom jeg slet ikke er enig i det der med at by- eller landenavne er kiksede, forstår jeg også bedre, hvad du mener nu :)

Nej, det ved jeg godt :kys:
Det var også bare vigtigt for mig at klargøre, at jeg altså ikke kunne drømme om at fortælle mennesker irl, at jeg synes, deres navn er mærkeligt eller grimt. Eller at deres børns er :D
Jeg siger heller ikke til folk, at jeg synes, deres poul pava-dækkeservietter er spøjse. Dem har de jo nok købt, fordi de er glade for dem :D
2
Some days I amaze myself. Other days I put the laundry in the oven.
Sorenspige
Indlæg: 7067
Tilmeldt: 29. sep 2015, 06:34
Kort karma: 967
Likede indlæg: 9377

Re: Dit barns navn - hvilke tanker og overvejelser gjorde du dig?

Indlægaf Sorenspige » 13. mar 2016, 19:25

Vi gjorde/gør os ikke de store overvejelser om krav til navnet på vores dreng og nu den kommende lillesøster.

Vi er dog begge enige om, at navnet skal være ret almindeligt og enkelt at stave. Vi er hverken til meget moderne navne eller gammeldagsnavne. Vi hedder også begge to noget meget almindeligt for vores årgang, og som lærer møder jeg også stadig børn, som hedder det.
0
Brugeravatar
Aima
Indlæg: 3595
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 1397
Likede indlæg: 15898

Re: Dit barns navn - hvilke tanker og overvejelser gjorde du dig?

Indlægaf Aima » 13. mar 2016, 20:02

Nå, men det ser ud til det er lidt opad bakke med mit forestående navneskift...
image.jpg


Man ved sgu bare, hun mener det seriøst, når hun fyrer tre tommelfinger-nedad afsted i én besked...
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
8
I'll stick with hell no's and headphones...
Karkluden
Indlæg: 1684
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:30
Kort karma: 256
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 2441

Re: Dit barns navn - hvilke tanker og overvejelser gjorde du dig?

Indlægaf Karkluden » 13. mar 2016, 20:43

Min mor blev også skidesur, da jeg spurgte, om det ville være ok at smide "Amalie" væk. Jeg hedder Sofie Amalie. Men konen har aldrig brugt Amalie-delen. Men det ville hun. Nånå. Så fortsætter jeg da bare med fire navne + et jeg gifter mig til en dag.
0
Some days I amaze myself. Other days I put the laundry in the oven.
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8894
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25487

Re: Dit barns navn - hvilke tanker og overvejelser gjorde du dig?

Indlægaf Madam Pomfrey » 13. mar 2016, 20:48

Præmisserne for vores drenges navne, var at de skulle være gode, solide, mundrette, lette at stave, og gerne skulle kunne bruges internationalt, uden de helt store krøller på tungen :) Dette da vi valgte fars (franske) efternavn, og at dette evig og altid skal dels staves, men også udtales et par gange eller 10.

Vi valgte Jakob til nr 1, med K - fordi det skulle være med et dansk islæt, dertil hedder mandens gode ven det også, så det var nærliggende.
Kasper blev nr. 2, det var mig der fandt på det, men manden var med på det. Og da blev stilen med A som nr. 2 bogstav lagt, og den kunne fra da af ikke afviges :lol: og manden indførte også reglen om at forbogstavet skulle være nyt ved hvert navn.
Nr. 3 blev til Rasmus, storebrødrene valgte imellem det og Lasse.
Nr. 4 blev Martin, mandens ønske - og med storebrødrenes opbakning.

Vi har både ramt top10, og sneget os udenom. Det var ikke det vigtigste. Men vi er heller ikke til de der "oldefar" navne, og vi havde intet ønske om at vores børn skulle ha en form for unika-navne.
1
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7467
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 823
Likede indlæg: 19509

Re: Dit barns navn - hvilke tanker og overvejelser gjorde du dig?

Indlægaf Animi » 13. mar 2016, 20:56

Jeg har nogen navne jeg virkelig gerne vil have mine fremtidige børn skal hedde. Er for nylig blevet ret forelsket i navnet Erik :love:
Meeeen, jeg har også to mellemnavne som jeg VIL have at mine børn også får - så jeg vil være villig til at lade børnenes far bestemme fornavnene, i bytte for at de får mine mellemnavne
0
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
Danseprinsesse
Indlæg: 3723
Tilmeldt: 18. aug 2015, 09:57
Kort karma: 652
Likede indlæg: 11266

Re: Dit barns navn - hvilke tanker og overvejelser gjorde du dig?

Indlægaf Danseprinsesse » 14. mar 2016, 01:55

Den væsentligste overvejelse jeg har gjort mig omkring valg af navne har været, at det naturligvis skal være et navn, der figurerer i Matador.
Samtidig kan jeg godt lide tanken om et navn, der har en historie i en af vores familier.
I sommers nævnte jeg min farfars navn for min kæreste, da vi af en eller anden grund kom til at tale om navne - han syntes det var et rigtig fint navn.
Ellers har vi aldrig rigtig talt navne, hverken før eller efter jeg blev gravid.

Så da vi for en måneds tid siden fandt ud af, at vi venter en dreng, var der bare slet ikke nogen tvivl om, at han skal hedde "må du ikk' Knud".
9
Brugeravatar
Sol_sikken
Indlæg: 85
Tilmeldt: 20. sep 2015, 15:27
Kort karma: 6
Likede indlæg: 111

Re: Dit barns navn - hvilke tanker og overvejelser gjorde du dig?

Indlægaf Sol_sikken » 14. mar 2016, 09:53

Siden jeg var teenager, har jeg været glad for navnet Nikoline.
Så da vi ventede os og fandt ud af det var en pige, havde manden intet at skulle have sagt. Færdig bum.
Han havde dog heldigvis intet imod navnet og havde vidst at det skulle barnet hedde, i mange år inden hun kom :lol:
1
Brugeravatar
Muuh
Indlæg: 1333
Tilmeldt: 13. aug 2015, 08:31
Kort karma: 250
Likede indlæg: 3607

Re: Dit barns navn - hvilke tanker og overvejelser gjorde du dig?

Indlægaf Muuh » 14. mar 2016, 10:00

For os var det vigtigt at navnene også passede til vores navne.

Min mands navn stammer fra den nordiske mytologi og er ikke voldsomt kendt/brugt herhjemme og da jeg også har et navn, som ikke så mange hedder. Dog er mit navn blevet mere populært med tiden.

Vi har derfor valgt at begge vores drenges navne har tilknytning til den nordiske mytologi, ældstesønnens navn noget mere kendt og udbredt end yngstemandens
1
Time is a great teacher, but unfortunately it kills all it's pupils
Brugeravatar
Lækre Arne
Indlæg: 251
Tilmeldt: 12. aug 2015, 06:53
Kort karma: 116
Likede indlæg: 687

Re: Dit barns navn - hvilke tanker og overvejelser gjorde du dig?

Indlægaf Lækre Arne » 14. mar 2016, 13:43

Vi havde seriøse problemer med at blive enige om et navn til vores søn. Han blev først navngivet da han var tre-fire måneder. Under graviditeten var vi ellers blevet enige om Charles. En af vores venner var kommet os i forkøbet og havde nappet begge vores favorit navne til sit tvillinge par (jep - that happened..) så det var det tætteste vi kunne komme på et nyt yndlingsnavn.
Desværre hadede alle i vores familier det, og vi lod os påvirke til at droppe det. Bare ikke særlig fedt at gå rundt at vide at alle hader ens navnevalg, vel? Jeg orkede ikke at skulle forsvare det utallige gange (i første runde).

Vi endte med et fint kompromis, som levede op til alle de krav vi havde.
Jeg kom desværre til at være lidt stejl på stavemåden, da vi langt om længe blev enige. Det fortryder jeg i dag, og nu har han så lige lært at stave sit eget navn, så er det næsten synd at bede ham skulle fatte at det pludselig staves anderledes :lol:. Overvejede dog at skifte det inden skolestart. Jeg er ret sikker på at faren ville være med på det :gruble:
Han hedder Oskar, og har både mit (virkelig grimme) efternavn, og sit engelske (super seje detektivnavn) fra sin far.

Holly, vores datter, fik sit navn, trods maaaaaaange (ufatteligt nedtursagtige og røvede) kommentarer. Men anden gang kunne det ikke have raget mig mindre. Aldrig i livet om jeg vil lade andres mærkelige fordomme og holdninger til navne, og skøre tro på at det bare er a-okay at kommentere negativt på, påvirke mig igen.
Vi var helt enige om navnet før vi overhovedet vidste at hun var en pige, og så vidt jeg husker rigtigt også før jeg havde en positiv test at vise, jeg vidste dog godt at jeg var gravid. Aaaany way. Vi havde meget få andre navne oppe at vende, men hun har bare aldrig heddet andet end Holly. Couldn't be different :lun:

Jeg hader i øvrigt mit eget navn. Både mit navngivne, og kæleudgaven jeg bruger til daglig. Og jeg har ønsket at ændre det siden jeg var omkring 4 år gammel. Jeg har aldrig fundet det navn jeg ønsker at skifte til, og jeg orker ikke numerologi, så indtil videre lever jeg med det på 33. år. forslag modtages ;-) Hvis mine børn nogensinde ytrer ønske om at skifte navn, vil jeg helt klart være lydhør.
1

Tilbage til "Børn"