Tid på sofaen?

LilleLam
Indlæg: 31
Tilmeldt: 2. nov 2015, 11:56
Kort karma: 3
Likede indlæg: 53

Tid på sofaen?

Indlægaf LilleLam » 17. mar 2016, 10:50

Ja, jeg er lidt nysgerrig. Hvor meget tid bruger I og jeres børn på sofaen med fjernsyn/iPad/andet?

Herhjemme er vi nemlig ret uenige. Min kæreste mener bestemt ikke, at sofatid er skidt og synes det er helt ok fx at bruge en hel søndag på sofaen, hvorimod jeg gerne vil holde det på 1/2 times tid i hverdagene og et par timer i weekenderne.

Hvordan er det hos jer?
0
Brugeravatar
lulu-p
Indlæg: 1781
Tilmeldt: 20. aug 2015, 08:05
Kort karma: 105
Likede indlæg: 2242

Re: Tid på sofaen?

Indlægaf lulu-p » 17. mar 2016, 11:02

Det har vi ikke restriktioner på. På hverdage er det sjældent, at der er tid til en længere ipad / PC pause. Men børnene er ofte trætte når de kommer hjem, og hvis de trænger til at slappe af med ipad eller fjernsyn, så må de hjertens gerne. Jeg vil selv blive træt hvis jeg kom sent hjem om eftermiddagen og blev mødt med et krav om aktivitet. Jeg har behov for at sidde stille og glo ud af vinduet eller læse nyheder...inden hverdagen kalder igen med madlavning osv.

I weekenderne har vi heller ikke regler for brug af ipad osv. Men de bruger helt sikkert mere tid end på hverdage. Og i vinterhalvåret væsentlig mere tid end i sommerhalvåret.
3
... Look to the light, Leland, find the light. Into the light, Leland, into the
light. Into the light, Leland... into the light... Don't be afraid. ...
Jammerdalen
Indlæg: 779
Tilmeldt: 6. feb 2016, 19:14
Kort karma: 133
Likede indlæg: 1008

Re: Tid på sofaen?

Indlægaf Jammerdalen » 17. mar 2016, 12:07

Vi har ingen restriktioner, men jeg synes min datter på 9 bruger lige lovlig meget tid på det. Hun kommer hjem kl. 14 og kan godt bruge nogle timer i hverdagene plus tiden om aftenen, hvis hun får lov. Til gengæld er hun yderst kreativ, så det er sjældent, at hun kun kigger fjernsyn eller spiller spil. Hun sidder gerne og kreerer ét eller andet samtidig med at hun underholder sig selv med en serie. Det formilder det lidt synes jeg :) Og så er hun som så mange andre børn virkelig træt, når hun kommer hjem og har brug for bare at koble fra.
0
Brugeravatar
Tanten
Indlæg: 1936
Tilmeldt: 14. aug 2015, 12:03
Kort karma: 457
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 9667

Re: Tid på sofaen?

Indlægaf Tanten » 17. mar 2016, 12:15

Nu er mine unger blevet voksne, men jeg var i sin tid også evigt frustreret over deres brug af spil, sociale medier og andet stillesiddende.

I dag tænker jeg, at børn har et meget pakket og voksenstyret liv. De har meget lange skoledage, hvor de er tvunget sammen med en stor gruppe andre børn, de ikke selv har valgt. De går ofte til fritidsaktiviteter, der også er skemalagt. Sammenlagt er de "på" socialt langt flere timer om ugen, end vi voksne er.

Med mindre barnet afviser leg med andre børn og klart foretrækker de ikke-sociale aktiviteter i sofaen, så ville jeg egentlig bare give dem ro og fred til det.
4
Brugeravatar
Panton
Indlæg: 4497
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:50
Kort karma: 941
Likede indlæg: 4728

Re: Tid på sofaen?

Indlægaf Panton » 17. mar 2016, 12:15

Jeg har restriktioner og så har jeg alligevel ikke. Min bruger mest ipad til youtube og ellers spiller han meget computer og ps4. Det er mest computer og spillet cs-go. De spiller altid en del drenge sammen, nogen gange via skype og andre gange sidder der en håndfuld drenge hos os med hver deres bærbar og spiller.

Så længe han er social, aktiv (træner 3 gange i ugen) og jeg kan få ham ud i weekenderne til voksen besøg (hvor han er med mig) så må han gerne spille. Lektier kommer først, klart men det er der ikke meget af og læsning gør han ved sengetid.

Med alt det i mente, så er jeg ikke så striks med antal timer, det er en hobby og han elsker det :)
0
You Think you’re in shape, until you try boxing// Tough times don't last, tough people do

Winners never quit
Quitters never win
Brugeravatar
Panton
Indlæg: 4497
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:50
Kort karma: 941
Likede indlæg: 4728

Re: Tid på sofaen?

Indlægaf Panton » 17. mar 2016, 12:17

Tanten skrev:Nu er mine unger blevet voksne, men jeg var i sin tid også evigt frustreret over deres brug af spil, sociale medier og andet stillesiddende.

I dag tænker jeg, at børn har et meget pakket og voksenstyret liv. De har meget lange skoledage, hvor de er tvunget sammen med en stor gruppe andre børn, de ikke selv har valgt. De går ofte til fritidsaktiviteter, der også er skemalagt. Sammenlagt er de "på" socialt langt flere timer om ugen, end vi voksne er.

Med mindre barnet afviser leg med andre børn og klart foretrækker de ikke-sociale aktiviteter i sofaen, så ville jeg egentlig bare give dem ro og fred til det.



De har nemlig også brug for tid som de selv råder over og styrer. De er rigtig nok ret skemalagt resten af dagen i forvejen :P
0
You Think you’re in shape, until you try boxing// Tough times don't last, tough people do

Winners never quit
Quitters never win
Brugeravatar
Bøtte
Indlæg: 5917
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:04
Kort karma: 1206
Likede indlæg: 10937

Re: Tid på sofaen?

Indlægaf Bøtte » 17. mar 2016, 13:01

Herhjemme svinger det meget. Vi har ingen restriktioner.

Vores er 3 år og stadig relativ ny i børnehaven så hun er total mast, når hun kommer hjem. Mange hverdage er jeg alene med hende og så bliver der altså set tv eller spillet tablet, mens jeg laver mad osv. Til gengæld leger hun ofte mens hun ser tv. Vores sofabord er altid fyldt med legetøj ved sengetid. Og hvis far går ude og makker med et eller andet vælge hun ofte det, fremfor tv.

Hun har en rimelig god forståelse for at når det afsnit hun ser er slut, så skal vi spise, bade, i seng osv. og det sker uden skrig og skrål.

Vi kigger på det fra dag til dag :)
0
Brugeravatar
FruKuk
Indlæg: 5647
Tilmeldt: 16. sep 2015, 18:05
Kort karma: 927
Likede indlæg: 10027

Re: Tid på sofaen?

Indlægaf FruKuk » 17. mar 2016, 15:46

Der er minus TV og IPad inden børnehave til ungerne på 3 og 5 år. Der er ubegrænset sofa/IPad/TV mellem børnehave og aftensmad. Weekender uden planer holdes tit i sofaen med TV/IPad.
0
Brugeravatar
Bøtte
Indlæg: 5917
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:04
Kort karma: 1206
Likede indlæg: 10937

Re: Tid på sofaen?

Indlægaf Bøtte » 17. mar 2016, 16:11

FruKuk skrev:Der er minus TV og IPad inden børnehave til ungerne på 3 og 5 år. Der er ubegrænset sofa/IPad/TV mellem børnehave og aftensmad. Weekender uden planer holdes tit i sofaen med TV/IPad.


Hvordan klarer I så morgenerne? :genert:

Her står vi op mindst to timer før afgang og jeg kan altså ikke underholde så meget.
0
Brugeravatar
FruKuk
Indlæg: 5647
Tilmeldt: 16. sep 2015, 18:05
Kort karma: 927
Likede indlæg: 10027

Re: Tid på sofaen?

Indlægaf FruKuk » 17. mar 2016, 16:40

Bøtte skrev:
FruKuk skrev:Der er minus TV og IPad inden børnehave til ungerne på 3 og 5 år. Der er ubegrænset sofa/IPad/TV mellem børnehave og aftensmad. Weekender uden planer holdes tit i sofaen med TV/IPad.


Hvordan klarer I så morgenerne? :genert:

Her står vi op mindst to timer før afgang og jeg kan altså ikke underholde så meget.


Står op, så vi kun lige præcis kan nå det :-D

Og enten så leger de, eller også ryger de i overtøjet og sendt i haven.
0
Lilleluftballon
Indlæg: 824
Tilmeldt: 4. jan 2016, 17:02
Kort karma: 30
Likede indlæg: 665

Re: Tid på sofaen?

Indlægaf Lilleluftballon » 17. mar 2016, 16:44

Ingen deciderede restriktioner, men de fleste hverdage ser han ikke tv/iPad. Nogle gange har han brug for 20 min efter dagpleje, men lidt frisk luft plejer også at kunne gøre det. Han er to år. Weekender er det faktisk sjældent han ser tv, der er han ikke helt så udmattet. Når han er syg er tv'et helt uundværligt.
0
Brugeravatar
Elvispop
Indlæg: 2407
Tilmeldt: 14. aug 2015, 16:37
Kort karma: 263
Geografisk sted: 9900
Likede indlæg: 4555

Re: Tid på sofaen?

Indlægaf Elvispop » 17. mar 2016, 17:08

Ingen planlagte restriktioner.
Datteren, som bor hér, bruger ikke så meget tid på det, men kan godt li' at sidde og sumpe tv, male i malebøger o.s.v. med mig.
Sønnen er nærmest besat af elektronik, og skyper med tonsvis af andre spilere, men de spiller, men han kan da godt se lidt tv med os andre af og til.

Lidt off-topic, for at forklare lidt dybere:
Jeg synes lidt at det er blevet et kedeligt emne, som skal hives frem, også i medierne, med jævne mellemrum..
Så skal "gammeldags" børneeksperter fordømme computere, og fremstille dem som djævlens værk.
og de mere "moderne" børneeksperter får så lov at viske helt ude i hjørnet, at så'n er udviklingen bare, og børn er bare sociale på andre måder, end vi var.
Jeg holder lidt med den sidste type eksperter..
For hvorfor skal det være unormalt at bruge næsten alt sin tid online (med onlinekontakt til andre)
Men være helt normalt at bruge alle sine vågne tider på f.eks. fodbold.
2
Så tænd dog for helvede de baglygter
Brugeravatar
Bøtte
Indlæg: 5917
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:04
Kort karma: 1206
Likede indlæg: 10937

Re: Tid på sofaen?

Indlægaf Bøtte » 17. mar 2016, 17:12

FruKuk skrev:
Bøtte skrev:
FruKuk skrev:Der er minus TV og IPad inden børnehave til ungerne på 3 og 5 år. Der er ubegrænset sofa/IPad/TV mellem børnehave og aftensmad. Weekender uden planer holdes tit i sofaen med TV/IPad.


Hvordan klarer I så morgenerne? :genert:

Her står vi op mindst to timer før afgang og jeg kan altså ikke underholde så meget.


Står op, så vi kun lige præcis kan nå det :-D

Og enten så leger de, eller også ryger de i overtøjet og sendt i haven.


Det er ikke fordi jeg synes det skal op så tidligt. Men barnet vågner jo. Det var dog værre dengang hun vågnede kl 5 :8: Det var næsten 4 timer vi skulle have til at gå.
0
Brugeravatar
FruKuk
Indlæg: 5647
Tilmeldt: 16. sep 2015, 18:05
Kort karma: 927
Likede indlæg: 10027

Re: Tid på sofaen?

Indlægaf FruKuk » 17. mar 2016, 17:57

Bøtte skrev:
FruKuk skrev:
Bøtte skrev:
FruKuk skrev:Der er minus TV og IPad inden børnehave til ungerne på 3 og 5 år. Der er ubegrænset sofa/IPad/TV mellem børnehave og aftensmad. Weekender uden planer holdes tit i sofaen med TV/IPad.


Hvordan klarer I så morgenerne? :genert:

Her står vi op mindst to timer før afgang og jeg kan altså ikke underholde så meget.


Står op, så vi kun lige præcis kan nå det :-D

Og enten så leger de, eller også ryger de i overtøjet og sendt i haven.


Det er ikke fordi jeg synes det skal op så tidligt. Men barnet vågner jo. Det var dog værre dengang hun vågnede kl 5 :8: Det var næsten 4 timer vi skulle have til at gå.


Så ville fjernsynet også køre her. Vi har bare så lidt tid, at TV kun giver anledning til "jeg vil se Sherif Callie fæææærdiiiiig..." Og jeg venter ikke på en talende kat på en hest med glimmermanke :afro:
0
Brugeravatar
Bøtte
Indlæg: 5917
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:04
Kort karma: 1206
Likede indlæg: 10937

Re: Tid på sofaen?

Indlægaf Bøtte » 17. mar 2016, 18:02

FruKuk skrev:
Bøtte skrev:
FruKuk skrev:
Bøtte skrev:
FruKuk skrev:Der er minus TV og IPad inden børnehave til ungerne på 3 og 5 år. Der er ubegrænset sofa/IPad/TV mellem børnehave og aftensmad. Weekender uden planer holdes tit i sofaen med TV/IPad.


Hvordan klarer I så morgenerne? :genert:

Her står vi op mindst to timer før afgang og jeg kan altså ikke underholde så meget.


Står op, så vi kun lige præcis kan nå det :-D

Og enten så leger de, eller også ryger de i overtøjet og sendt i haven.


Det er ikke fordi jeg synes det skal op så tidligt. Men barnet vågner jo. Det var dog værre dengang hun vågnede kl 5 :8: Det var næsten 4 timer vi skulle have til at gå.


Så ville fjernsynet også køre her. Vi har bare så lidt tid, at TV kun giver anledning til "jeg vil se Sherif Callie fæææærdiiiiig..." Og jeg venter ikke på en talende kat på en hest med glimmermanke :afro:


Herhjemme er Gurli Gris favoritten, Skide praktisk da det varer under 5 min :-D
2

Tilbage til "Forældre"