70kr i timen?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Firebird
Indlæg: 869
Tilmeldt: 11. nov 2015, 11:19
Kort karma: 160
Likede indlæg: 1289

Re: 70kr i timen?

Indlægaf Firebird » 18. mar 2016, 08:54

8000,- :nerve: Det må vi straks have sat ned til 5000,- så det kan betale sig for dig at arbejde. Nul mere pølse til dig.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
1
Fod. Enhed der finder bord og stoleben i mørke.
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19610
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2444
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46093

Re: 70kr i timen?

Indlægaf LadyFox » 18. mar 2016, 08:59

Firebird skrev:8000,- :nerve: Det må vi straks have sat ned til 5000,- så det kan betale sig for dig at arbejde. Nul mere pølse til dig.

Åh! Hvordan får jeg så råd til Gucci og Chanel?
Billede
1
...
fisken80
Indlæg: 22073
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52048

Re: 70kr i timen?

Indlægaf fisken80 » 18. mar 2016, 11:28

Angelina skrev:Men hey, jeg ansætter da også gerne en dansker, hvis vedkommende vil arbejde for 49 kroner i timen altså :D


Jeg har tjent mere som barnepige....
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: 70kr i timen?

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 18. mar 2016, 11:37

fisken80 skrev:
Advocatus-Diaboli skrev:
Wizzze skrev:Trepartsforhandlingerne mellem stat, LO og DA, barsler med at flygtninge skal kunne ansættes på job/løn vilkår der ligner noget af det der kendes fra elev-aftaler, så omkring 70kr. i timen og samme regler for arbejdstider, overarbejde osv.

Tanken bag er at flygtninge ofte ikke er klar til et "rigtigt" job fordi de ikke kan sprog, har faglighed osv. men meget ligner elever der skal støttes, oplæres og superviseres så løn og ansættelsesvilkår bør ligne.

Men vil arbejdskraft til 70kr. i timen, ikke bare gøre at ufaglærte til 100-110kr. i timen, ikke vil blive ansat?
Og hvordan vil det påvirke muligheden for de unge som allerede har svært ved at finde elevpladser?? :gruble:


Det er jo ikke de samme jobs, de konkurrerer om. En elev-stilling er en uddannelsesstilling, hvor personen samtidigt følger et skoleforløb der kræver at man består prøver og eksaminer på et vist niveau - et niveau der ligger højere end hvad en flygtning der ikke har faglighed eller kan dansk, kan præstere. Elev-stillinger er ikke stillinger der udbydes til almindelige lønmodtagere - uanset om det er danskere eller flygtninge.

Desuden er jeg enig med C.K. Louis..

Billede


Det er jeg dybt uenig i, udsagnet på dit billede. Penge er den drivende faktor her, og hvis en arbejdsgiver kan få en medarbejder til 50 kroner i timen, så er han da røv-ligeglad med om personen kan sproget, har kontakter eller penge i forvejen.

Det her rammer endnu engang de ufaglærte og lavtlønsjobbene. Og fuck jeg ville være gal, hvis jeg var en af dem.


Hvis en person ingen faglighed har, ikke kan sproget, osv., så er der satme mange arbejdsgivere der ikke vil kunne bruge personen i deres virksomhed. SÅ mange jordbærplukkere er der heller ikke brug for. Og at de ikke kan noget sprogligt eller fagligt, har ikke kun betydning for arbejdsgivernes vilje til at ville ansætte dem, men også for om de overhovedet er i stand til at finde og søge et job i første omgang.

Desuden handler oplægget ikke om hvorvidt om arbejdsgiverne kan få en medarbejder til 50 kroner i timen. Det handler om hvorvidt flygtninge kan udkonkurrere danskere på elevpladser, hvilket indebærer helt andre krav og problemstillinger. Bl.a. skal de kunne følge dansk undervisning og bestå prøver og eksaminer, for at kunne gå videre i forløbet. Hvor mange danske elevpladser kender du i øvrigt, hvor man ikke skal kunne interagere med enten kunder eller kolleger - noget der bliver umuligt i praksis, hvis du kun kan arabisk og vil have en elevplads i Danmark..?
0
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
Pølsemix
Indlæg: 3059
Tilmeldt: 26. okt 2015, 17:56
Kort karma: 196
Likede indlæg: 5512

Re: 70kr i timen?

Indlægaf Pølsemix » 18. mar 2016, 14:48

Hvis det her forslag ikke er godt, hvilke alternativer er der så til at få flygtninge i arbejde?
0
Thomas31
Indlæg: 2564
Tilmeldt: 12. mar 2016, 01:47
Kort karma: 86
Likede indlæg: 2390

Re: 70kr i timen?

Indlægaf Thomas31 » 18. mar 2016, 15:28

LaScrooge skrev:Jeg synes det er noget forbandet svineri. Flygtninge er også mennesker og de skal have de samme vilkår og rettigheder som de danskfødte mennesker. Det er en væmmelig rangordning som man ved bliver udnyttet uden at det kommer de arbejdende til gode. Men det er hele indsatsen der er forkert rettet. Har skrevet om det i en anden tråd, men man kunne fx starte med at indsluse flygtninge i stillinger lig dem de havde i deres hjemland. Det ville give mening, hvis formålet er integration. Formålet er bare ikke integration, det er afskrækkelse og noget med, at de lede bekvemmelighedsflygtninge ikke skal have noget foræret.


ja formanden for Dansk Flygtningehjælp er kendt for ikke at ønske integration men bare afskrække bekvemmelighedsflygtninge. Han ikke bare støtter det men har kæmpet for at få det på dagsordenen.

Selvfølgelig er det noget pis. Men er der noget alternativ, hvis man lever i den virkelige verden? næppe. Derfor fagforeninger også er med i det her. De er ikke dummere, end at de ved hvem der ellers får regningen.
0
Thomas31
Indlæg: 2564
Tilmeldt: 12. mar 2016, 01:47
Kort karma: 86
Likede indlæg: 2390

Re: 70kr i timen?

Indlægaf Thomas31 » 18. mar 2016, 15:35

Advocatus-Diaboli skrev:
Wizzze skrev:Trepartsforhandlingerne mellem stat, LO og DA, barsler med at flygtninge skal kunne ansættes på job/løn vilkår der ligner noget af det der kendes fra elev-aftaler, så omkring 70kr. i timen og samme regler for arbejdstider, overarbejde osv.

Tanken bag er at flygtninge ofte ikke er klar til et "rigtigt" job fordi de ikke kan sprog, har faglighed osv. men meget ligner elever der skal støttes, oplæres og superviseres så løn og ansættelsesvilkår bør ligne.

Men vil arbejdskraft til 70kr. i timen, ikke bare gøre at ufaglærte til 100-110kr. i timen, ikke vil blive ansat?
Og hvordan vil det påvirke muligheden for de unge som allerede har svært ved at finde elevpladser?? :gruble:


Det er jo ikke de samme jobs, de konkurrerer om. En elev-stilling er en uddannelsesstilling, hvor personen samtidigt følger et skoleforløb der kræver at man består prøver og eksaminer på et vist niveau - et niveau der ligger højere end hvad en flygtning der ikke har faglighed eller kan dansk, kan præstere. Elev-stillinger er ikke stillinger der udbydes til almindelige lønmodtagere - uanset om det er danskere eller flygtninge.

Desuden er jeg enig med C.K. Louis..

Billede


og med den logik er de svageste i ethvert samfund pr definiton shit. Det er en sørgelig indstilling, men viser vel hvordan nogen ser på dem. Især i de mere forlorne dele af rød stue.
Men i øvrigt er udsagnet jo også forkert. Der er da om noget tale om "contacts" når mulighederne opstår via målrettet lovgivning.
0
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: 70kr i timen?

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 18. mar 2016, 15:58

Thomas31 skrev:
og med den logik er de svageste i ethvert samfund pr definiton shit.


Så har man ikke forstået logikken. Den etniske befolkning er ikke per definition svagere end den tilrejsende flygtning. De svageste i samfundet, kan slet ikke arbejde, og de er fritaget, fordi de er for syge, for svage eller for mentalt langt bagud. Så er der et spring op til den arbejdsduelige del af befolkningen, og hvis du befinder dig der - der hvor du kan få og udføre et ufaglært job - og der så stadig er flygtninge, som ikke kan sproget eller som ikke har nogen som helst faglige kvalifikationer, herunder folkeskolegang, og han stadig kan gå ind og overtage dit job - ja, så er er du fandme shit. Men det er bedømt ud fra den konkrete situation og omstændigheder og ikke ud fra definitioner.

Er det dét der går dig på? At ikke alle er lige meget værd?
0
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: 70kr i timen?

Indlægaf kidkomb » 18. mar 2016, 16:22

Angelina skrev:
kidkomb skrev:
fisken80 skrev:
LadyFox skrev:
Angelina skrev:49 kroner i timen blev aftalen så til...hold nu kæft noget svineri...

http://politiken.dk/oekonomi/arbejdsmar ... r-i-timen/

Er det ikke mindre end man typisk tjener som 14 årig flaskedreng? :o


Jo det er. Jeg tror aldrig jeg som teenager tjente under 60 kroner i timen på nogen af de job jeg havde dengang. Det er sygt det der.

Jeg tjente 35,70kr i timen, da jeg blev ansat i Netto som 17-årig for 21 år siden.


Men i dag ligger den på over 60 kroner i timen: http://www.jobpatruljen.dk/lonsatser/butik/ - så det betyder flygtninge skal have et pænt stykke under hvad en 14årig flaskedreng får i timen.

Hey jeg er overhovedet ikke for den ordning, hvis det var det du troede. Jeg sagde bare at min løn var lav dengang.
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Thomas31
Indlæg: 2564
Tilmeldt: 12. mar 2016, 01:47
Kort karma: 86
Likede indlæg: 2390

Re: 70kr i timen?

Indlægaf Thomas31 » 19. mar 2016, 14:43

Advocatus-Diaboli skrev:
Thomas31 skrev:
og med den logik er de svageste i ethvert samfund pr definiton shit.


Så har man ikke forstået logikken. Den etniske befolkning er ikke per definition svagere end den tilrejsende flygtning. De svageste i samfundet, kan slet ikke arbejde, og de er fritaget, fordi de er for syge, for svage eller for mentalt langt bagud. Så er der et spring op til den arbejdsduelige del af befolkningen, og hvis du befinder dig der - der hvor du kan få og udføre et ufaglært job - og der så stadig er flygtninge, som ikke kan sproget eller som ikke har nogen som helst faglige kvalifikationer, herunder folkeskolegang, og han stadig kan gå ind og overtage dit job - ja, så er er du fandme shit. Men det er bedømt ud fra den konkrete situation og omstændigheder og ikke ud fra definitioner.

Er det dét der går dig på? At ikke alle er lige meget værd?


så du synes, det er helt ok at betragte dem, der udfører det lavestlønnede og ofte usleste arbejde som værende shit? Hvis man står tidligt op og gør rent eller arbejder på en fabrik eller whatever i otte timer, ja så er man da bare shit.

Det er en sørgelig indstilling, der utvivlsomt vil undergrave samfundet på sigt alene pga forråelsen i de grupper, der kommer til at betale prisen.
0
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: 70kr i timen?

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 19. mar 2016, 15:10

Thomas31 skrev:
Advocatus-Diaboli skrev:
Thomas31 skrev:
og med den logik er de svageste i ethvert samfund pr definiton shit.


Så har man ikke forstået logikken. Den etniske befolkning er ikke per definition svagere end den tilrejsende flygtning. De svageste i samfundet, kan slet ikke arbejde, og de er fritaget, fordi de er for syge, for svage eller for mentalt langt bagud. Så er der et spring op til den arbejdsduelige del af befolkningen, og hvis du befinder dig der - der hvor du kan få og udføre et ufaglært job - og der så stadig er flygtninge, som ikke kan sproget eller som ikke har nogen som helst faglige kvalifikationer, herunder folkeskolegang, og han stadig kan gå ind og overtage dit job - ja, så er er du fandme shit. Men det er bedømt ud fra den konkrete situation og omstændigheder og ikke ud fra definitioner.

Er det dét der går dig på? At ikke alle er lige meget værd?


så du synes, det er helt ok at betragte dem, der udfører det lavestlønnede og ofte usleste arbejde som værende shit? Hvis man står tidligt op og gør rent eller arbejder på en fabrik eller whatever i otte timer, ja så er man da bare shit.

Det er en sørgelig indstilling, der utvivlsomt vil undergrave samfundet på sigt alene pga forråelsen i de grupper, der kommer til at betale prisen.


Jeg er ligeglad med om du er højt- eller lavtlønnet. Men hvis en flygtning uden skolegang eller dansksprogkundskaber uden videre kan gå ind og tage dit job, så ER man eddermame shit. Hvor uduelig skal man ikke også være som dansker, hvis du ikke kan udkonkurrere en flygtning, alene i kraft af dit modersmål? De flygtninge kan jo ikke bruges i stillinger, hvor de skal kommunikere på dansk med kunder, kolleger eller samarbejdspartnere. De kan jo dårligt nok bruges som flaskedrenge eller avisbude, når de ikke kan sproget. De udkonkurrerer heller ikke rengøringsassistenten eller fabriksarbejderen, der har en dansk 9. klasseeksamen.

De er jo begrænset til stillinger hvor der er nogen der kan tolke, eller hvor de kan arbejde autonomt uden at det kræver viden eller uddannelse at udføre arbejdet. Det er den slags stillinger man før i tiden kaldte dum-i-arbejde, eller som de fleste etniske danskere alligevel føler sig for fine til at tage. Det er ikke rigtigt arbejde, men en art jobtræning og aktivering, så de på sigt at få et job.
0
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"