Plaster-gate

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Plaster-gate

Indlægaf Wizzze » 13. aug 2015, 13:57

Det her er sgu for åndssvagt, i Sverige er apotekerne blevet anklaget for racisme fordi deres plastre er beige i farven, og det passer kun til hvid hud :tie:

http://jyllands-posten.dk/international ... i-Sverige/

Jeg synes det er fint at man kæmper mod racisme, og gør noget ved reelle racistiske problemstillinger og opførsel, men alle de her småting virker nærmest pinligt og tror faktisk de gør mere skade end gavn, ved at flytte fokus fra de virkelige problemer.

Hvad siger i er det racistisk med hvide/lyse/beige plastre?
Senest rettet af Wizzze 13. aug 2015, 14:13, rettet i alt 1 gang.
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Plaster-gate

Indlægaf Wizzze » 13. aug 2015, 13:59

Jeg er forresten ret sikker på at plaster var mørkebrunt da jeg var barn :gruble:
Har jeg så været udsat for omvendt racisme?
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Slowpoke
Indlæg: 72
Tilmeldt: 11. aug 2015, 16:51
Kort karma: 22
Geografisk sted: Amager
Likede indlæg: 105
Kontakt:

Re: Plaster-gate

Indlægaf Slowpoke » 13. aug 2015, 14:00

Det er næsten så åndssvagt som det kan blive. Utroligt det bliver taget seriøst derovre.
0
Jeg gik muligvis under brugernavnet cosgrove før i tiden... muligvis.
Brugeravatar
Spjaerten
Indlæg: 9824
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:58
Kort karma: 1859
Likede indlæg: 9560

Re: Plaster-gate

Indlægaf Spjaerten » 13. aug 2015, 14:01

Ja omvendt rasistisk!
Synes det er super unfair de der klip af plastre er så mærkelig fake solbrændt brune. Alt for mørke til bleg dansk hud. Og de der færdig stykker er mystisk plast agtige i overfladen der aldrig blir sidende mere end 5 minutter!
0
Tryk på * :slem:
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40585

Re: Plaster-gate

Indlægaf Akehurst2 » 13. aug 2015, 14:06

Jeg har aldrig nogensinde overvejet, at plaster kunne opfattes som racistisk.

At man gerne vil have noget plaster, der ikke stikker helt af fra ens hud kan jeg sagtens forstå. Jeg går jo heller ikke rundt med Disney-plaster, men forsøger at være lidt diskret. Men så kunne man jo spørge på apoteket om det findes og kan bestilles hjem, eller skrive til producenten eller foreslå det på producentens Facebookside - sådan prøve med det gode først, i stedet for straks at skrige racisme.

Det er jo ikke racisme. Er det noget, så er det lidt ubetænksomt eller uovervejet, men hvordan man kan kalde det racistisk går over min forstand.

Og ja, det fjerner fokus fra rigtige sager, hvor folk har sværere ved at få job eller bolig på grund af forkert navn, eller ikke vil acceptere ders børns partner på grund af forkert religion, og så videre.
0
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Plaster-gate

Indlægaf kidkomb » 13. aug 2015, 14:19

Jeg er ikke overrasket over noget som helst, som kommer fra Sverige længere. Jo, hvis det for en sjælden gang skyld er noget godt.
Jeg er kommet derovre/boet derovre on/off i over 10 år og kulturforskellen er fuldkommen vanvittig.
Giv mig overflod af flygtninge og asylansøgere, men fri mig for de bedrevidende, uintelligent lemminger! :sur:
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8894
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25487

Re: Plaster-gate

Indlægaf Madam Pomfrey » 13. aug 2015, 17:18

det er så latterligt og virkelig langt ude, de mennesker der tænker den slags, og begynder at skrige op om det, de har simpelthen alt for god tid...

Men Salvequick er da en problemknuser uden lige
der er f.x. Hello Shitty
Billede

junglebogen
Billede

svampebob
Billede

Mummi
Billede

Altså hvad er problemet, man kan blive både orange, gul, grøn, pink, blå...og med sjove figurer på.
0
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8894
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25487

Re: Plaster-gate

Indlægaf Madam Pomfrey » 13. aug 2015, 17:20

Har de sorte plastre i Afrika? :gruble: og gule i kinøjserland?
0
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
Code71
Indlæg: 1509
Tilmeldt: 12. aug 2015, 16:55
Kort karma: 304
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 3345

Re: Plaster-gate

Indlægaf Code71 » 13. aug 2015, 17:24

Intet kan længere overraske med Sverige. Ikke på denne front. Jeg er bare mest rystet over at kulturen er SÅ anderledes så få km væk
0
Nå jeg hænger jo nok lidt ved. Så "lurer lidt" er suspenderet lige foreløbigt
Brugeravatar
missme
Indlæg: 303
Tilmeldt: 12. aug 2015, 17:00
Kort karma: 20
Likede indlæg: 391

Re: Plaster-gate

Indlægaf missme » 13. aug 2015, 18:29

Det er Sverige, og derfor bliver jeg ikke sådan rigtig overrasket. Men hold nu op med at smide racisme kortet hver gang....det er plaster. Jeg følger mig ret overbevidst om, at jeg ikke ville føle mig stødt, hvis plaster var mørkebrunt.
Jeg ville måske, hvis jeg var rigtig klodset, og derfor brugte flere kg plaster årligt, efterspørge en anden farve. Men apoteket har jo netop udtalt, at der ikke har været efterspørgsel efter en anden farve, og de derfor ikke har undersøgt om det er noget de kan skaffe.

Jeg tror og håber, at der sidder en hel det, med anden etnisk baggrund og krummer tæer over dette her. For det er ligegyldige historier som denne, der får mig til at rulle med øjnene en lille smule, når jeg hører nogle bruge begrebet racisme. Det er en hån, mod de mennesker som faktisk oplever reel undertrykkelse og nedværdigelse pga deres etnicitet, religion eller seksualitet.
0
Brugeravatar
missme
Indlæg: 303
Tilmeldt: 12. aug 2015, 17:00
Kort karma: 20
Likede indlæg: 391

Re: Plaster-gate

Indlægaf missme » 13. aug 2015, 18:38

Billede

Jeg elsker djurs sommerland, fordi de ikke bøjer sig for populistisk racisme kritik :klap: :klap: :klap:
1
Brugeravatar
Wesretkau
Indlæg: 4
Tilmeldt: 13. aug 2015, 15:20
Kort karma: 7
Likede indlæg: 1

Re: Plaster-gate

Indlægaf Wesretkau » 13. aug 2015, 18:45

*suk* Here we go again... :boo:

Prøv lige at sætte jer ind i sagen før I kommenterer, hmm? Problemet er ikke at der sælges beige plastre i Sverige. Problemet er at disse beige plastre kaldes "hudfarvede". Som om beige var den eneste hudfarve. Eller, måske more to the point, den *rigtige' hudfarve.

Hvis man ikke kan se hvordan det at napse grisefarve som den *rigtige* hudfarve kan opleves som racistisk af folk der *ikke* er udstyret med den "rigtige" hudfarve, så tror jeg man mangler fantasi. Eller indlevelsesevne. One or the other.

Fukkit. Her:

Det der, boys and girls and undecideds. Det der er hvorfor hudfarvet plaster ikke er fucking ligegyldigt. :tie:
0
Ma'at-ka-Re, Foremost of Noblewomen, joined with Amun
Mighty in spirit, flourishing of years, Divine of appearance
Lady of Djeser-Djeseru, the Holy of Holies
I have restored that, which was in ruins.
Brugeravatar
Slowpoke
Indlæg: 72
Tilmeldt: 11. aug 2015, 16:51
Kort karma: 22
Geografisk sted: Amager
Likede indlæg: 105
Kontakt:

Re: Plaster-gate

Indlægaf Slowpoke » 13. aug 2015, 18:48

Så det du siger er, at de bare skal kaldes plastre? Hvis man undlader at bruge ordet hudfarvet (står det på pakken eller er der reelt nogle der siger sådan?), så forsvinder problemet eller hvordan?
0
Jeg gik muligvis under brugernavnet cosgrove før i tiden... muligvis.
Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3042
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 182
Likede indlæg: 5788

Re: Plaster-gate

Indlægaf Tux » 13. aug 2015, 18:50

Wesretkau skrev:*suk* Here we go again... :boo:

Prøv lige at sætte jer ind i sagen før I kommenterer, hmm? Problemet er ikke at der sælges beige plastre i Sverige. Problemet er at disse beige plastre kaldes "hudfarvede". Som om beige var den eneste hudfarve. Eller, måske more to the point, den *rigtige' hudfarve.

Hvis man ikke kan se hvordan det at napse grisefarve som den *rigtige* hudfarve kan opleves som racistisk af folk der *ikke* er udstyret med den "rigtige" hudfarve, så tror jeg man mangler fantasi. Eller indlevelsesevne. One or the other.

Fukkit. Her: ....

Det der, boys and girls and undecideds. Det der er hvorfor hudfarvet plaster ikke er fucking ligegyldigt. :tie:


Jeg forstår pointen, men synes stadig det er ret ligegyldigt.. :rulle:
1
Brugeravatar
missme
Indlæg: 303
Tilmeldt: 12. aug 2015, 17:00
Kort karma: 20
Likede indlæg: 391

Re: Plaster-gate

Indlægaf missme » 13. aug 2015, 18:59

Wesretkau skrev:*suk* Here we go again... :boo:

Prøv lige at sætte jer ind i sagen før I kommenterer, hmm? Problemet er ikke at der sælges beige plastre i Sverige. Problemet er at disse beige plastre kaldes "hudfarvede". Som om beige var den eneste hudfarve. Eller, måske more to the point, den *rigtige' hudfarve.

Hvis man ikke kan se hvordan det at napse grisefarve som den *rigtige* hudfarve kan opleves som racistisk af folk der *ikke* er udstyret med den "rigtige" hudfarve, så tror jeg man mangler fantasi. Eller indlevelsesevne. One or the other.

Fukkit. Her:

Det der, boys and girls and undecideds. Det der er hvorfor hudfarvet plaster ikke er fucking ligegyldigt. :tie:


Jeg er ret sikker på, at man netop inden alt dette havde ændre det til at hedde beige plast i stedet for hudfarvet, og at kritikken gik på, at man kun kunne købe dette beige plaster. Kan ikke huske hvor jeg læste det.

Men nu er det også en racisme-blogger som har starte dette plaster postyr. Det er jo ligesom hendes formål at finde ting hun kan skrive om, som skal handle om racisme. Det er jo ikke en horde af mørkglødede personer, som er gået i optog mod racistisk plaster. Så mon ikke den store masse af mørkglødede ville være glade for at få mørkere plaster, uden derfor at bruge racisme begrebet om det.
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"