Skal hestepærer samles op?

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Buller
Indlæg: 1176
Tilmeldt: 16. jan 2016, 09:14
Kort karma: 85
Likede indlæg: 1800

Re: Skal hestepærer samles op?

Indlægaf Buller » 15. mar 2016, 07:44

D.itsen skrev:
Buller skrev:Så lad da være med at køberen en hest der er for høj til at i kan stige på og af ved behov.

Jeg kan da heller ikke bare lade min hund løbe frit fordi den er for stærk og trækker... Så må jeg da købe en hunderace jeg magter.

Det er så på ingen måde det samme


Det er det da.. i begge tilfælde har man indrettet sig på en måde man ikke magter og derfor forventer man at samfundet skal vise hensyn, i stedet for at tage konsekvensen af det selv.

Kan man kun stige af og på med en stige, jamen så rider man vel kun i nærheden af en stige... kan man kun have sin hund løs, jamen så færdes man vel kun i hundeskove hvor de må være løse..

Det er en selv der har skabt problemer for en selv, det kan da aldrig være resten af samfundet der skal indrette sig efter det.. Så ville alle jo bare kunne tillægge sig en hobby og så ikke gide vise hensyn eller endda overholde loven derfra.
1
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7578
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1902
Likede indlæg: 24644

Re: Skal hestepærer samles op?

Indlægaf LaScrooge » 15. mar 2016, 08:48

Buller skrev:
Det er det da.. i begge tilfælde har man indrettet sig på en måde man ikke magter og derfor forventer man at samfundet skal vise hensyn, i stedet for at tage konsekvensen af det selv.

Kan man kun stige af og på med en stige, jamen så rider man vel kun i nærheden af en stige... kan man kun have sin hund løs, jamen så færdes man vel kun i hundeskove hvor de må være løse..

Det er en selv der har skabt problemer for en selv, det kan da aldrig være resten af samfundet der skal indrette sig efter det.. Så ville alle jo bare kunne tillægge sig en hobby og så ikke gide vise hensyn eller endda overholde loven derfra.


Det er faktisk en nødvendig præmis for at man kan leve behageligt side om side at man indretter sig efter hinanden - dvs. gensidigt. Der er så meget kan man bliv irriteret over og skulle man aldrig se igennem fingre med det, kunne vi ikke lave andet end at lægge begrænsninger på hinanden som effektivt ville gøre det meget svært at leve andet end meget undertrykte liv, altså: selvundertrykkende liv, eller liv, hvor vi konstant må forvente at blive slået med på af andre og uden andet valg end at rette ind.
0
And we both know: I will be delicious
JoyNips
Indlæg: 12085
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33990

Re: Skal hestepærer samles op?

Indlægaf JoyNips » 15. mar 2016, 08:58

Buller skrev:Så lad da være med at køberen en hest der er for høj til at i kan stige på og af ved behov.

Jeg kan da heller ikke bare lade min hund løbe frit fordi den er for stærk og trækker... Så må jeg da købe en hunderace jeg magter.


Du ved ikke så meget om ridesport? :)
4
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
JoyNips
Indlæg: 12085
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33990

Re: Skal hestepærer samles op?

Indlægaf JoyNips » 15. mar 2016, 09:04

Buller skrev:
D.itsen skrev:
Buller skrev:Så lad da være med at køberen en hest der er for høj til at i kan stige på og af ved behov.

Jeg kan da heller ikke bare lade min hund løbe frit fordi den er for stærk og trækker... Så må jeg da købe en hunderace jeg magter.

Det er så på ingen måde det samme


Det er det da.. i begge tilfælde har man indrettet sig på en måde man ikke magter og derfor forventer man at samfundet skal vise hensyn, i stedet for at tage konsekvensen af det selv.

Kan man kun stige af og på med en stige, jamen så rider man vel kun i nærheden af en stige... kan man kun have sin hund løs, jamen så færdes man vel kun i hundeskove hvor de må være løse..

Det er en selv der har skabt problemer for en selv, det kan da aldrig være resten af samfundet der skal indrette sig efter det.. Så ville alle jo bare kunne tillægge sig en hobby og så ikke gide vise hensyn eller endda overholde loven derfra.


Jeg kan udmærket se, at du sigter til mig, og det er jeg så nødt til at respondere på, for du er forkert på den hele vejen igennem. Og jeg "magter" skam udmærket at tumle mine ca. 730 kg. tunge sportsrekvisit.
Jeg forventer ikke, at samfundet viser hensyn - jeg er dressurrytter, ikke turrytter, så det er et rent hypotetisk problem for mit vedkommende.

Jeg har ikke behov for en stige til at stige af (eller på, for den sags skyld). Hvorfor forsøge at overdrive på den måde?

Og så er din sidste sætning jo fuldstændig forfejlet, hvis du har evnet at læse indenad. jeg har gennem hele tråden plæderet for, at ryttere netop IKKE færdes på fortove og cykelstier, fordi det ikke er tilladt. Så at skrive som om, jeg ikke gider at overholde loven? Puh-leez! :rulle:

Mht. at blande hunde ind i det, så luftede jeg ikke min jrt uden snor.
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Akehurst2
Indlæg: 14182
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1266
Likede indlæg: 40717

Re: Skal hestepærer samles op?

Indlægaf Akehurst2 » 15. mar 2016, 09:08

Fru Sunshine skrev:Hvis min cykelsti konstant var overfyldt med hestepærer, ville jeg da helt sikkert brokke mig både til hesteejer og til kommune, så der kunne blive ryddet op.
Det er den så ikke, og det er derfor ikke nødvendigt.


Jeg tror heller ikke, du finder mange ryttere, som mener at store mængder skal ligge og genere. Men en hestepære hist og her (på vejen, ikke fortovet, selvklart) er altså ikke noget, man skal rende og skovle væk hele tiden. Det må være de færreste, der mener, at selv enkelte pærer på vejen er så stort et problem.
0
Akehurst2
Indlæg: 14182
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1266
Likede indlæg: 40717

Re: Skal hestepærer samles op?

Indlægaf Akehurst2 » 15. mar 2016, 09:18

Aima skrev:
Da jeg hev kattelort ind i debatten, var det jo faktisk som en slags modargumenterende sidestilling; Helt konkret kunne jeg godt tænke mig at høre, om de debattører der har det stramt med hestelort, har det på samme måde med kattelort, måske kunne man endda være så heldig, at der sad en udekatteejer blandt hestelortehaderne, og så kunne det være lidt interessant at høre argumenter fra den kant, synes jeg.


Det er også lidt interessant, hvad der generer folk og hvorfor.

Jeg vil ikke forbyde udekatte. Derfor synes jeg alligevel, det er træls med kattelort i bedene, så jeg planter til dem til mest muligt, så de ikke er indbydende som kattetoiletter (eller fjerner evt. overdækning og lægger sten på bar jord hvilket får naboernes katte til at se foragteligt på mig - det fine toilet, hvad skal det til for at fjerne halvtaget og putte mursten på jorden? Tsk! Mennesker, altså :rulle:)

Jeg har også hidsigt forsvaret min ret til at have min private skraldespand i fred for andre menneskers hundelorteposer (for nu at referere til en anden ophedet lorte-debat). Så jeg har fin forståelse for, at man ikke er begejstret for andres dyr lort.

Men både kattelort i blomsterbedene og hundelorteposer i skraldespanden handler også om, at det jo er på min egen grund. Ikke på offentlig vej. Så den her tråd har været lidt en åbenbaring for mig - jeg havde aldrig troet, at hestepærer på vejen generede nogen.

På fortovet skal de selvfølgelig ikke være - men på vejen må de gerne ligge.
Senest rettet af Akehurst2 15. mar 2016, 10:29, rettet i alt 1 gang.
0
Brugeravatar
Zombie
Indlæg: 5115
Tilmeldt: 16. aug 2015, 14:06
Kort karma: 1220
Likede indlæg: 20846

Re: Skal hestepærer samles op?

Indlægaf Zombie » 15. mar 2016, 09:40

Kattelorte er noget fanden har skabt.

Sagde de fleste hunde-ejere, da mange hunde godt kan lide at æde kattelort og bliver syge af det...
0
aka Forbies

:gammel:
Brugeravatar
lillebjoern
Indlæg: 5391
Tilmeldt: 13. aug 2015, 15:39
Kort karma: 703
Likede indlæg: 10408

Re: Skal hestepærer samles op?

Indlægaf lillebjoern » 15. mar 2016, 10:25

Det er sjovt, som dem, der brokker sig over hestelort alle vegne ikke har noget problem med, at deres egne katte skider alle mulige steder. Fordi at naboerne ikke klager, betyder det jo ikke, at deres afføring ikke er til gene for andre - eller at folk overhovedet har mod til at klage. Jeg er aldrig blevet kontaktet dengang jeg havde hest omkring at dens lort generede - ifølge den logik, flere af jer kører, må den altså gerne skide, fordi der ikke er nogen der har henvendt sig til mig direkte omkring dens afføring? :stoned:
2
If you love something, set it free. Unless it’s a tiger.
:danse:
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Skal hestepærer samles op?

Indlægaf Fru Sunshine » 15. mar 2016, 10:27

Jeg synes altså heller ikke, det er så fedt, hvis man kommer til at køre i hestepærer med sin bil, så midt på vejen er altså ulækkert.
Det er jo ikke så nemt at styre udenom, hvis der nu er modkørende og vejen ikke er bred.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7489
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 829
Likede indlæg: 19598

Re: Skal hestepærer samles op?

Indlægaf Animi » 15. mar 2016, 10:30

Nu skal det selvfølgelig ikke blive til en katte vs. heste debat, men jeg tænker lidt - det kan godt være at katte ikke skider på veje og cykelstier som heste måske gør. Til gengæld skider heste ikke i offentlige sandkasser og legepladser hvor børn leger, som (mange) katte gør :tie:
2
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Skal hestepærer samles op?

Indlægaf Fru Sunshine » 15. mar 2016, 10:44

Jeg har også været på rundtur i nabolaget omkring mine katte.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
D.itsen
Indlæg: 3326
Tilmeldt: 11. aug 2015, 15:23
Kort karma: 563
Geografisk sted: Vestsjælland
Likede indlæg: 8985

Re: Skal hestepærer samles op?

Indlægaf D.itsen » 15. mar 2016, 10:45

Buller skrev:
D.itsen skrev:
Buller skrev:Så lad da være med at køberen en hest der er for høj til at i kan stige på og af ved behov.

Jeg kan da heller ikke bare lade min hund løbe frit fordi den er for stærk og trækker... Så må jeg da købe en hunderace jeg magter.

Det er så på ingen måde det samme


Det er det da.. i begge tilfælde har man indrettet sig på en måde man ikke magter og derfor forventer man at samfundet skal vise hensyn, i stedet for at tage konsekvensen af det selv.

Kan man kun stige af og på med en stige, jamen så rider man vel kun i nærheden af en stige... kan man kun have sin hund løs, jamen så færdes man vel kun i hundeskove hvor de må være løse..

Det er en selv der har skabt problemer for en selv, det kan da aldrig være resten af samfundet der skal indrette sig efter det.. Så ville alle jo bare kunne tillægge sig en hobby og så ikke gide vise hensyn eller endda overholde loven derfra.

En hund der trækker = manglende opdragelse
Behov for opstigningsblok=har intet med opdragelse at gøre, men handler om fysiologi
3
UH UH UH UH KORT :love:

Hjemme i DK igen :banan2:
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19643
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2446
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46284

Re: Skal hestepærer samles op?

Indlægaf LadyFox » 15. mar 2016, 11:01

Så er det bare om kattene kun holder sig til naboerne.
2
...
Brugeravatar
Aima
Indlæg: 3595
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 1397
Likede indlæg: 15898

Re: Skal hestepærer samles op?

Indlægaf Aima » 15. mar 2016, 11:10

Skumfidusen skrev:
lillebjoern skrev:Det er sjovt, som dem, der brokker sig over hestelort alle vegne ikke har noget problem med, at deres egne katte skider alle mulige steder. Fordi at naboerne ikke klager, betyder det jo ikke, at deres afføring ikke er til gene for andre - eller at folk overhovedet har mod til at klage. Jeg er aldrig blevet kontaktet dengang jeg havde hest omkring at dens lort generede - ifølge den logik, flere af jer kører, må den altså gerne skide, fordi der ikke er nogen der har henvendt sig til mig direkte omkring dens afføring? :stoned:


Jeg har talt med naboerne. Ikke bare antaget at fordi de ikke klager, så er det ok med dem. Jeg har direkte adspurgt dem om de føler sig generet af mine katte i det område hvor de færdes.


Og så er det jo ikke dig der er en potentiel dobbeltmoralsk hestelortehadende udekatteejer :)

Jeg kom mest til at tænke på kattesammenligningen som et udkast af hele det der perspektiv om at være rummelig og tolerant, måske endda udover hvad der (åbenbart) forventes, overfor sine medmennesker, og ikke mindst hvornår man i såfald er det.

Jeg kan huske det palaver der var for mange år siden om hestelort i min mors område og nabolag. Nogle, en del, var utilfredse og sure, fordi der indimellem lå dynger med hestelort og flød på stisystemerne, og jeg mener også de tog kontakt til den nærliggende rideskole, men om man fandt en løsning ved jeg ikke, der ligger i hvert fald stadig hestelort med jævne mellemrum derude.

Det slog mig bare, at nogle af de mennesker, øø der brokkede sig dengang, var udekatteejere, altså jeg vil skyde på, hver 3. eller 4. hustand i det villakvarter min mor bor i, har én eller flere katte, der er virkelig mange, og derude har det altid været helt naturligt at kattene bare løb rundt i det fri. Jeg har aldrig nogensinde hørt nogen forholde sig kritisk til dét, og mig bekendt har ingen nogensinde spurgt min mor, om hun var generet af de fritløbende katte. Det har nærmest bare været sådan et villavejsvilkår at man måtte leve med kattelort i blomsterbedet og kattebesøg på matriklen, og det undrer mig nu, hvor jeg kan konstatere, at forholdsvis mange mennesker har det stramt med hestelort. Jeg må jo så bare antage, at de, der har det sådan og selv i indirekte forstand, eksempelvis i egenskab af deres udekatteejerskab, bidrager med nogle former for lort på andres eller offentligt område, som den største selvfølge har så meget tjek på deres katte, at de med ret stor sikkerhed ved, de, altså kattene, ikke skider i sandkasser og blomsterbede eller at de alternativt render i røven af katten med en lille skovl og en lille pose, når den er på kattestrejfetur. For ærligt, indtil videre vil jeg opfatte alt andet som ret dobbeltmoralsk, jeg kan i hvert fald ikke komme i tanke om, hvorfor det ene er okay, hvis det andet ikke er.
2
I'll stick with hell no's and headphones...
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19643
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2446
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46284

Re: Skal hestepærer samles op?

Indlægaf LadyFox » 15. mar 2016, 11:15

Skumfidusen skrev:
LadyFox skrev:Så er det bare om kattene kun holder sig til naboerne.


Min dovne, gamle kat forlader næppe matriklen. Den yngre følger mig når jeg går og jeg ved hvor langt han tør gå. Jeg har talt med dem, der er inden for hans auktionsradius. Har vi kneppet den flue nok nu?

Kneppet den flue nok? Det er det første og eneste indlæg jeg har skrevet om udekatte i denne tråd. Dog har jeg selv dårlige erfaringer med udekatte. Da jeg boede i hus kunne jeg ikke lufte ud uden at have andres katte liggende i min seng, det synes jeg personligt var en smule irriterende da jeg selv havde fravalgt at holde kat. De to katte jeg havde rendende i tide og utide havde ejer, men ikke blandt mine naboer. Udekatte kan jo komme vidt omkring, hvis de altså vil. Og det gør en del af dem jo også.
0
...

Tilbage til "Generelt"