Marts '16 - fællestråd

Brugeravatar
Filipai
Indlæg: 4147
Tilmeldt: 4. sep 2015, 06:04
Kort karma: 998
Likede indlæg: 7795

Re: Marts '16 - fællestråd

Indlægaf Filipai » 16. mar 2016, 13:28

Ballademager skrev:
Filipai skrev:Jeg har været nede og træne idag. Et hold zumba og et hold stram op. Jeg synes dog ikke at stram op holdet var ligeså godt, som hende der er lidt tidligere på dagen, så i fremtiden holder jeg mig bare til det hold. Var kun fordi jeg så kunne nå to hold, der er desværre ikke andet i streg med det "gode" stram op hold.

Kosten har indtil videre også været fin, bortset fra at jeg prøvede at madlogge 3 spiseskefulde cremefraiche, aldrig aldrig nogensinde igen! Det var en øjenåbner.


Jeg brugte noget lignende LifeSum in USA, og det var noget af en øjenåbner. Der var rigtig ofte flere kalorier i mad, end jeg havde troet.


Ja, det er lige det. Jeg har fordelen af, at jeg egentligt ikke spiser sådan super mange kalorier i løbet af en dag, hvis jeg bare kun ser på mine hovedmåltider. Mit problem er klart min hyggespisning, og lige at tage et stykke ost, fremfor et stykke agurk.
0
Brugeravatar
Sophaya
Indlæg: 2974
Tilmeldt: 22. aug 2015, 11:26
Kort karma: 624
Likede indlæg: 6643

Re: Marts '16 - fællestråd

Indlægaf Sophaya » 16. mar 2016, 14:08

Jeg synes at jeg har svært ved at mærke om jeg er sulten eller mæt - jeg tror at jeg er sulten nærmest hele tiden. Jeg ved ikke hvornår det egentlig passer, og fordi jeg så hurtigt tænker at jeg er sulten (over)spiser jeg meget. Er der nogen der kender til det?
Desuden synes jeg også, at jeg har enormt svært ved at greje hvad der er "normalt" ifht mad. Jeg er vokset op med overspisning og snacking, og har åbenbart svært ved at bryde de vaner og finde et normalt spisemønster her som voksen.
0
cat has nine lives babe
nine lives to itself
but you only got one

x
Brugeravatar
Ally
Indlæg: 4696
Tilmeldt: 2. sep 2015, 18:25
Kort karma: 892
Likede indlæg: 7690

Re: Marts '16 - fællestråd

Indlægaf Ally » 16. mar 2016, 14:15

Jeg har lige haft to elever til reeksamen - og begge bestod med fine karakterer. Den ene elev fik 10 og inden han gik, kvitterede han med et stort knus og et "Forhåbentlig ses vi til august". Dét kan man kun blive glad og varm om hjertet over :love:
3
What if I fall? Oh, but my darling, what if you fly?
Aquadorable
Indlæg: 2225
Tilmeldt: 12. aug 2015, 17:27
Kort karma: 256
Geografisk sted: Nordsjælland
Likede indlæg: 2921

Re: Marts '16 - fællestråd

Indlægaf Aquadorable » 16. mar 2016, 15:35

Sophaya skrev:Jeg synes at jeg har svært ved at mærke om jeg er sulten eller mæt - jeg tror at jeg er sulten nærmest hele tiden. Jeg ved ikke hvornår det egentlig passer, og fordi jeg så hurtigt tænker at jeg er sulten (over)spiser jeg meget. Er der nogen der kender til det?
Desuden synes jeg også, at jeg har enormt svært ved at greje hvad der er "normalt" ifht mad. Jeg er vokset op med overspisning og snacking, og har åbenbart svært ved at bryde de vaner og finde et normalt spisemønster her som voksen.


Måske var det en idé at begynde at have fokus på at få spist regelmæssigt hen over dagen, fx morgen, formiddag, frokost, eftermiddag og aften (jeg har rigtig gode erfaringer med at droppe aftensnacksene, også de sunde!)? Til de måltider ville jeg så prøve at opstille nogle retningslinjer, fx at du til de tre hovedmåltider får protein på 1/4 af tallerkenen, fedt/kulhydrat på 1/4 og grønt på halvdelen. Også til morgenmad, fx gennem skyr, æg, peberfrugt/gulerødder/agurker i stave og lignende.

Til mellemmåltiderne kan du så med fordel tænke i lidt samme fordeling, bare i mindre portioner. Jeg bliver altid holdt rigtig godt mæt af et stykke grovknækbrød med ost og to-tre gulerødder midt på eftermiddagen, en lille skål skyr med frugt og nødder osv.

Hvis du har svært ved at få styr på de rette mængder, så tror jeg virkelig, at en vej er at lave nogle rammer. Måske er det noget helt andet end ovenstående, der virker for dig, og det er også helt fint. Måske skal du kigge på lchf eller 5:2 eller andre kure. Men jeg ved, at jeg er kommet et rigtig godt stykke af vejen ved at sætte mine spisevaner i system. Det er ikke supersexet, og det er også ok at droppe det hele en dag eller to, men sjovt nok vender jeg altid tilbage. Fordi det virker :)
Senest rettet af Aquadorable 16. mar 2016, 15:38, rettet i alt 3 gange.
2
K - 12.06.18 :love:
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 13011
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1557
Likede indlæg: 21767

Re: Marts '16 - fællestråd

Indlægaf Pandesteg » 16. mar 2016, 15:35

Log_Lady skrev:Jeg har indtil videre løbet 2 ture (en i mandags og en i dag), og det føles simpelthen så godt! Jeg var moody og irritabel hele sidste uge, fordi jeg ikke kunne få mit løbe-fix. Sjovt, så afhængig af det man kan blive.

Solen skinner så smukt (i hvert fald her i Kbh), og det føltes næsten som om, det er sommer. Åh, hvor jeg glæder mig til at kunne løbe i shorts og t-shirt. :love:


Ja det glæder jeg mig virkelig også til!! Om en måneds tid regner jeg med at sætte mit fitnessabb. på pause og løbe "på fuld tid" igen. Glæder mig så sygt meget. Sol, frisk luft og motion på én gang - whats not to like :love:
0
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 13011
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1557
Likede indlæg: 21767

Re: Marts '16 - fællestråd

Indlægaf Pandesteg » 16. mar 2016, 15:42

Aquadorable skrev:
Sophaya skrev:Jeg synes at jeg har svært ved at mærke om jeg er sulten eller mæt - jeg tror at jeg er sulten nærmest hele tiden. Jeg ved ikke hvornår det egentlig passer, og fordi jeg så hurtigt tænker at jeg er sulten (over)spiser jeg meget. Er der nogen der kender til det?
Desuden synes jeg også, at jeg har enormt svært ved at greje hvad der er "normalt" ifht mad. Jeg er vokset op med overspisning og snacking, og har åbenbart svært ved at bryde de vaner og finde et normalt spisemønster her som voksen.


Måske var det en idé at begynde at have fokus på at få spist regelmæssigt hen over dagen, fx morgen, formiddag, frokost, eftermiddag og aften (jeg har rigtig gode erfaringer med at droppe aftensnacksene!)? Til de måltider ville jeg så prøve at opstille nogle retningslinjer, fx at du til de tre hovedmåltider får protein på 1/4 af tallerkenen, fedt/kulhydrat på 1/4 og grønt på halvdelen. Også til morgenmad, fx gennem skyr, æg, peberfrugt/gulerødder/agurker i stave og lignende.

Til mellemmåltiderne kan du så med fordel tænke i lidt samme fordeling, bare i mindre portioner. Jeg bliver altid holdt rigtig godt mæt af et stykke grovknækbrød med ost og to-tre gulerødder midt på eftermiddagen, en lille skål skyr med frugt og nødder osv.

Hvis du har svært ved at få styr på de rette mængder, så tror jeg virkelig, at en vej er at lave nogle rammer. Måske er det noget helt andet end ovenstående, der virker for dig, og det er også helt fint. Måske skal du kigge på lchf eller 5:2 eller andre kure. Men jeg ved, at jeg er kommet et rigtig godt stykke af vejen ved at sætte mine spisevaner i system. Det er ikke supersexet, og det er også ok at droppe det hele en dag eller to, men sjovt nok vender jeg altid tilbage. Fordi det virker :)


Supergodt råd. Jeg har også en tendens til at overspise/hyggespise for meget og engang imellem må jeg simpelthen tage et realitycheck hvor jeg sanerer mine måltider. For jo mere jeg spiser, jo mere er der plads til i maven og jo mere sulten føler jeg mig. Det er virkelig en ond spiral.
Den første uge føles virkelig som et helvede fordi man er så vant til at få mere mad, men synes hurtigt man vænner sig til det der leje, hvor man får mindre mad. Jeg spiser jo LCHF hvor man får virkelig lækker mad og meget fedt og det mætter jo rigtig meget, så det er "kun" psykisk man "sulter" den første uges tid.

Håber det lykkes for dig Sophaya!
1
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Brugeravatar
Sophaya
Indlæg: 2974
Tilmeldt: 22. aug 2015, 11:26
Kort karma: 624
Likede indlæg: 6643

Re: Marts '16 - fællestråd

Indlægaf Sophaya » 16. mar 2016, 16:35

Pandesteg skrev:
Aquadorable skrev:
Måske var det en idé at begynde at have fokus på at få spist regelmæssigt hen over dagen, fx morgen, formiddag, frokost, eftermiddag og aften (jeg har rigtig gode erfaringer med at droppe aftensnacksene!)? Til de måltider ville jeg så prøve at opstille nogle retningslinjer, fx at du til de tre hovedmåltider får protein på 1/4 af tallerkenen, fedt/kulhydrat på 1/4 og grønt på halvdelen. Også til morgenmad, fx gennem skyr, æg, peberfrugt/gulerødder/agurker i stave og lignende.

Til mellemmåltiderne kan du så med fordel tænke i lidt samme fordeling, bare i mindre portioner. Jeg bliver altid holdt rigtig godt mæt af et stykke grovknækbrød med ost og to-tre gulerødder midt på eftermiddagen, en lille skål skyr med frugt og nødder osv.

Hvis du har svært ved at få styr på de rette mængder, så tror jeg virkelig, at en vej er at lave nogle rammer. Måske er det noget helt andet end ovenstående, der virker for dig, og det er også helt fint. Måske skal du kigge på lchf eller 5:2 eller andre kure. Men jeg ved, at jeg er kommet et rigtig godt stykke af vejen ved at sætte mine spisevaner i system. Det er ikke supersexet, og det er også ok at droppe det hele en dag eller to, men sjovt nok vender jeg altid tilbage. Fordi det virker :)


Supergodt råd. Jeg har også en tendens til at overspise/hyggespise for meget og engang imellem må jeg simpelthen tage et realitycheck hvor jeg sanerer mine måltider. For jo mere jeg spiser, jo mere er der plads til i maven og jo mere sulten føler jeg mig. Det er virkelig en ond spiral.
Den første uge føles virkelig som et helvede fordi man er så vant til at få mere mad, men synes hurtigt man vænner sig til det der leje, hvor man får mindre mad. Jeg spiser jo LCHF hvor man får virkelig lækker mad og meget fedt og det mætter jo rigtig meget, så det er "kun" psykisk man "sulter" den første uges tid.

Håber det lykkes for dig Sophaya!


Tak for svaret, begge to :)

I har ret i, at det nok ville hjælpe at strukturere - jeg mærker en kæmpe forskel på hjemmedage og uni/arbejdsdage, for jeg synes det er voldsomt svært at bevare strukturen i det travle. Jeg tror jeg skal blive bedre til at smide nogle mellemmåltider ind, der er gnavegrønt eller frugt, for det er ofte når jeg går kold i utide at jeg impulskøber og -spiser.
Jeg har tidligere været på LCHF, men det blev alt for hurtigt en undskyldning for at fylde mig med sovs, fløde og bacon. Jeg kunne ikke styre det, og jeg kom ret hurtigt frem til at jeg også har brug for kulhydrater. Faste kan jeg slet ikke - jeg ville kaste mig over det første junk jeg så, viljestyrken her er i bund :lol:
Jeg tror jeg vil opstille nogle klare planer for både hovedmåltider og mellemmåltider, så jeg har tænkt på det hele og ikke pludselig står og er sulten. Jeg vil straks (ja, når jeg handler i morgen, ikk?) kaste mig ud i at lave to-go mellemmåltider i form af grøntssager og frugt. Jeg synes nemlig jeg har rigtig godt styr på frokost og aftensmad, men morgenmad er jeg dårlig til at få købt noget af og have stående og mellemmåltider har jeg altid tænkt at jeg ikke behøvede, men det gør jeg jo nok eftersom det går galt.
Det jeg gerne vil er ikke at være på kur - jeg vil gerne finde et niveau i mad, der er normalt. Jeg vil prøve at få (mange) flere grøntsager ind i kosten og huske at der skal være til alle måltider og mellemmåltider, når jeg køber ind. Jeg skal huske at tænke over det med den første uge, at jeg mere skal indstille mig på mindre mad end jeg egentlig har behov for mere.

Tak igen :kys: jeg vil endnu engang hanke gevaldigt op i mig selv og prøve igen.
2
cat has nine lives babe
nine lives to itself
but you only got one

x
Muspel
Indlæg: 3881
Tilmeldt: 22. nov 2015, 16:38
Kort karma: 768
Likede indlæg: 10761

Re: Marts '16 - fællestråd

Indlægaf Muspel » 16. mar 2016, 17:57

Jeg er i gang med en større indre dialog omkring om jeg skal træne eller ikke i aften. Jeg har ondt i mit knæ. Og selvom jeg ikke træner ben, så er det svært ikke at komme til at belaste det lidt. Og jeg er træt. Men det burde ikke stoppe mig. Åh. Vil så gerne opretholde de tre gange om ugen. Pis. Har ikke været afsted siden lørdag faktisk. Så havde satset på onsdag- fredag - søndag.

Men måske jeg bør lytte til min krop, der siger 'sofa og chokolade' ... Arr beslutning. Tag dig!
0
Muspel
Indlæg: 3881
Tilmeldt: 22. nov 2015, 16:38
Kort karma: 768
Likede indlæg: 10761

Re: Marts '16 - fællestråd

Indlægaf Muspel » 16. mar 2016, 18:27

Muspel skrev:Jeg er i gang med en større indre dialog omkring om jeg skal træne eller ikke i aften. Jeg har ondt i mit knæ. Og selvom jeg ikke træner ben, så er det svært ikke at komme til at belaste det lidt. Og jeg er træt. Men det burde ikke stoppe mig. Åh. Vil så gerne opretholde de tre gange om ugen. Pis. Har ikke været afsted siden lørdag faktisk. Så havde satset på onsdag- fredag - søndag.

Men måske jeg bør lytte til min krop, der siger 'sofa og chokolade' ... Arr beslutning. Tag dig!



:ae: jeg giver mig selv en mental krammer. Har taget nogle ipren og lagt mig til rette i sofaen. En gang for lidt træning ændrer ikke en god ændring. Jeg kommer tilbage!
0
Muspel
Indlæg: 3881
Tilmeldt: 22. nov 2015, 16:38
Kort karma: 768
Likede indlæg: 10761

Re: Marts '16 - fællestråd

Indlægaf Muspel » 16. mar 2016, 20:05

Ballademager skrev:
Muspel skrev:
Muspel skrev:Jeg er i gang med en større indre dialog omkring om jeg skal træne eller ikke i aften. Jeg har ondt i mit knæ. Og selvom jeg ikke træner ben, så er det svært ikke at komme til at belaste det lidt. Og jeg er træt. Men det burde ikke stoppe mig. Åh. Vil så gerne opretholde de tre gange om ugen. Pis. Har ikke været afsted siden lørdag faktisk. Så havde satset på onsdag- fredag - søndag.

Men måske jeg bør lytte til min krop, der siger 'sofa og chokolade' ... Arr beslutning. Tag dig!



:ae: jeg giver mig selv en mental krammer. Har taget nogle ipren og lagt mig til rette i sofaen. En gang for lidt træning ændrer ikke en god ændring. Jeg kommer tilbage!


God bedring :ae: Man skal passe på med at træne, når man er skadet.

Elsker i øvrigt, at din indre dialog nu er blevet til citer-dig-selv-funktion på debatten :D


Ha ha ja - jeg havde jo håbet på, at en af jer nåede at skrive 'bliv dog hjemme' men da ingen nåede det, måtte jeg jo bakke mig selv op :d
1
Brugeravatar
Novella
Indlæg: 1930
Tilmeldt: 11. aug 2015, 06:21
Kort karma: 488
Likede indlæg: 5499

Re: Marts '16 - fællestråd

Indlægaf Novella » 16. mar 2016, 20:21

Hm... Jeg har prøvet at bruge madlog i dag. Den mener at jeg har spist 1300 kcal - og jeg har desuden løbet en halv time og gået på arbejde, dvs knap 500 kcal i motion.

Det er altså en meget normalt dag for mig både mad- og motionsmæssigt. Jeg burde ligge pænt under grænsen for at tage på, men jeg gør det alligevel, bare jeg går forbi en bagerbutik. Det kan jeg ikke rigtig forstå. Da jeg løb rigtig meget for to år siden, tabte jeg mig heller ikke et gram - og vi taler altså 100 km løb om måneden.

Jeg har tidligere fået tjekket stofskifte, men det var så vidt jeg husker ganske fint. Jeg ved ikke hvad det er, jeg gør forkert :(
0
Brugeravatar
Neenah
Indlæg: 4440
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:37
Kort karma: 667
Likede indlæg: 7374

Re: Marts '16 - fællestråd

Indlægaf Neenah » 17. mar 2016, 06:11

Novella skrev:Hm... Jeg har prøvet at bruge madlog i dag. Den mener at jeg har spist 1300 kcal - og jeg har desuden løbet en halv time og gået på arbejde, dvs knap 500 kcal i motion.

Det er altså en meget normalt dag for mig både mad- og motionsmæssigt. Jeg burde ligge pænt under grænsen for at tage på, men jeg gør det alligevel, bare jeg går forbi en bagerbutik. Det kan jeg ikke rigtig forstå. Da jeg løb rigtig meget for to år siden, tabte jeg mig heller ikke et gram - og vi taler altså 100 km løb om måneden.

Jeg har tidligere fået tjekket stofskifte, men det var så vidt jeg husker ganske fint. Jeg ved ikke hvad det er, jeg gør forkert :(


Med det aktivitetsniveau lyder det ikke helt som om at du spiser nok :kys:
0
Brugeravatar
Sophaya
Indlæg: 2974
Tilmeldt: 22. aug 2015, 11:26
Kort karma: 624
Likede indlæg: 6643

Re: Marts '16 - fællestråd

Indlægaf Sophaya » 17. mar 2016, 06:53

Nåhmen, på de to dage jeg har skrevet min mad ned har jeg tabt 1,4 kg, så det er måske meget smart at jeg gør det!
3
cat has nine lives babe
nine lives to itself
but you only got one

x
Brugeravatar
Novella
Indlæg: 1930
Tilmeldt: 11. aug 2015, 06:21
Kort karma: 488
Likede indlæg: 5499

Re: Marts '16 - fællestråd

Indlægaf Novella » 17. mar 2016, 11:53

Neenah skrev:Med det aktivitetsniveau lyder det ikke helt som om at du spiser nok :kys:


Jeg ved det ikke? Jeg synes, at jeg tager tre kg på, hvis jeg bare øger minimalt i forhold til det, jeg skriver ind i de her dage. Nu har jeg spist morgenmad og frokost, og jeg er på sammenlagt 478 kcal (og helt mæt, altså, der er slet ikke noget der). Det virker simpelthen så håbløst nogle gange. Hvis jeg spiser mere, tager jeg på. Hvis jeg spiser mindre, tager jeg også på.
0
Brugeravatar
Filipai
Indlæg: 4147
Tilmeldt: 4. sep 2015, 06:04
Kort karma: 998
Likede indlæg: 7795

Re: Marts '16 - fællestråd

Indlægaf Filipai » 17. mar 2016, 13:03

Wuhuu, så har jeg nærmest allerede klaret mine mål for denne uge.

Har været til 3 gange holdtræning- håber på at jeg kan styre mit alkoholindtag på lørdag, så jeg kan komme afsted til et stram op hold på søndag.
Har været afsted på messe, og trods at der alle steder var slik, popcorn og sodavand, gik jeg kun derfra og havde spist et enkelt stykke chokolade (sådan en guldmønt)

Har dog et problem, når jeg er afsted til træning- stram op, og bare får en smule vægt på, ligegyldigt øvelse, så får jeg latterligt ondt i mine fødder. Eller, i svangen er det vel nærmere. Det føles som om der er nogle der stikker knive op igennem min sål. Hvis jeg træner i bare fødder, kan jeg klare det, men så glider jeg bare rundt. Jeg har indtil videre prøvet 2 par sportssko jeg havde i forvejen, nogle reebook der samtidig skulle træne måsen, og nogle asics gelesko. Reebook var rigtigt skidt, de andre en smule bedre.. Så er der nogen der har forslag til hvad jeg så skal vælge. ?
0

Tilbage til "Sund og/eller slank"