Årsopgørelsen 2015

Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8894
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25488

Re: Årsopgørelsen 2015

Indlægaf Madam Pomfrey » 13. mar 2016, 20:52

Daine skrev:
DD_81 skrev:
Det synes jeg også jeg forsøgte, men uden held :gruble: Selv når jeg rettede tilbage til de tal jeg havde i den lave periode, så ændrede den mit fradrag til et større. Jeg trykkede så bare annuler og beholdte det lave fradrag hele året, men jeg synes det var noget rod. Jeg må vist bare holde mig til en mindre regulering, som jeg kan beholde hele året.



Jeg gjorde det sidste år, at jeg havde kørt med "lavt fradrag" de første 9-10 mdr af året, så justerede jeg mine tal tættere på det forventelige, og fik højt fradrag de sidste 2 mdr, lige op til al juleindkøb, - det er jo også en form for opsparing :)
1
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24611
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3193
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36731

Re: Årsopgørelsen 2015

Indlægaf Daine » 13. mar 2016, 20:54

Flora skrev:Jer der sparer op ved at fifle med skatten. Hvorfor laver I ikke bare en helt almindelig opsparingskonto? Er det ikke nemmere?

Kan ikke lige se fidusen ved at spare op gennem skatten, men måske jeg har overset et eller andet :gruble:.


Jeg gør det, fordi jeg synes det er fedt at få en omgang penge sat ind på kontoen. Ja, jeg ved da godt det er mine egne penge, men jeg har lidt følelsen af at have vundet i Lotto, når jeg går ind og tjekker opgørelsen :D
Og også fordi det er en 'usynlig' opsparing, jeg ikke tænker over til hverdag. Hvor jeg ved indlog på min netbank straks kan se, hvad der står på min opsparingskonto (for sådan en har jeg skam også). Og så længe der stort set ikke er noget at hente i renter hos banken, kan pengene lige så godt stå hos Skat.

Edit: Jeg hader - som i virkelig HADER - at skulle betale penge tilbage! For en 4-5 år siden skulle jeg af med knap 500,- Jeg var virkelig muggen i flere uger. Sådan helt børnefornærmet muggen :lol:
Senest rettet af Daine 13. mar 2016, 21:03, rettet i alt 2 gange.
5
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24611
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3193
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36731

Re: Årsopgørelsen 2015

Indlægaf Daine » 13. mar 2016, 20:56

DD_81 skrev:
Daine skrev:
DD_81 skrev:
Det synes jeg også jeg forsøgte, men uden held :gruble: Selv når jeg rettede tilbage til de tal jeg havde i den lave periode, så ændrede den mit fradrag til et større. Jeg trykkede så bare annuler og beholdte det lave fradrag hele året, men jeg synes det var noget rod. Jeg må vist bare holde mig til en mindre regulering, som jeg kan beholde hele året.



Jeg gjorde det sidste år, at jeg havde kørt med "lavt fradrag" de første 9-10 mdr af året, så justerede jeg mine tal tættere på det forventelige, og fik højt fradrag de sidste 2 mdr, lige op til al juleindkøb, - det er jo også en form for opsparing :)


Jeg må prøve ind og fifle igen ... eller det vil sige, jeg prøver igen om en uges tid, når det værste run har lagt sig :D
0
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8894
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25488

Re: Årsopgørelsen 2015

Indlægaf Madam Pomfrey » 13. mar 2016, 20:58

Flora skrev:Jer der sparer op ved at fifle med skatten. Hvorfor laver I ikke bare en helt almindelig opsparingskonto? Er det ikke nemmere?

Kan ikke lige se fidusen ved at spare op gennem skatten, men måske jeg har overset et eller andet :gruble:.



i teorien jo...
Men hvis man får pengene udbetalt som overskydende skat, så betaler skat faktisk en bedre indlånsrente end mange banker gør.
Og riskoen for at man "kommer til" at bruge pengene, er jo også væsentlig lavere.

Dertil så sætter jeg gerne min forskudsopgørelse så jeg er ret sikker på at få penge retur, det vil jeg langt hellere end at betale restskat.
Og så er det min egen helt private opsparing hr. mand ikke har nogen indflydelse på, eller holdning til ;) det er smart når der er fælles økonomi.
Så kan jeg få 10.000 i overskydende skat, og uden problemer sige til ham at så smider jeg de 5 i fællespuljen, men går ud og bruger de øvrige 5 på mig selv :ivrig:
2
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
Stars
Indlæg: 4848
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:11
Kort karma: 188
Likede indlæg: 6416

Re: Årsopgørelsen 2015

Indlægaf Stars » 14. mar 2016, 09:38

Daine skrev:
Flora skrev:Jer der sparer op ved at fifle med skatten. Hvorfor laver I ikke bare en helt almindelig opsparingskonto? Er det ikke nemmere?

Kan ikke lige se fidusen ved at spare op gennem skatten, men måske jeg har overset et eller andet :gruble:.


Jeg gør det, fordi jeg synes det er fedt at få en omgang penge sat ind på kontoen. Ja, jeg ved da godt det er mine egne penge, men jeg har lidt følelsen af at have vundet i Lotto, når jeg går ind og tjekker opgørelsen :D
Og også fordi det er en 'usynlig' opsparing, jeg ikke tænker over til hverdag. Hvor jeg ved indlog på min netbank straks kan se, hvad der står på min opsparingskonto (for sådan en har jeg skam også). Og så længe der stort set ikke er noget at hente i renter hos banken, kan pengene lige så godt stå hos Skat.

Edit: Jeg hader - som i virkelig HADER - at skulle betale penge tilbage! For en 4-5 år siden skulle jeg af med knap 500,- Jeg var virkelig muggen i flere uger. Sådan helt børnefornærmet muggen :lol:


Det kan løses ved at oprette den i en anden bank :-D
Jeg har LSB som primærbank og en ekstra konto i COOP.
0
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8940
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1052
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18169

Re: Årsopgørelsen 2015

Indlægaf Mi55y » 14. mar 2016, 10:11

Min søster skylder det offentlige lidt penge, fordi hendes tilskud til daginstitution har været lidt for høj. Hun skal dog have langt mere tilbage. Men Skat har oplyst hende over telefonen, at pga. hun skylder det mindre beløb, som jo skal trækkes fra, så skal hun ikke regne med at modtage pengene før til august. Synes godt nok det er lang tid, de tager sig til det!
2
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:
Brugeravatar
didas
Indlæg: 2144
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:28
Kort karma: 404
Geografisk sted: Amager
Likede indlæg: 5792

Re: Årsopgørelsen 2015

Indlægaf didas » 14. mar 2016, 13:18

Hvis jeg nu vil fifle med forskudsopgørelsen, ville jeg så bare kunne sætte mine renteudgifter til eks. 0kr.? Jeg behøver ikke mange tusinde tilbage, men et par tusind ville ikke gøre noget. Jeg har også indbetaling til A-kasse og efterløn, kan man pille ved noget der? (Jeg er den største spasser til det her, er så bange for at gøre noget forkert, iih hvor det irriterer mig :lol: )
0
I was dropped as a baby into a pool of awesomeness and glitter :dance:
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8894
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25488

Re: Årsopgørelsen 2015

Indlægaf Madam Pomfrey » 14. mar 2016, 13:43

Mi55y skrev:Min søster skylder det offentlige lidt penge, fordi hendes tilskud til daginstitution har været lidt for høj. Hun skal dog have langt mere tilbage. Men Skat har oplyst hende over telefonen, at pga. hun skylder det mindre beløb, som jo skal trækkes fra, så skal hun ikke regne med at modtage pengene før til august. Synes godt nok det er lang tid, de tager sig til det!



de par gange jeg har oplevet en indeholdt skat, der har det taget fra 4-8 uger for dem at behandle og udbetale.
- de behandler ved at tjekke med div. offentlige instanser om man har en restancen, og hvis der er det, modregner de denne, og udbetaler det øvrige.

Men ja, det er da unfair at ens penge er låst i perioden, særligt hvis det strækker sig over 5 mdr.
Jeg tror dog der er tale om større og mere kompliserede årsager ved de der har lang behandlingstid.
0
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8940
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1052
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18169

Re: Årsopgørelsen 2015

Indlægaf Mi55y » 14. mar 2016, 13:55

DD_81 skrev:
Mi55y skrev:Min søster skylder det offentlige lidt penge, fordi hendes tilskud til daginstitution har været lidt for høj. Hun skal dog have langt mere tilbage. Men Skat har oplyst hende over telefonen, at pga. hun skylder det mindre beløb, som jo skal trækkes fra, så skal hun ikke regne med at modtage pengene før til august. Synes godt nok det er lang tid, de tager sig til det!



de par gange jeg har oplevet en indeholdt skat, der har det taget fra 4-8 uger for dem at behandle og udbetale.
- de behandler ved at tjekke med div. offentlige instanser om man har en restancen, og hvis der er det, modregner de denne, og udbetaler det øvrige.

Men ja, det er da unfair at ens penge er låst i perioden, særligt hvis det strækker sig over 5 mdr.
Jeg tror dog der er tale om større og mere kompliserede årsager ved de der har lang behandlingstid.


Hun oplyste min søster om, at det tog længere tid end normalt, fordi de havde mere at indtaste manuelt nu. Så ved ikke, om Skat har ændret nogle procedurer, som så er skyld i lang ventetid.
0
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Årsopgørelsen 2015

Indlægaf Wizzze » 14. mar 2016, 14:34

didas skrev:Hvis jeg nu vil fifle med forskudsopgørelsen, ville jeg så bare kunne sætte mine renteudgifter til eks. 0kr.? Jeg behøver ikke mange tusinde tilbage, men et par tusind ville ikke gøre noget. Jeg har også indbetaling til A-kasse og efterløn, kan man pille ved noget der? (Jeg er den største spasser til det her, er så bange for at gøre noget forkert, iih hvor det irriterer mig :lol: )


Ja undlader du dine renteudgifter og udgifter til a-kasse fra forskudsopgørelsen, vil du få penge tilbage næste år. Men husk det sker fordi dit fradrag i forbindelse med lønnen bliver mindre, så du vil få mindre udbetalt af din løn resten af året.
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
didas
Indlæg: 2144
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:28
Kort karma: 404
Geografisk sted: Amager
Likede indlæg: 5792

Re: Årsopgørelsen 2015

Indlægaf didas » 14. mar 2016, 14:35

Wizzze skrev:
didas skrev:Hvis jeg nu vil fifle med forskudsopgørelsen, ville jeg så bare kunne sætte mine renteudgifter til eks. 0kr.? Jeg behøver ikke mange tusinde tilbage, men et par tusind ville ikke gøre noget. Jeg har også indbetaling til A-kasse og efterløn, kan man pille ved noget der? (Jeg er den største spasser til det her, er så bange for at gøre noget forkert, iih hvor det irriterer mig :lol: )


Ja undlader du dine renteudgifter og udgifter til a-kasse fra forskudsopgørelsen, vil du få penge tilbage næste år. Men husk det sker fordi dit fradrag i forbindelse med lønnen bliver mindre, så du vil få mindre udbetalt af din løn resten af året.


Jeps, så langt er jeg med mht. til fradraget. Jeg må prøve at lave nogle beregninger, så fradraget stadig ligger på et acceptabelt niveau.
0
I was dropped as a baby into a pool of awesomeness and glitter :dance:
Brugeravatar
NilleQ
Indlæg: 207
Tilmeldt: 18. aug 2015, 20:57
Kort karma: 6
Likede indlæg: 91

Re: Årsopgørelsen 2015

Indlægaf NilleQ » 17. mar 2016, 07:37

Jeg skal betale penge tilbage, men kan simpelthen ikke gennemskue hvorfor :gruble: Troede der ville være en forklaring eller i det mindste en henvisning. Nogen der ved hvordan jeg finder ud af det?
0
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11229
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1788
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23207

Re: Årsopgørelsen 2015

Indlægaf Mani » 17. mar 2016, 07:42

NilleQ skrev:Jeg skal betale penge tilbage, men kan simpelthen ikke gennemskue hvorfor :gruble: Troede der ville være en forklaring eller i det mindste en henvisning. Nogen der ved hvordan jeg finder ud af det?

Jeg ville tage min forskudsopgørelse fra 2015 og sammenligne med årsopgørelsen - så burde du kunne se hvor der er differencer.
0
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Brugeravatar
MissDitte
Indlæg: 562
Tilmeldt: 7. sep 2015, 10:07
Kort karma: 169
Likede indlæg: 1310

Re: Årsopgørelsen 2015

Indlægaf MissDitte » 17. mar 2016, 07:43

NilleQ skrev:Jeg skal betale penge tilbage, men kan simpelthen ikke gennemskue hvorfor :gruble: Troede der ville være en forklaring eller i det mindste en henvisning. Nogen der ved hvordan jeg finder ud af det?


Du kan tjekke tallene og så se de realiserede tal i forhold til de indberettede tal. Så kan du se, hvor der er en afvigelse og afvigelserne er skyld i restbetalingen.
1
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Årsopgørelsen 2015

Indlægaf Fru Sunshine » 18. mar 2016, 11:47

5631,00 retur. Hurra.
1
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.

Tilbage til "Privatøkonomi"