Skal hestepærer samles op?

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Brugeravatar
BlueBunny
Indlæg: 4381
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:54
Kort karma: 487
Likede indlæg: 10731

Skal hestepærer samles op?

Indlægaf BlueBunny » 13. mar 2016, 19:39

Jeg bor i en større landsby hvor der nogen gange er ryttere på stierne.

På vores lokale facebook diskuteres nu.

Skal hestepærer samles op når hundelorte skal?

Ja, de skal væk fra stierne. Det er klamt. Der foreslås alt fra poser til skovle, eller et spark ind i grøften. Det generer cykler, dagplejemødre, kørestolsbrugere.

Nej, det er gratis gødning. En rytter kan ikke ride rundt med pose og skovl. En del af charmen ved byen. Småligt.

Hvad mener I?
0
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9664
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1358
Likede indlæg: 29282

Re: Skal hestepærer samles op?

Indlægaf Sangius » 13. mar 2016, 19:45

Har aldrig anset det som et problem. Desuden synes jeg slet ikke man kan sammenligne hestelort med hundelort - hundelort er virkelig klamt og stinker. Hestelort lugter ikke rigtig af noget.

Men altså... I princippet burde man vel. Men ja. Synes nok det er lidt småligt. :)
1
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Skal hestepærer samles op?

Indlægaf Fru Sunshine » 13. mar 2016, 19:50

Det sker sjældent, men ind i mellem ligger der et par ordentlige dynger ude på min cykelsti, og jeg kan godt mærke, at jeg er endnu mindre tolerant overfor hestepærer end overfor hundelort, og det er jeg faktisk vidt hysterisk med.
De skal bare få det væk.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19643
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2446
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46284

Re: Skal hestepærer samles op?

Indlægaf LadyFox » 13. mar 2016, 19:52

Nej. Jeg er nok farvet af at have været rytter i mange år og jeg simpelthen ville synes det var for besværligt praksis.
Men altså, jeg har da selv steget af hest ind i mellem hvis jeg har vurderet at stedet har været problematisk.
Senest rettet af LadyFox 13. mar 2016, 19:53, rettet i alt 1 gang.
0
...
Brugeravatar
Pixie88
Indlæg: 580
Tilmeldt: 26. aug 2015, 10:39
Kort karma: 132
Geografisk sted: Nordpolen
Likede indlæg: 1254

Re: Skal hestepærer samles op?

Indlægaf Pixie88 » 13. mar 2016, 19:53

Jeg synes ryttere bør fjerne det, eller i det mindste bare sparke det ind i noget buskads eller whatever der er.
0
I'm headin' out to South Park, gonna see if I can't unwind. Timmy, Timmy, Timmy, Timmy, Timmy, Timmy, livin' a lie TIMMY!
JoyNips
Indlæg: 12085
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33991

Re: Skal hestepærer samles op?

Indlægaf JoyNips » 13. mar 2016, 19:58

Nej. Heste skal gå på vejene, så fodgængere bør ikke være generet af hestepærer. Hestepærer er desuden mindre ulækre end hundelort. Og slutteligt kan det ikke i praksis fungere at skulle samle dem op. Min hest er fx 175 cm over ryggen og jeg skal bruge en opstigningsblok. I øvrigt også af hensyn til hestens ryg bør man altid gøre det. Så jeg kan ikke bare hoppe af hist og pist.
Og så kan man i øvrigt ikke bære en stor spade med sig rundt heller.
9
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
Urtekussen
Indlæg: 6174
Tilmeldt: 11. aug 2015, 06:12
Kort karma: 1449
Likede indlæg: 16140

Re: Skal hestepærer samles op?

Indlægaf Urtekussen » 13. mar 2016, 20:07

Jeg har boet på landet, og der lå tit hestepærer i vejsiden, men sjældent hundelort.

Jeg tænker at den største forskel er, at en hundelort kan "gemme" sig, mens en hestepære er sværere at overse.
1
2011
2015
2018
2020
2023
Brugeravatar
BlueBunny
Indlæg: 4381
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:54
Kort karma: 487
Likede indlæg: 10731

Re: Skal hestepærer samles op?

Indlægaf BlueBunny » 13. mar 2016, 20:27

Nogen foreslår sådan en opsamlingspose som kan hænge bagpå. Åbenbart noget der bruges sydpå?

Jeg ved ikke hvad jeg skal synes. Jeg har da følt mig generet af det. Men samtidig er der en sær landlig charme over det. Og jeg synes ikke det er er noget der flyder allevegne. Jeg synes der er lidt hygge over at se "nå her har gået en hest".

Omvendt hvis det sker ofte? Kan se nogen oplever deres børn er faldet/gledet i det med feks løbehjul (ja det er mere end en som åbenbart har prøvet det).

De går på stierne nogle steder. Cykelstier/gangstier. Fordi biler vist ikke altid er så hensynsfulde.

Jeg synes det er ok ikke at fjerne. Men hvis en strækning er særlig besøgt/udsat, så burde der findes en løsning der tager hensyn. Hvis altså det er et problem?
1
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8941
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1517
Likede indlæg: 25615

Re: Skal hestepærer samles op?

Indlægaf Madam Pomfrey » 13. mar 2016, 20:34

Hvis man på sin hest, færdes på veje/stier der primært er henvendt til cyklister og gående, så synes jeg man bør rydde op efter sig, eller holde hesten ude i siden så det ikke bliver problematiks for andre.

Ja hestelorte er mindre ulækre end f.x. hundelorte er, de klister ikke fast til fodtøj, det lugter ikke at lort - på lortemåde. Men det er stadig et dyrs afføring, og det kan stadig sidde fast på fodtøj, cykelhjul, barnevognsdæk o.a.
Og så har jeg erfaret at mine hunde har fundet dem værende en yderst delikat spise :tie:

Det er fair nok, når jeg har bevæget mig mod bondegården, og steder med rideskoler og opstaldning, og dermed en naturlig trafik af heste, at JEG må vælge at PASSE på, indordne mig, og ikke forvente hensyn. Men områder hvor der normalt ikke forventes hestetrafik, eller denne måske endda er forbudt ved skiltning, der synes jeg godt man kan forventre hensyn fra rytterne.


Vi boede tæt på en eng før, med indhegninger med køer i, og gode lange grusstier. Der var heste tæt på, men de var ved skiltning forbudt i netop dette område, bl.a. pga. hestepærerne. I området var der god oversigt og overblik, og det betød f.x. at vi lod vores hund løbe uden snor, når vi kunne se vi var alene i området. Det er bare ikke skide lækker at måtte passe den op, imens den er ved at fortære 4 store hestepærer, eller har rullet sig godt og grundigt i dem - for de burde jo ikke være dér.
2
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Skal hestepærer samles op?

Indlægaf Juki » 13. mar 2016, 20:53

En lort er vel en lort, uanset om det kommer fra en hund eller en hest :gruble: :forvirret:

Så længe lorten ikke umiddelbart er til gene for andre, så generer hverken hundelort eller hestepærer i naturen mig. Ligeså vel som hare-, ræve-, egern-, dådyr-, rumgorillalort og uglegylp er en del af det at gå i skoven.
4
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7578
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1902
Likede indlæg: 24648

Re: Skal hestepærer samles op?

Indlægaf LaScrooge » 13. mar 2016, 21:37

Nej, det synes jeg virkelig ikke. I hvert fald ikke udenfor meget tætbefolkede områder. Og i landområder hvor det er muligt at have hest eller pony synes jeg man må leve med det. Det samme med hunde. Aldrig, om jeg ville samle min hunds lort op hvis vi gik tur et sted på landet og den sked alle andre steder end på et fortov.

De er nemme at komme udenom - langt nemmere,end det er for rytteren at standse og rydde det. Heste skider også i gallop.
Hunde æder alt - også ådsler og andre dyrs efterladenskaber, fx kattes og ræves. Det er et vilkår ved at have hund at den æder og ruller sig i klamme ting. Kan man ikke tåle det, må man have den i snor, så man kan styre hvad den kan opsøge af sig selv.
Hestepærer tørrer lynhurtigt og kan derfor uden besvær børstes af fodøj, dæk og lignende.

Det handler bare om, at man er træt af at andre mennesker volder en besvær. Men i mine øjne skal man være lidt mindre smålig og acceptere, at man ikke kan forvente sterile forhold i naturen.
9
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7578
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1902
Likede indlæg: 24648

Re: Skal hestepærer samles op?

Indlægaf LaScrooge » 13. mar 2016, 22:12

Allmost_Famous skrev:Ja, det synes jeg egentlig. I hvert fald når hesten skider et sted, hvor man normalt ville forvente, at hundelorte blev samlet op.

Jeg er ret træt af at deltage i en ufrivillig omgang slalom på cykel hver morgen og eftermiddag, fordi hesterytterne åbenbart ikke kan overkomme at fjerne kræenes efterladenskaber fra cykelstierne :rulle:


Det er med næsten 100 procents sikkerhed mere besværligt for rytteren - samt en belastning for gangeren, af grunde JoyNips beskriver - at fjerne pærerne, end det er for dig at cykle udenom eller igennem :)
1
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Skal hestepærer samles op?

Indlægaf kidkomb » 13. mar 2016, 22:21

Heste bør ikke færdes på fortove og cykelstier, det medfører hestelort, som er til stor gene for cyklister (farligt!) og bla barnevogne. På vejbanen kan det være også være farligt for trafikken.
Rabatten eller saml op. Jeg er ret ligeglad med om det er dårligt for din hest. Du vælger ruten. Vælg et sted hvor din hest ikke skider på en cykelsti eller en vej, hvor det er til fare.
5
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
JoyNips
Indlæg: 12085
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33991

Re: Skal hestepærer samles op?

Indlægaf JoyNips » 13. mar 2016, 22:27

Allmost_Famous skrev:
LaScrooge skrev:
Allmost_Famous skrev:Ja, det synes jeg egentlig. I hvert fald når hesten skider et sted, hvor man normalt ville forvente, at hundelorte blev samlet op.

Jeg er ret træt af at deltage i en ufrivillig omgang slalom på cykel hver morgen og eftermiddag, fordi hesterytterne åbenbart ikke kan overkomme at fjerne kræenes efterladenskaber fra cykelstierne :rulle:


Det er med næsten 100 procents sikkerhed mere besværligt for rytteren - samt en belastning for gangeren, af grunde JoyNips beskriver - at fjerne pærerne, end det er for dig at cykle udenom eller igennem :)

Det er også nemmere for mig at træde over en hundelort, end det er for ejeren at samle den op. Det ændrer bare ikke på, at ejeren bør samle op efter sit dyr når det skider et sted, der er beregnet til fodgængere/cyklister.


Men bør vi ikke tage udgangspunkt i, at alle overholder færdselsloven?
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
Venus222
Indlæg: 1048
Tilmeldt: 4. sep 2015, 18:32
Kort karma: 135
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Likede indlæg: 2693

Re: Skal hestepærer samles op?

Indlægaf Venus222 » 13. mar 2016, 23:14

Rent lovgivningsmæssigt skal man ikke samle op. I den perfekte verden burde man nok, men jeg har virkelig svært ved at se hvordan det skulle kunne lade sig gøre i praksis... ? Sikkerhedsmæssigt er det også vanvittig uhensigtsmæssigt at hoppe af hesten i trafikken for at fjerne pære.
4

Tilbage til "Generelt"