Skal hestepærer samles op?

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Brugeravatar
Aima
Indlæg: 3595
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 1397
Likede indlæg: 15898

Re: Skal hestepærer samles op?

Indlægaf Aima » 15. mar 2016, 11:19

Jeg er i øvrigt ikke interesseret i at kneppe nogle fluer (btw, er fluelort på vinduerne bare herrenederen, or what?!). Hvis Debattens katteejere har spurgt deres naboer og hvem der ellers potentielt kan konfronteres med debatkattenes lort, og alt er i den skønneste orden, så er det jo ikke jer, der er dobbeltmoralske selvom I ikke bryder jer om hestelort.

Min personlige opfattelse er bare, at I så ikke nødvendigvis er 100% repræsentative for resten af landets udekatteejere, men at der faktisk findes et slags lortehieraki, hvor man (måske?) med nogenlunde sandsynlighed kan konstatere, at hestelort og kattelort ikke nødvendigvis ligger samme sted. Udfra tidligere argumenter i tråden, bl.a. om at 'lort er lort', synes jeg bare det er påfaldende.
0
I'll stick with hell no's and headphones...
Brugeravatar
Velvet-Goldmine
Indlæg: 1559
Tilmeldt: 17. jan 2016, 21:33
Kort karma: 254
Likede indlæg: 5867

Re: Skal hestepærer samles op?

Indlægaf Velvet-Goldmine » 15. mar 2016, 11:38

Nu rider jeg ikke så meget i bebyggede områder, (hurra for stalde lige op ad skoven) men hestemøg er jo verdens bedste gødning, så husejerne burde spæne ud og tage den skovlfuld der lå på vejen, kyle den fluks i bedet - og være glade :-D
Jeg kan huske et opstaldningssted en gang, der puttede vi ind imellem hestenes klatter fra udmugningen i sorte sække og stillede ud ved vejen som "tag gratis hestegødning" - det blev REVET væk, og folk bankede på og spurgte om vi dog ikke havde mere for roserne trængte.

EDIT: Jeg kommer lige på et nyt koncept! Kan man få husejere til at tage udmugningstjansen, hvis de må få gødningen?
Fuck, jeg får gode idéer.
Senest rettet af Velvet-Goldmine 15. mar 2016, 11:42, rettet i alt 1 gang.
2
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Skal hestepærer samles op?

Indlægaf LaScrooge » 15. mar 2016, 11:46

Aima skrev:Jeg er i øvrigt ikke interesseret i at kneppe nogle fluer (btw, er fluelort på vinduerne bare herrenederen, or what?!). Hvis Debattens katteejere har spurgt deres naboer og hvem der ellers potentielt kan konfronteres med debatkattenes lort, og alt er i den skønneste orden, så er det jo ikke jer, der er dobbeltmoralske selvom I ikke bryder jer om hestelort.

Min personlige opfattelse er bare, at I så ikke nødvendigvis er 100% repræsentative for resten af landets udekatteejere, men at der faktisk findes et slags lortehieraki, hvor man (måske?) med nogenlunde sandsynlighed kan konstatere, at hestelort og kattelort ikke nødvendigvis ligger samme sted. Udfra tidligere argumenter i tråden, bl.a. om at 'lort er lort', synes jeg bare det er påfaldende.


Jeg synes ikke engang det bare kan begrænses til "lort er lort", men berører det meget bredere "gener er gener", for ærligt, der er ingen kvalitativ forskel på den gene kan man føle med at se og lugte en lort, som de gener man kan føle ved at høre og lugte når naboen kærer rundt på havetraktoren. Man føler sig generet af andre - visuelt, auditivt, olfaktorisk - og det giver en ret til at kræve en ændring af andres adfærd. Man overvejer end ikke, om det ubehag man selv føler på en eller anden måde bør vægtes mindre end den glæde og livskvalitet en bestemt aktivitet giver et andet menneske, eller om den mængde tid man skal udholde ubehaget er mindre, end det besvær det ville koste en anden at føje sig efter ens krav. 5 minutter på cykelsti med hestelort versus tungt spade- og lorteposebelæsset rytter der skal stige af og på og hvad har vi, mange gange i løbet af en timelang ridetur. Jeg fatter det ikke. Det er så langt fra mig at tænke sådan. Tænk, at blive så sur over at få hestepærer på sine bildæk at man er ude med et universelt gældende krav om, at alle ryttere skal spænde en lortepose bag på hesten, alternativt ride med en skovl og transportere en pose hestelort rundt på ryggen. Det er fucking bildæk - er de virkelig vigtigere end alle de problemer det vil give for rytter plus hest? Bildæk? Hvem klager man til, når man har kørt en død krage op i dem?

Vi generer alle sammen hinanden, fordi vi alle sammen nyder ting andre finder irriterende, eller finder ting vigtige som andre synes er uvigtige. Det er bare en fucking fundamental forudsætning for at vi kan leve i fred og fordragelighed at vi er rummelige overfor hinanden og overvejer, om de fordringer vi gør på andres adfærd rent faktisk er rimelige, alt taget i betragtning.
3
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
Velvet-Goldmine
Indlæg: 1559
Tilmeldt: 17. jan 2016, 21:33
Kort karma: 254
Likede indlæg: 5867

Re: Skal hestepærer samles op?

Indlægaf Velvet-Goldmine » 15. mar 2016, 11:51

Skumfidusen skrev:
Ens dyr skal ikke genere andre. Eller - man kan i hvert fald ikke bare affeje andres gener uden rigtig god grund. Hvis min nabo var irriteret over den blotte eksistens af mine katte, ville jeg ikke gøre så meget ved det, men hvis mine katte gjorde noget som det er rimeligt at være irriteret over, så er det min opgave at løse det. Om de skider i deres haver eller går ind i deres huse eller hvad det måtte være.

Af samme grund er jeg også så paf over de hesteejere, der bare helt affejer andres gener. "Du vil bare have rene bildæk" eller "sådan en pose alt, alt for besværlig" eller "MIT dyrs lort lugter ikke og er god gødning" gør mig sq lidt målløs. Det er da ikke svært at forstå at store klumper afføring generer andre og at man som ejer af dyret naturligvis gør sit til at gøre det mindst muligt generende for andre at man har dyret.



Jeg kan godt følge dig langt hen ad vejen, og mit foregående indlæg var nu også lidt humoristisk anlagt.
Jeg rider som sagt ikke i bebyggede områder, men det er sket i mit liv, og jeg synes det var PINLIGT hvis min hest synes den skulle klatte når vi red der på asfalten. Reglerne på de opstaldningssteder jeg har været kunde på hed sig også at hvis det skete, så hoppede man af og sparkede det ind under hækken/i grøften whatever, så det ikke lå midt i det hele.
At have en stor hest var ikke en undskyldning - det var en mulighed for at træne sin hest i at stå stille ved div. sten/vejskilte osv. så man kunne komme op igen.
Det der med at samle det op er utopisk. Sådan en klat vejer altså ret mange kilo og kan ikke lige komme i lommen. Desuden æder en hest pænt mange kg. stråfoder dagligt, og der kommer gang i tarmene under motionen, så en længere ridetur resulterer måske i 3-4 klatter undervejs..... det kræver jo en påhængsvogn, og at diskutere hvorvidt dét så burde installeres, er jo ... ja, utopisk.
Men enig i at det ikke er god opførsel at lave den ligge midt på en villavej eller fortov.
3
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Skal hestepærer samles op?

Indlægaf LaScrooge » 15. mar 2016, 11:52

Og det er så nemt at negligere andres problemer med ens løsningsforslag. "Du kan bare tage en taske på ryggen eller spænde en pose bag på hesten". Fuck no - DU kan bare holde dig for næsen og træne din silly walk, så kommer også du trygt uden om lorten i vejkanten. Problem solved.
0
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Skal hestepærer samles op?

Indlægaf LaScrooge » 15. mar 2016, 12:01

Skumfidusen skrev:
LaScrooge skrev:Og det er så nemt at negligere andres problemer med ens løsningsforslag. "Du kan bare tage en taske på ryggen eller spænde en pose bag på hesten". Fuck no - DU kan bare holde dig for næsen og træne din silly walk, så kommer også du trygt uden om lorten i vejkanten. Problem solved.


Det kan du mene - men kommer mine naboer til mig og faktisk ER generet af mine katte, så bliver der bygget en kattegård. Selv om det objektivt set er et stort projekt i forhold til at de bare kan holde sig for næsen og leve med at der er en kattebæ i deres blomsterbed ind i mellem. JEG har taget kattene med i kvarteret og naturligvis må jeg så sørge for at de ikke generer mine naboer. Også selv om det er et hulens bøvl og dyrt for mig. Vores niveau for hvor besværlig man må være for andre, før man skal tage affære, er tydeligvis på et helt forskellige niveauer.


Fint. Så kan du også lade være med at køre i bil, når det forpester mine lunger, min æstetiske sans, min lugtesans og naturen. Jeg er ramt på alle måder af billisme og jeg er ikke den eneste. Vis hensyn.
0
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Skal hestepærer samles op?

Indlægaf LaScrooge » 15. mar 2016, 12:03

Skumfidusen skrev:
LaScrooge skrev:Og det er så nemt at negligere andres problemer med ens løsningsforslag. "Du kan bare tage en taske på ryggen eller spænde en pose bag på hesten". Fuck no - DU kan bare holde dig for næsen og træne din silly walk, så kommer også du trygt uden om lorten i vejkanten. Problem solved.


Det kan du mene - men kommer mine naboer til mig og faktisk ER generet af mine katte, så bliver der bygget en kattegård. Selv om det objektivt set er et stort projekt i forhold til at de bare kan holde sig for næsen og leve med at der er en kattebæ i deres blomsterbed ind i mellem. JEG har taget kattene med i kvarteret og naturligvis må jeg så sørge for at de ikke generer mine naboer. Også selv om det er et hulens bøvl og dyrt for mig. Vores niveau for hvor besværlig man må være for andre, før man skal tage affære, er tydeligvis på et helt forskellige niveauer.


I øvrigt, nu vi snakker besvær for andre: det er dit eget valg at dine bildæk ikke må være snavsede, så hvorfor skal jeg begrænses på grund af din renhedsstandard for noget, der alligevel konsekvent er i kontakt med jorden? Dit valg, din prioritet, dit problem.
0
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
dykkersild
Indlæg: 2169
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:25
Kort karma: 239
Likede indlæg: 3535

Re: Skal hestepærer samles op?

Indlægaf dykkersild » 15. mar 2016, 12:04

LaScrooge skrev:
Aima skrev:Jeg er i øvrigt ikke interesseret i at kneppe nogle fluer (btw, er fluelort på vinduerne bare herrenederen, or what?!). Hvis Debattens katteejere har spurgt deres naboer og hvem der ellers potentielt kan konfronteres med debatkattenes lort, og alt er i den skønneste orden, så er det jo ikke jer, der er dobbeltmoralske selvom I ikke bryder jer om hestelort.

Min personlige opfattelse er bare, at I så ikke nødvendigvis er 100% repræsentative for resten af landets udekatteejere, men at der faktisk findes et slags lortehieraki, hvor man (måske?) med nogenlunde sandsynlighed kan konstatere, at hestelort og kattelort ikke nødvendigvis ligger samme sted. Udfra tidligere argumenter i tråden, bl.a. om at 'lort er lort', synes jeg bare det er påfaldende.


Jeg synes ikke engang det bare kan begrænses til "lort er lort", men berører det meget bredere "gener er gener", for ærligt, der er ingen kvalitativ forskel på den gene kan man føle med at se og lugte en lort, som de gener man kan føle ved at høre og lugte når naboen kærer rundt på havetraktoren. Man føler sig generet af andre - visuelt, auditivt, olfaktorisk - og det giver en ret til at kræve en ændring af andres adfærd. Man overvejer end ikke, om det ubehag man selv føler på en eller anden måde bør vægtes mindre end den glæde og livskvalitet en bestemt aktivitet giver et andet menneske, eller om den mængde tid man skal udholde ubehaget er mindre, end det besvær det ville koste en anden at føje sig efter ens krav. 5 minutter på cykelsti med hestelort versus tungt spade- og lorteposebelæsset rytter der skal stige af og på og hvad har vi, mange gange i løbet af en timelang ridetur. Jeg fatter det ikke. Det er så langt fra mig at tænke sådan. Tænk, at blive så sur over at få hestepærer på sine bildæk at man er ude med et universelt gældende krav om, at alle ryttere skal spænde en lortepose bag på hesten, alternativt ride med en skovl og transportere en pose hestelort rundt på ryggen. Det er fucking bildæk - er de virkelig vigtigere end alle de problemer det vil give for rytter plus hest? Bildæk? Hvem klager man til, når man har kørt en død krage op i dem?

Vi generer alle sammen hinanden, fordi vi alle sammen nyder ting andre finder irriterende, eller finder ting vigtige som andre synes er uvigtige. Det er bare en fucking fundamental forudsætning for at vi kan leve i fred og fordragelighed at vi er rummelige overfor hinanden og overvejer, om de fordringer vi gør på andres adfærd rent faktisk er rimelige, alt taget i betragtning.


Kan du ikke bestemme dig for om du syntes, at det er ok på cykelstien eller ej. Du skriver: 5 minutter på cykelsti med hestelort - jeg siger nej tak hvis det er så slemt som det er på Nybrovej, det er ulovligt og pisseklamte at cykle op i - og der er mange heste.

Det er lidt sjovt - hvor skal hensynet komme fra - du fordrer at alle skal rumme alle andre - og hvis de ikke vil det så bare fuck dig, hell no osv. Så er spørgsmålet hvem der ikke formår at tage hensyn.

Jeg har haft det oppe og vende på DD før - motionsløbere der løber på cykelstien. Dem er der rigtig mange af, når jeg skal hjem fra job da jeg er i nærheden af både sø og mose. Det betyder, at jeg skal bremse ned, vende mig om og orientere mig for så at køre ude om motionisten som ulovligt er lige præcis der hvor jeg skal cykle - altså min højre side af cykelstien. Hvad siger du til den situation - er det også mig, der bare ikke rummer alle andre - og de kvaler det giver mig, er intet i forhold til at leve i love and harmonie i det minut det tager. ...eller at rumme, at de andre som ikke gøre det lovlige korrekte, dælme da ikke skal indrette sig.
4
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Skal hestepærer samles op?

Indlægaf LaScrooge » 15. mar 2016, 12:06

Skumfidusen skrev:
LaScrooge skrev:Fint. Så kan du også lade være med at køre i bil, når det forpester mine lunger, min æstetiske sans, min lugtesans og naturen. Jeg er ramt på alle måder af billisme og jeg er ikke den eneste. Vis hensyn.


Som lovet tidligere, skal jeg nok holde min bil væk fra rideskolen. Men fra vejene, der er bygget til biler, synes jeg ikke biler er upassende. Man kunne endda hævde at vi har en hel infrastruktur, der alene har til formål at muliggøre biltrafik. Dit "argument" er dårligt.


Nix. Det er nøjagtigt det samme. Dit valg er bare så meget mere giftigt for alle, end mit er. Jeg er generet - du er generet. Du vil have at jeg skal indrette min adfærd så du er så lidt generet som muligt, og så vil jeg have det samme af dig.
0
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Skal hestepærer samles op?

Indlægaf LaScrooge » 15. mar 2016, 12:08

dykkersild skrev:Kan du ikke bestemme dig for om du syntes, at det er ok på cykelstien eller ej. Du skriver: 5 minutter på cykelsti med hestelort - jeg siger nej tak hvis det er så slemt som det er på Nybrovej, det er ulovligt og pisseklamte at cykle op i - og der er mange heste.

Det er lidt sjovt - hvor skal hensynet komme fra - du fordrer at alle skal rumme alle andre - og hvis de ikke vil det så bare fuck dig, hell no osv. Så er spørgsmålet hvem der ikke formår at tage hensyn.

Jeg har haft det oppe og vende på DD før - motionsløbere der løber på cykelstien. Dem er der rigtig mange af, når jeg skal hjem fra job da jeg er i nærheden af både sø og mose. Det betyder, at jeg skal bremse ned, vende mig om og orientere mig for så at køre ude om motionisten som ulovligt er lige præcis der hvor jeg skal cykle - altså min højre side af cykelstien. Hvad siger du til den situation - er det også mig, der bare ikke rummer alle andre - og de kvaler det giver mig, er intet i forhold til at leve i love and harmonie i det minut det tager. ...eller at rumme, at de andre som ikke gøre det lovlige korrekte, dælme da ikke skal indrette sig.


Jeg ville aldrig brokke mig over motionsløbere på cykelstien, nej. Jeg regner med at de er der, fordi de gerne vil træne deres krop for at opnå større velvære og bedre helbred og at de løber der, fordi det er bekvemt for dem. Det kan jeg godt unde dem, også selvom det betyder, at jeg selv skal tage tidligere afsted for at nå derhen jeg skal.
0
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Skal hestepærer samles op?

Indlægaf LaScrooge » 15. mar 2016, 12:10

Skumfidusen skrev:
LaScrooge skrev:I øvrigt, nu vi snakker besvær for andre: det er dit eget valg at dine bildæk ikke må være snavsede, så hvorfor skal jeg begrænses på grund af din renhedsstandard for noget, der alligevel konsekvent er i kontakt med jorden? Dit valg, din prioritet, dit problem.


Når man tænker på at du er akademisk uddannet og faktisk er i stand til at skrive både sammenhængende og fornuftigt, så er det niveau du lægger for dagen her virkelig, virkelig skuffende lavt.

Og så lige for god ordens skyld; jeg har ingen steder gjort nogen særlig pointe ud af hvor rene mine bildæk skal være, så din misforståede sarkasme er decideret pinlig.


Åhr, du har nævnt det.

Resten må du selv rode med.
0
And we both know: I will be delicious
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Skal hestepærer samles op?

Indlægaf Slettet bruger » 15. mar 2016, 12:13

Kan man ikke bare spænde en poop-bag fast på katten? Den skal snøres godt fast så den ikke kan få den af.
1
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Skal hestepærer samles op?

Indlægaf LaScrooge » 15. mar 2016, 12:13

adagio skrev:
LaScrooge skrev:Fint. Så kan du også lade være med at køre i bil, når det forpester mine lunger, min æstetiske sans, min lugtesans og naturen. Jeg er ramt på alle måder af billisme og jeg er ikke den eneste. Vis hensyn.


Du har ikke svaret på om du oprigtigt ønsker bilerne væk. For jeg tror ikke du ville bryde dig om at leve et sted uden udstødningsgasser. Jeg gætter på du bor det værste sted i landet mht. luftforurening, København. Du kan flytte på landet, der er luften meget bedre, byen kan ikke undvære bilerne.


Jeg illustrerer en pointe og udstiller dobbeltmoral.
0
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Skal hestepærer samles op?

Indlægaf LaScrooge » 15. mar 2016, 12:14

eks-Maupassant skrev:Kan man ikke bare spænde en poop-bag fast på katten? Den skal snøres godt fast så den ikke kan få den af.


Vi kunne også allesammen bare blive indenfor hele tiden, så generede vi ikke hinanden så meget.
0
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
mulledit
Indlæg: 956
Tilmeldt: 15. sep 2015, 08:08
Kort karma: 51
Likede indlæg: 877

Re: Skal hestepærer samles op?

Indlægaf mulledit » 15. mar 2016, 12:19

Self skal hestens eterladenskaber samles op.

https://www.bolius.dk/er-det-lovligt-at ... tovet-688/ - det er samme princip, ligegyldigt hvilken lort vi taler om.

og så lidt om hvor man må ride henne: http://www.islandshest.dk/natur/hvor-maa-man-ride/ dog kan der i den enkelte kommune være specielle regler.
1
Bøllen 08.06.2010 :love:

Billen 22.07.2014 :love:


IG blogger under navnet Strawberryonion

Tilbage til "Generelt"