Der skal bygges nyt...

Få hjælp til indretning af din bolig, eller blær dig med din nye kakkelovn!
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Der skal bygges nyt...

Indlægaf Fru Sunshine » 6. feb 2016, 19:19

Evapeva skrev:Jeg vil i hvert fald anbefale jer noget andet end typehusfirmaerne, hvis I vil have et unikt hjem. :gogo: Min mand er selv på en "unik" tegnestue, og der er langt større frihed for kunderne/de potentielle bygherrer til at bestemme selv små detajler på deres kommende hus. :)


Og tillykke med at I allerede er så langt i processen, Sunshine. :lun: Må være en vild følelse!!!

Tak. Det er ret vildt. Og underligt, at mit lille hus snart er væk.

Vi har luret lidt rundt både på typehuse og på arkitekter, og har så fundet noget, som vi tager udgangspunkt i sammen med vores håndværker.
Han har stået bag virkelig mange smukke og unikke huse, så vi kan få præcis, hvad vi vil have.

Og så er der en tryghed i at vide, at han kun samarbejder med andre håndværkere, der kan deres kram.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Evapeva
Indlæg: 1098
Tilmeldt: 20. aug 2015, 10:45
Kort karma: 223
Likede indlæg: 2166

Re: Der skal bygges nyt...

Indlægaf Evapeva » 6. feb 2016, 19:20

Fru Sunshine skrev:
Evapeva skrev:Jeg vil i hvert fald anbefale jer noget andet end typehusfirmaerne, hvis I vil have et unikt hjem. :gogo: Min mand er selv på en "unik" tegnestue, og der er langt større frihed for kunderne/de potentielle bygherrer til at bestemme selv små detajler på deres kommende hus. :)


Og tillykke med at I allerede er så langt i processen, Sunshine. :lun: Må være en vild følelse!!!

Tak. Det er ret vildt. Og underligt, at mit lille hus snart er væk.

Vi har luret lidt rundt både på typehuse og på arkitekter, og har så fundet noget, som vi tager udgangspunkt i sammen med vores håndværker.
Han har stået bag virkelig mange smukke og unikke huse, så vi kan få præcis, hvad vi vil have.

Og så er der en tryghed i at vide, at han kun samarbejder med andre håndværkere, der kan deres kram.


Det lyder i hvert fald som en god løsning. Håber du flasher huset, når det engang er bygget! :D
1
Kom lad os gå. Kom lad os se. Gennem tusind verdner venter vægtløs kærlighed.

Et fyrtårn af fornuft i et hav af vrøvl. :engel:
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Der skal bygges nyt...

Indlægaf Fru Sunshine » 6. feb 2016, 19:25

Evapeva skrev:
Fru Sunshine skrev:
Evapeva skrev:Jeg vil i hvert fald anbefale jer noget andet end typehusfirmaerne, hvis I vil have et unikt hjem. :gogo: Min mand er selv på en "unik" tegnestue, og der er langt større frihed for kunderne/de potentielle bygherrer til at bestemme selv små detajler på deres kommende hus. :)


Og tillykke med at I allerede er så langt i processen, Sunshine. :lun: Må være en vild følelse!!!

Tak. Det er ret vildt. Og underligt, at mit lille hus snart er væk.

Vi har luret lidt rundt både på typehuse og på arkitekter, og har så fundet noget, som vi tager udgangspunkt i sammen med vores håndværker.
Han har stået bag virkelig mange smukke og unikke huse, så vi kan få præcis, hvad vi vil have.

Og så er der en tryghed i at vide, at han kun samarbejder med andre håndværkere, der kan deres kram.


Det lyder i hvert fald som en god løsning. Håber du flasher huset, når det engang er bygget! :D

Med garanti. Selv om det er meget vemodigt og har været en lang og følsom beslutningsproces for mig, så glæder jeg mig til at se, hvad vi finder ud af og hvordan det bliver.

Jeg glæder mig så knap så meget til at skulle pakke alting ned og have det slæbt ud.
1
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 14786
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1182
Likede indlæg: 24881

Re: Der skal bygges nyt...

Indlægaf sigge » 8. feb 2016, 09:56

Hvor lyder det hele bare spændende, Sunshine.

Det er fedt, at I har fundet en entreprenør, som I stoler på, og som er kendt for godt håndværk. Men jeg tænker på, om I alligevel skal overveje at hyre en bygherrerådgiver, hvis I ikke selv har 100% teknisk indsigt. Jeg håber og ønsker for jer, at alt bare går perfekt, men hvis der nu skulle opstå små udfordringer undervejs, kan det også være rart at have bygherrerådgiveren til at påpege dette overfor entreprenøren, så man ikke selv skal være "bussemand" og ødelægge det gode forhold. En bygherrerådgiver, som er hyret og betalt af jer vil have jeres interesser for øje hele tiden, mens selv den dygtigste og mest reelle entreprenør jo også har hensynet til egen bundlinje. Men jeg er nok også lidt præget af kynisme af selv at have arbejdet i branchen.

Under alle omstændigheder glæder jeg mig til at følge med i jeres husbyggeri, det lyder som om, det bliver helt perfekt for jer.
3
You can't spell awesome without me.
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Der skal bygges nyt...

Indlægaf Fru Sunshine » 8. feb 2016, 11:19

sigge skrev:Hvor lyder det hele bare spændende, Sunshine.

Det er fedt, at I har fundet en entreprenør, som I stoler på, og som er kendt for godt håndværk. Men jeg tænker på, om I alligevel skal overveje at hyre en bygherrerådgiver, hvis I ikke selv har 100% teknisk indsigt. Jeg håber og ønsker for jer, at alt bare går perfekt, men hvis der nu skulle opstå små udfordringer undervejs, kan det også være rart at have bygherrerådgiveren til at påpege dette overfor entreprenøren, så man ikke selv skal være "bussemand" og ødelægge det gode forhold. En bygherrerådgiver, som er hyret og betalt af jer vil have jeres interesser for øje hele tiden, mens selv den dygtigste og mest reelle entreprenør jo også har hensynet til egen bundlinje. Men jeg er nok også lidt præget af kynisme af selv at have arbejdet i branchen.

Under alle omstændigheder glæder jeg mig til at følge med i jeres husbyggeri, det lyder som om, det bliver helt perfekt for jer.

Sådan en er der allerede tilknyttet. Min mand har bare tænkt på alt, mens jeg bare laller afsted og håber, det kommer til at gå stærkt når de først går igang.
1
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Tricolette
Indlæg: 1674
Tilmeldt: 7. sep 2015, 09:58
Kort karma: 390
Geografisk sted: Himmerland
Likede indlæg: 3883

Re: Der skal bygges nyt...

Indlægaf Tricolette » 10. feb 2016, 10:16

Har I en ide om, hvornår I ca skal igang?
Og hvor/hvordan skal I bo under byggeriet?

Og det med nedpakningen - i stedet for at grue for det, så tænk på hvor dejligt det bliver at få ryddet op i gemmerne ;)
0
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Der skal bygges nyt...

Indlægaf Fru Sunshine » 10. feb 2016, 10:43

Tricolette skrev:Har I en ide om, hvornår I ca skal igang?
Og hvor/hvordan skal I bo under byggeriet?

Og det med nedpakningen - i stedet for at grue for det, så tænk på hvor dejligt det bliver at få ryddet op i gemmerne ;)

Nu skal vi jo først lige have banken med. Med de grå sten bliver prisen 1.740.000 - og så skylder jeg små 400.000 i hus og grund, som det står nu.
Min bankmand har så bedt om de to sidste lønsedler. Sådan nogen har jeg bare ikke fra min nye skole, da jeg jo lige er blevet ansat, så han kan max. få ansættelseskontrakten.

Vi har så lige tjekket opsparingerne både her og i Norge - og lad os bare sige, at vi ikke har noget problem med at de kræver, at man har 10% af lånesummen selv.

Jeg hader at pakke, og jeg hader at sortere. Jeg gemmer alt og kan slet ikke lide at smide noget ud, så jo, jeg gruer for det.

Jeg regner med, at vi er nødt til at låne/leje sådan en beboelsesvognstingest og en container til vores møbler.
Når vi har været i banken, kan vi aftale med vores bygmester (hedder det sådan?), hvornår de går igang og cirka hvor længe det varer.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Der skal bygges nyt...

Indlægaf Fru Sunshine » 27. feb 2016, 21:04

Og så holdt vores bankmand jo lige ferie. Sikke noget puller!
Min mand er hamrende utålmodig og vil bare have gang i det, og det vil da også være skønt, hvis vi kan nøjes med at bo i skurvogn sommeren over.
Jeg har absolut ingen idé om, hvor lang tid det varer at bygge fra bunden, og kan blive helt fortvivlet, når jeg hører "6 måneder".
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Der skal bygges nyt...

Indlægaf Fru Sunshine » 4. mar 2016, 05:21

Nå! Så spændte mit pengeinstituts kreditforening lige ben for hele projektet.
De vil ikke betragte grunden her som en byggegrund, men insisterer på at vurdere ud fra friværdien på det hus, der jo altså skal rives ned. Altså et nej.
Men det er så også de der Totalkredit, og dem skal vi da da ikke i kløerne på.

Min bankmand mente ellers, at det godt kunne lade sig gør, for vi er jo stabile kunder med pæn indtægt og stor opsparing, men kreditforeningen vil have, at vi sælger huset, køber en ny byggegrund (og hvor filen får man lige sådan en henne - ovenikøbet en, der er byggemoden og klargjort til el og vand for 378.000? Ingen steder her i byen, og her er det ellers billigt.), og starter helt forfra.
Nu går vi til gemalens bank. De har egen kreditforening.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Studsgaard
Indlæg: 5339
Tilmeldt: 1. nov 2015, 15:06
Kort karma: 567
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 8604

Re: Der skal bygges nyt...

Indlægaf Studsgaard » 4. mar 2016, 06:25

Fru Sunshine skrev:Nå! Så spændte mit pengeinstituts kreditforening lige ben for hele projektet.
De vil ikke betragte grunden her som en byggegrund, men insisterer på at vurdere ud fra friværdien på det hus, der jo altså skal rives ned. Altså et nej.
Men det er så også de der Totalkredit, og dem skal vi da da ikke i kløerne på.

Min bankmand mente ellers, at det godt kunne lade sig gør, for vi er jo stabile kunder med pæn indtægt og stor opsparing, men kreditforeningen vil have, at vi sælger huset, køber en ny byggegrund (og hvor filen får man lige sådan en henne - ovenikøbet en, der er byggemoden og klargjort til el og vand for 378.000? Ingen steder her i byen, og her er det ellers billigt.), og starter helt forfra.
Nu går vi til gemalens bank. De har egen kreditforening.


Det er da noget pjat de vil vurdere det på den måde. Inden at vil fornærme dig, så er dit hus (ligesom vores) jo ikke i en alder og størrelse jeg ikke tror evt nye købere, vil begynde at renovere på. Da det jo er billigere at lave nyt.
0
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Der skal bygges nyt...

Indlægaf Fru Sunshine » 4. mar 2016, 07:43

Studsgaard skrev:
Fru Sunshine skrev:Nå! Så spændte mit pengeinstituts kreditforening lige ben for hele projektet.
De vil ikke betragte grunden her som en byggegrund, men insisterer på at vurdere ud fra friværdien på det hus, der jo altså skal rives ned. Altså et nej.
Men det er så også de der Totalkredit, og dem skal vi da da ikke i kløerne på.

Min bankmand mente ellers, at det godt kunne lade sig gør, for vi er jo stabile kunder med pæn indtægt og stor opsparing, men kreditforeningen vil have, at vi sælger huset, køber en ny byggegrund (og hvor filen får man lige sådan en henne - ovenikøbet en, der er byggemoden og klargjort til el og vand for 378.000? Ingen steder her i byen, og her er det ellers billigt.), og starter helt forfra.
Nu går vi til gemalens bank. De har egen kreditforening.


Det er da noget pjat de vil vurdere det på den måde. Inden at vil fornærme dig, så er dit hus (ligesom vores) jo ikke i en alder og størrelse jeg ikke tror evt nye købere, vil begynde at renovere på. Da det jo er billigere at lave nyt.

Det vil nok koste cirka det samme at begynde at renovere, da murene er i så dårlig stand, at det alligevel vil brase sammen, hvis vi begynder at gøre andet end at lappe lidt her og der.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Tricolette
Indlæg: 1674
Tilmeldt: 7. sep 2015, 09:58
Kort karma: 390
Geografisk sted: Himmerland
Likede indlæg: 3883

Re: Der skal bygges nyt...

Indlægaf Tricolette » 4. mar 2016, 09:14

Fru Sunshine skrev:
Studsgaard skrev:
Fru Sunshine skrev:Nå! Så spændte mit pengeinstituts kreditforening lige ben for hele projektet.
De vil ikke betragte grunden her som en byggegrund, men insisterer på at vurdere ud fra friværdien på det hus, der jo altså skal rives ned. Altså et nej.
Men det er så også de der Totalkredit, og dem skal vi da da ikke i kløerne på.

Min bankmand mente ellers, at det godt kunne lade sig gør, for vi er jo stabile kunder med pæn indtægt og stor opsparing, men kreditforeningen vil have, at vi sælger huset, køber en ny byggegrund (og hvor filen får man lige sådan en henne - ovenikøbet en, der er byggemoden og klargjort til el og vand for 378.000? Ingen steder her i byen, og her er det ellers billigt.), og starter helt forfra.
Nu går vi til gemalens bank. De har egen kreditforening.


Det er da noget pjat de vil vurdere det på den måde. Inden at vil fornærme dig, så er dit hus (ligesom vores) jo ikke i en alder og størrelse jeg ikke tror evt nye købere, vil begynde at renovere på. Da det jo er billigere at lave nyt.

Det vil nok koste cirka det samme at begynde at renovere, da murene er i så dårlig stand, at det alligevel vil brase sammen, hvis vi begynder at gøre andet end at lappe lidt her og der.


Og arbejdet ved at renoverer på noget gammelt er altså megastort og besværligt - ved selv en del om den vej. :fløjt:
Men man kan aldrig blive klog på de banker og kreditforeninger - så nu krydser vi fingre for gemalens bank/kreditforening.
1
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Der skal bygges nyt...

Indlægaf Fru Sunshine » 4. mar 2016, 11:36

Det kan slet ikke lade sig gøre at renovere. Skidtet ville bogstaveligt talt brase sammen, hvis vi forsøgte.

Det, jeg så slet ikke fatter er faktisk, at dengang de ville have, at jeg skulle have forhøjet værdien på huset, ville de hjertens gerne smide en masse penge i nakken på mig til netop renovering, men nu hvor vi faktisk gør noget, så værdien stiger endnu mere, så tæller det ikke.

Meget mærkeligt firma - eller også er vi bare for dumme begge to.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Der skal bygges nyt...

Indlægaf Fru Sunshine » 15. mar 2016, 08:41

MIn mands bank synes, det hele ser yderst fornuftigt ud, og de har deres egen kreditforening, så kryds fingre: vi har et møde med dem i morgen.

Og de har godtaget, at min nuværende gæld i huset skal ses som udbetaling på en ny byggegrund - og så er den endda byggeklar med vand og alt det der. Det finder man altså ikke til den pris nogen steder i min lille by.
5
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Tricolette
Indlæg: 1674
Tilmeldt: 7. sep 2015, 09:58
Kort karma: 390
Geografisk sted: Himmerland
Likede indlæg: 3883

Re: Der skal bygges nyt...

Indlægaf Tricolette » 15. mar 2016, 08:59

Fru Sunshine skrev:MIn mands bank synes, det hele ser yderst fornuftigt ud, og de har deres egen kreditforening, så kryds fingre: vi har et møde med dem i morgen.

Og de har godtaget, at min nuværende gæld i huset skal ses som udbetaling på en ny byggegrund - og så er den endda byggeklar med vand og alt det der. Det finder man altså ikke til den pris nogen steder i min lille by.


Vi krydser alt og håber at det lykkes - spændt på at høre nyt.
1

Tilbage til "Bolig"