Den svære snak - om penge

Her kan du snage løs i dine meddebattørers parforhold eller singleliv, og alt hvad der følger med.
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Den svære snak - om penge

Indlægaf Wizzze » 14. mar 2016, 07:20

Ifølge denne artikel fra politikken, så har mere end halvdelen af danske par aldrig snakket om penge, hvis nu forholdet ikke holder

http://politiken.dk/oekonomi/privatoeko ... -om-penge/

Lidt fakta:
Pension og skilsmisse, De tørre tal:
I 85 pct. af alle ægteskaber har begge en pensionsordning.
I 53 pct. af disse forhold er den enes opsparing ’væsentlig’ større end den andens.
54 pct. af alle ægteskaber ender i skilsmisse. :8:
50 pct. har aldrig talt om, hvordan deres pensioner skal deles i tilfælde af skilsmisse.
22 pct. kan svare korrekt på, hvordan pensioner deles, hvis man ikke har lavet ægtepagt.
8 pct. har lavet ægtepagt om deling af pensioner ved skilsmisse.

" Pension er noget abstrakt
»Det er meget nemmere at forholde sig til, om familien har råd til vinterferie i år, end at tænke nærmere over sin levestandard langt ude i fremtiden som pensionist. En opgørelse fra pensionsselskabet, der viser, at man får 10.800 kroner om måneden om mange år - hvad betyder det for mig«, siger hun.
»Og så er det da ekstremt usexet at tale om skilsmisse og at skulle have halvdelen af den andens pension«, siger advokaten.

Det er parterapeut og samlivsrådgiver Ingrid Ann Watson enig i:
»Det er ikke nogen hyggelig snak at tage. Der er noget grådigt over det, og det føles ukærligt«, forklarer hun. Optimalt burde man tale om sådan et emne, mens man stadig var forelskede, mener Ingrid Ann Watson.
»Den anden kan nemt komme til at føle, at det handler om ikke at være elsket. At hvis du vil lave sådan en aftale, så må det være fordi, du ikke tror på os - og ikke tror på, at vi ville kunne finde ud af det, hvis vi stod i situationen«.

Når man bør tage en dyb indånding og bringe det på bane alligevel, er det, fordi størrelsen på vores pensionsordninger er afgørende for, om vi kan fortsætte vores livsstil efter den erhvervsaktive alder.
I de parforhold, hvor kvinden tjener mindre end manden, og dermed har en mindre pensionsopsparing, er det ikke nødvendigvis et problem, hvis de har indrettet økonomien efter det - og bliver sammen. Men bliver parret skilt, og det gør over halvdelen af alle ægtepar, er det meget svært for en kvinde i f.eks. 50’erne at bygge en pension op, hun kan leve af.
Den typiske situation er, at kvinder på grund af barsel, nedsat tid og færre år på arbejdsmarkedet halter efter manden på pensionsopsparingen."

Har I snakket om hvad hvis.. derhjemme, og hvordan penge / pension osv. skal deles ?
Ved du hvordan du er stillet hvis forholdet ikke holder?
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Spjaerten
Indlæg: 9824
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:58
Kort karma: 1859
Likede indlæg: 9560

Re: Den svære snak - om penge

Indlægaf Spjaerten » 14. mar 2016, 07:51

Nu er jeg hverken blev gift eller skilt eller for den sags skyld i et forhold lige nu.

Men jeg ville da aldrig nogensinde forvente at skulle ha del i evt mands pension.
Jeg har min egen opsparet via job og ja jeg er jo selv skyld i hvor meget der er opsparet og at jeg ikke har oprettet en privat yderligere, det kan da ikke komme ham ved!
0
Tryk på * :slem:
Brugeravatar
Q-beben
Indlæg: 1217
Tilmeldt: 23. dec 2015, 11:23
Kort karma: 267
Likede indlæg: 4288

Re: Den svære snak - om penge

Indlægaf Q-beben » 14. mar 2016, 07:52

Sjovt nok, snakkede min kæreste og jeg om det i går. Og vi er 100% enige. Hvis vi nogensinde skulle flytte sammen, så vil vi have særeje. En fælles konto, hvor vi betaler fælles udgifter og ellers resten som vores "egne" penge :) Pensioner skal vi slet ikke dele...

Da jeg var gift med min eks-mand, havde vi aftalt mundtligt, at der skulle være særeje, da jeg ejer nogle virksomheder, som han ikke var en del af. Men vi nåede ikke at få det på papir...

Da vi skulle skilles, ville han først have halvdelen af alt :( Efter en længere forhandling endte vi med et forlig.

Jeg er ikke særligt fokuseret på penge, så det var ikke så meget det med, at han skulle have del i min formue, der genererede mig.

Det var mere det, at vi havde lavet en mundtlig aftale, som han så stort på, da følelserne stod i vejen (det var mig, der ville skilles).

Og så det faktum..., at skulle jeg have givet ham halvdelen, ville jeg være nødt til at gå konkurs med den ene virksomhed, fordi jeg ikke bare sådan uden videre kunne realisere halvdelen af virksomhedernes værdi i kontanter uden at tage store lån, - og det ønskede jeg bare ikke.

Det kom virkelig bag på mig, at han kunne opføre sig sådan. Når jeg sidder her og tænker på det, så gipper det stadigvæk i mig den dag i dag over det, - men jeg har været nødt til at "komme over det", for vi har børn sammen, så vi skal bare kunne fungere sammen.
1
Brugeravatar
Q-beben
Indlæg: 1217
Tilmeldt: 23. dec 2015, 11:23
Kort karma: 267
Likede indlæg: 4288

Re: Den svære snak - om penge

Indlægaf Q-beben » 14. mar 2016, 08:04

Skumfidusen skrev:Det minder ret meget om hvad jeg stod i. Hun lovede også aaaaldrig at røre firmaet. Med mindre jeg var utro. Hvorefter HUN var utro. Og ville have "sin" andel af firmaet. Som hun intet havde gjort for. Og halvdelen af vores "fælles opsparingskonto", som hun aldrig havde sat en krone ind på.

Det økonomiske tab overlever jeg fint. Men nøj,hvor jeg følte mig svigtet og snigløbet. Over noget så simpelt som lidt penge.


Øv, hvor ærgerligt... Både utroskab og det med økonomien... :(

Hos os var der ingen, der var utro. Vi var vokset fra hinanden, og vi havde nok nærmere et bror/søster forhold til sidst. Gik i parterapi i over et år og forsøgte virkelig at gi det en chance - for vi kunne jo godt lide hinanden og vi havde børn sammen.

Det gode ved parterapien var, at vi gik fra, at jeg ville skilles til, at han også indså, at det var bedst at blive skilt.

Alt gik fint igennem det meste af skilsmisseprocessen, - lige indtil vi nåede til den del, der handlede om penge.

Jeg ved ikke, om det handlede for ham om at "såre" mig eller, om det handlede om grådighed, eller om han vitterlig mente, at han havde ret til pengene...?
0
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Den svære snak - om penge

Indlægaf Wizzze » 14. mar 2016, 08:11

Vi er ikke gift (endnu Angie, endnu) men har da snakket lidt om økonomi, og vi vil lave ægtepagt, forsikringer osv. er der allerede styr på fordi vi ejer lejlighed sammen.
0
Do as I say! :whip:
JoyNips
Indlæg: 12053
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Den svære snak - om penge

Indlægaf JoyNips » 14. mar 2016, 08:26

Lidt har vi talt om det. Min arv er gjort til skilsmissesæreje i min fars testamente, og det ved min kæreste. Og vi har talt om, hvordan vi skal gøre i forhold til pension og børn.

indtil videre har vi ikke aktivt gjort noget, men den dag vi får børn eller skal giftes, skal vi have nedfældet noget på skrift.
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
Badesandalen
Indlæg: 2401
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 209
Likede indlæg: 2841

Re: Den svære snak - om penge

Indlægaf Badesandalen » 14. mar 2016, 08:42

Jeg er helt uforstående overfor at man ikke har talt om det overhovedet, især hvis der er børn involveret. Det er det samme med folk der ikke laver testamente. At du ikke har lyst til at tænke på det er ikke ensbetydende med at det ikke vil ske, så hvorfor ikke være forberedt?

Vi var heldigvis både enige om at få en ægtepagt og at vi skulle have særeje.
0
Brugeravatar
girl_beat
Indlæg: 3982
Tilmeldt: 21. sep 2015, 19:24
Kort karma: 406
Likede indlæg: 5211

Re: Den svære snak - om penge

Indlægaf girl_beat » 14. mar 2016, 08:42

Smiling_Goat skrev:Hvis jeg skal arbejde deltid eller være hjemmegående pga. fælles interesser (fx børn,) ville jeg da helt sikkert efterspørge, at vi deler hans pension. Under ingen omstændigheder skal jeg ende som en ludfattig pensionist pga. et offer jeg gav i fællesskabets navn.

Men jeg skal nok i virkeligheden bare slet ikke arbejde deltid eller være hjemmegående. Jeg fatter ikke, at nogen kvinder tør.

Jeg er med på denne... Vi har ikke snakket tilbundsgående om pension og evt. (for)deling, men det vil helt sikkert blive ændret, hvis en fælles beslutning om fx børn skulle stille mig dårligere ift at spare op til pension :)
0
I don't mind living in a man's world as long as I can be a woman in it! :-D
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40586

Re: Den svære snak - om penge

Indlægaf Akehurst2 » 14. mar 2016, 08:49

Vi har skilsmissesæreje - af hensyn til pensioner og arv.

Min mands pension er egen opsparing i frie midler, mens min er via overenskomst, hvilket betyder, at jeg uden ægtepagt ville have ret til at udtage min egen forlods og derefter få halvdelen af hans, hvilket jeg synes ville være vildt urimeligt. Så jeg har foreslået at vi gjorde noget ved det, og vi endte så med skilsmissesæreje, også for at beskytte min arv fra mine forældre.

Jeg synes ikke, det er svært at tale om. Men jeg er nok også lidt miljøskadet som jurist, hvor jeg ved, at det er man bare nødt til.
3
Brugeravatar
Daflo
Indlæg: 561
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:12
Kort karma: 56
Likede indlæg: 1004

Re: Den svære snak - om penge

Indlægaf Daflo » 14. mar 2016, 09:06

adagio skrev:
Culpøs skrev:
adagio skrev:
Culpøs skrev:
adagio skrev:Jeg er gift med fælleseje, så det betyder jo vi skal dele det hele, men de nærmere detaljer kender jeg ikke. Det betyder heller ikke så meget, det værste der kan ske, er at jeg står med 0 kroner efter en skilsmisse, og det vil være fint nok.

Min pensionsopsparing er væsentligt højere end min kones fordi jeg er 5 år ældre end hun er, og hun har brugt nogle år på at gå hjemme med børn. Men det er hendes risiko, ikke min.


Der tager du fejl, du kan sagtens komme til at hæfte for det.


Det tror jeg nu ikke, men du må da gerne uddybe.

En af de vigtigste ting, der skal tages stilling til ved separation eller skilsmisse er spørgsmålet om den ene ægtefælle skal yde bidrag til den anden ægtefælles underhold – og dennes længde.

Hvis der ikke er aftalt noget på forhånd, er det retten som afgøre beløbets størrelse og længden, jf. Æ1 § 50, stk. 1

Er der ved dom afsagt bidragspligt og varighed, kan denne kun ændres ved ny dom, jf. Æ1 § 53, stk. 1 – en ændring kræver dog at forholdene er markant forandret.


Ægtefællebidrag tildeles så vidt jeg ved kun hvis den ene part ikke har nogen tilknytning til arbejdsmarkedet. Det bliver ikke relevant for mig.



Er det jeres fælles børn hun har passet?
0
Brugeravatar
Pølsemix
Indlæg: 3059
Tilmeldt: 26. okt 2015, 17:56
Kort karma: 196
Likede indlæg: 5512

Re: Den svære snak - om penge

Indlægaf Pølsemix » 14. mar 2016, 09:24

Culpøs skrev:
adagio skrev:
Culpøs skrev:Det er ikke korrekt, der er flere ting som spiller ind.


Ja, der er ingen faste regler, men det er en regel fra tider hvor manden forsørgede kvinden, og almindelige arbejdende kvinder får i dag ikke ægtefællebidrag.

Jeg gider ikke diskutere, men der er praksis og ja reglerne er gamle, det er grundloven ligeledes. Hvis du ikke tror at kvinder får ægtefællebidrag - så slutter den bare der. :wave:


Kønnet er vel ikke afgørende, hvis økonomien tilsiger det kan en mand vil også modtage bidraget fra en kvinde?
1
Karkluden
Indlæg: 1684
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:30
Kort karma: 256
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 2441

Re: Den svære snak - om penge

Indlægaf Karkluden » 14. mar 2016, 10:16

Vi har i praksis fællesøkonomi, og vi har tænkt os at gifte os med fælleseje.
Med det skal også siges, at vi uddanner os nærmest nøjagtigt samtidig til nærmest nøjagtigt samme lønvilkår og pensionsvilkår. Hvis én over tid får mere/mindre end den anden, er det fordi den anden part giver pladsen - fx ved at han eller jeg går hjemme på barsel eller orlov, og den anden arbejder. Eller at den ene part går ned i tid for at den anden kan arbejde MANGE timer. Ish. Så på den måde føler vi begge to, at det ville være begges fortjeneste hvis en af os skulle få flere penge eller mere pension, og derfor vil vi også dele den også i tilfælde af en skilsmisse.

Kom en af os med et stort særeje, ville vi muligvis se anderledes på det, men vores økonomi var nærmest identisk, inden vi slog den sammen, og grundet vores uddannelser vil den sandsynligvis være vedblevet nærmest identisk, og vi ser derfor ingen grund til andet.
1
Some days I amaze myself. Other days I put the laundry in the oven.
Brugeravatar
Zombie
Indlæg: 5109
Tilmeldt: 16. aug 2015, 14:06
Kort karma: 1219
Likede indlæg: 20819

Re: Den svære snak - om penge

Indlægaf Zombie » 14. mar 2016, 10:27

Hvis jeg skal føde en mands børn, skal vi dele vores pensioner lige over ved skilsmisse. Det er måske ikke fair, men jeg gider fandeme ikke rende på barsel, barns sygedag og den generelle påvirkning af min karriere fordi jeg 1) er kvinde og 2) er bundet af børn, og så blive straffet økonomisk for det, når børnene er fælles og der ikke er grund til, at samfundets indrettede urimelighed skal ramme mig i røven, når vi/jeg kan sikres imod det.

Men jeg er så også rimelig large ift. at han hjertens gerne må tage halvdelen af barslen. Det ville være fint. Men jeg vil ikke finde mig i, at vi er to voksne som vælger at lave en familie, og så skal jeg røvrendes økonomisk fordi jeg er hende med tissekonen.

(Disclaimer: Jeg vil ikke rippe ham, bevares, men der skal findes en løsning hvor det jeg "mister" på barsel m.v., kompenseres mig økonomisk. Det samme den anden vej, hvis han tager barsel eller lign.)
2
aka Forbies

:gammel:
Aesel82
Indlæg: 2635
Tilmeldt: 21. okt 2015, 20:17
Kort karma: 176
Likede indlæg: 4244

Re: Den svære snak - om penge

Indlægaf Aesel82 » 14. mar 2016, 10:40

Karkluden skrev:Vi har i praksis fællesøkonomi, og vi har tænkt os at gifte os med fælleseje.
Med det skal også siges, at vi uddanner os nærmest nøjagtigt samtidig til nærmest nøjagtigt samme lønvilkår og pensionsvilkår. Hvis én over tid får mere/mindre end den anden, er det fordi den anden part giver pladsen - fx ved at han eller jeg går hjemme på barsel eller orlov, og den anden arbejder. Eller at den ene part går ned i tid for at den anden kan arbejde MANGE timer. Ish. Så på den måde føler vi begge to, at det ville være begges fortjeneste hvis en af os skulle få flere penge eller mere pension, og derfor vil vi også dele den også i tilfælde af en skilsmisse.

Kom en af os med et stort særeje, ville vi muligvis se anderledes på det, men vores økonomi var nærmest identisk, inden vi slog den sammen, og grundet vores uddannelser vil den sandsynligvis være vedblevet nærmest identisk, og vi ser derfor ingen grund til andet.


Så ville jeg sørge for at få lavet en ægtepagt om, at pensionerne skal deles i forbindelse med skilsmisse :).

Som udgangspunkt skal pensioner nemlig ikke deles, og som andre i tråden har oplevet, så er mundtlige aftaler ikke altid meget værd i en skilsmissesituation (disclaimer: jeg ved godt, at mundtlige aftaler er lige så gældende som skriftlige, men de er bare så skidesvære at bevise ;) ).
0
Aesel82
Indlæg: 2635
Tilmeldt: 21. okt 2015, 20:17
Kort karma: 176
Likede indlæg: 4244

Re: Den svære snak - om penge

Indlægaf Aesel82 » 14. mar 2016, 10:42

FruDulle skrev:
adagio skrev:Jeg er gift med fælleseje, så det betyder jo vi skal dele det hele, men de nærmere detaljer kender jeg ikke. Det betyder heller ikke så meget, det værste der kan ske, er at jeg står med 0 kroner efter en skilsmisse, og det vil være fint nok.

Min pensionsopsparing er væsentligt højere end min kones fordi jeg er 5 år ældre end hun er, og hun har brugt nogle år på at gå hjemme med børn. Men det er hendes risiko, ikke min.


Og det ville du være iskold overfor i en skilsmisse?


Ja, den holdning forstår jeg heller ikke. Det er vel en fælles beslutning, at hun har gået hjemme? Jeg ville nok som minimum forvente, at den pension manden havde opsparet i den periode, jeg havde gået hjemme blev delt.
0

Tilbage til "Forhold og sex"