70kr i timen?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

70kr i timen?

Indlægaf Wizzze » 17. mar 2016, 12:46

Trepartsforhandlingerne mellem stat, LO og DA, barsler med at flygtninge skal kunne ansættes på job/løn vilkår der ligner noget af det der kendes fra elev-aftaler, så omkring 70kr. i timen og samme regler for arbejdstider, overarbejde osv.

Tanken bag er at flygtninge ofte ikke er klar til et "rigtigt" job fordi de ikke kan sprog, har faglighed osv. men meget ligner elever der skal støttes, oplæres og superviseres så løn og ansættelsesvilkår bør ligne.

Men vil arbejdskraft til 70kr. i timen, ikke bare gøre at ufaglærte til 100-110kr. i timen, ikke vil blive ansat?
Og hvordan vil det påvirke muligheden for de unge som allerede har svært ved at finde elevpladser?? :gruble:
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
thomassneum
Indlæg: 3355
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:23
Kort karma: 135
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 2920

Re: 70kr i timen?

Indlægaf thomassneum » 17. mar 2016, 12:54

Jeg mener at det er positivt at man ønsker at føre flygtningen ud på arbejdsmarked. Jeg kan, som du selv beskriver, frygte at denne model vil føre til en lavere "mindste"løn.

Måske skulle man heller honorer virksomheder som aktivt gør en indsats. (men hvordan?)
0
Med bov skal man mad lave, men...
Brugeravatar
landsbytossen
Indlæg: 4088
Tilmeldt: 12. dec 2015, 19:45
Kort karma: 204
Geografisk sted: i den ene ende af min skygge
Likede indlæg: 5659

Re: 70kr i timen?

Indlægaf landsbytossen » 17. mar 2016, 13:05

Kombineret med kontanthjælpsloftet er det skræmmende. Det overrasker ikke, når Hjorten stadig har magt i Venstre. Mon han igen kan finde på at stoppe dagpenge til sygemeldte ?
1
Min mening står ikke til diskussion.

"Hvad skal vi med folk, der læser statskundskab ? Det kommer der bare sådan nogle som Svend Auken ud af"
Citat: Mogens Glistrup
Firebird
Indlæg: 869
Tilmeldt: 11. nov 2015, 11:19
Kort karma: 160
Likede indlæg: 1289

Re: 70kr i timen?

Indlægaf Firebird » 17. mar 2016, 14:07

Jah. Så er der dømt social deroute for Danmark. Tro endelig ikke de stopper ved kontanthjælpen, som jo nok får et par hug mere indtil den er nede på SU niveau. Det skal kunne batale sig at arbejde. Jaja. Lad os se på det. C. Sørensen, stort frysehus i Padborg, får en 40 fods container hjem fra sydamerika med frosne fisk, pakket i kasser af 25 kg. Containeren er stablet i bulk. Ikke noget med paller her. De skal læsses af med håndkraft, sorteres og wrappes. Det arbejde udføres normalt af et vikarbureau, der sender tre mand ud. Disse tre fyre får 4 timelønninger af kr. 130,- for arbejdet. Er de færdige inden de fire timer er gået, får de alligevel for fire timer. Altså 4 x 130 = 520 x 3 = 1560 kroner er C. Sørensen udgift til at få tømt en 40 fods container.

Næste gang kommer der tre flygtninge. De har de samme betingelser, men får kun kr. 70,- i timen. Altså. 4 x 70 = 280 x 3 = 840 kroner.
Samlet besparelse for C. Sørensen = Kr. 720,- pr container, og der bliver tømt en del containere hos C. Sørensen. Den ligger jo lige til højrebenet for C. Sørensen og venstre. Det man bare glemmer i denne forbindelse, er at de tre flygtninge ikke lærer et klap dansk eller noget om Danmark ved at gå i en fiskecontainer. De vil højst sansynligt kunne oparbejde 225 timer i containeren, hvilket betyder at de skal have fuld kontanthjælp efter de er færdige med integrations ydelsen. Det bliver dyrt.Det man også glemmer, er at tømme fisk er tungt og hårdt arbejde. Men der er ingen hjælp at hente hos kommunen hvis man har fået overførselsinkomst inden for de sidste 7 8 år. Bum bum. Det bliver lystigt det her.

Det eneste jeg ikke fatter, er at LO går med til det her makværk.
8
Fod. Enhed der finder bord og stoleben i mørke.
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8894
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25487

Re: 70kr i timen?

Indlægaf Madam Pomfrey » 17. mar 2016, 14:17

Jeg kan se meningen med "galskaben" hvis det etableres på midlertidige kontrakter, og en del af det også handler om at flygtninge skal lære dansk i praksis og ikke på skolebænken. At de skal tillære sig dansk kultur, normer, arbejdsnorm i en reel virksomhed og ikke på skolebænken.

Og der tror jeg den lave timeløn er en gevinst, for en virksomhed har ikke så meget på spil, og risikerer ikke en masse, og de bruger samtidig ressourcerne på at gøre en forskel. Og at man kan gøre det uden at tage noget fra nogen.
Men for mig er det væsentlige tidsbegræsningen i kontrakten, ligesom jeg har en kæphest ifht. løntilskud. Det skal ikke gå hen og blive til virksomhedens fordel, at de kan have en god ressource gående til en for dem ekstremt lav timeløn. Så må bordet fange, og der må være krav på en reel ansættelse.

Måske taber vi nogle på gulvet i det her, men så tænker jeg at deres arbejdslyst nok i forvejen ikke rigtig er til stede. Og hvorfor så bruge en masse krudt på dem, hvis vi kan bruge 1/3 krudt på en flygtning, der besidder stor evne og lyst til at komme ud og arbejde.
Jeg ved da godt hvem jeg som arbejdsgiver ville have lyst til at have ansat - den der gør en forskel, den der gør en indsats, den der kommer med lyst og arbejdsglæde.
0
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7067
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1430
Likede indlæg: 13276

Re: 70kr i timen?

Indlægaf Rapfisk » 17. mar 2016, 14:42

Jeg synes, centralt fastsatte lønninger er noget, underverdenen har skabt på en meget dårlig dag.
3
Livslinjen: 70 201 201
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: 70kr i timen?

Indlægaf LaScrooge » 17. mar 2016, 14:54

Jeg synes det er noget forbandet svineri. Flygtninge er også mennesker og de skal have de samme vilkår og rettigheder som de danskfødte mennesker. Det er en væmmelig rangordning som man ved bliver udnyttet uden at det kommer de arbejdende til gode. Men det er hele indsatsen der er forkert rettet. Har skrevet om det i en anden tråd, men man kunne fx starte med at indsluse flygtninge i stillinger lig dem de havde i deres hjemland. Det ville give mening, hvis formålet er integration. Formålet er bare ikke integration, det er afskrækkelse og noget med, at de lede bekvemmelighedsflygtninge ikke skal have noget foræret.
4
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
Pølsemix
Indlæg: 3059
Tilmeldt: 26. okt 2015, 17:56
Kort karma: 196
Likede indlæg: 5512

Re: 70kr i timen?

Indlægaf Pølsemix » 17. mar 2016, 15:25

Det er vel ikke meningen at denne her introduktionsydelse er noget som flygtningene skal have i årtier, ligesom læretiden for lærlingene også er for en begrænset periode. Pointen er jo at deres arbejdskraft ikke er mere værd for arbejdsgiverne til at starte med, og uden dette tiltag er det eneste alternativ at de aldrig får et job.
Iøvrigt har LO også plæderet for at forslaget også skal gælde danskere som er langt fra arbejdsmarkedet, og overenskomster aka centralt fastsatte lønninger er vist en meget god ting, medmindre man anser "working poor" som en god ting.
0
fisken80
Indlæg: 22067
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52045

Re: 70kr i timen?

Indlægaf fisken80 » 17. mar 2016, 17:07

Det er noget forbandet svineri. Og det vil desværre også bidrage til at øge fremmedhadet, fordi ufaglærte arbejdere vil se deres jobmuligheder gå til flygtninge, fordi de skal have mindre i løn. Og ærligt talt, det er svært at fortænke dem i at være rasende, det er bare ikke flygtningenes skyld, men det er dem man vil rette vreden mod.
4
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: 70kr i timen?

Indlægaf Wizzze » 17. mar 2016, 18:41

LaScrooge skrev:Jeg synes det er noget forbandet svineri. Flygtninge er også mennesker og de skal have de samme vilkår og rettigheder som de danskfødte mennesker. Det er en væmmelig rangordning som man ved bliver udnyttet uden at det kommer de arbejdende til gode. Men det er hele indsatsen der er forkert rettet. Har skrevet om det i en anden tråd, men man kunne fx starte med at indsluse flygtninge i stillinger lig dem de havde i deres hjemland. Det ville give mening, hvis formålet er integration. Formålet er bare ikke integration, det er afskrækkelse og noget med, at de lede bekvemmelighedsflygtninge ikke skal have noget foræret.


Men mange af de stillinger de havde i deres hjemland findes ikke i DK, hvad så?
Syersker, skræddere, maskinskrivere osv. er der ikke mange stillinger tilbage af i DK. Mange har også været handelsfolk/småkøbmænd fordi de ikke har samme supermarkedskultur som vi er blevet vant til, hvor mange små købmænd er der tilbage i DK, så det er heller ikke en mulighed, og så er der alle vores regler som diverse stader og boder skal leve op til hvis de vil fungere herhjemme, som de slet ikke kender i Mellemøsten.

Jeg synes egentlig tanken om at se dem som elever, der skal indenfor og i gang med at lære, problemet er bare hvordan man sikre det ikke bliver misbrugt/ fører til at folk der allerede er i arbejde, eller søger elevplader ikke bliver rendt over ende :gruble:
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: 70kr i timen?

Indlægaf Wizzze » 17. mar 2016, 18:44

Pølsemix skrev:Det er vel ikke meningen at denne her introduktionsydelse er noget som flygtningene skal have i årtier, ligesom læretiden for lærlingene også er for en begrænset periode. Pointen er jo at deres arbejdskraft ikke er mere værd for arbejdsgiverne til at starte med, og uden dette tiltag er det eneste alternativ at de aldrig får et job.
Iøvrigt har LO også plæderet for at forslaget også skal gælde danskere som er langt fra arbejdsmarkedet, og overenskomster aka centralt fastsatte lønninger er vist en meget god ting, medmindre man anser "working poor" som en god ting.


Der er sluppet lidt mere ud, og disse elevforhold skal være begrænset til 2 år, men betyder det så bare at folk bliver sparket ud efter 2 år, når de skal til at have fuld løn? Og så kommer den næste "billige" i rækken ind i stedet :gruble:
0
Do as I say! :whip:
avdotja
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14700

Re: 70kr i timen?

Indlægaf avdotja » 17. mar 2016, 19:42

Jeg frygter (og er egentlig ikke i tvivl om) at det vil blive misbrugt, præcis som løntilskud blev det - her kan arbejdsgiveren så bare beholde arbejdskraften i 2 år, inden den skiftes ud med en ny og billigere.

Faktum er jo at mange af de ufaglærte jobs, sagtens kan bestrides af folk der ikke kan dansk; bare se på den store gruppe af østeuropæere heroppe. Så for en hel del af jobbene, vil der slet ikke være nogen forskel på arbejdsindsatsen/kvaliteten (og måske ikke engang evnen til at snakke dansk) men alligevel vil den ene blive aflønnet med 70 kr og den anden med 120 (eller hvad lønnen nu typisk er i den slags job).

Det er den direkte vej til en working-poor klasse; noget jeg mener vi bør gå meget langt for a undgå!

(og hvordan hænger det i øvrigt sammen med at det skal kunne betale sig at arbejde frem for at være på kontanthjælp :gruble:)
7
avdotja
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14700

Re: 70kr i timen?

Indlægaf avdotja » 17. mar 2016, 19:44

Hvis der var reel oplæring, enten som i en rigtig elevstilling (hvor man lærer et ny fag) eller med danskundervisning i arbejdstiden, ville jeg være mere positivt indstillet. Men det kræver at der bliver fastsat nogle krav, præcis som med uddannelsesstillinger, sådan at man ikke bare ender ud med underbetalt arbejdskraft.
1
Firebird
Indlæg: 869
Tilmeldt: 11. nov 2015, 11:19
Kort karma: 160
Likede indlæg: 1289

Re: 70kr i timen?

Indlægaf Firebird » 17. mar 2016, 19:56

Angelina skrev:Skal kontanthjælpen så sættes yderligere ned, så det kan betale sig at arbejde? Og så flygtninge-lønnen yderligere ned, så de ikke tror de er nær så meget værd - og så kontanthjælpen yderligere ned... ret smart plan der.


Jah Angelina. Du har faktisk fanget planen. Spørgsmålet er hvor langt vi skal hen i udførelsen før de andre fatter det. :wacko:
0
Fod. Enhed der finder bord og stoleben i mørke.
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19608
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2443
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46088

Re: 70kr i timen?

Indlægaf LadyFox » 17. mar 2016, 19:57

Angelina skrev:49 kroner i timen blev aftalen så til...hold nu kæft noget svineri...

http://politiken.dk/oekonomi/arbejdsmar ... r-i-timen/

Er det ikke mindre end man typisk tjener som 14 årig flaskedreng? :o
1
...

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"