Hvilken type af ferie er du mest til?

Er du i tvivl om hvor du skal tage på ferie? Her kan du spørge om råd, eller dele dine egne rejseoplevelser.
HerErJeg
Indlæg: 4232
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5038

Hvilken type af ferie er du mest til?

Indlægaf HerErJeg » 15. mar 2016, 18:38

Jeg var så dum at fortælle en kollega at vi havde booket et hotel ved Gardasøen.
Det var da det dummeste i verden, at vi ikke havde taget et mobilhome på en campingplads, for der var jo alt muligt til børn. "Så skal I måske også ud og se noget og alt muligt??"
Se det var faktisk planen langt hen ad vejen, jeg bliver rastløs ret hurtigt, og hader tidsspildet omkring solbadning. Jeg bliver alligevel ikke pæn og lækker uanset hvor længe mit spæk steger i solen.... Så har vi en dreng på 9 år til den tid, han tager ikke skade af at komme lidt med rundt og opleve noget. Vi vil aldrig komme til at booke ind på et all-inclusive resort, bare for at blive der næsten non-stop en hel uge.
Min kollega er helt sikkert den slags der, så vi ville aldrig blive enige omkring hvordan sådan noget skulle foregå.
Hvis vi flyver, så booker jeg en bil det meste af ugen, jeg savner at kunne udforske på egen hånd, uafhængig af guidede ture, hvor kvaliteten af og til er stærkt svingende. Vores dreng skal bare lokkes lidt med badeland hist og pist, så er han fint tilfreds.

Hvordan er du selv på ferie, hvad skal der ske - eller ikke ske?
0
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9526
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7841

Re: Hvilken type af ferie er du mest til?

Indlægaf Sophies-mor » 15. mar 2016, 18:44

Jeg er til begge dele - afslapning og aktivitet. Det afhænger af, hvor jeg er og med hvem.
Fx. ville jeg gerne på 14 dages Bounty-ferie med "Prince Charming" - men der ville han nok blive rastløs :D
Min mand vil til Shetlandsøerne, som ikke lige ligger øverst på min liste. Men derfor kan det jo godt blive en god ferie.

Men en tur til Rom, står lige så højt som daseferie i det indiske ocean, som storbyferie. Det afhænger helt og holdent af, hvad jeg sætter mig selv op til.
Nu skal jeg fx. på "storbyferie" til København, og jeg kommer til at suge kultur ind og cafélivet osv. Men en tur i shelter / telt er mindst lige så god.
0
Hæklerier på hjernen :cool:
Brugeravatar
SonataA
Indlæg: 519
Tilmeldt: 1. sep 2015, 05:20
Kort karma: 52
Likede indlæg: 823

Re: Hvilken type af ferie er du mest til?

Indlægaf SonataA » 15. mar 2016, 18:46

Jeg drømmer om charter - sol, strand, drinks, sol og sol. Dog gerne krydret med noget kulturelt, men ikke for meget. Jeg tror den mere aktive ferie bliver når børnene bliver større.
0
Brugeravatar
girl_beat
Indlæg: 3993
Tilmeldt: 21. sep 2015, 19:24
Kort karma: 407
Likede indlæg: 5237

Re: Hvilken type af ferie er du mest til?

Indlægaf girl_beat » 15. mar 2016, 19:08

Jeg er til begge dele; afslapning og oplevelser alt efter hvilken ferie, og længden af ferien, der er tale om :)
0
I don't mind living in a man's world as long as I can be a woman in it! :-D
Karkluden
Indlæg: 1684
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:30
Kort karma: 256
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 2441

Re: Hvilken type af ferie er du mest til?

Indlægaf Karkluden » 15. mar 2016, 19:13

Jeg er faktisk til det meste - vandreferie og skiferie dog undtaget.

Jeg ville elske en uges charter bare for varmen osv. Men det har jeg så heller aldrig prøvet.
I min familie har vi mest gjort os i storbyferier og så "danmarksferier".
0
Some days I amaze myself. Other days I put the laundry in the oven.
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11296
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1792
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23356

Re: Hvilken type af ferie er du mest til?

Indlægaf Mani » 15. mar 2016, 19:20

Jeg er ikke til camping/charter/all inclusive. Jeg er til aktiv ferie/ski ferie og storbyferie. Jeg er til vandreture, lejede huse langt væk fra turistmylderet, varme og god mad. Jeg vil gerne på stranden en time eller to, men har på ingen måde trang til at ligge og solbade.

Gerne afveksling mellem vandre & kultur krydret med god mad.
0
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Brugeravatar
Novella
Indlæg: 1930
Tilmeldt: 11. aug 2015, 06:21
Kort karma: 488
Likede indlæg: 5499

Re: Hvilken type af ferie er du mest til?

Indlægaf Novella » 15. mar 2016, 19:42

Noget med fjelde, gletschere, vandrestøvler, øl, kaffe på bål, rygsæk, stilhed, udsigter, klipper, hav, vidder, chokoladekiks og et fantastisk liggeunderlag i teltet.
2
JoyNips
Indlæg: 12085
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33991

Re: Hvilken type af ferie er du mest til?

Indlægaf JoyNips » 15. mar 2016, 20:12

Jeg er til det hele. Jeg vil gerne dase lidt med en god bog ved en pool, jeg vil gerne ud at udforske, jeg vil gerne lave noget aktivt. Jeg holder også meget af storbyferier.

Det eneste jeg ikke er til, er nok camping/kør selv-ferie og skiferie. Førstnævnte hadede jeg i min barndom. Sidstnævnte har jeg bare aldrig prøvet og jeg kan ikke forestille mig, at det er noget for mig.
1
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Hvilken type af ferie er du mest til?

Indlægaf Fru Sunshine » 15. mar 2016, 20:41

Jeg foretrækker noget med lækkert hotel, masser af sol og drinks på altanen. Og så meget gerne nogle oplevelser i løbet af ferien.

Jeg kan ikke fordrage camping. Jeg ville dø af klaustrofobi i en campingvogn, og jeg gider heller ikke kør-selv-ferie. Og aktiv ferie er ikke ferie for mig. Ski er det værste i verden - og farligste.

Men jeg tror så også at det hænger sammen med, at jeg aldrig har været vant til luksushoteller eller noget. Vi var altid i sommerhus i Sverige indtil det blev solgt i 2012.
Det var skønne ferier, hvor vi har set de fleste af Stockholms seværdigheder.
Nu er jeg ved at blive gammel, så nu vil jeg noget andet.
1
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8939
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1517
Likede indlæg: 25613

Re: Hvilken type af ferie er du mest til?

Indlægaf Madam Pomfrey » 15. mar 2016, 20:48

En god blanding af det hele tror jeg :D

Jeg elsker skiferie, det er noget helt særligt synes jeg, en sjov form for motion, vi alle kan være fælles om, og hvor vi udfordres på fysik og motorik, kan le af og med hinanden, og opmuntre og heppe.

Sommerferier, der er jeg faktisk faldet ret meget for "farmor og farfars sommerhus" modellen, som handler om at dase, læse bøger, spille ludo, fiske krabber, bade, samle sten, og så krydre det med noget by-ture, seværdigheder, forlystelser og et par gode frokoster ude.

Rejser: Der synes jeg en blanding af badeferie og oplevelser er ideel. Jeg gider ikke sidde klistret til en pøl fra 9-21, jeg gider godt være der nogle timer, og hygge og lege med ungerne, men vi skal også ud at gå, køre, på ture, se, opleve, smage, suge indtryk, lære, dufte, prøve, undersøge.
SÅ er det en god ferie. Og jeg synes det er lykkedes os meget godt at lave det mix når vi har været ude og rejse. Og på den måde også tage højde for, og hensyn til at vi som familie har et bredt aldersspænd og interessefelt.

Storbyferier har vi kun prøvet en enkelt gang med børn på slæb, Paris, - det var hyggeligt og sjovt, men pokkermig også skide besværligt med klapvogne ind og ud at metrosystem osv. så vi har afholdt os fra det siden, ud over enkelte en-dags ture.
0
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
Elvispop
Indlæg: 2407
Tilmeldt: 14. aug 2015, 16:37
Kort karma: 263
Geografisk sted: 9900
Likede indlæg: 4555

Re: Hvilken type af ferie er du mest til?

Indlægaf Elvispop » 15. mar 2016, 21:21

Drømmeferien må være en lightudgave af "kurs mod fjerne kyster" :love:
0
Så tænd dog for helvede de baglygter
Brugeravatar
Studsgaard
Indlæg: 5339
Tilmeldt: 1. nov 2015, 15:06
Kort karma: 567
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 8604

Re: Hvilken type af ferie er du mest til?

Indlægaf Studsgaard » 15. mar 2016, 21:33

Jeg er til afslapningsferier, med lidt ture ud og se noget.
Inden vi fik børn tog min mand og jeg og pakkede bilen med telt m.m og kørte så afsted og så hvor vi så endte. Super hyggeligt.
Nu er vi blevet den slags campister vi grinte af dengang med fast helårsplads og alt i vogn og telt.
Jeg er også til charter gerne med all incl. Jeg elsker varmen og så slappe af med en god bog ved poolen, lege med ungerne og bare være sammen. Der tager vi også gerne på en eller to småture for at se noget af det land/sted vi er taget til.
Vi har et barn med ADHD så er travle ferier bare ikke hyggelige.
0
Brugeravatar
Vixen
Indlæg: 1265
Tilmeldt: 16. aug 2015, 08:53
Kort karma: 339
Likede indlæg: 2834

Re: Hvilken type af ferie er du mest til?

Indlægaf Vixen » 15. mar 2016, 22:32

Backpackerture, hvor der er god tid til at udforske et område og både få spændende mad, store naturoplevelser og billige cocktails krydret med varmt klima, er helt sikkert noget af det, som har givet mig de fedeste minder. Storbyferier (i Europa hovedsageligt) er jeg også vild med. Og sidst men ikke mindst kan jeg også godt sætte pris på en charterferie, hvis man har haft meget travlt i en periode - og jeg regner med at finde charterture ekstra-tillokkende når vi får børn engang...

Men hvis jeg kunne måtte tage på en slags ferie resten af mit liv, så skulle det være backpacking.
0
What ain't no country I ever heard of. They speak English in What?
Brugeravatar
Annione
Indlæg: 3634
Tilmeldt: 11. aug 2015, 21:23
Kort karma: 822
Likede indlæg: 7730
Kontakt:

Re: Hvilken type af ferie er du mest til?

Indlægaf Annione » 15. mar 2016, 23:35

Jeg elsker det hele, undtaget vanding, hiking, noget med telte og skiferie. Og heller ikke noget ekstrem-sport.

Men jeg elsker:
- roadtripping i autocamper i bushen i Australien eller ved gletchere i New Zealand. Vil gerne gøre det samme i Chile, USA og Canada
- ekstrem doven strandferie, kun afbrudt af spisning eller en snorkel-tur
- sightseeing og shop-amok i en storby
1
Brugeravatar
Aima
Indlæg: 3595
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 1397
Likede indlæg: 15898

Re: Hvilken type af ferie er du mest til?

Indlægaf Aima » 16. mar 2016, 01:26

Altså, jeg er faktisk ikke rejsetypen som sådan, jeg vil bare gerne have storby, gode restauranter og en altan, hvor jeg kan ligge i solen. Men. Jeg har drukket kaffe med min mor i eftermiddag, hun er lige kommet fra ferie. En uges tid i New York, derefter videre på noget tur i Sydamerika i halvanden uges tid og så sluttede hun af med en uge på et krydstogtskib, virkelig sådan et luksusskur med en tjener pr. gæst og teater og spaområde og tennisbaner, i det Caribiske Ocean. Det var jo ikke fordi det lød som en dårlig måde at bruge sin ferie på, jeg skulle nok bare virkelig have et loaded pengetræ i haven, hvis jeg skulle prioritere det.
0
I'll stick with hell no's and headphones...

Tilbage til "Rejser"