Skal hestepærer samles op?

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Brugeravatar
landsbytossen
Indlæg: 4088
Tilmeldt: 12. dec 2015, 19:45
Kort karma: 204
Geografisk sted: i den ene ende af min skygge
Likede indlæg: 5659

Re: Skal hestepærer samles op?

Indlægaf landsbytossen » 14. mar 2016, 12:11

Færdselsloven kan i nogle tilfælde gøre det ulovligt, at rytteren straks fjerner pærerne fra vejen

§ 88. Ingen må lade heste, kreaturer m.v. færdes på vej, uden at de er forsvarligt bevogtet. De må ikke tøjres således, at de kan nå ind på vejen. Såfremt de ikke er tøjret, skal de være adskilt fra vej ved forsvarlig indhegning.
1
Min mening står ikke til diskussion.

"Hvad skal vi med folk, der læser statskundskab ? Det kommer der bare sådan nogle som Svend Auken ud af"
Citat: Mogens Glistrup
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19646
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2446
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46291

Re: Skal hestepærer samles op?

Indlægaf LadyFox » 14. mar 2016, 12:16

Fru Sunshine skrev:
Krølle skrev:
Allmost_Famous skrev:Men for pokker.. Hvad ER argumentet for ikke at udstyre sin hest med den der hestelortopsamler?


Til en rolig skridttur kan det nok fungere, men jeg skal ikke nyde noget af en galop eller bare trav på en hest, der for hvert skridt bliver dasket i rumpen af en pose. Min vil klart tage det som en opfordring til fart, og eftersom hun er (nogenlunde) velopdragen, ville det ikke gå godt.

Det er vidt af samme årsag mest i brug til vognspand?

Men man galopperer eller traver vel heller ikke på cykelstier og lignende?

Heste har stadig ikke noget at lave på cykelstien. Men formålet ved at side på vejen er jo som oftest for at komme fra det ene sted hen til et sted hvor der kan rides tur, det er de færreste der kun rider på vejen. Så selvom en rytter nok ikke tager en galop på vejen, så betyde det jo ikke at rytteren ikke vil udnytte de forskellige gangarter senere på turen. Hvor skulle rytteren opbevare sådan en pose, så snart de kom væk fra vejen?
0
...
Brugeravatar
Krølle
Indlæg: 3674
Tilmeldt: 16. aug 2015, 02:48
Kort karma: 1829
Likede indlæg: 14457

Re: Skal hestepærer samles op?

Indlægaf Krølle » 14. mar 2016, 12:18

Fru Sunshine skrev:Nå, men altså på min cykelsti er det altså træls med hestepærer.
Og jeg synes, det er synd for hesten, hvis man absolut skal ride i trafikken, hvis den er stærk nok til at der potentielt kan dannes trafikpropper.


Stærk? Det er ikke for at være provo. Jeg tror bare, at en del af uenighederne opstår af misforståelser.

Uanset om vi leger, at min hest står helt tæt ved mig med hovedet, er hun altså et par meter lang, og jeg har - under poop-duty i hvert fald - ingen mulighed for at styre hendes bagpart.

Derudover handler det ikke om kræfter - bliver hun for alvor bange, fx pga de dyttende/accelererende helvedesbilister, man til tider møder, er der ingen granvoksen mand, der kan vinde en styrkeprøve. Selvom de
fleste bilister er søde til at tage hensyn, tror jeg de dårlige oplevelser sidder i baghovedet og er med til at påvirke beslutningen om ikke at yde ekstra service men blot - lovligt - fortsætte.

Giver det bare lidt mening?
1
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Skal hestepærer samles op?

Indlægaf Fru Sunshine » 14. mar 2016, 12:20

LadyFox skrev:
Fru Sunshine skrev:
Krølle skrev:
Allmost_Famous skrev:Men for pokker.. Hvad ER argumentet for ikke at udstyre sin hest med den der hestelortopsamler?


Til en rolig skridttur kan det nok fungere, men jeg skal ikke nyde noget af en galop eller bare trav på en hest, der for hvert skridt bliver dasket i rumpen af en pose. Min vil klart tage det som en opfordring til fart, og eftersom hun er (nogenlunde) velopdragen, ville det ikke gå godt.

Det er vidt af samme årsag mest i brug til vognspand?

Men man galopperer eller traver vel heller ikke på cykelstier og lignende?

Heste har stadig ikke noget at lave på cykelstien. Men formålet ved at side på vejen er jo som oftest for at komme fra det ene sted hen til et sted hvor der kan rides tur, det er de færreste der kun rider på vejen. Så selvom en rytter nok ikke tager en galop på vejen, så betyde det jo ikke at rytteren ikke vil udnytte de forskellige gangarter senere på turen. Hvor skulle rytteren opbevare sådan en pose, så snart de kom væk fra vejen?


Hvis man rider i vejkanten, er det vel heller ikke ude midt på vejen, pærerne lander.

Jeg opponerer mod hestepærer, der ligger midt på veje, fortove og på cykelstier.
Jeg synes, at man som minimum lige kan hoppe af og skubbe dem ind i buskadser o.l. hvis de bliver dumpet midt i det hele - og hjemme hos mig, bliver man tilbudt både pose og skovl til at fjerne bæen med.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Anilara
Indlæg: 3764
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:43
Kort karma: 560
Likede indlæg: 8208

Re: Skal hestepærer samles op?

Indlægaf Anilara » 14. mar 2016, 12:22

LadyFox skrev:
Fru Sunshine skrev:
Krølle skrev:
Allmost_Famous skrev:Men for pokker.. Hvad ER argumentet for ikke at udstyre sin hest med den der hestelortopsamler?


Til en rolig skridttur kan det nok fungere, men jeg skal ikke nyde noget af en galop eller bare trav på en hest, der for hvert skridt bliver dasket i rumpen af en pose. Min vil klart tage det som en opfordring til fart, og eftersom hun er (nogenlunde) velopdragen, ville det ikke gå godt.

Det er vidt af samme årsag mest i brug til vognspand?

Men man galopperer eller traver vel heller ikke på cykelstier og lignende?

Heste har stadig ikke noget at lave på cykelstien. Men formålet ved at side på vejen er jo som oftest for at komme fra det ene sted hen til et sted hvor der kan rides tur, det er de færreste der kun rider på vejen. Så selvom en rytter nok ikke tager en galop på vejen, så betyde det jo ikke at rytteren ikke vil udnytte de forskellige gangarter senere på turen. Hvor skulle rytteren opbevare sådan en pose, så snart de kom væk fra vejen?

Men hvis det er en vej man skal over, ligesom de 200m du før talte om, kan man vel bare fjerne pærerne når man er tilbage igen (så man ikke har en pose). Eller ligge posen i udkanten af vejen hvis det er en mulighed.
1
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19646
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2446
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46291

Re: Skal hestepærer samles op?

Indlægaf LadyFox » 14. mar 2016, 12:28

Anilara skrev:
LadyFox skrev:
Fru Sunshine skrev:
Krølle skrev:
Allmost_Famous skrev:Men for pokker.. Hvad ER argumentet for ikke at udstyre sin hest med den der hestelortopsamler?


Til en rolig skridttur kan det nok fungere, men jeg skal ikke nyde noget af en galop eller bare trav på en hest, der for hvert skridt bliver dasket i rumpen af en pose. Min vil klart tage det som en opfordring til fart, og eftersom hun er (nogenlunde) velopdragen, ville det ikke gå godt.

Det er vidt af samme årsag mest i brug til vognspand?

Men man galopperer eller traver vel heller ikke på cykelstier og lignende?

Heste har stadig ikke noget at lave på cykelstien. Men formålet ved at side på vejen er jo som oftest for at komme fra det ene sted hen til et sted hvor der kan rides tur, det er de færreste der kun rider på vejen. Så selvom en rytter nok ikke tager en galop på vejen, så betyde det jo ikke at rytteren ikke vil udnytte de forskellige gangarter senere på turen. Hvor skulle rytteren opbevare sådan en pose, så snart de kom væk fra vejen?

Men hvis det er en vej man skal over, ligesom de 200m du før talte om, kan man vel bare fjerne pærerne når man er tilbage igen (så man ikke har en pose). Eller ligge posen i udkanten af vejen hvis det er en mulighed.

Ja, det kan man godt. I hvert fald hvis de 200 meter er lige ved stalden som i mit tilfælde.
Men altså, så ville folk jo stadig passere den, så det læser vel ikke problemet?
1
...
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19646
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2446
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46291

Re: Skal hestepærer samles op?

Indlægaf LadyFox » 14. mar 2016, 12:35

Skumfidusen skrev:
LadyFox skrev:Heste har stadig ikke noget at lave på cykelstien. Men formålet ved at side på vejen er jo som oftest for at komme fra det ene sted hen til et sted hvor der kan rides tur, det er de færreste der kun rider på vejen. Så selvom en rytter nok ikke tager en galop på vejen, så betyde det jo ikke at rytteren ikke vil udnytte de forskellige gangarter senere på turen. Hvor skulle rytteren opbevare sådan en pose, så snart de kom væk fra vejen?


Posen er da ikke større end at den sagtens vil kunne være i en rygsæk eller en saddeltaske?

Jeg vil så ikke anbefale folk at ride med rygsæk. Og store saddeltasker er jeg heller ikke vildt fan af. Så for mig ville det være et større problem, for at tage et hensyn jeg ikke behøver.
0
...
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7578
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1902
Likede indlæg: 24648

Re: Skal hestepærer samles op?

Indlægaf LaScrooge » 14. mar 2016, 12:42

Allmost_Famous skrev:Det må vel være rytterens problem at få plads til pakkenellikerne? Det er også hundeejerens problem at få plads til pruttepose. Størrelsen på ens dyr, og dermed den afføring, der bliver produceret, må vel for pokker altid være en del af overvejelserne når man anskaffer sig et dyr, og finde ud af hvor og hvordan det skal opbevares?


Eller også kunne man bare forlige sig med at man ikke er det eneste menneske i verden og at man derfor ind imellem må se gennem fingre med gener der er nemme for en at overkomme. Klam lugt på landet pga gødning, måger i Esbjerg, hestepærer der pga infrastrukturuens udlægning i sjældne tilfælde ligger hvor man skal gå eller cykle, bilisters udstødningspest, at naboen har sex, underboen ryger, og så videre. Eller også selv tage ansvar og gøre noget ved det, fx ved at få lagt restriktion på hvem og hvad der må færdes et bestemt sted, fordi det reelt er til gene og/eller fare for andre.
Senest rettet af LaScrooge 14. mar 2016, 12:44, rettet i alt 1 gang.
3
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7578
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1902
Likede indlæg: 24648

Re: Skal hestepærer samles op?

Indlægaf LaScrooge » 14. mar 2016, 12:44

Skumfidusen skrev:
LadyFox skrev:Jeg vil så ikke anbefale folk at ride med rygsæk. Og store saddeltasker er jeg heller ikke vildt fan af. Så for mig ville det være et større problem, for at tage et hensyn jeg ikke behøver.


Den kan være i en bærepose. Det er altså ikke som at have en større gang oppakning med. Det virkelig altså som en meget lille gene at påtage sig, for at sikre at ens dyr ikke efterlader lort hvor andre færdes.


Siger manden, der ikke gider have hestepærer på sine bildæk...
0
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
Anilara
Indlæg: 3764
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:43
Kort karma: 560
Likede indlæg: 8208

Re: Skal hestepærer samles op?

Indlægaf Anilara » 14. mar 2016, 12:56

Jeg tror det her er årets indtil videre mærkeligste debat jeg har deltaget i. At skulle argumentere for, at hestepærer bør fjernes fra gader/fortove/cykelstier, fordi det ville komme flere (alle, troede jeg) til gode.
1
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8941
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1517
Likede indlæg: 25618

Re: Skal hestepærer samles op?

Indlægaf Madam Pomfrey » 14. mar 2016, 12:56

LaScrooge skrev:
Allmost_Famous skrev:Det må vel være rytterens problem at få plads til pakkenellikerne? Det er også hundeejerens problem at få plads til pruttepose. Størrelsen på ens dyr, og dermed den afføring, der bliver produceret, må vel for pokker altid være en del af overvejelserne når man anskaffer sig et dyr, og finde ud af hvor og hvordan det skal opbevares?


Eller også kunne man bare forlige sig med at man ikke er det eneste menneske i verden og at man derfor ind imellem må se gennem fingre med gener der er nemme for en at overkomme. Klam lugt på landet pga gødning, måger i Esbjerg, hestepærer der pga infrastrukturuens udlægning i sjældne tilfælde ligger hvor man skal gå eller cykle, bilisters udstødningspest, at naboen har sex, underboen ryger, og så videre. Eller også selv tage ansvar og gøre noget ved det, fx ved at få lagt restriktion på hvem og hvad der må færdes et bestemt sted, fordi det reelt er til gene og/eller fare for andre.


Men hvis det er muligt at mindske generne for omgivelserne, så er det vel normen for de fleste at man tager hensyn ??
Og at det er en 2-vejs ting.

Det ene behøver jo ikke at udelukke det andet, og restriktioner på færdsel er da vildt ærgerligt, hvis andre der færdes der, godt kan det uden at det er til gene for andre.
1
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
dykkersild
Indlæg: 2169
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:25
Kort karma: 239
Likede indlæg: 3535

Re: Skal hestepærer samles op?

Indlægaf dykkersild » 14. mar 2016, 13:20

LaScrooge skrev:
Allmost_Famous skrev:Det må vel være rytterens problem at få plads til pakkenellikerne? Det er også hundeejerens problem at få plads til pruttepose. Størrelsen på ens dyr, og dermed den afføring, der bliver produceret, må vel for pokker altid være en del af overvejelserne når man anskaffer sig et dyr, og finde ud af hvor og hvordan det skal opbevares?


Eller også kunne man bare forlige sig med at man ikke er det eneste menneske i verden og at man derfor ind imellem må se gennem fingre med gener der er nemme for en at overkomme. Klam lugt på landet pga gødning, måger i Esbjerg, hestepærer der pga infrastrukturuens udlægning i sjældne tilfælde ligger hvor man skal gå eller cykle, bilisters udstødningspest, at naboen har sex, underboen ryger, og så videre. Eller også selv tage ansvar og gøre noget ved det, fx ved at få lagt restriktion på hvem og hvad der må færdes et bestemt sted, fordi det reelt er til gene og/eller fare for andre.


Det der syntes jeg faktisk er en noget opblæst og belærende attitude. Jeg er medlem af DOF men forstår så udmærket de mennesker i Århus der er glade for at de endelig kan få lidt fred for mågerne. Jeg forstår godt, at hestene gerne vil være på cykelstien på Nybrovej - men det er pisse irriterende at køre i lort op til pedalerne, og jeg blev rigtig, rigtig træt af min gl. underbo hvine-Line som var rigtig glad for sex. Min nabo er pisse sød, men holde nu kæft hvor vi snart har fuget alle de steder vi kan, pg.a. hans røg.

Det er ting vi kan overkomme - men hvorfor er det nu, at man som "laveste fællesnævner" - altid skal have den der sticker sat fast i panden med; så kan du altså bare flytte på landet, hvis der er så meget pis med dig. Det er faktisk ret trættende...
5
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19646
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2446
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46291

Re: Skal hestepærer samles op?

Indlægaf LadyFox » 14. mar 2016, 13:27

Skumfidusen skrev:
LadyFox skrev:Jeg vil så ikke anbefale folk at ride med rygsæk. Og store saddeltasker er jeg heller ikke vildt fan af. Så for mig ville det være et større problem, for at tage et hensyn jeg ikke behøver.


Den kan være i en bærepose. Det er altså ikke som at have en større gang oppakning med. Det virkelig altså som en meget lille gene at påtage sig, for at sikre at ens dyr ikke efterlader lort hvor andre færdes.

Saddeltasken skal da alligevel op i en vis størrelse for at kunne rumme den hestepærepose der tidligere er postet her i tråden?
0
...
Brugeravatar
icelady
Moderator
Indlæg: 16251
Tilmeldt: 12. aug 2015, 06:56
Kort karma: 1069
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 32471

Re: Skal hestepærer samles op?

Indlægaf icelady » 14. mar 2016, 13:30

LaScrooge skrev:
Eller også kunne man bare forlige sig med at man ikke er det eneste menneske i verden og at man derfor ind imellem må se gennem fingre med gener der er nemme for en at overkomme. Klam lugt på landet pga gødning, måger i Esbjerg, hestepærer der pga infrastrukturuens udlægning i sjældne tilfælde ligger hvor man skal gå eller cykle, bilisters udstødningspest, at naboen har sex, underboen ryger, og så videre. Eller også selv tage ansvar og gøre noget ved det, fx ved at få lagt restriktion på hvem og hvad der må færdes et bestemt sted, fordi det reelt er til gene og/eller fare for andre.


Der er flere der skriver, heste ikke må være på cykelstierne; alligevel plæderer du for, at cyklister bare må affinde sig med, at der ligger lort fra dyr, der allerede har den restriktion, at de ikke må være der? :gruble:
2
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19646
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2446
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46291

Re: Skal hestepærer samles op?

Indlægaf LadyFox » 14. mar 2016, 13:31

Allmost_Famous skrev:
LadyFox skrev:
Skumfidusen skrev:
LadyFox skrev:Heste har stadig ikke noget at lave på cykelstien. Men formålet ved at side på vejen er jo som oftest for at komme fra det ene sted hen til et sted hvor der kan rides tur, det er de færreste der kun rider på vejen. Så selvom en rytter nok ikke tager en galop på vejen, så betyde det jo ikke at rytteren ikke vil udnytte de forskellige gangarter senere på turen. Hvor skulle rytteren opbevare sådan en pose, så snart de kom væk fra vejen?


Posen er da ikke større end at den sagtens vil kunne være i en rygsæk eller en saddeltaske?

Jeg vil så ikke anbefale folk at ride med rygsæk. Og store saddeltasker er jeg heller ikke vildt fan af. Så for mig ville det være et større problem, for at tage et hensyn jeg ikke behøver.

Ej men altså, hvor mange undskyldninger kan man dog komme med? Nej, det er ikke fedt at skulle finde plads til sit habengut. Men er det ret fedt for os andre at skulle manøvre rundt i hestelort?

Som jeg skrev i starten af tråden så har jeg faktisk fjernet lort fra de heste jeg har reddet på, hvis jeg har vurderet det at det var til væsenlig gene for andre. Vi kan så være uenige om om f.eks. beskidte bildæk er noget en rytter burde tage hensyn til - det mener jeg ikke.
1
...

Tilbage til "Generelt"