Om at bruge penge ...

Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24985
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29986

Om at bruge penge ...

Indlægaf Wizzze » 5. sep 2015, 08:06

Jeg sidder og småfilosoferer over det med penge, forbrug og værdi, og synes det kunne være interessant med andres input.
Hvad er det vi bruger penge på, og hvorfor bruger vi det beløb og ikke et andet? Det er noget med værdi eller oplevet værdi, 'ikk?
Hvorfor køber vi mælk? Fordi vi skal bruge mælk, vi er tørstige, eller skal have noget til morgenmüslien, eller til kaffen, eller en opskrift der skal laves, men hvorfor køber vi så ikke alle mælken til 4kr pr. liter, det er jo den billigste måde at dække mælkebehovet på, hvorfor vælger nogen at give 8kr pr. liter eller endda 12kr. pr liter for mælk?
Det er vel fordi man oplever at mælken har den værdi? Måske fordi den er økologisk og man mener det giver en værdi, eller fordi den kommer fra en Jersey ko, og er sundere, og det tillægger man en værdi, og fordi oplevet værdi er meget individuelt og forskelligt. Så vil forskellige mennesker, tillægge forskellige værdier til ting og produkter og derfor bruge forskellige beløb, på det samme behov.

Her til morgen har jeg siddet og kigget på hoteller til en rejse, basisbehovet er et sted at sove, så hvorfor ikke bare finde det billigste værelse? Ok, vi vil også have at der skal være rent, og et badeværelse, og vil ikke dele med nogen, og det skal også ligge nogenlunde tæt på, så man ikke skal køre for langt, og stille og roligt bevæger man sig op ad prislisten. Men når man kommer til deromkring midt i feltet ved de 3stjerner, så er der ikke rigtig nogen "basisbehov" som ikke er dækket, men hvorfor er det så man kigger videre på de 4- og 5stjernede hoteller? :gruble:

Og hvorfor er det at vi går op i hvordan andre bruger deres penge? Det er nok ikke den store hemmelighed, at en folk herinde finder fælles hygge i at forarges over Luksusfælden på tv om tirsdagen. Her er forargelsen nok mest over at folk bruger penge de ikke har, men det er også et indblik i andre folks prioriterer og værdier i brugen af penge. En ofte gentaget "klassiker" er cigaretter til forældrene, mens man klager over der ikke er penge til barnets madpakke eller fritidsfornøjelser.
Men forargelse behøver ikke kun være over forbrug for penge man ikke har, personligt har jeg oplevet en kunde i et supermarked bliver forarget over vi brugte penge på dyr is, og jeg har oplevet forargelser over jeg bruger penge på dyr vin, og kærestens forbrug på sko og tasker har også fået ord med på vejen (incl. fra mig :blush:) Og rationelt kan jeg faktisk godt se "logikken" hvorfor give 2.000kr for sko, når man kan købe nogen til 200kr. Hvorfor betale 300kr for vin, når man kan få en fin flaske til 50kr. Eller hvorfor betale 50kr for is, når man kan få noget til 25-30kr? Personligt gider jeg da heller ikke betale 22kr for Faxe Kondi i Irma, når Netto har dem til en ti'er længere nede ad gaden.
Har i nogensinde tanker om hvad I bruger penge på, og hvorfor i bruger og prioriterer som I gør?
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Hunkat
Indlæg: 7786
Tilmeldt: 20. aug 2015, 03:20
Kort karma: 574
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 19143

Re: Om at bruge penge ...

Indlægaf Hunkat » 5. sep 2015, 08:24

Jeg tænker at der er to "problemstillinger" omkring værdien af ting.
En ting er at folk både oplever og mener noget forskelligt når de taler om værdi. Min kæreste synes f.eks. det er dyrt at give 1500 kr. for at gå til frisør som jeg gør. Men det er fordi for ham betyder frisør = ind, klip, ud. Når jeg går til frisør bliver der smalltalket og drukket kølig hvidvin og jeg bliver nusset i håret og får hårkur, bliver klippet og farvet og måske ordnet bryn også. Og så får jeg lige lidt produkter med hjem. Hvis han fik alt det ville hans tur til frisøren jo heller ikke kun koste 100 kr.

Du er selv lidt inde på det samme, nogen synes økologi/glutenfri/sukkerfri er pengene værd, andre synes det er noget hokus-pokus som intet betyder. Det kan jo også bare være et helt simpelt spørgsmål om smag. Jeg køber f.eks. kun mellemdyr ketchup, jeg synes det smager bedre og gider ikke betale for noget jeg ikke gider spise alligevel.


Så er der en anden ting som jeg tror er næste ligeså vigtig og som for alvor kommer op til overfladen i f.eks. LF. Den menneskelige hjerne kan mange ting, inklusive "glemme" at holde øje med gentagelser. Hvilken evolutionær funktion det har haft ved jeg ikke, men det gør os blinde overfor de der ting som vi jo bare plejer, ik?
Hvis du spørger en ryger hvad en pakker smøger koster ved de godt at svaret er 40 kr. Og hvis du spørger dem hvor meget de ryger og de svare ca. en pakke om dagen, så kan enhver som har gået i folkeskole regne ud at et månedsforbrug lyder på 40X30. Men hvis du spørger dem hvor meget de bruger på smøger er svaret ofte meget lavere. Fordi de har stirret sig blind på det, dag ind og dag ud.

Og sådan tror jeg mange mennesker har det. De registerer slet ikke prisskiltet på mælken, de rækker bare ind og tager den de plejer og går videre. Der kunne stå gratis på den ved siden af og de fleste ville aldrig opdage det fordi de har udviklet et tunnelsyn og en rutine.
2
L'enfer, c'est les autres

First debat-mover :rock:

Persnikedy skrev
Hun er så på tværs at de skal have fat i de slæbebåde fra Suez kanalen
Brugeravatar
lulu-p
Indlæg: 1778
Tilmeldt: 20. aug 2015, 08:05
Kort karma: 105
Likede indlæg: 2237

Re: Om at bruge penge ...

Indlægaf lulu-p » 5. sep 2015, 15:36

Jeg tror basalt set det drejer sig om økonomisk formåen. Jo ældre og bedre økonomi man har, jo større overskud er der til at række ud over basis. Og så bliver komfort også et større issue. Jeg kan fx ikke længere sove i en dårlig seng (som man ofte vil få på et fuldstændig basis-hotel) for så har jeg ondt i ryggen hele næste dag.

Der er helt sikkert studerende som køber 100% økologisk, det rakte min økonomi ikke til den gang. Det gør den idag, så mine valg har i høj grad noget med bedre økonomi at gøre ( og alder...pokkers ryg).
0
... Look to the light, Leland, find the light. Into the light, Leland, into the
light. Into the light, Leland... into the light... Don't be afraid. ...
Akehurst2
Indlæg: 14128
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40535

Re: Om at bruge penge ...

Indlægaf Akehurst2 » 7. sep 2015, 17:45

Et sted hvor jeg kan mærke, jeg adskiller mig fra mange andre, er min afvejning af besvær over for penge. Jeg giiiider virkelig ikke bruge energi på at spare et par kroner hist og pist, jeg synes tilbudsaviserne er dødens pølse og er generelt loose i forhold til bare at få ting på plads uden at overveje om man mon lige kunne spare lidt.

Også rejer virkelig også kørt død i deals. Føler det så nærigt og vil hellere bare betale, hvad det koster - særligt fordi, de gange, jeg har købt deals har jeg også haft fornemmelsen af, at man så også får noget mere discount.

Det eneste sted, hvor jeg går efter rabatter er i forhold til outlet-shopping. Men der kan der også hentes nogle virkelig gode besparelser :-D
1
Jedi
Indlæg: 1922
Tilmeldt: 6. sep 2015, 06:23
Kort karma: 86
Likede indlæg: 3048

Re: Om at bruge penge ...

Indlægaf Jedi » 8. sep 2015, 07:03

Jeg ødsler dér, hvor jeg synes, det giver mening. Det er situationsbestemt og selvfølgelig også afhængig af mit budget. Jeg er trods alt ikke lavet af penge, desværre.

Jeg vil gerne vente til den første lørdag i hver måned for at få 25% på øko-varer i Føtex f.eks. Jeg vil ikke handle ind i to forskellige supermarkeder, fordi jeg kan spare en femmer på køkkenrulle. Ikke tale om, om jeg gider det besvær med at stå i kø.
Faktisk er jeg slet ikke til at stå i kø :-D Hader alle former for kø, også hvis det drejer sig om at handle på nettet eller få noget ekstra billigt. Black Friday bliver aldrig en helligdag hos.

Ting jeg gerne vil bruge penge på: øko-gejl, film, rejser (overnatningen må også gerne være af en vis kvalitet), bøger.
Ting jeg helst bruger så lidt penge på som muligt: tøj, transport, alkohol (bare det smager godt).

Jeg er periodevis kaffedrikker, og jeg må sige, at hvis jeg skal drikke kaffe ude, så løber jeg gerne forbi mange kaffebarer for at komme til Riccos, så jeg kan få min store latte til 25kr fremfor 35, 35 eller 42! helt vanvittige kroner for noget, som i bund og grund er et billigt produkt.
0
wh1971
Permanent bortvist
Indlæg: 155
Tilmeldt: 3. sep 2015, 06:13
Kort karma: 2
Likede indlæg: 43

Re: Om at bruge penge ...

Indlægaf wh1971 » 8. sep 2015, 07:23

Jeg gider egentlig ikke rigtigt bruge penge...

Jeg køber det jeg har behov for og gerne i en ordentlig kvalitet hvis der er rimelighed mellem prisen og kvaliteten. Det dér shoppe-halløj hvor man køber bare for at købe forstår jeg simpelthen ikke og minder mig mest af alt om 00'ernes idiotiske overforbrug finansieret af luftige friværdier, kassekreditter og hurtiglån.
0
wh1971
Permanent bortvist
Indlæg: 155
Tilmeldt: 3. sep 2015, 06:13
Kort karma: 2
Likede indlæg: 43

Re: Om at bruge penge ...

Indlægaf wh1971 » 8. sep 2015, 07:41

Jeg køber så gerne ind efter tilbuddene, MEN udelukkende i Netto og Kvickly som er de 2 butikker jeg primært handler i alligevel. Jeg gider ikke fistre rundt i 5 butikker efter tilbud, men skal jeg alligevel i Kvickly så kan jeg da ligeså godt smide den dér kaffe eller whatever der nu er på tilbud i vognen alligevel.

"Lagerføring" kan rent faktisk spare både tid og penge og tiden er den knappeste ressource hos os.
0
wh1971
Permanent bortvist
Indlæg: 155
Tilmeldt: 3. sep 2015, 06:13
Kort karma: 2
Likede indlæg: 43

Re: Om at bruge penge ...

Indlægaf wh1971 » 8. sep 2015, 08:01

Skumfidusen skrev:Hos mig er pladsen begrænset, så jeg gider ikke. Og jeg opdager ikke tilbud. Jo, nogle gange i butikkerne, men jeg gider ikke bruge tid på at læse tilbudsaviser og jeg tror ikke på at jeg er smartere end dem der laver tilbudsaviserne og som godt nok hjælper mig til at spare 5,75 på en pakke morgenmad, men samtidig lokker mig til at købe en eller anden dims til en halvtredser og som jeg ellers bare ikke havde købt.


Helt enig i det sidste. Butikkerne er rigtigt dygtige til at prakke os ting på vi ellers ikke ville have købt og det falder de fleste af os for i ét eller andet omfang. Personligt modvirker jeg dette vha. madplaner og indkøbslister, men helt sige mig fra at købe noget der ikke stod på listen kan jeg naturligvis ikke. Oftest er det Nettos "gule skilte" jeg hopper på, men hvis det fx. er mel til en meget billig penge (jeg bager hver 2.-3. dag) så er det såmænd fint for mig. Marskandisermarkedet med stegepander, duftlys, friturekogere og andet lort kan jeg sagtens holde mig fra.
0
Brugeravatar
Garfield
Indlæg: 805
Tilmeldt: 7. sep 2015, 07:19
Kort karma: 117
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 1309

Re: Om at bruge penge ...

Indlægaf Garfield » 8. sep 2015, 08:31

Wizzee, det bliver endnu sjovere, når man tager forskningen omkring, hvorfor folk køber én vare og ikke en anden med i overvejelsen. Dan Gilbert snakker om nogle af de ting i en TED talk (ted.com). Hvis vi skal købe en flaske vin og der står tre på en hylde foran os med tre forskellige priser, køber folk ofte hverken den dyreste eller den billigste, men den i midten. Derfor stiller butikkerne ofte en meget dyr vare, som de ved, de har svært ved at få solgt ved siden af en billigere vare, som så bliver mere attraktiv udelukkende fordi den ikke er den dyreste... Hans pointe er, at vi snyder os selv på denne måde for når vi kommer hjem med varen bliver den jo ikke længere sammenlignet med de andre varer. Faktisk eksisterer den samenligning udelukkende i det øjeblik, vi står i butikken og aldrig igen.

Der er ret stor forskel på at købe en liter mælk og et stykke tøj. Indkøb af mad refererer vi sjældent til som "shopping" og for mig er shopping de indkøb, der er lidt luksusprægede. Hvor jeg helt sikkert kunne leve uden, men måske ikke har lyst.. Jeg kunne så helt sikkert også leve uden mælk, men kakaopulver og havregryn smager skisme bedre sammen med mælk end vand...

Det giver et kemisk kick i hjernen for de fleste at shoppe (undtagen @wh1971). Det er så ikke al shopping, men individuelt fra person til person, hvad der får kemien til at rulle. Det handler jo ofte om meget mere end den ting, man står med i hånden. Et stykke tøj kan for mig handle om at jeg kan se et mentalt billede for mig, hvor jeg har det stykke tøj på og jeg ser fu***** godt ud i det og har det godt i den situation. Da jeg blev single ovenpå et grimt brud og pludselig skulle købe en masse nye møbler, var dét at bruge penge på MIG, kun mig, og min fremtid uden ham en del af terapien. På den måde blev de indkøb tillagt en ekstra dimension i forhold til, hvis jeg skulle have købt dem før jeg mødte min nu ekskæreste...

Mht madvarer så er det vel forventnigen om smagen, der er den største faktor? Hvis jeg ikke gider købe den allerbilligste, så handler det vel ofte om at jeg forventer den smager lidt ringere? Jeg køber sjældent økologisk, men har i et års tid haft held med økologiske gulerødder - de har simpelthen smagt bedre end de gange, jeg har købt de ikke-økologiske. Er det reelt eller har jeg bare været uheldig med bitre gulerødder? Aner det ikke, men jeg har råd til at købe de økologiske, så det gør jeg. (Hvorefter jeg glemmer at jeg har dem, så halvdelen rådner i grøntsagsskuffen i køleskabet...)
2
Garfield er en hankat, men jeg er altså en hunkat. Lev med det.
wh1971
Permanent bortvist
Indlæg: 155
Tilmeldt: 3. sep 2015, 06:13
Kort karma: 2
Likede indlæg: 43

Re: Om at bruge penge ...

Indlægaf wh1971 » 8. sep 2015, 10:58

Skumfidusen skrev:Jeg ville sådan ønske at jeg kunne påstå at JEG er så smart at jeg aldrig bliver lokket til at købe noget som helst og kun køber tilbudsvarer jeg ellers havde købt. Men det er jeg ikke. Jeg tror ikke på det; de der mennesker har brugt årevis på at studere købsadfærd og psykologi og de kan garanteret lokke mig i fælden fordi uuuuuuh - billige flødeboller.

Samlet set sætter jeg nu også min tid højere. At kigge i tilbudsaviser er arbejde - det er mig ikke nogen fornøjelse overhovedet. Så vil jeg hellere arbejde med at læse noget om machine learning på Azure eller blive lidt skarpere på javascript. Eller bare holde fri.


Tjo, men at kigge 2 tilbudsaviser igennem tager sådan set ikke længere end det tager at skrive 2 indlæg herinde :fløjt: Så længe jeg alligevel SKAL en tur i Netto efter andre ting så tager jeg gerne relevante tilbud med.

Hvad flødeboller og andet slik angår er det lige præcis også sådan en varetype jeg kan lokkes af, men ungerne skal jo altså også have noget fast føde til Disney Sjov om fredagen så hvis jeg kan finde noget ordentligt til en rimelig penge er det fint for mig.

Ellers spiser jeg det sgu bare selv!
1
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24985
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29986

Re: Om at bruge penge ...

Indlægaf Wizzze » 8. sep 2015, 11:26

Skumfidusen skrev:
wh1971 skrev:
Helt enig i det sidste. Butikkerne er rigtigt dygtige til at prakke os ting på vi ellers ikke ville have købt og det falder de fleste af os for i ét eller andet omfang. Personligt modvirker jeg dette vha. madplaner og indkøbslister, men helt sige mig fra at købe noget der ikke stod på listen kan jeg naturligvis ikke. Oftest er det Nettos "gule skilte" jeg hopper på, men hvis det fx. er mel til en meget billig penge (jeg bager hver 2.-3. dag) så er det såmænd fint for mig. Marskandisermarkedet med stegepander, duftlys, friturekogere og andet lort kan jeg sagtens holde mig fra.


Jeg ville sådan ønske at jeg kunne påstå at JEG er så smart at jeg aldrig bliver lokket til at købe noget som helst og kun køber tilbudsvarer jeg ellers havde købt. Men det er jeg ikke. Jeg tror ikke på det; de der mennesker har brugt årevis på at studere købsadfærd og psykologi og de kan garanteret lokke mig i fælden fordi uuuuuuh - billige flødeboller.

Samlet set sætter jeg nu også min tid højere. At kigge i tilbudsaviser er arbejde - det er mig ikke nogen fornøjelse overhovedet. Så vil jeg hellere arbejde med at læse noget om machine learning på Azure eller blive lidt skarpere på javascript. Eller bare holde fri.


Jeg faldt i fælden i sidste uge og lod mig lokke, og nu har vi 40 ruller toiletpapir ekstra, men det vil jeg skide på, det var en god deal :D

Men det er en sjov/mærkelig ting det med penge og hvad man vil bruge dem på. Selvom vi har pengene, så ville jeg aldrig i en million år bruge 40.000kr på en eller anden designer sofa, eller en dyr Hästens seng, bare vi nærmer os 10k for sådanne ting, så begynder jeg at få ondt i tegnedrengen og brokke mig højlydt. Omvendt har jeg ikke problemer med at smide meget større beløb efter nyt tv, eller den seneste iphone eller lign, som helt sikkert ikke holder deres værdi i nærheden af hvad en god sofa eller seng gør. :stoned: :gisp:
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24985
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29986

Re: Om at bruge penge ...

Indlægaf Wizzze » 8. sep 2015, 11:34

Garfield skrev:Wizzee, det bliver endnu sjovere, når man tager forskningen omkring, hvorfor folk køber én vare og ikke en anden med i overvejelsen. Dan Gilbert snakker om nogle af de ting i en TED talk (ted.com). Hvis vi skal købe en flaske vin og der står tre på en hylde foran os med tre forskellige priser, køber folk ofte hverken den dyreste eller den billigste, men den i midten. Derfor stiller butikkerne ofte en meget dyr vare, som de ved, de har svært ved at få solgt ved siden af en billigere vare, som så bliver mere attraktiv udelukkende fordi den ikke er den dyreste... Hans pointe er, at vi snyder os selv på denne måde for når vi kommer hjem med varen bliver den jo ikke længere sammenlignet med de andre varer. Faktisk eksisterer den samenligning udelukkende i det øjeblik, vi står i butikken og aldrig igen.

Der er ret stor forskel på at købe en liter mælk og et stykke tøj. Indkøb af mad refererer vi sjældent til som "shopping" og for mig er shopping de indkøb, der er lidt luksusprægede. Hvor jeg helt sikkert kunne leve uden, men måske ikke har lyst.. Jeg kunne så helt sikkert også leve uden mælk, men kakaopulver og havregryn smager skisme bedre sammen med mælk end vand...

Det giver et kemisk kick i hjernen for de fleste at shoppe (undtagen @wh1971). Det er så ikke al shopping, men individuelt fra person til person, hvad der får kemien til at rulle. Det handler jo ofte om meget mere end den ting, man står med i hånden. Et stykke tøj kan for mig handle om at jeg kan se et mentalt billede for mig, hvor jeg har det stykke tøj på og jeg ser fu***** godt ud i det og har det godt i den situation. Da jeg blev single ovenpå et grimt brud og pludselig skulle købe en masse nye møbler, var dét at bruge penge på MIG, kun mig, og min fremtid uden ham en del af terapien. På den måde blev de indkøb tillagt en ekstra dimension i forhold til, hvis jeg skulle have købt dem før jeg mødte min nu ekskæreste...

Mht madvarer så er det vel forventnigen om smagen, der er den største faktor? Hvis jeg ikke gider købe den allerbilligste, så handler det vel ofte om at jeg forventer den smager lidt ringere? Jeg køber sjældent økologisk, men har i et års tid haft held med økologiske gulerødder - de har simpelthen smagt bedre end de gange, jeg har købt de ikke-økologiske. Er det reelt eller har jeg bare været uheldig med bitre gulerødder? Aner det ikke, men jeg har råd til at købe de økologiske, så det gør jeg. (Hvorefter jeg glemmer at jeg har dem, så halvdelen rådner i grøntsagsskuffen i køleskabet...)


Godt indlæg :gogo:

Man skal så bare passe på at man ikke kun køber for det kick, som jeg er enig i at køb ind i mellem udløser.

Ind i mellem kan der også opstå en slags fartblindhed når det kommer til penge, altså det der med at det "bare" er 100kr. og pludselig har man brugt 7-800kr på "bare lige". :tie: Og så er der det med at 500kr. bare er et greb i lommen, når man har dem, men for mange andre er 500kr altså mange penge, det er vigtigt at man husker et realitetstjek og lige tager sig selv i nakken fra tid til anden :blush:
2
Do as I say! :whip:
Akehurst2
Indlæg: 14128
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40535

Re: Om at bruge penge ...

Indlægaf Akehurst2 » 8. sep 2015, 11:53

Wizzze skrev:
Men det er en sjov/mærkelig ting det med penge og hvad man vil bruge dem på. Selvom vi har pengene, så ville jeg aldrig i en million år bruge 40.000kr på en eller anden designer sofa, eller en dyr Hästens seng, bare vi nærmer os 10k for sådanne ting, så begynder jeg at få ondt i tegnedrengen og brokke mig højlydt. Omvendt har jeg ikke problemer med at smide meget større beløb efter nyt tv, eller den seneste iphone eller lign, som helt sikkert ikke holder deres værdi i nærheden af hvad en god sofa eller seng gør. :stoned: :gisp:


Jeg har også sådan en mental grænse for, hvad jeg vil give for ting. Fx sådan noget som en Hastens - det er simpelthen for meget for en seng. Jeg vil gerne ofre noget ekstra på en seng for at få kvalitet, og også gerne på en pæn sengeramme og natborde selvom de bare står der i soveværelset, hvor ingen ser dem, men der er bare en grænse. Som Hastens overskrider for mig.
1
Brugeravatar
Garfield
Indlæg: 805
Tilmeldt: 7. sep 2015, 07:19
Kort karma: 117
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 1309

Re: Om at bruge penge ...

Indlægaf Garfield » 8. sep 2015, 14:51

Wizzze skrev:Man skal så bare passe på at man ikke kun køber for det kick, som jeg er enig i at køb ind i mellem udløser.


Jamen, det er da ellers en nem måde at komme med i Luksusfælden og jeg vil så gerne i TV :lol: (åh, du grinende smiley, du har været savnet).

Det er indimellem en hårfin balance. Jeg brugte det virkelig terapeutisk, hvor kicket fra købet var med til at skabe en glæde i en hård tid. MEN det skal med at jeg fik en større sum penge af min ekskæreste for ting, jeg havde lagt ud for ham i årenes løb (fordi jeg troede han havde gæld, men det havde han slet ikke) og af de penge, han gav mig brugte jeg ca 1/4 til at købe møbler og andet til lejligheden. Jeg tror det kan fungere, fordi jeg ofte er lidt nærig. Hvis jeg var ødsel til hverdag var det nok ikke en god idé at bruge shopping terapeutisk...
0
Garfield er en hankat, men jeg er altså en hunkat. Lev med det.
Brugeravatar
Garfield
Indlæg: 805
Tilmeldt: 7. sep 2015, 07:19
Kort karma: 117
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 1309

Re: Om at bruge penge ...

Indlægaf Garfield » 8. sep 2015, 14:59

Akehurst2 skrev:Jeg har også sådan en mental grænse for, hvad jeg vil give for ting. Fx sådan noget som en Hastens - det er simpelthen for meget for en seng. Jeg vil gerne ofre noget ekstra på en seng for at få kvalitet, og også gerne på en pæn sengeramme og natborde selvom de bare står der i soveværelset, hvor ingen ser dem, men der er bare en grænse. Som Hastens overskrider for mig.


Jeg brugte 5.000 kr på en madras fra DreamZebra og det tog mig flere dage at beslutte mig for købet, så jeg er vist heller ikke Hästens drømmekunde... På den anden side tror jeg også det ændrer sig efter ens formue. Hvis jeg vandt 20 mio i Lotto, så kan det da godt være, at jeg købte en Hästens...
0
Garfield er en hankat, men jeg er altså en hunkat. Lev med det.

Tilbage til "Privatøkonomi"