Skal hestepærer samles op?

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11295
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1792
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23350

Re: Skal hestepærer samles op?

Indlægaf Mani » 14. mar 2016, 10:52

LaScrooge skrev:
Mani skrev:
LaScrooge skrev:
Allmost_Famous skrev:
LaScrooge skrev:Jamen, det kan jeg godt forstå. Så er løsningen en henvendelse til bystyret, sikkert Miljø- og Teknikforvaltningen, hvor du beskriver og dokumenterer problemet på den specifikke strækning. Det kan sikkert godt lade sig gøre at få den gjort rytteri med skiltning.


Det kan det sikkert. Det ville bare være mere rimeligt hvis folk fjernede deres dyrs efterladenskaber på steder, der ikke er beregnet til dem. Det generer mig ikke nok til, at jeg gider rende og tage billeder og beskrive problemet, men nok til at jeg dæleme ikke vil høre på "jamen det er jo besværligt for rytterne..." uden at kommentere på det.


Det genererer dig ikke nok til at du selv gider gøre noget for det, men du vil glædeligt gøre livet besværligt for andre af samme grund? Det var den smålighed jeg hentydede til...

Småligt?
Fordi man ikke har lyst til at stå for dokumentation og så videre - men man faktisk mener folk bør fjerne deres dyrs efterladenskaber på cykelstier og fortorve. Det har jeg meget svært ved at se er småligt. Hvis ryttere vil færdes de steder synes jeg ærlig talt de må accepterer, at det er lidt mere besværligt.


Yes. Men så se du, hvor nemt trafikken kommer til at glide, når rytteren står med en nervøs hest i tøjlen og skraber pærer ind til siden med en skovl. Der bliver trafikprop og det bliver ikke sjovt for nogen. Rytteren skal bruge begge hænder til skovlen, så armen bliver stukket gennem tøjlen, så hesten har hele tøjlen at færdes for enden af. Den kommer til at stå på tværs af stien og afhængigt af, hvor utålmodige tilskuerne bliver, hvilket hesten kan mærke, og hestens eget temperament, kommer den til at karte rundt.

Hvorfor er det så svært at udvise rummelighed? Jeg tror alle ville blive gladere hvis vi smed den der "Det kan ikke være rigtigt, at JEG" -attitude.

Sjovt - jeg synes at det er dig der bruger "Det kan ikke være rigtigt, at JEG" -attitude på vegne af ryttere.

Så synes jeg rytteren skal bruge den fine pose, der blev linket til tidligere eller afholde sig fra at ride de steder.
3
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7577
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1899
Likede indlæg: 24630

Re: Skal hestepærer samles op?

Indlægaf LaScrooge » 14. mar 2016, 10:53

Skumfidusen skrev:
LaScrooge skrev:
adagio skrev:
JoyNips skrev:Og slutteligt kan det ikke i praksis fungere at skulle samle dem op. Min hest er fx 175 cm over ryggen og jeg skal bruge en opstigningsblok. I øvrigt også af hensyn til hestens ryg bør man altid gøre det. Så jeg kan ikke bare hoppe af hist og pist.
Og så kan man i øvrigt ikke bære en stor spade med sig rundt heller.


Det argument synes jeg ikke dur. Man kan ikke bare svine og så sige at det er for besværligt at gøre noget ved, så må man afholde sig fra at udøve den aktivitet der sviner.


Hestepærer er ikke svinende. De er biologisk nedbrydelige, insekter formerer sig i dem, dyr henter næring fra dem, de gøder omgivelserne, de lugter ikke, de er nemme at fjerne fra fodtøj og fik og de er et naturligt biprodukt af en rigtigt sund hobby. Og de er nemme at gå udenom.


Markedsfør dem alt det du vil; det er og bliver lort og jeg gider ikke have det hverken på min cykel, min bil eller mine sko.


Og jeg gider ikke forpeste mine lunger med din udstødningsgas, så du skal ikke have lov til at køre i bil hvor jeg færdes.
0
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7577
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1899
Likede indlæg: 24630

Re: Skal hestepærer samles op?

Indlægaf LaScrooge » 14. mar 2016, 10:54

Mani skrev:
LaScrooge skrev:
Mani skrev:
LaScrooge skrev:
Allmost_Famous skrev:
LaScrooge skrev:Jamen, det kan jeg godt forstå. Så er løsningen en henvendelse til bystyret, sikkert Miljø- og Teknikforvaltningen, hvor du beskriver og dokumenterer problemet på den specifikke strækning. Det kan sikkert godt lade sig gøre at få den gjort rytteri med skiltning.


Det kan det sikkert. Det ville bare være mere rimeligt hvis folk fjernede deres dyrs efterladenskaber på steder, der ikke er beregnet til dem. Det generer mig ikke nok til, at jeg gider rende og tage billeder og beskrive problemet, men nok til at jeg dæleme ikke vil høre på "jamen det er jo besværligt for rytterne..." uden at kommentere på det.


Det genererer dig ikke nok til at du selv gider gøre noget for det, men du vil glædeligt gøre livet besværligt for andre af samme grund? Det var den smålighed jeg hentydede til...

Småligt?
Fordi man ikke har lyst til at stå for dokumentation og så videre - men man faktisk mener folk bør fjerne deres dyrs efterladenskaber på cykelstier og fortorve. Det har jeg meget svært ved at se er småligt. Hvis ryttere vil færdes de steder synes jeg ærlig talt de må accepterer, at det er lidt mere besværligt.


Yes. Men så se du, hvor nemt trafikken kommer til at glide, når rytteren står med en nervøs hest i tøjlen og skraber pærer ind til siden med en skovl. Der bliver trafikprop og det bliver ikke sjovt for nogen. Rytteren skal bruge begge hænder til skovlen, så armen bliver stukket gennem tøjlen, så hesten har hele tøjlen at færdes for enden af. Den kommer til at stå på tværs af stien og afhængigt af, hvor utålmodige tilskuerne bliver, hvilket hesten kan mærke, og hestens eget temperament, kommer den til at karte rundt.

Hvorfor er det så svært at udvise rummelighed? Jeg tror alle ville blive gladere hvis vi smed den der "Det kan ikke være rigtigt, at JEG" -attitude.

Sjovt - jeg synes at det er dig der bruger "Det kan ikke være rigtigt, at JEG" -attitude på vegne af ryttere.

Så synes jeg rytteren skal bruge den fine pose, der blev linket til tidligere eller afholde sig fra at ride de steder.


Du læser ikke hvad jeg skriver om hvad dét vil betyde.
0
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11295
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1792
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23350

Re: Skal hestepærer samles op?

Indlægaf Mani » 14. mar 2016, 10:56

LaScrooge skrev:
Mani skrev:
LaScrooge skrev:Yes. Men så se du, hvor nemt trafikken kommer til at glide, når rytteren står med en nervøs hest i tøjlen og skraber pærer ind til siden med en skovl. Der bliver trafikprop og det bliver ikke sjovt for nogen. Rytteren skal bruge begge hænder til skovlen, så armen bliver stukket gennem tøjlen, så hesten har hele tøjlen at færdes for enden af. Den kommer til at stå på tværs af stien og afhængigt af, hvor utålmodige tilskuerne bliver, hvilket hesten kan mærke, og hestens eget temperament, kommer den til at karte rundt.

Hvorfor er det så svært at udvise rummelighed? Jeg tror alle ville blive gladere hvis vi smed den der "Det kan ikke være rigtigt, at JEG" -attitude.

Sjovt - jeg synes at det er dig der bruger "Det kan ikke være rigtigt, at JEG" -attitude på vegne af ryttere.

Så synes jeg rytteren skal bruge den fine pose, der blev linket til tidligere eller afholde sig fra at ride de steder.


Du læser ikke hvad jeg skriver om hvad dét vil betyde.

Jo, jeg gør - og jeg synes det er et rigtig dårligt argument for at det er ok at lade hestepærerne ligge. Derfor skriver jeg: Så synes jeg rytteren skal bruge den fine pose, der blev linket til tidligere eller afholde sig fra at ride de steder.
0
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7577
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1899
Likede indlæg: 24630

Re: Skal hestepærer samles op?

Indlægaf LaScrooge » 14. mar 2016, 10:58

Skumfidusen skrev:
LaScrooge skrev:Og jeg gider ikke forpeste mine lunger med din udstødningsgas, så du skal ikke have lov til at køre i bil hvor jeg færdes.


Jeg vil uden at tøve love dig aldrig at køre i min bil på en rideskole eller et hvilket som helst område der er udlagt til heste.


Nu taler jeg ikke som rytter, men som almindelig trafikant. Din færdsel i bil er til gene for mig specifikt og miljøet generelt, så du skal ikke have lov til at køre hvor jeg færdes.
0
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8938
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1517
Likede indlæg: 25601

Re: Skal hestepærer samles op?

Indlægaf Madam Pomfrey » 14. mar 2016, 10:59

LaScrooge skrev:
adagio skrev:
JoyNips skrev:Og slutteligt kan det ikke i praksis fungere at skulle samle dem op. Min hest er fx 175 cm over ryggen og jeg skal bruge en opstigningsblok. I øvrigt også af hensyn til hestens ryg bør man altid gøre det. Så jeg kan ikke bare hoppe af hist og pist.
Og så kan man i øvrigt ikke bære en stor spade med sig rundt heller.


Det argument synes jeg ikke dur. Man kan ikke bare svine og så sige at det er for besværligt at gøre noget ved, så må man afholde sig fra at udøve den aktivitet der sviner.


Hestepærer er ikke svinende. De er biologisk nedbrydelige, insekter formerer sig i dem, dyr henter næring fra dem, de gøder omgivelserne, de lugter ikke, de er nemme at fjerne fra fodtøj og fik og de er et naturligt biprodukt af en rigtigt sund hobby. Og de er nemme at gå udenom.



Jeg tør godt vove påstanden, at asfalt og grusstier ikke er i målgruppen for gødning.
Og at de insekter og dyr der nu har glæde af hestegødning, har mest glæde af dette i rabatter eller andre steder hvor der ikke cykles eller trædes i det.
Der er trods alt ikke mangel på insekter i DK, så at etablere habitater til disse i form af hestepærer, på cyklestier i f.x. Odense og omegn, det synes ikke at være specielt nødvendigt.
6
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7577
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1899
Likede indlæg: 24630

Re: Skal hestepærer samles op?

Indlægaf LaScrooge » 14. mar 2016, 11:01

adagio skrev:
LaScrooge skrev:Hvorfor er det så svært at udvise rummelighed? Jeg tror alle ville blive gladere hvis vi smed den der "Det kan ikke være rigtigt, at JEG" -attitude.


Du har lige sagt at hestepærer ikke sviner. Hvis det er sandt, er der ikke noget at vise rummelighed overfor. Ergo erkender du nu at hestepærer sviner?


Næh.
0
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7577
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1899
Likede indlæg: 24630

Re: Skal hestepærer samles op?

Indlægaf LaScrooge » 14. mar 2016, 11:04

Skumfidusen skrev:
LaScrooge skrev:
Skumfidusen skrev:
LaScrooge skrev:Og jeg gider ikke forpeste mine lunger med din udstødningsgas, så du skal ikke have lov til at køre i bil hvor jeg færdes.


Jeg vil uden at tøve love dig aldrig at køre i min bil på en rideskole eller et hvilket som helst område der er udlagt til heste.


Nu taler jeg ikke som rytter, men som almindelig trafikant. Din færdsel i bil er til gene for mig specifikt og miljøet generelt, så du skal ikke have lov til at køre hvor jeg færdes.


Det må jeg da - vejene er lavet specifikt til at køre bil på. Nu er du ude i rendyrket polemik. Man spiller ishockey på ishockey-baner og badminton på badminton-baner og hvis du har lyst til at færdes et af stederne kan du ikke påkalde dig en ret til at gå i fred for pucks og fjerbolde. På veje kan du ikke kræve at være fri for biler. Men hvor man færdes kan man godt forvente at være fri for at 600 kilo tunge dyr frit render og skider, fordi nogen synes det er så hyggeligt at ride lige der.


Nej. Argumentstrukturen er, at man ikke vil generes af andre. Jeg generes af din bil, som kører lige ved siden af mit fortov. Din udstødningsgas forbliver ikke på kørebanen, men kommer over til mig på cykelstien og fortovet. Den gør mig syg og den skader miljøet. Smoggen er demokratisk, du ved. Og jeg gider ikke have din udstødningsgas i nærheden af mine lunger, så du må ikke køre dér hvor din gas kan påvirke mig.
0
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7577
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1899
Likede indlæg: 24630

Re: Skal hestepærer samles op?

Indlægaf LaScrooge » 14. mar 2016, 11:06

adagio skrev:
LaScrooge skrev:Nu taler jeg ikke som rytter, men som almindelig trafikant. Din færdsel i bil er til gene for mig specifikt og miljøet generelt, så du skal ikke have lov til at køre hvor jeg færdes.


Jeg tror hurtigt du bliver træt af dit liv hvis der ikke må færdes biler i nærheden af dig. Du vil f.eks. finde at dit lokale supermarked meget hurtigt løber tør for varer.


Jeg kan jo bare kræve, at bilister skal tage deres miljøsvineri med sig hjem, for jeg kan ikke forventes at skulle rumme noget, der besværer eller generer mig.
0
And we both know: I will be delicious
JoyNips
Indlæg: 12084
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33982

Re: Skal hestepærer samles op?

Indlægaf JoyNips » 14. mar 2016, 11:07

adagio skrev:
JoyNips skrev:Og slutteligt kan det ikke i praksis fungere at skulle samle dem op. Min hest er fx 175 cm over ryggen og jeg skal bruge en opstigningsblok. I øvrigt også af hensyn til hestens ryg bør man altid gøre det. Så jeg kan ikke bare hoppe af hist og pist.
Og så kan man i øvrigt ikke bære en stor spade med sig rundt heller.


Det argument synes jeg ikke dur. Man kan ikke bare svine og så sige at det er for besværligt at gøre noget ved, så må man afholde sig fra at udøve den aktivitet der sviner.


umuligt, ikke besværligt.
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
JoyNips
Indlæg: 12084
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33982

Re: Skal hestepærer samles op?

Indlægaf JoyNips » 14. mar 2016, 11:08

Pølsemix skrev:Er det ikke begrænset hvor meget heste færdes på veje og cykelstier? Jeg har vist engang hørt noget om at de ikke har godt af at gå for meget på asfalt? :gruble: Det er måske bare en skrøne..


jo. For det første MÅ de ikke færdes på cykelstier (og fortove, for den sags skyld), for det andet rider man så lidt som muligt på asfalt.
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
Anilara
Indlæg: 3764
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:43
Kort karma: 560
Likede indlæg: 8204

Re: Skal hestepærer samles op?

Indlægaf Anilara » 14. mar 2016, 11:12

JoyNips skrev:
adagio skrev:
JoyNips skrev:Og slutteligt kan det ikke i praksis fungere at skulle samle dem op. Min hest er fx 175 cm over ryggen og jeg skal bruge en opstigningsblok. I øvrigt også af hensyn til hestens ryg bør man altid gøre det. Så jeg kan ikke bare hoppe af hist og pist.
Og så kan man i øvrigt ikke bære en stor spade med sig rundt heller.


Det argument synes jeg ikke dur. Man kan ikke bare svine og så sige at det er for besværligt at gøre noget ved, så må man afholde sig fra at udøve den aktivitet der sviner.


umuligt, ikke besværligt.

Det er ikke umuligt. Enten kan man vel vende tilbage senere, sørge for en anden i nærheden vil gøre det, eller netop præventivt bruge den pose der tidligere blev linket til? Besværligt kan jeg måske godt forstå.
2
JoyNips
Indlæg: 12084
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33982

Re: Skal hestepærer samles op?

Indlægaf JoyNips » 14. mar 2016, 11:13

Skumfidusen skrev:
LaScrooge skrev:
Skumfidusen skrev:
LaScrooge skrev:Og jeg gider ikke forpeste mine lunger med din udstødningsgas, så du skal ikke have lov til at køre i bil hvor jeg færdes.


Jeg vil uden at tøve love dig aldrig at køre i min bil på en rideskole eller et hvilket som helst område der er udlagt til heste.


Nu taler jeg ikke som rytter, men som almindelig trafikant. Din færdsel i bil er til gene for mig specifikt og miljøet generelt, så du skal ikke have lov til at køre hvor jeg færdes.


Det må jeg da - vejene er lavet specifikt til at køre bil på. Nu er du ude i rendyrket polemik. Man spiller ishockey på ishockey-baner og badminton på badminton-baner og hvis du har lyst til at færdes et af stederne kan du ikke påkalde dig en ret til at gå i fred for pucks og fjerbolde. På veje kan du ikke kræve at være fri for biler. Men hvor man færdes kan man godt forvente at være fri for at 600 kilo tunge dyr frit render og skider, fordi nogen synes det er så hyggeligt at ride lige der.


men strengt taget er en hest lovgivningsmæssigt sidestillet med andre køretøjer og har lige så meget ret til at færdes på vejen, som du har i din bil. At hesten ikke længere benyttes som et almindeligt transportmiddel for at komme fra A til B ændrer ikke rigtigt ved det. Så du kan netop ikke forvente at være fri for heste på vejen. Du kan derimod på fortov og cykelsti, ligesom du der kan forvente at være fri for biler.
2
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19643
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2445
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46275

Re: Skal hestepærer samles op?

Indlægaf LadyFox » 14. mar 2016, 11:14

Skumfidusen skrev:
LaScrooge skrev:Nej. Argumentstrukturen er, at man ikke vil generes af andre. Jeg generes af din bil, som kører lige ved siden af mit fortov. Din udstødningsgas forbliver ikke på kørebanen, men kommer over til mig på cykelstien og fortovet. Den gør mig syg og den skader miljøet. Smoggen er demokratisk, du ved. Og jeg gider ikke have din udstødningsgas i nærheden af mine lunger, så du må ikke køre dér hvor din gas kan påvirke mig.


Nul - det er noget vrøvl. Argumentet er, at man ikke vil generes UNØDIGT af andre og at færdes på heste på cykelsti og i trafiken er ikke en nødvendighed. Vi løber ikke ind på rideskolerne og brokker os over at der hørmer af lort og det ikke er til at gå igennem stalden i vores church-sko uden de bliver beskidte. Vi brokker os over at store mængder lort bliver efterladt midt blandt en masse menneskers miljø. Din analogi er forkert og det endda i indlysende grad.

Det kan sagtens være en nødvendighed. Den ene stald jeg har været i var der ingen ride-venlige områder med mindre at man red omkring 200 meter på vej. Både skov, og ridehus befandt sig så man blev nødt til at krydse en lille vej.
0
...
JoyNips
Indlæg: 12084
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33982

Re: Skal hestepærer samles op?

Indlægaf JoyNips » 14. mar 2016, 11:16

Anilara skrev:
JoyNips skrev:
adagio skrev:
JoyNips skrev:Og slutteligt kan det ikke i praksis fungere at skulle samle dem op. Min hest er fx 175 cm over ryggen og jeg skal bruge en opstigningsblok. I øvrigt også af hensyn til hestens ryg bør man altid gøre det. Så jeg kan ikke bare hoppe af hist og pist.
Og så kan man i øvrigt ikke bære en stor spade med sig rundt heller.


Det argument synes jeg ikke dur. Man kan ikke bare svine og så sige at det er for besværligt at gøre noget ved, så må man afholde sig fra at udøve den aktivitet der sviner.


umuligt, ikke besværligt.

Det er ikke umuligt. Enten kan man vel vende tilbage senere, sørge for en anden i nærheden vil gøre det, eller netop præventivt bruge den pose der tidligere blev linket til? Besværligt kan jeg måske godt forstå.


Jo, det er faktisk fysisk umuligt for mig at stige op på min hest fra jorden. :)
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje

Tilbage til "Generelt"