Danske traditioner i udlandet (USA)

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Jørn
Indlæg: 314
Tilmeldt: 4. jan 2016, 19:57
Kort karma: 7
Likede indlæg: 46

Danske traditioner i udlandet (USA)

Indlægaf Jørn » 20. mar 2016, 07:50

Hvad mener I ...

Er danskere, som bor i udlandet, langt væk fra Danmark,
mere "danske" end danskere som bor i Danmark ?
:blomst:
I Elk Horn holder man danske traditioner i hævd ...

Tja, med hensyn til mad. Morgenmad : Medisterpolse og Avleskiver,
så er det ikke mig.

Men ellers en interessant udsendelse.

https://www.youtube.com/watch?time_cont ... Ci2ZlBi30U

Hvad synes I om udsendelsen ?
0
Med Venlig Hilsen
_____Jørn______
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29989

Re: Danske traditioner i udlandet (USA)

Indlægaf Wizzze » 20. mar 2016, 08:24

Jørn skrev:Hvad mener I ...

Er danskere, som bor i udlandet, langt væk fra Danmark,
mere "danske" end danskere som bor i Danmark ?
:blomst:
I Elk Horn holder man danske traditioner i hævd ...

Tja, med hensyn til mad. Morgenmad : Medisterpolse og Avleskiver,
så er det ikke mig.

Men ellers en interessant udsendelse.

https://www.youtube.com/watch?time_cont ... Ci2ZlBi30U

Hvad synes I om udsendelsen ?


Det er da sjove udsendelser, og det er ok at holde lidt fast i noget af det gode "hjemmefra" samtidig med at man absorberer det nye spændende og fremmede.

Jeg har været mange gange i Solvang, som jo er den danske "hovedstad" i USA, og også mødt æbleskiverne sammen med medister eller andre typer af hovedret, og jeg har lært en mexicansk kok at lave rigtig flæskesteg, efter at have fået serveret den sørgeligste undskyldning for stegt gris, jeg endnu har oplevet. Det er jo bare sjovt at møde "vores" retter når man er ude. På den måde må det være virkelig frustrerende at være franskmand eller italiener og så rejse, og opleve den måde mange steder i verden misbruger/misfortolker deres kulinariske arv :gruble:

Jeg tror det er meget normalt at danskere i udlandet, bliver lidt mere danske, forstået som at man husker det gode, og hurtigt glemmer det dårlige, sådan er det jo med hverdagen. I følge min hukommelse, så var der også altid sne og sjovt om vinteren, og høj sol og sodavandsis om sommeren da jeg var barn.
0
Do as I say! :whip:
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Danske traditioner i udlandet (USA)

Indlægaf Slettet bruger » 20. mar 2016, 14:10

Lidt off topic - man kan købe flæskesvær i Boston. Det er det eneste sted i verden jeg har set flæskesvær udenfor Danmark.
0
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29989

Re: Danske traditioner i udlandet (USA)

Indlægaf Wizzze » 20. mar 2016, 14:57

eks-Maupassant skrev:Lidt off topic - man kan købe flæskesvær i Boston. Det er det eneste sted i verden jeg har set flæskesvær udenfor Danmark.


Pork rinds / pork scratchings er også udbredt i UK, Tysktalende lande og i Mellenamerika/Mexico, og så som du skriver i områder af USA, f.eks. omkring Chicago (tyske aner), og så i Latino samfund, f.eks. grænseområderne mod Mexico.
0
Do as I say! :whip:
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Danske traditioner i udlandet (USA)

Indlægaf Slettet bruger » 20. mar 2016, 15:12

Wizzze skrev:
eks-Maupassant skrev:Lidt off topic - man kan købe flæskesvær i Boston. Det er det eneste sted i verden jeg har set flæskesvær udenfor Danmark.


Pork rinds / pork scratchings er også udbredt i UK, Tysktalende lande og i Mellenamerika/Mexico, og så som du skriver i områder af USA, f.eks. omkring Chicago (tyske aner), og så i Latino samfund, f.eks. grænseområderne mod Mexico.


Wow der er en der har haft flæskesværene med i baghovedet på sine rejser! :)

Jeg synes nu ikke rigtigt jeg har set dem i Tyskland. Det er dog ikke umuligt de er gået min næse forbi.
0
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29989

Re: Danske traditioner i udlandet (USA)

Indlægaf Wizzze » 20. mar 2016, 15:17

eks-Maupassant skrev:
Wizzze skrev:
eks-Maupassant skrev:Lidt off topic - man kan købe flæskesvær i Boston. Det er det eneste sted i verden jeg har set flæskesvær udenfor Danmark.


Pork rinds / pork scratchings er også udbredt i UK, Tysktalende lande og i Mellenamerika/Mexico, og så som du skriver i områder af USA, f.eks. omkring Chicago (tyske aner), og så i Latino samfund, f.eks. grænseområderne mod Mexico.


Wow der er en der har haft flæskesværene med i baghovedet på sine rejser! :)

Jeg synes nu ikke rigtigt jeg har set dem i Tyskland. Det er dog ikke umuligt de er gået min næse forbi.


Du kan næsten ikke gå på pub i UK uden at støde på flæskesvær, og så er det typisk noget man køber med hjem på hotelværelset, når man er forbi en kiosk og hente forsyninger :D

Har boet en periode i sydtyskland, så kommer man også i kontakt med grisebolcherne :D

Og har rejst meget i USA så kender efterhånden deres snack og chips udvalg meget nøje :genert:
0
Do as I say! :whip:
Gray_Adam
Indlæg: 23
Tilmeldt: 6. jan 2016, 08:54
Kort karma: 1
Likede indlæg: 27

Re: Danske traditioner i udlandet (USA)

Indlægaf Gray_Adam » 20. mar 2016, 16:00

Wizzze skrev:
eks-Maupassant skrev:
Wizzze skrev:
eks-Maupassant skrev:Lidt off topic - man kan købe flæskesvær i Boston. Det er det eneste sted i verden jeg har set flæskesvær udenfor Danmark.


Pork rinds / pork scratchings er også udbredt i UK, Tysktalende lande og i Mellenamerika/Mexico, og så som du skriver i områder af USA, f.eks. omkring Chicago (tyske aner), og så i Latino samfund, f.eks. grænseområderne mod Mexico.


Wow der er en der har haft flæskesværene med i baghovedet på sine rejser! :)

Jeg synes nu ikke rigtigt jeg har set dem i Tyskland. Det er dog ikke umuligt de er gået min næse forbi.


Du kan næsten ikke gå på pub i UK uden at støde på flæskesvær, og så er det typisk noget man køber med hjem på hotelværelset, når man er forbi en kiosk og hente forsyninger :D

Har boet en periode i sydtyskland, så kommer man også i kontakt med grisebolcherne :D

Og har rejst meget i USA så kender efterhånden deres snack og chips udvalg meget nøje :genert:

Det er også ret nemt at finde flæskesvær i Japan og Kina ved siden af de tørrede blæksprutter og snacks, der ligner noget fra kæledyrsafdelingen.
0
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Danske traditioner i udlandet (USA)

Indlægaf dgd2007 » 20. mar 2016, 16:07

Typisk er eksilfolk mere "deres gamle land"sk end dem, der stadig bor der.

Hørte forleden en inder, der gjorde grin med, at det indiske community i England (kan ikke huske, hvilken by) var meget nøjeregnende med at bruge de gamle indiske ord, når de snakkede indbyrdes. Mens inderne i Indien for tiden slet ikke få indflettet nok engelske vendinger i deres hindi-samtale :)
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Danske traditioner i udlandet (USA)

Indlægaf Slettet bruger » 20. mar 2016, 16:13

Wizzze skrev:
eks-Maupassant skrev:
Wizzze skrev:
eks-Maupassant skrev:Lidt off topic - man kan købe flæskesvær i Boston. Det er det eneste sted i verden jeg har set flæskesvær udenfor Danmark.


Pork rinds / pork scratchings er også udbredt i UK, Tysktalende lande og i Mellenamerika/Mexico, og så som du skriver i områder af USA, f.eks. omkring Chicago (tyske aner), og så i Latino samfund, f.eks. grænseområderne mod Mexico.


Wow der er en der har haft flæskesværene med i baghovedet på sine rejser! :)

Jeg synes nu ikke rigtigt jeg har set dem i Tyskland. Det er dog ikke umuligt de er gået min næse forbi.


Du kan næsten ikke gå på pub i UK uden at støde på flæskesvær, og så er det typisk noget man køber med hjem på hotelværelset, når man er forbi en kiosk og hente forsyninger :D

Har boet en periode i sydtyskland, så kommer man også i kontakt med grisebolcherne :D

Og har rejst meget i USA så kender efterhånden deres snack og chips udvalg meget nøje :genert:


Hæhæ

Hvad med remoulade, nu vi er igang?

Det er en anden ting jeg ikke har set andre steder, så det er typisk noget jeg præsenterer udlændinge for, fordi de synes det er skægt med noget nyt. (Her dur flæskesvær slet ikke, fordi folk som regel synes det er afskyeligt, men remouladen er som regel et hit, franskmænd kan finde på at komme remoulade på camembert.)
0
Brugeravatar
Jørn
Indlæg: 314
Tilmeldt: 4. jan 2016, 19:57
Kort karma: 7
Likede indlæg: 46

Re: Danske traditioner i udlandet (USA)

Indlægaf Jørn » 21. mar 2016, 07:14

Åh ....
Er "danskheden" Flæskesvær ? Gris, leverpostej, medisterpølse - Svin i lange baner ?
Jeg spiser det ikke selv. Ikke af religiøse årsager...Men af andre årsager ....
Men jeg er da "dansk" alligevel ...
1
Med Venlig Hilsen
_____Jørn______
Brugeravatar
Vlad Kalashnikov
Indlæg: 4061
Tilmeldt: 3. sep 2015, 09:49
Kort karma: 107
Likede indlæg: 3672

Re: Danske traditioner i udlandet (USA)

Indlægaf Vlad Kalashnikov » 21. mar 2016, 07:40

Jørn skrev:Åh ....
Er "danskheden" Flæskesvær ? Gris, leverpostej, medisterpølse - Svin i lange baner ?
Jeg spiser det ikke selv. Ikke af religiøse årsager...Men af andre årsager ....
Men jeg er da "dansk" alligevel ...


Fandt ud af den anden dag at syltede agurger er en traditional ret i Cambodia. Og kom i tanke om de hedder asier på dansk. Gad vide om der er en sammenhæng. Jeg savner lakridser - i sær salmiak lakrids.
0
Grab them by the pussy
Brugeravatar
Vlad Kalashnikov
Indlæg: 4061
Tilmeldt: 3. sep 2015, 09:49
Kort karma: 107
Likede indlæg: 3672

Re: Danske traditioner i udlandet (USA)

Indlægaf Vlad Kalashnikov » 21. mar 2016, 08:34

Lige nu? Cambodia og Vietnam. Men fandt heller ikke noget lakrids i Spanien, Ukraine eller Ægypten hvor jeg var før.
0
Grab them by the pussy
Brugeravatar
Vlad Kalashnikov
Indlæg: 4061
Tilmeldt: 3. sep 2015, 09:49
Kort karma: 107
Likede indlæg: 3672

Re: Danske traditioner i udlandet (USA)

Indlægaf Vlad Kalashnikov » 21. mar 2016, 08:40

FruDulle skrev:I Vietnam kan man nemt finde lakrids i både Hanoi og Saigon, også salt. Har selv boet der :) jeg boede også i Egypten for 15 år siden der kunne man også få det. Helt i Alexandria var det at finde. Man skal nok være trængende nok.
Er bare ikke stødt ind i det nogle af stederne. Cambodia er heller ikke så sofistikeret som Vietnam. Men hvis man er ihærdig og leder efter det (og er parat til at betale en formue) så kan man sikkert finde det alle vegne.
0
Grab them by the pussy
Brugeravatar
Vlad Kalashnikov
Indlæg: 4061
Tilmeldt: 3. sep 2015, 09:49
Kort karma: 107
Likede indlæg: 3672

Re: Danske traditioner i udlandet (USA)

Indlægaf Vlad Kalashnikov » 21. mar 2016, 08:50

FruDulle skrev:
Vlad Kalashnikov skrev:
FruDulle skrev:I Vietnam kan man nemt finde lakrids i både Hanoi og Saigon, også salt. Har selv boet der :) jeg boede også i Egypten for 15 år siden der kunne man også få det. Helt i Alexandria var det at finde. Man skal nok være trængende nok.
Er bare ikke stødt ind i det nogle af stederne. Cambodia er heller ikke så sofistikeret som Vietnam. Men hvis man er ihærdig og leder efter det (og er parat til at betale en formue) så kan man sikkert finde det alle vegne.


Sig til hvis du skal have tips til det i VN næste gang du er der :D
Yeah. Har købt en motorcykel. Skal tilbage til Saigon om en månedstid tror jeg. Regner med at kører denne gang.
0
Grab them by the pussy
SofieP
Indlæg: 124
Tilmeldt: 11. jan 2016, 12:12
Kort karma: 14
Likede indlæg: 159

Re: Danske traditioner i udlandet (USA)

Indlægaf SofieP » 21. mar 2016, 08:52

Vlad Kalashnikov skrev:
Jørn skrev:Åh ....
Er "danskheden" Flæskesvær ? Gris, leverpostej, medisterpølse - Svin i lange baner ?
Jeg spiser det ikke selv. Ikke af religiøse årsager...Men af andre årsager ....
Men jeg er da "dansk" alligevel ...


Fandt ud af den anden dag at syltede agurger er en traditional ret i Cambodia. Og kom i tanke om de hedder asier på dansk. Gad vide om der er en sammenhæng. Jeg savner lakridser - i sær salmiak lakrids.

Der er da forskel på syltede agurker og syltede asier? En asie er en egen grøntsag, men i familie med agurken :)

Det sagt, så ar jeg heller ikke oplevet at blive mere dansk, i de perioder, jeg har boet i udlandet. Jeg kan ikke sige mig fri for at have importeret store mængder lakrids (Poletter :dåne: ), tarteletskaller og rugbrødsblandinger, men ellers har jeg levet omtrent som jeg plejer og forsøgt at udforske den kultur, jeg nu har boet i.

Da vi boede i USA, bagte vi stort set alt brød selv, men det var primært efter at have fundet et brød fra supermarkedet, der var faldet ned bag køkkenbordet, havde ligget der et par måneder, og stadig så og føltes lige frisk :nerve:

Men mere dansk, det synes jeg nu ikke jeg er blevet af at have boet i udlandet i flere år :)
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"