Din upopulære holdning

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15484
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1252
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25911

Re: Din upopulære holdning

Indlægaf Delfin » 18. mar 2016, 22:38

Advocatus-Diaboli skrev:
Og apropos studentereksamen, så synes jeg at studenterhuer er for folk med studentereksamen, dvs. en gymnasial uddannelse, og ikke andet. (Alle gymnasiale uddannelser, og ikke kun STX - det er ikke de andre gymnasiale uddannelsers skyld, at STX tilfældigvis var først, og tog hul på traditionen før de andre blev oprettet). Ikke-gymnasiale uddannelser (ISÆR dem der ikke engang er ungdomsuddannelser) skal bare finde deres egen ting, og være stolte af det, i stedet for at snylte på andre og pynte sig med lånte fjer.


Den diskussion er snart så gammel som ham der Gorm, og den dukker op hvert år ved eksamenstid, men jeg gad egentlig godt vide, hvor mange der reelt køber de uddannelseshuer. Jeg har for ret nylig været til dimission på en pædagoguddannelse og ud af de ca. 280 dimitterende hoveder den dag, så jeg en lilla hue, én, og ingen af de nybagte skulle ud at køre i hestevogn. Jeg har set HGere, men jeg har aldrig set de andre uddannelseshuer i gadebilledet, så spørgsmålet er, om fænomenet i virkeligheden eksisterer andre steder end i Seiferts og journalisternes hoveder.
1
14 11 14
02 05 22
30 08 23
Karkluden
Indlæg: 1684
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:30
Kort karma: 256
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 2441

Re: Din upopulære holdning

Indlægaf Karkluden » 18. mar 2016, 23:03

Delfin skrev:
Advocatus-Diaboli skrev:
Og apropos studentereksamen, så synes jeg at studenterhuer er for folk med studentereksamen, dvs. en gymnasial uddannelse, og ikke andet. (Alle gymnasiale uddannelser, og ikke kun STX - det er ikke de andre gymnasiale uddannelsers skyld, at STX tilfældigvis var først, og tog hul på traditionen før de andre blev oprettet). Ikke-gymnasiale uddannelser (ISÆR dem der ikke engang er ungdomsuddannelser) skal bare finde deres egen ting, og være stolte af det, i stedet for at snylte på andre og pynte sig med lånte fjer.


Den diskussion er snart så gammel som ham der Gorm, og den dukker op hvert år ved eksamenstid, men jeg gad egentlig godt vide, hvor mange der reelt køber de uddannelseshuer. Jeg har for ret nylig været til dimission på en pædagoguddannelse og ud af de ca. 280 dimitterende hoveder den dag, så jeg en lilla hue, én, og ingen af de nybagte skulle ud at køre i hestevogn. Jeg har set HGere, men jeg har aldrig set de andre uddannelseshuer i gadebilledet, så spørgsmålet er, om fænomenet i virkeligheden eksisterer andre steder end i Seiferts og journalisternes hoveder.

Jeg oplever det ikke rigtigt på videregående uddannelser som pædagog, sygeplejerske osv. Nu om dage har de fleste af "os" en afart en studentereksamen eller har taget fx SOSU forud for uddannelsen, og har fået "balladen" overstået der. Jeg er selv lige blevet uddannet sygeplejerske, og har mange venner og bekendte i prof-bach-verdenen.

Jeg ser det til gengæld rigtig meget på SOSU, PAU, social og sundhedssekretær, frisør og andre erhvervsuddannelser (hedder det ikke det?). Der bliver købt huer, kørt i hestevogn, holdt "studenteruge" osv. Og det synes jeg, er lidt mærkeligt. Men altså fred være med det, men jeg synes, det er noget underligt noget.
1
Some days I amaze myself. Other days I put the laundry in the oven.
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15484
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1252
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25911

Re: Din upopulære holdning

Indlægaf Delfin » 18. mar 2016, 23:21

Karkluden skrev:

Jeg oplever det ikke rigtigt på videregående uddannelser som pædagog, sygeplejerske osv. Nu om dage har de fleste af "os" en afart en studentereksamen eller har taget fx SOSU forud for uddannelsen, og har fået "balladen" overstået der. Jeg er selv lige blevet uddannet sygeplejerske, og har mange venner og bekendte i prof-bach-verdenen.

Jeg ser det til gengæld rigtig meget på SOSU, PAU, social og sundhedssekretær, frisør og andre erhvervsuddannelser (hedder det ikke det?). Der bliver købt huer, kørt i hestevogn, holdt "studenteruge" osv. Og det synes jeg, er lidt mærkeligt. Men altså fred være med det, men jeg synes, det er noget underligt noget.


Mærkeligt. Jeg er vitterligt aldrig stødt på det, heller ikke blandt eleverne på det plejehjem, jeg engang arbejdede på. Måske er det noget lokalt?
0
14 11 14
02 05 22
30 08 23
Karkluden
Indlæg: 1684
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:30
Kort karma: 256
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 2441

Re: Din upopulære holdning

Indlægaf Karkluden » 18. mar 2016, 23:49

Delfin skrev:
Karkluden skrev:

Jeg oplever det ikke rigtigt på videregående uddannelser som pædagog, sygeplejerske osv. Nu om dage har de fleste af "os" en afart en studentereksamen eller har taget fx SOSU forud for uddannelsen, og har fået "balladen" overstået der. Jeg er selv lige blevet uddannet sygeplejerske, og har mange venner og bekendte i prof-bach-verdenen.

Jeg ser det til gengæld rigtig meget på SOSU, PAU, social og sundhedssekretær, frisør og andre erhvervsuddannelser (hedder det ikke det?). Der bliver købt huer, kørt i hestevogn, holdt "studenteruge" osv. Og det synes jeg, er lidt mærkeligt. Men altså fred være med det, men jeg synes, det er noget underligt noget.


Mærkeligt. Jeg er vitterligt aldrig stødt på det, heller ikke blandt eleverne på det plejehjem, jeg engang arbejdede på. Måske er det noget lokalt?

Jeg har for nyligt oplevet det i Århus og Aalborg, og oplevede det også i Næstved, da jeg boede der for 3-4 år siden og bagudrettet.
0
Some days I amaze myself. Other days I put the laundry in the oven.
Brugeravatar
Filipai
Indlæg: 4163
Tilmeldt: 4. sep 2015, 06:04
Kort karma: 999
Likede indlæg: 7878

Re: Din upopulære holdning

Indlægaf Filipai » 19. mar 2016, 07:07

Delfin skrev:
Karkluden skrev:

Jeg oplever det ikke rigtigt på videregående uddannelser som pædagog, sygeplejerske osv. Nu om dage har de fleste af "os" en afart en studentereksamen eller har taget fx SOSU forud for uddannelsen, og har fået "balladen" overstået der. Jeg er selv lige blevet uddannet sygeplejerske, og har mange venner og bekendte i prof-bach-verdenen.

Jeg ser det til gengæld rigtig meget på SOSU, PAU, social og sundhedssekretær, frisør og andre erhvervsuddannelser (hedder det ikke det?). Der bliver købt huer, kørt i hestevogn, holdt "studenteruge" osv. Og det synes jeg, er lidt mærkeligt. Men altså fred være med det, men jeg synes, det er noget underligt noget.


Mærkeligt. Jeg er vitterligt aldrig stødt på det, heller ikke blandt eleverne på det plejehjem, jeg engang arbejdede på. Måske er det noget lokalt?


Da jeg boede på Vestegnen/Storkbh oplevede jeg det også. Især de lyserøde frisørhuer var ofte at se i gadebilledet.
0
fisken80
Indlæg: 22514
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1138
Likede indlæg: 52914

Re: Din upopulære holdning

Indlægaf fisken80 » 19. mar 2016, 07:57

Jeg er enig i, at studenterhuer og studenterkørsel er for studenter, altså folk der tager en eksamen, der er adgangsgivende til universitetet. Jeg kom engang til at diskutere det med min mor, da hun fortalte, at en pige jeg passede da hun var barn snart blev "HG-Student". Jeg påpegede, at nej, hun blev IKKE student, og min mor blev sur og kaldte mig snobbet.

Men det sjove er, at til sommer BLIVER pigen faktisk student. For der bliver hun færdig på VUC og har taget en fuld HF. Og det er da lidt fladt, at kalde sig student for anden gang...
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Din upopulære holdning

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 19. mar 2016, 10:56

Delfin skrev:
Advocatus-Diaboli skrev:
Og apropos studentereksamen, så synes jeg at studenterhuer er for folk med studentereksamen, dvs. en gymnasial uddannelse, og ikke andet. (Alle gymnasiale uddannelser, og ikke kun STX - det er ikke de andre gymnasiale uddannelsers skyld, at STX tilfældigvis var først, og tog hul på traditionen før de andre blev oprettet). Ikke-gymnasiale uddannelser (ISÆR dem der ikke engang er ungdomsuddannelser) skal bare finde deres egen ting, og være stolte af det, i stedet for at snylte på andre og pynte sig med lånte fjer.


Den diskussion er snart så gammel som ham der Gorm, og den dukker op hvert år ved eksamenstid, men jeg gad egentlig godt vide, hvor mange der reelt køber de uddannelseshuer. Jeg har for ret nylig været til dimission på en pædagoguddannelse og ud af de ca. 280 dimitterende hoveder den dag, så jeg en lilla hue, én, og ingen af de nybagte skulle ud at køre i hestevogn. Jeg har set HGere, men jeg har aldrig set de andre uddannelseshuer i gadebilledet, så spørgsmålet er, om fænomenet i virkeligheden eksisterer andre steder end i Seiferts og journalisternes hoveder.


Diskussionen ville vel aldrig nå at blive gammel eller tilbagevendende, hvis det ikke var et aktuelt og tilbagevendende problem? Der ville vel heller ikke være salg og økonomi nok for AJ og Seifert til at udbyde dem?

Jeg ser det til stadighed hvert år. Enkelte gange i bybilledet - navnlig i hovedstadsområdet - men mest via opslag på facebook og andre sociale medier. Enten fordi en jeg kender har smidt en opdatering om det, eller (lidt oftere) fordi en jeg kender har smidt en indvending om at en person med studenterhue og bestået HG, sådan set ikke er student. Og så dukker det op i mit feed. Jeg ligger sjældent mærke til hvor det er henne, når jeg ser det på Facebook.

Det er som regel folk med SOSU, PAU og HG, jeg ser er interesserede i at få de huer. I lidt mindre omfang erhvervsuddannelserne. En ting er når folk fra de uddannelser begynder at bære symbolerne fra andres uddannelser. Men det stikker helt af, når fx HG'ere i ramme alvor tror at de er studenter, eller når de begynder på deres snobberi-beskyldninger! Hvis nogen her snobber, så er det dem selv der snobber opad og forsøger at pynte sig med lånte fjer. I stedet for at bruge/skabe deres egne symboler og opbygge noget kultur og respekt omkring det.
Senest rettet af Advocatus-Diaboli 19. mar 2016, 12:50, rettet i alt 1 gang.
10
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Din upopulære holdning

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 19. mar 2016, 11:01

fisken80 skrev:Jeg er enig i, at studenterhuer og studenterkørsel er for studenter...


Der er så en lov om at kun STX, HTX, HHX og hf må køre i studentervogn. Der er ingen lovregulering om studenterhuer.
0
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Din upopulære holdning

Indlægaf Fru Sunshine » 19. mar 2016, 11:20

Jeg kender flere HG'er, der kalder sig studenter. Og det irriterer også mig.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
fisken80
Indlæg: 22514
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1138
Likede indlæg: 52914

Re: Din upopulære holdning

Indlægaf fisken80 » 19. mar 2016, 11:33

Advocatus-Diaboli skrev:
fisken80 skrev:Jeg er enig i, at studenterhuer og studenterkørsel er for studenter...


Der er så en lov om at kun STX, HTX, HHX og hf må køre i studentervogn. Der er ingen lovregulering om studenterhuer.


I know, men jeg synes det er kikset, når HG, pau og SOSU render rundt med studenterhuer. Og det vidner et eller andet sted om manglende stolthed over den uddannelse de lige har taget. Jeg har endnu til gode at se en tømrer eller en murer med en studenterhue....
3
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Sjg
Indlæg: 153
Tilmeldt: 28. nov 2015, 22:32
Kort karma: 11
Likede indlæg: 212

Re: Din upopulære holdning

Indlægaf Sjg » 19. mar 2016, 14:04

missme skrev:Hvis du forsøger at starte en samtale med mig, som omhandler hvad der skete i paradise hotel sidste gang, eller hvad Linse Kessler har lavet med sine hunde, så går jeg ud fra at du har en IQ som ligger et pændt stykke under normalen. Det går helt galt, hvis du samtidig ikke aner hvad der sker i den politiske/økonomiske verden. Lige der er jeg enorm fordomsfuld. Du er nok undskyldt hvis du er under 25 år. I så fald vil jeg tænke, at du bliver jo klogere engang :lol:

Jeg synes til gengæld, at man er decideret ubegavet, hvis man går ud fra, at andre "har en IQ som ligger et pændt stykke under normalen", fordi de ser reality - og man jo derved tilsyneladende må mene, at der er en korrelation imellem intelligens og underholdningssmag.
8
Brugeravatar
Ado
Indlæg: 13072
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:28
Kort karma: 3546
Geografisk sted: Korsbæk
Likede indlæg: 56164
Kontakt:

Re: Din upopulære holdning

Indlægaf Ado » 19. mar 2016, 19:05

Sjg skrev:
missme skrev:Hvis du forsøger at starte en samtale med mig, som omhandler hvad der skete i paradise hotel sidste gang, eller hvad Linse Kessler har lavet med sine hunde, så går jeg ud fra at du har en IQ som ligger et pændt stykke under normalen. Det går helt galt, hvis du samtidig ikke aner hvad der sker i den politiske/økonomiske verden. Lige der er jeg enorm fordomsfuld. Du er nok undskyldt hvis du er under 25 år. I så fald vil jeg tænke, at du bliver jo klogere engang :lol:

Jeg synes til gengæld, at man er decideret ubegavet, hvis man går ud fra, at andre "har en IQ som ligger et pændt stykke under normalen", fordi de ser reality - og man jo derved tilsyneladende må mene, at der er en korrelation imellem intelligens og underholdningssmag.

Haha, ja. :D Det er dælme mange, der ikke har helt styr på det med IQ'en.
0
Donna Martin Graduates!
Mumifar
Indlæg: 238
Tilmeldt: 19. mar 2016, 05:41
Kort karma: 12
Likede indlæg: 144

Re: Din upopulære holdning

Indlægaf Mumifar » 19. mar 2016, 19:31

Jeg mener at man skal være 2 om at bestemme, hvorvidt der skal udføres abort eller ej.
0
Senest rettet af mumifar 24. dec 2046, 23:59, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Ado
Indlæg: 13072
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:28
Kort karma: 3546
Geografisk sted: Korsbæk
Likede indlæg: 56164
Kontakt:

Re: Din upopulære holdning

Indlægaf Ado » 19. mar 2016, 19:48

Jeg mener det er bizart at have et ønske om at tvinge en kvinde til at gennemføre en graviditet.
11
Donna Martin Graduates!
Mumifar
Indlæg: 238
Tilmeldt: 19. mar 2016, 05:41
Kort karma: 12
Likede indlæg: 144

Re: Din upopulære holdning

Indlægaf Mumifar » 19. mar 2016, 19:56

Jeg mener det er bizart at slå et foster ihjel.
0
Senest rettet af mumifar 24. dec 2046, 23:59, rettet i alt 1 gang.

Tilbage til "Livets forhold"