Skal Danmark melde sig ud af EU?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
annella
Indlæg: 723
Tilmeldt: 20. sep 2015, 04:25
Kort karma: 6
Likede indlæg: 343

Skal Danmark melde sig ud af EU?

Indlægaf annella » 13. mar 2016, 08:38

Kode: Vælg alt

http://nyheder.tv2.dk/politik/2016-03-12-skal-danmark-melde-sig-ud-af-eu-nu-vil-de-have-svaret




Det spørgsmål mener Folkebevægelsen mod EU, at det er på tide, at danskerne får lov at svare på.

Den tværpolitiske bevægelse, der holder landsmøde i denne weekend, sætter derfor gang i en underskriftsindsamling, der skal presse de danske politikere til at sende spørgsmålet til folkeafstemning.

Uanset, hvor mange underskrifter det lykkes Folkebevægelsen mod EU at samle ind, kan det dog ikke juridisk set fremtvinge en folkeafstemning.

- Den her underskriftsindsamling handler simpelthen om at lægge pres på politikerne for at få en folkeafstemning, så det er befolkningen, der kan bestemme, om man skal fortsætte medlemskabet, forklarer Rina Ronja Kari.

- Vi synes, at man skal have en fair og straight-up folkeafstemning om det grundlæggende spørgsmål: Ønsker vi at blive i EU, eller ønsker vi at træde ud af EU og i stedet lave et andet europæisk samarbejde? Det er befolkningen, der skal træffe det valg.


Hvad mener du, skal Danmark blive i EU?

Jeg ved det simpelthen ikke, jeg har indtil for 1/2 år siden været en glødende tilhænger af Unionen, men den Union jeg var tilhænger af, eksisterer for mig ikke længere, men at melde sig ud af Unionen uden at vide, hvad der kommer efter, tror jeg er forbundet med for mange risici for et lille land som Danmark alene på export-import området.
0
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Skal Danmark melde sig ud af EU?

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 13. mar 2016, 12:54

annella skrev:
Hvad mener du, skal Danmark blive i EU?


Nej tak.
1
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
Moxy-lady
Indlæg: 7465
Tilmeldt: 11. aug 2015, 10:18
Kort karma: 1761
Likede indlæg: 24404

Re: Skal Danmark melde sig ud af EU?

Indlægaf Moxy-lady » 13. mar 2016, 16:56

Åh, jeg er meget i tvivl. Jeg har altid været modstander af EU, men er begyndt at tvivle på om løsningen er at melde sig helt ud. Jeg er nok tilhænger af en mere fleksibel ordning sådan som det ser ud til at blive med Storbritanniens medlemsskab.
Jeg synes at det nuværende eu har spillet fallit både i forhold til eurokrisen og flygtningekrisen, og jeg synes blandt andet at mange af landene gerne vil have fordelene men ikke tage noget af ansvaret. Jeg ved ikke om løsningen er at opløse eu og starte helt forfra eller om det kan ændres indefra.
1
My world 12-10-18 :lun:
Brugeravatar
landsbytossen
Indlæg: 4088
Tilmeldt: 12. dec 2015, 19:45
Kort karma: 204
Geografisk sted: i den ene ende af min skygge
Likede indlæg: 5659

Re: Skal Danmark melde sig ud af EU?

Indlægaf landsbytossen » 13. mar 2016, 17:07

Jeg vil stemme for en udmeldelse.

Ja til et handelssamarbejde. Nej til at politkere, der ikke kan bruges i deres hjemlandes parlament, skal bestemme over Europa.
0
Min mening står ikke til diskussion.

"Hvad skal vi med folk, der læser statskundskab ? Det kommer der bare sådan nogle som Svend Auken ud af"
Citat: Mogens Glistrup
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Skal Danmark melde sig ud af EU?

Indlægaf kidkomb » 13. mar 2016, 17:10

Jeg er modstander af EU, men jeg tror ikke det vil være klogt at melde sig ud.
Til gengæld ser jeg med glæde på Storbritanniens "oprør" og håber det vil føre til en opløsning af EU som vi kender det idag og til en anden løsning af et fælles europæisk samarbejde.
3
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3042
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 182
Likede indlæg: 5788

Re: Skal Danmark melde sig ud af EU?

Indlægaf Tux » 13. mar 2016, 17:15

Nej selvfølgelig ikke, det ville være komplet idiotisk..

Vi skal selvfølgelig arbejde for at EU samarbejdet bliver mere velfungerende end det er nu, men udmelding løaer Ikke noget..
4
Brugeravatar
FruitFly
Indlæg: 3885
Tilmeldt: 25. okt 2015, 19:01
Kort karma: 95
Likede indlæg: 3548

Re: Skal Danmark melde sig ud af EU?

Indlægaf FruitFly » 13. mar 2016, 20:33

Tux skrev:Nej selvfølgelig ikke, det ville være komplet idiotisk..

Vi skal selvfølgelig arbejde for at EU samarbejdet bliver mere velfungerende end det er nu, men udmelding løaer Ikke noget..

This.
1
#Klimatosse
Brugeravatar
thomassneum
Indlæg: 3355
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:23
Kort karma: 135
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 2920

Re: Skal Danmark melde sig ud af EU?

Indlægaf thomassneum » 14. mar 2016, 06:55

Vi skal naturligvis blive.
Der er meget der skal ryddes op i, men vi vinder intet ved at smutte.
1
Med bov skal man mad lave, men...
Brugeravatar
Panton
Indlæg: 4496
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:50
Kort karma: 941
Likede indlæg: 4728

Re: Skal Danmark melde sig ud af EU?

Indlægaf Panton » 14. mar 2016, 12:15

Advocatus-Diaboli skrev:
annella skrev:
Hvad mener du, skal Danmark blive i EU?


Nej tak.



Det her.
0
You Think you’re in shape, until you try boxing// Tough times don't last, tough people do

Winners never quit
Quitters never win
Brugeravatar
mascript
Indlæg: 10
Tilmeldt: 17. feb 2016, 17:16
Kort karma: 0
Likede indlæg: 10

Re: Skal Danmark melde sig ud af EU?

Indlægaf mascript » 14. mar 2016, 12:53

Vi har da vist problemer nok i forvejen, så hvorfor ligefrem selv skabe flere problemer gennem en udmeldelse.

Der er brug for det modsatte. Mere europæisk solidaritet, hvor EU i fællesskab løser de udfordringer vi har på kontinentet. Det danske bidrag er desværre deprimerende tæt på nul. Vi skal løse vigtige problemer inden for miljø, flygtninge, integration, økonom, produktivitet og mobilitet. Desværre er det meget fristende for partierne, at slå på en national løsning af de internationale problemer. Det falder i god jord hos de mennesker der er pressede af globaliseringen. Jeg må nok engang tage hatten af for de tyske politikere, der ikke lader sig lokke af populismens latvhængende frugter, men konsekvent ser på den tyske udvikling i en europæisk kontekst.
1
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8894
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25487

Re: Skal Danmark melde sig ud af EU?

Indlægaf Madam Pomfrey » 14. mar 2016, 13:06

en direkte udmeldelse med EU ville næppe være nogen god og positiv løsning for DK.
Men generelt er jeg ret skeptisk overfor maskineriet EU, og hvad det har af betydning for respektive medlemslande.
Jeg mener at EU på mange områder har alt for meget magt og indflydelse.

Jeg bifalder Englands oprør/opgør, og håber at det er noget der får en positiv indflydelse på EU generelt.
1
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Skal Danmark melde sig ud af EU?

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 14. mar 2016, 14:59

Tux skrev:Nej selvfølgelig ikke, det ville være komplet idiotisk..

Vi skal selvfølgelig arbejde for at EU samarbejdet bliver mere velfungerende end det er nu, men udmelding løaer Ikke noget..


Jeg tror aldrig på at det kommer til at fungere. Vi er allerede nu for mange og for forskellige kulturer, til at det vil lykkes. Og der er ingen tegn på at de vil skære ned på medlemstallene.
0
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Skal Danmark melde sig ud af EU?

Indlægaf Slettet bruger » 14. mar 2016, 17:09

På sigt mener jeg ikke EU er holdbart i den nuværende konstruktion. EU for tiden minder mig mere om Frankrig op til den franske revolution, med en verdensfjern elite der diskuterer verdensfjerne ting i deres lukkede haller, helt afsondret fra den generelle virkelighed. Jeg tvivler på EU er i stand til at reformere sig, og finder det mere sandsynligt at det ender som alle de store riger der gik til grunde og forsvandt fordi man nægtede at justere sig til en ny virkelighed.

Argumentet med, at man skal være med der hvor løsningerne bliver lavet mener jeg ikke holder, fordi der ikke kommer løsninger fra Bruxelles mere. Jeg tror at EU har mistet næsten hele evnen til problemløsning, fordi den nuværende konstruktion SKABER problemer i stedet for at løse dem. Eurokrisen ville ikke eksistere uden euroen f.eks., og flygtningekrisen ville ikke eksistere uden Schengen. EU skaber disse problemer, og er ikke i stand til at løse dem, fordi en løsning forudsætter ændringer i nogen grundstrukturer EU ikke vil ændre, og så vokser problemerne ad infinutum.

På den anden side kan man jo ikke udelukke at der skulle træde en politiker fra et af de store lande frem og få gennemført reformer, så EU igen bliver et fornuftspræget foretagende. Tvivlsomt, men ikke umuligt.

60% af vores eksport er til EU, det ryger ned på ca 50% når/hvis UK forlader EU. Det er igen ikke umuligt at være udenfor EU, vi kan jo også øge eksporten til lande udenfor EU (Kina, USA, Japan, Indonesien, Indien), men det vil nok være besværligt at fastholde volumen af eksporten til EU. Ikke umuligt, men formentlig ret træls.

Alt i alt er der så mange ubekendte at jeg er tilhænger af en lurepasserstrategi. Jeg vil vente og så hvad der sker med UK, og se på hvordan det er går med dem de første 6-12 måneder udenfor EU. Jeg går ud fra at de stemmer sig ud til sommer. Hvis det går godt for UK, så ser jeg ikke den store grund til at blive i EU.

Sidst men ikke mindst kan en valgsejr til Le Pen til det næste franske præsidentvalg vende op og ned på EU; Jeg vil tro det bliver meget mindre attraktivt for alle at være med i EU med Le Pen som en stærk faktor i det, og det også for dem herinde der mener der laves løsninger i EU.

Omkring 2020 er vi nok klogere, men de næste 5 år tager jeg i EU.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Skal Danmark melde sig ud af EU?

Indlægaf Slettet bruger » 14. mar 2016, 17:24

Skumfidusen skrev:Jeg kan virkelig ikke forestille mig, at det på nogen måde ville tjene vores interesser at melde os ud. Bevares, EU er ikke en ufejlbarlig konstruktion, men jeg ville godt nok nødig stå uden for.


Det er meget muligt at om 8 år, så er Frankrig regeret af Front National, Finland af Sannfinnerne, Sverige af Sverigesdemokraterne, Holland af Geert Wilders, Spanien af Podemos, Østrig af FPÖ, Tyskland er ustabilt, Polen af semi-fascister og UK er ude.

Så vil en masse ting se helt anderledes ud.

Jeg synes det er rent nemt at forestille sig at mange vi mene det vil tjene vores interesser at melde os ud hvis ovennævnte scenarie kommer til at ske, og at EU-parlamentet om 2 valgperioder er domineret af nationalkonservative.

Hvis der f.eks. er en masse abortmodstandere i EU-parlamentet der ønsker anti-abort love som pris for diverse politiske studehandler. Det er der mange der ikke vil synes er fedt, inkl. undertegnede.
0
Thomas31
Indlæg: 2564
Tilmeldt: 12. mar 2016, 01:47
Kort karma: 86
Likede indlæg: 2390

Re: Skal Danmark melde sig ud af EU?

Indlægaf Thomas31 » 15. mar 2016, 02:59

ikke for nuværende. Det ville være dybt mærkeligt, når UK netop har sat sit medlemskab ind på omfattende reformer og garantier på en række områder, der også er væsentlige for Danmark. Både stop for stadig tættere union, garantier mod euroen og for ikke-euro lande, fokus på konkurrenceevne, handel med resten af verden mm. Det skal Danmark støtte op om.

Hvis UK forsvinder, forsvinder alt dette sikkert også. Euro-klubben vil kigge indad og sikkert blive mere lukket og protektionistisk, så kan alt ske. også en udmelding. På sigt tror jeg Danmark ryger ud, hvis Uk ryger ud. Men jeg tror de stemmer ja. Denne gang.
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"