70kr i timen?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: 70kr i timen?

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 17. mar 2016, 20:39

Wizzze skrev:Trepartsforhandlingerne mellem stat, LO og DA, barsler med at flygtninge skal kunne ansættes på job/løn vilkår der ligner noget af det der kendes fra elev-aftaler, så omkring 70kr. i timen og samme regler for arbejdstider, overarbejde osv.

Tanken bag er at flygtninge ofte ikke er klar til et "rigtigt" job fordi de ikke kan sprog, har faglighed osv. men meget ligner elever der skal støttes, oplæres og superviseres så løn og ansættelsesvilkår bør ligne.

Men vil arbejdskraft til 70kr. i timen, ikke bare gøre at ufaglærte til 100-110kr. i timen, ikke vil blive ansat?
Og hvordan vil det påvirke muligheden for de unge som allerede har svært ved at finde elevpladser?? :gruble:


Det er jo ikke de samme jobs, de konkurrerer om. En elev-stilling er en uddannelsesstilling, hvor personen samtidigt følger et skoleforløb der kræver at man består prøver og eksaminer på et vist niveau - et niveau der ligger højere end hvad en flygtning der ikke har faglighed eller kan dansk, kan præstere. Elev-stillinger er ikke stillinger der udbydes til almindelige lønmodtagere - uanset om det er danskere eller flygtninge.

Desuden er jeg enig med C.K. Louis..

Billede
0
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
Pølsemix
Indlæg: 3068
Tilmeldt: 26. okt 2015, 17:56
Kort karma: 196
Likede indlæg: 5531

Re: 70kr i timen?

Indlægaf Pølsemix » 17. mar 2016, 20:58

Selvfølgelig skal der sørges for at det ikke blive en ny løntilskudsordning, men hvornår blev det sådan et stort problem at aflønning sker i henhold til kvalifikationer?

Er lærlingeløn et kæmpe issue, som er fuldstændig overset?
0
fisken80
Indlæg: 22342
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1133
Likede indlæg: 52575

Re: 70kr i timen?

Indlægaf fisken80 » 18. mar 2016, 06:27

LadyFox skrev:
Angelina skrev:49 kroner i timen blev aftalen så til...hold nu kæft noget svineri...

http://politiken.dk/oekonomi/arbejdsmar ... r-i-timen/

Er det ikke mindre end man typisk tjener som 14 årig flaskedreng? :o


Jo det er. Jeg tror aldrig jeg som teenager tjente under 60 kroner i timen på nogen af de job jeg havde dengang. Det er sygt det der.
1
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
fisken80
Indlæg: 22342
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1133
Likede indlæg: 52575

Re: 70kr i timen?

Indlægaf fisken80 » 18. mar 2016, 06:30

Advocatus-Diaboli skrev:
Wizzze skrev:Trepartsforhandlingerne mellem stat, LO og DA, barsler med at flygtninge skal kunne ansættes på job/løn vilkår der ligner noget af det der kendes fra elev-aftaler, så omkring 70kr. i timen og samme regler for arbejdstider, overarbejde osv.

Tanken bag er at flygtninge ofte ikke er klar til et "rigtigt" job fordi de ikke kan sprog, har faglighed osv. men meget ligner elever der skal støttes, oplæres og superviseres så løn og ansættelsesvilkår bør ligne.

Men vil arbejdskraft til 70kr. i timen, ikke bare gøre at ufaglærte til 100-110kr. i timen, ikke vil blive ansat?
Og hvordan vil det påvirke muligheden for de unge som allerede har svært ved at finde elevpladser?? :gruble:


Det er jo ikke de samme jobs, de konkurrerer om. En elev-stilling er en uddannelsesstilling, hvor personen samtidigt følger et skoleforløb der kræver at man består prøver og eksaminer på et vist niveau - et niveau der ligger højere end hvad en flygtning der ikke har faglighed eller kan dansk, kan præstere. Elev-stillinger er ikke stillinger der udbydes til almindelige lønmodtagere - uanset om det er danskere eller flygtninge.

Desuden er jeg enig med C.K. Louis..

Billede


Det er jeg dybt uenig i, udsagnet på dit billede. Penge er den drivende faktor her, og hvis en arbejdsgiver kan få en medarbejder til 50 kroner i timen, så er han da røv-ligeglad med om personen kan sproget, har kontakter eller penge i forvejen.

Det her rammer endnu engang de ufaglærte og lavtlønsjobbene. Og fuck jeg ville være gal, hvis jeg var en af dem.
1
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: 70kr i timen?

Indlægaf kidkomb » 18. mar 2016, 06:51

fisken80 skrev:
LadyFox skrev:
Angelina skrev:49 kroner i timen blev aftalen så til...hold nu kæft noget svineri...

http://politiken.dk/oekonomi/arbejdsmar ... r-i-timen/

Er det ikke mindre end man typisk tjener som 14 årig flaskedreng? :o


Jo det er. Jeg tror aldrig jeg som teenager tjente under 60 kroner i timen på nogen af de job jeg havde dengang. Det er sygt det der.

Jeg tjente 35,70kr i timen, da jeg blev ansat i Netto som 17-årig for 21 år siden.
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
fisken80
Indlæg: 22342
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1133
Likede indlæg: 52575

Re: 70kr i timen?

Indlægaf fisken80 » 18. mar 2016, 07:04

kidkomb skrev:
fisken80 skrev:
LadyFox skrev:
Angelina skrev:49 kroner i timen blev aftalen så til...hold nu kæft noget svineri...

http://politiken.dk/oekonomi/arbejdsmar ... r-i-timen/

Er det ikke mindre end man typisk tjener som 14 årig flaskedreng? :o


Jo det er. Jeg tror aldrig jeg som teenager tjente under 60 kroner i timen på nogen af de job jeg havde dengang. Det er sygt det der.

Jeg tjente 35,70kr i timen, da jeg blev ansat i Netto som 17-årig for 21 år siden.


Jeg startede som bagerekspedient da jeg var 16 og det er 20 år siden i år, og der er jeg næsten sikker på, at jeg fik 60 kroner i timen.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: 70kr i timen?

Indlægaf kidkomb » 18. mar 2016, 07:08

Jeg steg til nogen og fyrre, da jeg blev 18. Men jeg kan godt huske at bagerjobs var bedre betalt. Men ikke så meget bedre :gruble:
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
thomassneum
Indlæg: 3356
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:23
Kort karma: 135
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 2926

Re: 70kr i timen?

Indlægaf thomassneum » 18. mar 2016, 07:34

Angelina skrev:
kidkomb skrev:
fisken80 skrev:
LadyFox skrev:
Angelina skrev:49 kroner i timen blev aftalen så til...hold nu kæft noget svineri...

http://politiken.dk/oekonomi/arbejdsmar ... r-i-timen/

Er det ikke mindre end man typisk tjener som 14 årig flaskedreng? :o


Jo det er. Jeg tror aldrig jeg som teenager tjente under 60 kroner i timen på nogen af de job jeg havde dengang. Det er sygt det der.

Jeg tjente 35,70kr i timen, da jeg blev ansat i Netto som 17-årig for 21 år siden.


Men i dag ligger den på over 60 kroner i timen: http://www.jobpatruljen.dk/lonsatser/butik/ - så det betyder flygtninge skal have et pænt stykke under hvad en 14årig flaskedreng får i timen.


Det er simpelthen noget svineri.
Er der nogen som er i tvivl m at folk max. vil komme til at arbejde i 2 år, til ultra lav løn, for så at kunne ansøge om et nyt lavtløns job, et anden sted.
Er der nogen der i ramme alvor, tror at folk vil blive ansat efter de 2 år?

Huraa!.. Nu har vi for alvor åbnet posen for working poor. Flot! :stoned:
3
Med bov skal man mad lave, men...
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19646
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2446
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46291

Re: 70kr i timen?

Indlægaf LadyFox » 18. mar 2016, 07:45

thomassneum skrev:
Angelina skrev:
kidkomb skrev:
fisken80 skrev:
LadyFox skrev:
Angelina skrev:49 kroner i timen blev aftalen så til...hold nu kæft noget svineri...

http://politiken.dk/oekonomi/arbejdsmar ... r-i-timen/

Er det ikke mindre end man typisk tjener som 14 årig flaskedreng? :o


Jo det er. Jeg tror aldrig jeg som teenager tjente under 60 kroner i timen på nogen af de job jeg havde dengang. Det er sygt det der.

Jeg tjente 35,70kr i timen, da jeg blev ansat i Netto som 17-årig for 21 år siden.


Men i dag ligger den på over 60 kroner i timen: http://www.jobpatruljen.dk/lonsatser/butik/ - så det betyder flygtninge skal have et pænt stykke under hvad en 14årig flaskedreng får i timen.


Det er simpelthen noget svineri.
Er der nogen som er i tvivl m at folk max. vil komme til at arbejde i 2 år, til ultra lav løn, for så at kunne ansøge om et nyt lavtløns job, et anden sted.
Er der nogen der i ramme alvor, tror at folk vil blive ansat efter de 2 år?

Huraa!.. Nu har vi for alvor åbnet posen for working poor. Flot! :stoned:

Det svare vel til omkring 7000 kroner før skat, hvis de vel og mærket er det 37 timer om ugen - det er godt nok ikke mange penge.
0
...
Firebird
Indlæg: 869
Tilmeldt: 11. nov 2015, 11:19
Kort karma: 160
Likede indlæg: 1289

Re: 70kr i timen?

Indlægaf Firebird » 18. mar 2016, 08:01

Nej. Det er mindre end en enlig kontanthjælpsmodtager får. Og selvom pågældende ikke får nogen tilskud og bliver hugget Kr. 1000,- pga 225 timers regelen, vil han stadig få mere end flygtningen. Nu har venstre så en grund til at kræve kontanthjælpen sat ned igen. Det skal jo kunne betale sig at arbejde.
0
Fod. Enhed der finder bord og stoleben i mørke.
Firebird
Indlæg: 869
Tilmeldt: 11. nov 2015, 11:19
Kort karma: 160
Likede indlæg: 1289

Re: 70kr i timen?

Indlægaf Firebird » 18. mar 2016, 08:03

Angelina skrev:Men hey, jeg har længe overvejet en ansat... og det kan da så blive rykket frem nu når jeg kan ansætte dem for 49 kroner i timen...og i to år! Så er det lige før jeg skal have to ... nogen der ved hvor man kan få fat i de der flygtninge?


HÆ! Klør kapitalisten i dig Angelina. :D
0
Fod. Enhed der finder bord og stoleben i mørke.
Brugeravatar
landsbytossen
Indlæg: 4088
Tilmeldt: 12. dec 2015, 19:45
Kort karma: 204
Geografisk sted: i den ene ende af min skygge
Likede indlæg: 5659

Re: 70kr i timen?

Indlægaf landsbytossen » 18. mar 2016, 08:24

Angelina skrev:Men hey, jeg har længe overvejet en ansat... og det kan da så blive rykket frem nu når jeg kan ansætte dem for 49 kroner i timen...og i to år! Så er det lige før jeg skal have to ... nogen der ved hvor man kan få fat i de der flygtninge?

Efter tilskud bliver din lønudgift 36 kr. i timen

Det er billigt at lade dem gå op og ned ad Thomas B Thriges Gade med reklameskilte over skuldrene.
1
Min mening står ikke til diskussion.

"Hvad skal vi med folk, der læser statskundskab ? Det kommer der bare sådan nogle som Svend Auken ud af"
Citat: Mogens Glistrup
fisken80
Indlæg: 22342
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1133
Likede indlæg: 52575

Re: 70kr i timen?

Indlægaf fisken80 » 18. mar 2016, 08:36

Angelina skrev:
Firebird skrev:
Angelina skrev:Men hey, jeg har længe overvejet en ansat... og det kan da så blive rykket frem nu når jeg kan ansætte dem for 49 kroner i timen...og i to år! Så er det lige før jeg skal have to ... nogen der ved hvor man kan få fat i de der flygtninge?


HÆ! Klør kapitalisten i dig Angelina. :D


Altså, jeg havde jo overvejet sådan en 9-10 klasser efter skole en 10 timers tid om ugen ... til de der ca 70 kroner i timen... men hvis jeg kan få en voksen til 49 kroner i timen, måske endda en med erfaring inden for mit fag, det ville jo være genialt... og så kunne jeg evt. supplere op med sådan en praktikant jeg kan få gratis fra kommunen i 30 dage ... det er p*sse smart... :deer:


Det værste er, at det er muligt :(
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Firebird
Indlæg: 869
Tilmeldt: 11. nov 2015, 11:19
Kort karma: 160
Likede indlæg: 1289

Re: 70kr i timen?

Indlægaf Firebird » 18. mar 2016, 08:38

fisken80 skrev:
Angelina skrev:
Firebird skrev:
Angelina skrev:Men hey, jeg har længe overvejet en ansat... og det kan da så blive rykket frem nu når jeg kan ansætte dem for 49 kroner i timen...og i to år! Så er det lige før jeg skal have to ... nogen der ved hvor man kan få fat i de der flygtninge?


HÆ! Klør kapitalisten i dig Angelina. :D


Altså, jeg havde jo overvejet sådan en 9-10 klasser efter skole en 10 timers tid om ugen ... til de der ca 70 kroner i timen... men hvis jeg kan få en voksen til 49 kroner i timen, måske endda en med erfaring inden for mit fag, det ville jo være genialt... og så kunne jeg evt. supplere op med sådan en praktikant jeg kan få gratis fra kommunen i 30 dage ... det er p*sse smart... :deer:


Det værste er, at det er muligt :(


Ja. Reelt er det sgu ikke engang morsomt. :mellow:
0
Fod. Enhed der finder bord og stoleben i mørke.
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19646
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2446
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46291

Re: 70kr i timen?

Indlægaf LadyFox » 18. mar 2016, 08:48

Firebird skrev:Nej. Det er mindre end en enlig kontanthjælpsmodtager får. Og selvom pågældende ikke får nogen tilskud og bliver hugget Kr. 1000,- pga 225 timers regelen, vil han stadig få mere end flygtningen. Nu har venstre så en grund til at kræve kontanthjælpen sat ned igen. Det skal jo kunne betale sig at arbejde.

Altså, jeg er på ressourceydelse som svare til den kontanthjælp jeg fik inden jeg kom i ressourceforløb - og jeg får 8000 kroner udbetalt efter skat.

(Og, hey. Jeg har forresten regnet på det - det kan godt betale sig for mig at få mig et arbejde)
0
...

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"