Skal hestepærer samles op?

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Brugeravatar
Aima
Indlæg: 3595
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 1397
Likede indlæg: 15898

Re: Skal hestepærer samles op?

Indlægaf Aima » 14. mar 2016, 02:41

Jeg er vokset op nærmest ved siden af en rideskole og med utallige kilometer stisystem omkring, hvor vi cyklede, legede Pil, stod på rulleskøjter og hvor rytterne fra rideskolen red på deres heste. Der lå altid hestelort på stierne rundtomkring og ind i mellem også på villavejene, det gør der sådan set stadig, rideskolen ligger der endnu, og jeg må stadig zig-zagge mellem hestelort, når jeg løber en tur i min mors område.

Jeg kan huske at nogle på gaden engang for 20 år siden snakkede om at kontakte rideskolen, fordi de var trætte af al den hestelort der lå rundtomkring, men jeg kan aldrig huske, at jeg nogensinde selv har tænkt at det lugtede eller var besværligt at styre udenom eller noget i den stil, og modsat hundelorte, er hestelort så omfangsrigt, at man ikke først opdager det er der, når det sidder under skoen.

Jeg gider ikke principper for princippernes skyld, og da jeg, på trods af jeg selv er vokset op og har måtte navigere blandt massive mængder hestelort, aldrig har set det som en udfordring, er min holdning at hestene bare skal skide løs. Jeg synes det er skønt at vi lever i et land med en natur og en infrastruktur hvor det stadig er muligt for ryttere at ride rundt i ikke-afskærmede områder, og da jeg ikke lige umiddelbart ser for mig, hvordan de skal kunne slæbe skovle og sække til lort med på hesteture, må løsningen jo så i mine øjne være, at lorten bliver liggende. Det er ikke miljøskadeligt, det er ikke et brud på nogle love, det lugter ikke, og jeg har faktisk også endnu tilgode at høre om ulykker eller andre farlige situationer som følge af hestelort. Den dag jeg konfronteres med traffikale risici eller den dag jeg selv må have en spade med for at grave mig gennem store bjerge af hestelort, når jeg vil besøge min mor, er jeg naturligvis klar på at revurdere min holdning. Indtil da går det sgu nok.
7
I'll stick with hell no's and headphones...
Brugeravatar
Anilara
Indlæg: 3764
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:43
Kort karma: 560
Likede indlæg: 8203

Re: Skal hestepærer samles op?

Indlægaf Anilara » 14. mar 2016, 05:21

Det er simpelthen for underligt, hvis man skal samle op fra nogle dyr, men ikke fra andre. Det er da også sommetider besværligt at samle en hundelort op, hvis man har fået for få poser med, men det er stadig ulovligt at undlade på offentlige gader m.m.
Så må man som rytter vende tilbage senere og ordne det, i min optik. I hvert fald i byer.
Jeg er selv opvokset på en gård, hvor en rideskole var nærmeste nabo. Jeg er så absolut ikke sart med lort, men jeg synes det er underligt at nogle ikke skal have samme regler som andre, grundet "besvær". Hvis vi ikke ville samle hundelorte op, lod vi hundene løbe på marker og i skove. Hvis man ikke vil samle hestepærer op, så bør man ridde steder hvor det ikke er til gene.
2
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Skal hestepærer samles op?

Indlægaf vibbsen » 14. mar 2016, 06:53

Urtekussen skrev:Jeg har boet på landet, og der lå tit hestepærer i vejsiden, men sjældent hundelort.

Jeg tænker at den største forskel er, at en hundelort kan "gemme" sig, mens en hestepære er sværere at overse.


Nix. Den største forskel er at hestepærer opløses af vand (f.eks. regn) efter forholdsmæssigt kort tid......Det kan jeg oplyse om IKKE gør sig gældende for hundelort. En hundelort lagt på fortorvet bliver faktisk ved med at have samme facon konsistens....Den forgår ikke bare sådan ligesom en hestepærer gør.

Jeg ville til enhver tid bytte de hundeejere, som lader deres hunde skide på mit fortov, uden at samle op, ud med et par ryttere fra den lokale rideskole....
5
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7577
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1899
Likede indlæg: 24630

Re: Skal hestepærer samles op?

Indlægaf LaScrooge » 14. mar 2016, 09:46

Allmost_Famous skrev:
LaScrooge skrev:
Allmost_Famous skrev:Det er også nemmere for mig at træde over en hundelort, end det er for ejeren at samle den op. Det ændrer bare ikke på, at ejeren bør samle op efter sit dyr når det skider et sted, der er beregnet til fodgængere/cyklister.


Hvorfor? Hvorfor kan man ikke dele pladsen og udvise overbærenhed? Hundelort adskiller sig kvalitativt fra hestelort ved at stinke og klæbe og ligge i evigheder og det er nemt at bøje sig efter det når man går tur med Køter. Hvorfor så skære det over een kam og kræve det samme af hhv rytter og hundelufter? Det er simpelthen så småligt og principrytteragtigt.
1
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7577
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1899
Likede indlæg: 24630

Re: Skal hestepærer samles op?

Indlægaf LaScrooge » 14. mar 2016, 10:09

Allmost_Famous skrev:
LaScrooge skrev:
Allmost_Famous skrev:
LaScrooge skrev:
Allmost_Famous skrev:Det er også nemmere for mig at træde over en hundelort, end det er for ejeren at samle den op. Det ændrer bare ikke på, at ejeren bør samle op efter sit dyr når det skider et sted, der er beregnet til fodgængere/cyklister.


Hvorfor? Hvorfor kan man ikke dele pladsen og udvise overbærenhed? Hundelort adskiller sig kvalitativt fra hestelort ved at stinke og klæbe og ligge i evigheder og det er nemt at bøje sig efter det når man går tur med Køter. Hvorfor så skære det over een kam og kræve det samme af hhv rytter og hundelufter? Det er simpelthen så småligt og principrytteragtigt.

Nu ved jeg ikke hvor du kører på cykel, men på min rute, er der temmelig meget cykeltrafik på visse strækninger. Det betyder, at jeg på daglig basis har valget mellem at standse og vente på, at de modkørende cyklister er kommet forbi, eller at skulle køre i hestelort. Sådan er det også når hestene skider på de optegnede cykelstier på vejene - så skal jeg enten trække forbi på fortovet, ud på kørebanen, eller køre rundt i afføring. Det synes jeg faktisk ikke er ok.

Det handler ikke om principrytteri når jeg rent faktisk oplever det til daglig.


Jamen, det kan jeg godt forstå. Så er løsningen en henvendelse til bystyret, sikkert Miljø- og Teknikforvaltningen, hvor du beskriver og dokumenterer problemet på den specifikke strækning. Det kan sikkert godt lade sig gøre at få den gjort rytterfri med skiltning.
0
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Skal hestepærer samles op?

Indlægaf Fru Sunshine » 14. mar 2016, 10:15

Jeg forstår ikke, hvorfor der overhovedet skal rides på en cykelsti.
1
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7577
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1899
Likede indlæg: 24630

Re: Skal hestepærer samles op?

Indlægaf LaScrooge » 14. mar 2016, 10:28

Allmost_Famous skrev:
LaScrooge skrev:Jamen, det kan jeg godt forstå. Så er løsningen en henvendelse til bystyret, sikkert Miljø- og Teknikforvaltningen, hvor du beskriver og dokumenterer problemet på den specifikke strækning. Det kan sikkert godt lade sig gøre at få den gjort rytteri med skiltning.


Det kan det sikkert. Det ville bare være mere rimeligt hvis folk fjernede deres dyrs efterladenskaber på steder, der ikke er beregnet til dem. Det generer mig ikke nok til, at jeg gider rende og tage billeder og beskrive problemet, men nok til at jeg dæleme ikke vil høre på "jamen det er jo besværligt for rytterne..." uden at kommentere på det.


Det genererer dig ikke nok til at du selv gider gøre noget for det, men du vil glædeligt gøre livet besværligt for andre af samme grund? Det var den smålighed jeg hentydede til...
0
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11292
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1792
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23341

Re: Skal hestepærer samles op?

Indlægaf Mani » 14. mar 2016, 10:31

LaScrooge skrev:
Allmost_Famous skrev:
LaScrooge skrev:Jamen, det kan jeg godt forstå. Så er løsningen en henvendelse til bystyret, sikkert Miljø- og Teknikforvaltningen, hvor du beskriver og dokumenterer problemet på den specifikke strækning. Det kan sikkert godt lade sig gøre at få den gjort rytteri med skiltning.


Det kan det sikkert. Det ville bare være mere rimeligt hvis folk fjernede deres dyrs efterladenskaber på steder, der ikke er beregnet til dem. Det generer mig ikke nok til, at jeg gider rende og tage billeder og beskrive problemet, men nok til at jeg dæleme ikke vil høre på "jamen det er jo besværligt for rytterne..." uden at kommentere på det.


Det genererer dig ikke nok til at du selv gider gøre noget for det, men du vil glædeligt gøre livet besværligt for andre af samme grund? Det var den smålighed jeg hentydede til...

Småligt?
Fordi man ikke har lyst til at stå for dokumentation og så videre - men man faktisk mener folk bør fjerne deres dyrs efterladenskaber på cykelstier og fortorve. Det har jeg meget svært ved at se er småligt. Hvis ryttere vil færdes de steder synes jeg ærlig talt de må accepterer, at det er lidt mere besværligt.
5
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Skal hestepærer samles op?

Indlægaf Fru Sunshine » 14. mar 2016, 10:37

Jeg har overhovedet ikke noget problem med at gøre livet besværligt for ryttere, der lader hestens pærer ligge midt på vores cykelsti. Ej heller for hundeejere, der ikke samler lorten op. '

Når jeg ser det, får de det at vide, og jeg venter gerne til de har samlet op - og stiller skam også både skovl, pose og trappestige til rådighed til rytteren.

Lort er lort og det skal ikke ligge midt på stien til gene for alle de cyklister og fodgængere, den retteligen er beregnet til. Så er jeg ligeglad med, hvilket dyr, den kommer fra, selv om hestepærer er værre, fordi de er større og spreder sig mere - og altid ligger midt i det hele.

Til gengæld forekommer de så yderst sjældent efterhånden. Heldigvis.
(hvis rytteren så bare skubbede pærerne ind i hybenbuskene langs den ene side, ville det være fint for mig, men de ligger bare midt i det hele.)
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7577
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1899
Likede indlæg: 24630

Re: Skal hestepærer samles op?

Indlægaf LaScrooge » 14. mar 2016, 10:38

adagio skrev:
JoyNips skrev:Og slutteligt kan det ikke i praksis fungere at skulle samle dem op. Min hest er fx 175 cm over ryggen og jeg skal bruge en opstigningsblok. I øvrigt også af hensyn til hestens ryg bør man altid gøre det. Så jeg kan ikke bare hoppe af hist og pist.
Og så kan man i øvrigt ikke bære en stor spade med sig rundt heller.


Det argument synes jeg ikke dur. Man kan ikke bare svine og så sige at det er for besværligt at gøre noget ved, så må man afholde sig fra at udøve den aktivitet der sviner.


Hestepærer er ikke svinende. De er biologisk nedbrydelige, insekter formerer sig i dem, dyr henter næring fra dem, de gøder omgivelserne, de lugter ikke, de er nemme at fjerne fra fodtøj og fik og de er et naturligt biprodukt af en rigtigt sund hobby. Og de er nemme at gå udenom.
3
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Skal hestepærer samles op?

Indlægaf Fru Sunshine » 14. mar 2016, 10:42

Tænk: jeg synes, de sviner en hel del, når de bliver spredt ud over et større areal trukket afsted af cykeldæk og hvad har vi.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Pølsemix
Indlæg: 3068
Tilmeldt: 26. okt 2015, 17:56
Kort karma: 196
Likede indlæg: 5531

Re: Skal hestepærer samles op?

Indlægaf Pølsemix » 14. mar 2016, 10:47

Er det ikke begrænset hvor meget heste færdes på veje og cykelstier? Jeg har vist engang hørt noget om at de ikke har godt af at gå for meget på asfalt? :gruble: Det er måske bare en skrøne..
0
Brugeravatar
Anilara
Indlæg: 3764
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:43
Kort karma: 560
Likede indlæg: 8203

Re: Skal hestepærer samles op?

Indlægaf Anilara » 14. mar 2016, 10:48

For mig sviner hestepærer altså. De er meget større end hundelorte, jeg synes de lugter (jo jeg synes!), de gøder ikke omgivelser hvis det er på en byvej, udover ukrudtet mellem fliserne, de er bestemt lige så besværlige at fjerne fra fodtøj hvis de er friske, som en gammel hundelort er, og kan være et lige så naturligt biprodukt fra en sund hobby som en hundelort.
Jeg synes det er mærkeligt at argumentere for en lort skal blive liggende, hvis andre bør fjernes.

Og alt det her kommer fra en, som elsker ringridderoptog i byerne, hvor der kan være utroligt mange heste på gaderne hver eneste sommer. Der er der bare ofte nogen folk til at fjerne efterladenskaberne, og alt er godt.
Senest rettet af Anilara 14. mar 2016, 10:53, rettet i alt 1 gang.
0
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7577
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1899
Likede indlæg: 24630

Re: Skal hestepærer samles op?

Indlægaf LaScrooge » 14. mar 2016, 10:48

Mani skrev:
LaScrooge skrev:
Allmost_Famous skrev:
LaScrooge skrev:Jamen, det kan jeg godt forstå. Så er løsningen en henvendelse til bystyret, sikkert Miljø- og Teknikforvaltningen, hvor du beskriver og dokumenterer problemet på den specifikke strækning. Det kan sikkert godt lade sig gøre at få den gjort rytteri med skiltning.


Det kan det sikkert. Det ville bare være mere rimeligt hvis folk fjernede deres dyrs efterladenskaber på steder, der ikke er beregnet til dem. Det generer mig ikke nok til, at jeg gider rende og tage billeder og beskrive problemet, men nok til at jeg dæleme ikke vil høre på "jamen det er jo besværligt for rytterne..." uden at kommentere på det.


Det genererer dig ikke nok til at du selv gider gøre noget for det, men du vil glædeligt gøre livet besværligt for andre af samme grund? Det var den smålighed jeg hentydede til...

Småligt?
Fordi man ikke har lyst til at stå for dokumentation og så videre - men man faktisk mener folk bør fjerne deres dyrs efterladenskaber på cykelstier og fortorve. Det har jeg meget svært ved at se er småligt. Hvis ryttere vil færdes de steder synes jeg ærlig talt de må accepterer, at det er lidt mere besværligt.


Yes. Men så se du, hvor nemt trafikken kommer til at glide, når rytteren står med en nervøs hest i tøjlen og skraber pærer ind til siden med en skovl. Der bliver trafikprop og det bliver ikke sjovt for nogen. Rytteren skal bruge begge hænder til skovlen, så armen bliver stukket gennem tøjlen, så hesten har hele tøjlen at færdes for enden af. Den kommer til at stå på tværs af stien og afhængigt af, hvor utålmodige tilskuerne bliver, hvilket hesten kan mærke, og hestens eget temperament, kommer den til at karte rundt.

Hvorfor er det så svært at udvise rummelighed? Jeg tror alle ville blive gladere hvis vi smed den der "Det kan ikke være rigtigt, at JEG" -attitude.
5
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7577
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1899
Likede indlæg: 24630

Re: Skal hestepærer samles op?

Indlægaf LaScrooge » 14. mar 2016, 10:51

Pølsemix skrev:Er det ikke begrænset hvor meget heste færdes på veje og cykelstier? Jeg har vist engang hørt noget om at de ikke har godt af at gå for meget på asfalt? :gruble: Det er måske bare en skrøne..


Nej, det er rigtigt. Det er hårdt for deres knæ. De færdes formentlig mest på stier hvor der også er cyklister i områder hvor cykelstier forbinder andre stier på egnede rideruter.
0
And we both know: I will be delicious

Tilbage til "Generelt"