Skal hestepærer samles op?

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Brugeravatar
dykkersild
Indlæg: 2169
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:25
Kort karma: 239
Likede indlæg: 3535

Re: Skal hestepærer samles op?

Indlægaf dykkersild » 16. mar 2016, 09:40

Allmost_Famous skrev:
Akehurst2 skrev:
Allmost_Famous skrev:
Dikus skrev:Servicemeddelelse: I har brugt 15 sider på at diskutere... hestepærer!

TMI: Jeg elsker jer en lille smule :love:

Ja, det er altså fantastisk :love:


Og husk at tænke det i sammenhæng med "andres hundelorteposer i min skraldespand" og "udekatte, der skider i mine blomsterbede"- tråde og indlæg. Lort kan bare sætte gang i en debat :-D

(Overvejer at smutte ned i Børn og starte en debat om, hvor man må skifte ble...)

Altså, sådan en gullig babylort fylder altså en del, og er ret upraktisk besværlig at samle op fra gulvet, og det kan da ikke være rigtigt, at forældre skal tage det med sig, kan det? :fløjt:


Don´t temp me...den bliver bare en god lorte-dag idag

For et par gange siden, jeg var i lufthavnen var der en mor der skiftede sit barn på gangen ved gaten - no problem. En stor lorteble blev pakket lidt sammen og så bum op i en skraldespand på gangen - big problem efter min mening. Der er sikkert lidt personale samt en del gæster ved gaten den dag - der sendte hende en "kærlig" tanke. Jeg kender ikke rigtig andre som ikke har en rulle skraldeposer med til lige præcis det formal - at mindske lugten i skraldespanden.
0
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Skal hestepærer samles op?

Indlægaf LaScrooge » 16. mar 2016, 09:47

mulledit skrev:
Umiddelbart er det jo bare sådan det er. Så må man jo lade være med at ride så langt væk. På den rideskole hvor min hest stod, der var det bare sådan at man gik ud og samlede op når man kom hjem. Det var efter ordre fra bestyrelsen, der havde fået temmelig mange klager fra naboer og kommunen. Ellers må man altså blive på rideskolen. Vi skal ligesom alle kunne være her.


God løsning. Man har en hest, fx, som har brug for daglig motion af måske 1-2 timers varighed. Man rider i en cirkel om stalden med en radius på, lad os sige 1 kilometer, for alle stalde ligger i fladt terræn med en vej i en cirkel rundt om, kun beregnet til ryttere. Rundt og rundt. Så stimulerende og udfordrende. Der rider man med alle de andre ryttere, som også skal motionere deres dyr i det fri den dag.
0
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
mulledit
Indlæg: 956
Tilmeldt: 15. sep 2015, 08:08
Kort karma: 51
Likede indlæg: 877

Re: Skal hestepærer samles op?

Indlægaf mulledit » 16. mar 2016, 09:57

LaScrooge skrev:
mulledit skrev:
Umiddelbart er det jo bare sådan det er. Så må man jo lade være med at ride så langt væk. På den rideskole hvor min hest stod, der var det bare sådan at man gik ud og samlede op når man kom hjem. Det var efter ordre fra bestyrelsen, der havde fået temmelig mange klager fra naboer og kommunen. Ellers må man altså blive på rideskolen. Vi skal ligesom alle kunne være her.


God løsning. Man har en hest, fx, som har brug for daglig motion af måske 1-2 timers varighed. Man rider i en cirkel om stalden med en radius på, lad os sige 1 kilometer, for alle stalde ligger i fladt terræn med en vej i en cirkel rundt om, kun beregnet til ryttere. Rundt og rundt. Så stimulerende og udfordrende. Der rider man med alle de andre ryttere, som også skal motionere deres dyr i det fri den dag.


Helts seriøst, så står den hest jo det helt forkerte sted. Ellers må man jo ud og samle op. Faktisk er det imponerede at en sådan ikke-debat kan trække så mange sider. Man skal samle på, den er ikke længere. Vil man ikke det, så må man lade være med at ride ud.
2
Bøllen 08.06.2010 :love:

Billen 22.07.2014 :love:


IG blogger under navnet Strawberryonion
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Skal hestepærer samles op?

Indlægaf LaScrooge » 16. mar 2016, 10:24

mulledit skrev:
LaScrooge skrev:
mulledit skrev:
Umiddelbart er det jo bare sådan det er. Så må man jo lade være med at ride så langt væk. På den rideskole hvor min hest stod, der var det bare sådan at man gik ud og samlede op når man kom hjem. Det var efter ordre fra bestyrelsen, der havde fået temmelig mange klager fra naboer og kommunen. Ellers må man altså blive på rideskolen. Vi skal ligesom alle kunne være her.


God løsning. Man har en hest, fx, som har brug for daglig motion af måske 1-2 timers varighed. Man rider i en cirkel om stalden med en radius på, lad os sige 1 kilometer, for alle stalde ligger i fladt terræn med en vej i en cirkel rundt om, kun beregnet til ryttere. Rundt og rundt. Så stimulerende og udfordrende. Der rider man med alle de andre ryttere, som også skal motionere deres dyr i det fri den dag.


Helts seriøst, så står den hest jo det helt forkerte sted. Ellers må man jo ud og samle op. Faktisk er det imponerede at en sådan ikke-debat kan trække så mange sider. Man skal samle på, den er ikke længere. Vil man ikke det, så må man lade være med at ride ud.


Jeg er bare ikke enig. Vi har haft heste i min familie det meste af mit liv. De har stået i stalde ude på landet, vi har redet langs landeveje og i skove, over marker (med tilladelse) såvel som på bane og i ridehus. Aldrig har hestepærer været et problem og jeg er heller ikke enig i, at de er det i en sådan grad, at der skal indstiftes et generelt påbud om at samle op, uanset hvor og hvornår hesten tømmer tarmene. Jeg kan sagtens forstå at en tætbefærdet sti kan blive smattet til hvis der også færdes mange ryttere, og i det tilfælde er ideen med, at den eller de nærtliggende rideskoler eller stalde rytterne kommer fra sender hold ud for at feje stierne rigtig god. Men ikke når hesten skider i rabatten langs landevejen eller på en skovsti. Og at rytteren skal stå af og ordne det når det sker, er ikke et gangbart krav, af mange grunde, også mange ikke nævnt her. En pose til hestepærer påspændt hesten er heller ikke en gangbar løsning, af mange grunde, hvoraf nogle heller ikke er nævnt her. Men man skal måske kende mere til både ridesport og de dyr, heste er, for at have en idé om hvilke problemer der reelt er i det. Jeg gider ikke orientere om dem, fordi jeg synes tendensen i tråden går i retning af, at affeje alt med at så må man bare gøre noget andet end man gør. Er din hest kilden over krydset, så må du bare vælge en hest der ikke er det, eller nøjes med at ride på bane. Er din hest urolig og har brug for din fulde opmærksomhed og ikke at du vrider dig i sadlen for at mosle med en tung lortepose, så må du bare lade være med at have en urolig hest. Har du rygproblemer som gør, at en sådan manøvre ville være dårlig for dig, så må du bare lade være med at ride. Osv. Alle indvendinger underkendes. Der er masser af andre grunde til, hvorfor de krav og "løsningsforslag" I kommer med ikke er gangbare i praksis, men det er ikke jeres problem, jo, lyder det til, for I har en eller anden moralsk velbegrundet ret til at der ikke ligger hestepærer i naturen. Selv ikke steder hvor I aldrig standser op, men bare drøner forbi i bil.
0
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Skal hestepærer samles op?

Indlægaf Fru Sunshine » 16. mar 2016, 10:33

lillebjoern skrev:
Fru Sunshine skrev:
lillebjoern skrev:
Fru Sunshine skrev:Jeg synes altså stadig, det er ulækkert, når der ligger hestepærer smattet ud over vejen, fordi man ikke har kunnet undvige dem i bil.

Og jeg vil være træt af at få det spredt ud over min lille bil (som jeg er afhængig af, hvis jeg gerne vil passe mit arbejde. Og det vil jeg gerne), fordi de ligger midt på landevejen.
Man kan altså som minimum godt forvente, at rytterne får det væk fra vejen og ud i rabatten eller noget.
Jeg smider jo heller ikke æbleskrog o.l. ud af vinduet på bilen, selv om det er lige så hurtigt nedbrydeligt og sviner knap så meget som lort.

Måske skal man bare have en aftale om, at det er god stil at rydde op efter sig selv og lade være med at svine mere end højst nødvendigt.


Så du kan ikke passe dit arbejde fordi der er hestepærer på dine dæk? :gruble:

Øh... Hvor i alverden læser du dog det?


I denne sætning: "Og jeg vil være træt af at få det spredt ud over min lille bil (som jeg er afhængig af, hvis jeg gerne vil passe mit arbejde. Og det vil jeg gerne), fordi de ligger midt på landevejen. ".

For mig lyder det som om at det at få det spredt ud over bilen gør, at du ikke kan passe dit arbejde, fordi du er afhængig af bilen. Jeg kan ikke rigtig læse det på andre måder? Men jeg undrede mig også (derfor den undrende smiley).


Ej, det står der da overhovedet ikke.
Der står, at jeg er afhængig af min bil for at komme på arbejde, som en kommentar til den, der har brugt forurening fra biler som et argument for, at man godt må lade hestepærer ligge, og at jeg faktisk synes, det er lidt træls, at der kommer en masse bæ på den.
Jeg synes også, det er træls, når fuglene skider på den, men det er lidt svært at få dem til at rydde op efter sig.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Skal hestepærer samles op?

Indlægaf Fru Sunshine » 16. mar 2016, 10:36

Lortebleer er altså heller ikke ligefrem velkomne midt på cykelstien. Eller på min bil :-D
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Zombie
Indlæg: 5109
Tilmeldt: 16. aug 2015, 14:06
Kort karma: 1219
Likede indlæg: 20819

Re: Skal hestepærer samles op?

Indlægaf Zombie » 16. mar 2016, 10:42

Det, jeg nok savner, er at rytterne lige tager et blik på omgivelserne. Ligger der 2 huse og 7 marker, og ingen andre hestepærer i syne, så synes jeg måske det er fint nok, at man lader lort være lort, hvor det nu lige lander henne.

Men når man rider et sted med skoler, huse, lejlighedskomplekser, på en cykelsti eller velbenyttet vej. Så synes jeg altså, at man må tage ansvaret for, at man vælger at ride lige dér, hvor rigtig mange kan blive generet af lorten.


Det er ikke svært. Jeg gør det selv med min hund. Når hun møver sig ind i et krat og skider et sted, hvor kun rotter og den mest ihærdige udekat kan mase sig ind og tage et kig - så ligger det der bare. Fuck it.
Men skider hun på fortovet, så samler jeg det da op. Det gør jeg da.

Synes måske ikke det er raketvidenskab lige at tage en kigger på, hvor man færdes henne med hesten og om det måske ville give mening at udvise hensyn derefter?
8
aka Forbies

:gammel:
Brugeravatar
Zombie
Indlæg: 5109
Tilmeldt: 16. aug 2015, 14:06
Kort karma: 1219
Likede indlæg: 20819

Re: Skal hestepærer samles op?

Indlægaf Zombie » 16. mar 2016, 10:43

Fru Sunshine skrev:Lortebleer er altså heller ikke ligefrem velkomne midt på cykelstien. Eller på min bil :-D


Jeg overvejer at knibe gårsdagens frokost midt på rideskolens parkeringsplads. Det bør jo ikke være problematisk. :fløjt:
1
aka Forbies

:gammel:
Brugeravatar
Zombie
Indlæg: 5109
Tilmeldt: 16. aug 2015, 14:06
Kort karma: 1219
Likede indlæg: 20819

Re: Skal hestepærer samles op?

Indlægaf Zombie » 16. mar 2016, 10:50

Skumfidusen skrev:
Zombie skrev:Jeg overvejer at knibe gårsdagens frokost midt på rideskolens parkeringsplads. Det bør jo ikke være problematisk. :fløjt:


Det er måske liiiidt for tidligt på dagen til det, men jeg vil mene at du har vundet internettet i dag. Du kan hente dine point i receptionen.


Sikke nogle overskrifter jeg kunne skabe - som uddannet pædagog, og en rideskole fuld af børn. :lol: Må dog indrømme, at jeg ikke føler nok for det. Mest fordi min hund heldigvis bare ignorerer hestelort og hverken ruller i det eller æder det.
Senest rettet af Zombie 16. mar 2016, 10:51, rettet i alt 1 gang.
1
aka Forbies

:gammel:
Brugeravatar
mulledit
Indlæg: 956
Tilmeldt: 15. sep 2015, 08:08
Kort karma: 51
Likede indlæg: 877

Re: Skal hestepærer samles op?

Indlægaf mulledit » 16. mar 2016, 10:51

LaScrooge skrev:
mulledit skrev:
LaScrooge skrev:
mulledit skrev:
Umiddelbart er det jo bare sådan det er. Så må man jo lade være med at ride så langt væk. På den rideskole hvor min hest stod, der var det bare sådan at man gik ud og samlede op når man kom hjem. Det var efter ordre fra bestyrelsen, der havde fået temmelig mange klager fra naboer og kommunen. Ellers må man altså blive på rideskolen. Vi skal ligesom alle kunne være her.


God løsning. Man har en hest, fx, som har brug for daglig motion af måske 1-2 timers varighed. Man rider i en cirkel om stalden med en radius på, lad os sige 1 kilometer, for alle stalde ligger i fladt terræn med en vej i en cirkel rundt om, kun beregnet til ryttere. Rundt og rundt. Så stimulerende og udfordrende. Der rider man med alle de andre ryttere, som også skal motionere deres dyr i det fri den dag.


Helts seriøst, så står den hest jo det helt forkerte sted. Ellers må man jo ud og samle op. Faktisk er det imponerede at en sådan ikke-debat kan trække så mange sider. Man skal samle på, den er ikke længere. Vil man ikke det, så må man lade være med at ride ud.


Jeg er bare ikke enig. Vi har haft heste i min familie det meste af mit liv. De har stået i stalde ude på landet, vi har redet langs landeveje og i skove, over marker (med tilladelse) såvel som på bane og i ridehus. Aldrig har hestepærer været et problem og jeg er heller ikke enig i, at de er det i en sådan grad, at der skal indstiftes et generelt påbud om at samle op, uanset hvor og hvornår hesten tømmer tarmene. Jeg kan sagtens forstå at en tætbefærdet sti kan blive smattet til hvis der også færdes mange ryttere, og i det tilfælde er ideen med, at den eller de nærtliggende rideskoler eller stalde rytterne kommer fra sender hold ud for at feje stierne rigtig god. Men ikke når hesten skider i rabatten langs landevejen eller på en skovsti. Og at rytteren skal stå af og ordne det når det sker, er ikke et gangbart krav, af mange grunde, også mange ikke nævnt her. En pose til hestepærer påspændt hesten er heller ikke en gangbar løsning, af mange grunde, hvoraf nogle heller ikke er nævnt her. Men man skal måske kende mere til både ridesport og de dyr, heste er, for at have en idé om hvilke problemer der reelt er i det. Jeg gider ikke orientere om dem, fordi jeg synes tendensen i tråden går i retning af, at affeje alt med at så må man bare gøre noget andet end man gør. Er din hest kilden over krydset, så må du bare vælge en hest der ikke er det, eller nøjes med at ride på bane. Er din hest urolig og har brug for din fulde opmærksomhed og ikke at du vrider dig i sadlen for at mosle med en tung lortepose, så må du bare lade være med at have en urolig hest. Har du rygproblemer som gør, at en sådan manøvre ville være dårlig for dig, så må du bare lade være med at ride. Osv. Alle indvendinger underkendes. Der er masser af andre grunde til, hvorfor de krav og "løsningsforslag" I kommer med ikke er gangbare i praksis, men det er ikke jeres problem, jo, lyder det til, for I har en eller anden moralsk velbegrundet ret til at der ikke ligger hestepærer i naturen. Selv ikke steder hvor I aldrig standser op, men bare drøner forbi i bil.


Nu skal man så heller ikke samle op i rabatten eller på en skovsti. Min far som har været med i DRF i en årrække og som formand for rideklubben i en menneskealder har brugt uhensigtsmæssigt meget tid på det her spørgsmål. Men det ændrer ikke på at man i bymæssig bebyggelse altså skal samle op og at man som rideklub eller opstaldningssted må tage ansvar for det område man færdes i.

self sælger man ikek bare sin hest osv, men man må jo finde en løsning, så vi alle kan være her.
2
Bøllen 08.06.2010 :love:

Billen 22.07.2014 :love:


IG blogger under navnet Strawberryonion
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Skal hestepærer samles op?

Indlægaf LaScrooge » 16. mar 2016, 11:33

mulledit skrev:
Nu skal man så heller ikke samle op i rabatten eller på en skovsti. Min far som har været med i DRF i en årrække og som formand for rideklubben i en menneskealder har brugt uhensigtsmæssigt meget tid på det her spørgsmål. Men det ændrer ikke på at man i bymæssig bebyggelse altså skal samle op og at man som rideklub eller opstaldningssted må tage ansvar for det område man færdes i.

self sælger man ikek bare sin hest osv, men man må jo finde en løsning, så vi alle kan være her.


Nå, det er jeg da glad for at høre. Jeg mente ellers, at der var folk i tråden der mente, at man skulle samle op på landevejen og på skovstierne, jf. palaveret med beskidte bildæk og dialogen om løsningen med en træstub som opstigningsblok. Jeg mener også, at det var dig, der brød ind i den diskussion med et påbud om, at man bare måtte lade være med at ride langt væk fra en blok, hvis det gav problemer at man skulle fjerne hestens efterladenskaber, når man red i en skov. Jeg har lige læst den del af tråden igennem, og søreme så - det var det du skrev.

Jeg synes løsningen er to-delt:

I de byområder, hvor heste, cyklister og fodgængere hyppigt deler strækning, så en overflod af hestepærer besværliggør almindelig færden - fx fordi det bliver glat efter regn - der arrangerer man jævnlig rensning af stien og rensningen påfalder rytterne. Og dem der rider i byområder stiger af hvis det er fysisk muligt og på anden vis forsvarligt og sparker pærerne ud på vejen (for de skal ikke ind folks hække eller indkørsler).

Den anden del består i, at man er overbærende overfor eksistensen af hestepærer når de ikke begrænser en i ens færden, særligt på strækninger, hvor det ikke er forbudt for ryttere at færdes. Det gør, at mange flere har mulighed for at nyde den dejlige sport - også mennesker med fysiske begrænsninger og nervøse dyr.
2
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Skal hestepærer samles op?

Indlægaf LaScrooge » 16. mar 2016, 11:48

Fru Sunshine skrev:
Ej, det står der da overhovedet ikke.
Der står, at jeg er afhængig af min bil for at komme på arbejde, som en kommentar til den, der har brugt forurening fra biler som et argument for, at man godt må lade hestepærer ligge, og at jeg faktisk synes, det er lidt træls, at der kommer en masse bæ på den.
Jeg synes også, det er træls, når fuglene skider på den, men det er lidt svært at få dem til at rydde op efter sig.


Det er nu ikke helt dét, der er i det. Det er en kommentar til diskussionen om gener - om dét, at man er generet af andres valg og aktiviteter betyder at de kan pålægges at mindske ens ubehag. Og det var specifikt rettet mod den del af pærefjerningsholdet der var trætte af, at der kom hestepærer på deres bildæk og derfor ikke syntes, at noget besvær var for stort eller nogen indsats for begrænsende til, at man som rytter kunne undsiges pligten til at fjerne dem.

Selvfølgelig er det for mange en nødvendighed at have en bil, men biler er også til gene og mange bruger dem også på tidspunkter hvor de godt kunne lade være. Gener er gener og spørgsmålet er, hvornår man har ret til at bede andre lade være med at genere een og hvornår man skal veje sin generethed op mod de fordele, det giver den anden at de kan gøre det de nu gør, eller det uforholdsmæssigt store besvær og begrænsninger det vil medføre for dem man retter sit krav mod?
0
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
mulledit
Indlæg: 956
Tilmeldt: 15. sep 2015, 08:08
Kort karma: 51
Likede indlæg: 877

Re: Skal hestepærer samles op?

Indlægaf mulledit » 16. mar 2016, 11:52

LaScrooge skrev:
mulledit skrev:
Nu skal man så heller ikke samle op i rabatten eller på en skovsti. Min far som har været med i DRF i en årrække og som formand for rideklubben i en menneskealder har brugt uhensigtsmæssigt meget tid på det her spørgsmål. Men det ændrer ikke på at man i bymæssig bebyggelse altså skal samle op og at man som rideklub eller opstaldningssted må tage ansvar for det område man færdes i.

self sælger man ikek bare sin hest osv, men man må jo finde en løsning, så vi alle kan være her.


Nå, det er jeg da glad for at høre. Jeg mente ellers, at der var folk i tråden der mente, at man skulle samle op på landevejen og på skovstierne, jf. palaveret med beskidte bildæk og dialogen om løsningen med en træstub som opstigningsblok. Jeg mener også, at det var dig, der brød ind i den diskussion med et påbud om, at man bare måtte lade være med at ride langt væk fra en blok, hvis det gav problemer at man skulle fjerne hestens efterladenskaber, når man red i en skov. Jeg har lige læst den del af tråden igennem, og søreme så - det var det du skrev.

Jeg synes løsningen er to-delt:

I de byområder, hvor heste, cyklister og fodgængere hyppigt deler strækning, så en overflod af hestepærer besværliggør almindelig færden - fx fordi det bliver glat efter regn - der arrangerer man jævnlig rensning af stien og rensningen påfalder rytterne. Og dem der rider i byområder stiger af hvis det er fysisk muligt og på anden vis forsvarligt og sparker pærerne ud på vejen (for de skal ikke ind folks hække eller indkørsler).

Den anden del består i, at man er overbærende overfor eksistensen af hestepærer når de ikke begrænser en i ens færden, særligt på strækninger, hvor det ikke er forbudt for ryttere at færdes. Det gør, at mange flere har mulighed for at nyde den dejlige sport - også mennesker med fysiske begrænsninger og nervøse dyr.


Jeg har linket til lovgivningen. Jeg har skrevet at man må lade være med at ride længere væk end man gider gå tilbage og fjerne lort, ikke noget med landevej eller hvor langt væk fra nogen opstigningsblok. Så måske du skal læse igen.

Jeg mener det er helt almindelig pli at rydde op efter sig selv, der er ingen undskyldninger herfor. Kan hesten, i dette tilfælde (eller rytter), ikke at man stiger af, så må man gøre det bagefter. Det er hver gang, uden undtagelse - i min verden. Rideskolerne har udfordringer nok og at nogen ryttere ikke kan forstå at hvis de vil fortsætte med at eksistere som de gør nu, hvor de ofte ligger tæt på villa kvareterer osv. så må man sku også finde ud af at begå sig sammen. I dette tilfælde, samle lort op - enten når det sker, eller bagefter.

Self er der forskel på om det er ude i skoven eller om det er foran fru. Hansens hus. Så lad være med at trække anders meninger ned over mig.

Faktisk har hele tiden debatteret ud fra din løsningsmodel. Måske du har opfattet at jeg selv har haft hest....
1
Bøllen 08.06.2010 :love:

Billen 22.07.2014 :love:


IG blogger under navnet Strawberryonion
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11228
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1788
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23200

Re: Skal hestepærer samles op?

Indlægaf Mani » 16. mar 2016, 11:57

LaScrooge skrev:Nå, det er jeg da glad for at høre. Jeg mente ellers, at der var folk i tråden der mente, at man skulle samle op på landevejen og på skovstierne, jf. palaveret med beskidte bildæk og dialogen om løsningen med en træstub som opstigningsblok. Jeg mener også, at det var dig, der brød ind i den diskussion med et påbud om, at man bare måtte lade være med at ride langt væk fra en blok, hvis det gav problemer at man skulle fjerne hestens efterladenskaber, når man red i en skov. Jeg har lige læst den del af tråden igennem, og søreme så - det var det du skrev.

Jeg synes løsningen er to-delt:

I de byområder, hvor heste, cyklister og fodgængere hyppigt deler strækning, så en overflod af hestepærer besværliggør almindelig færden - fx fordi det bliver glat efter regn - der arrangerer man jævnlig rensning af stien og rensningen påfalder rytterne. Og dem der rider i byområder stiger af hvis det er fysisk muligt og på anden vis forsvarligt og sparker pærerne ud på vejen (for de skal ikke ind folks hække eller indkørsler).

Den anden del består i, at man er overbærende overfor eksistensen af hestepærer når de ikke begrænser en i ens færden, særligt på strækninger, hvor det ikke er forbudt for ryttere at færdes. Det gør, at mange flere har mulighed for at nyde den dejlige sport - også mennesker med fysiske begrænsninger og nervøse dyr.

Jeg tror faktisk ikke, at der er voldsomt mange, som er uenige i den løsning.
2
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Skal hestepærer samles op?

Indlægaf LaScrooge » 16. mar 2016, 12:38

mulledit skrev:
Jeg har linket til lovgivningen. Jeg har skrevet at man må lade være med at ride længere væk end man gider gå tilbage og fjerne lort, ikke noget med landevej eller hvor langt væk fra nogen opstigningsblok. Så måske du skal læse igen.

Jeg mener det er helt almindelig pli at rydde op efter sig selv, der er ingen undskyldninger herfor. Kan hesten, i dette tilfælde (eller rytter), ikke at man stiger af, så må man gøre det bagefter. Det er hver gang, uden undtagelse - i min verden. Rideskolerne har udfordringer nok og at nogen ryttere ikke kan forstå at hvis de vil fortsætte med at eksistere som de gør nu, hvor de ofte ligger tæt på villa kvareterer osv. så må man sku også finde ud af at begå sig sammen. I dette tilfælde, samle lort op - enten når det sker, eller bagefter.

Self er der forskel på om det er ude i skoven eller om det er foran fru. Hansens hus. Så lad være med at trække anders meninger ned over mig.

Faktisk har hele tiden debatteret ud fra din løsningsmodel. Måske du har opfattet at jeg selv har haft hest....


Altså, du blandede dig selv i en del af tråden der gik på, at man skulle have opstigningsblokke i skovene, så man kunne hoppe af og på, så jeg trækker ikke meninger ned over dig. Du formulerer dig meget utilmativt - "Hver gang, uden undtagelse" - og jeg synes der er undtagelser og at der skal være plads til undtagelserne, så jeg kan ikke erklære mig enig. Hvis der er villakvarterer der decideret bliver overskidt, så synes jeg naturligvis at det er fint at der er en aftale om at rytterne fejer, men der bliver nødt til at være fleksibilitet forbundet med det. Man er simpelthen nødt til at indstille sig på, at man indimellem bliver generet af andres aktiviteter og at det er et vilkår ved at bo i nærheden af andre. Det lyder på dig som om ridesporten er trængt af det omgivende samfund og det synes jeg er virkelig trist. Ridning er så meget værd for så mange mennesker, at jeg synes der skal støttes op om den og dens udbredelse - ikke lægges hindringer. Det kan godt være, at det hele bunder i forskellige personlige grænser og normer, men jeg vil personligt gerne vil give plads til hestepærer på vejene - også foran mit parcelhus, hvis det skulle være - ligesom jeg støtter katten som kæledyr og vægter dens behov for ubegrænset udendørs færden højere end det besvær jeg har med at den skider i mine bede. jeg tænker på de mennesker, der har dyrene og jeg tænker på, hvad det giver dem at have dem og jeg regner med, at langt de fleste mennesker er hensynsfulde af natur og at dem der ikke er det, hører til undtagelserne og at nogle af dem har gode grunde til ikke at være det umiddelbart. Derfor går jeg ikke ud med ultimative krav om dette og hint knyttet til fx kæledyrshold. Akkurat på samme måde, som jeg ikke skælder de unge knægte med knallerten ud for at larme time efter time mens de drøner rundt om blokken.
0
And we both know: I will be delicious

Tilbage til "Generelt"