Hvordan foretrækker du dine æg?

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.

Hvordan foretrækker du dine æg bliver tilberedt?

Blødkogt æg
22
33%
Hårdkogt æg
6
9%
Løbende røræg
4
6%
Faste røræg
13
20%
Spejlæg
8
12%
Over easy Spejlæg (stegt på begge sider)
2
3%
Pocheret æg
2
3%
Omelet
3
5%
Kun hvide
0
Ingen stemmer
Andet (forklar)
6
9%
 
Afgivne stemmer: 66
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Hvordan foretrækker du dine æg?

Indlægaf kidkomb » 20. mar 2016, 18:09

Lykke skrev:
kidkomb skrev:Æg :ivrig: :ivrig:

Jeg kværner snildt 40-50 æg om måneden og det skifter lidt i perioder, hvordan jeg vil have dem.
Jeg havde en lang periode med blødkogte æg. BLØDkogte. Helst uden hvide-snot, bevares, men så længe blommen er helt flydende, så kan jeg tåle lidt hvide-snask.
Så spejlæg. Samme princip som ovenstående. Gerne stegt på en pande ved høj varme i smør, så det får lidt sprødhed også.
I øjeblikket er det røræg. Vådt. -skal laves med en smule karry, et mini-nips stødt muskat, friskkværnet peber og en røvfuld groft salt med tørrede KarlJohan-svampe i.
Ammenammenam!


Wow det er mange æg! Jeg synes stadig at æg er en luksusting.

Ja, det er mange. Det er også en luksus-ting for mig, men fordi min mor får dem billigt fra en landmand, der har så rigeligt og hvor hønsene har det mega godt, så vold-æder jeg :-D
Det er ikke en varig ordning, for landmanden er gammel og min mors ven, som kender landmanden er også oppe i årene. Så det er med at nyde det :banan: -og det gør jeg så til fulde :genert:
2
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Karkluden
Indlæg: 1684
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:30
Kort karma: 256
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 2441

Re: Hvordan foretrækker du dine æg?

Indlægaf Karkluden » 20. mar 2016, 18:10

Nå, men for lige at bidrage også.
Jeg spiser meget nødigt æg, hvor der er det mindste spor af våd hvide. Og våde røræg og omeletter er ækle.

Jeg vil helst have smilende æg eller et spejlæg stegt på begge sider, men hvor nr 2 side kun lige har set panden. Eller fast røræg, der dog ikke behøver være tørt.
0
Some days I amaze myself. Other days I put the laundry in the oven.
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Re: Hvordan foretrækker du dine æg?

Indlægaf Wizzze » 20. mar 2016, 18:12

kidkomb skrev:
Lykke skrev:
kidkomb skrev:Æg :ivrig: :ivrig:

Jeg kværner snildt 40-50 æg om måneden og det skifter lidt i perioder, hvordan jeg vil have dem.
Jeg havde en lang periode med blødkogte æg. BLØDkogte. Helst uden hvide-snot, bevares, men så længe blommen er helt flydende, så kan jeg tåle lidt hvide-snask.
Så spejlæg. Samme princip som ovenstående. Gerne stegt på en pande ved høj varme i smør, så det får lidt sprødhed også.
I øjeblikket er det røræg. Vådt. -skal laves med en smule karry, et mini-nips stødt muskat, friskkværnet peber og en røvfuld groft salt med tørrede KarlJohan-svampe i.
Ammenammenam!


Wow det er mange æg! Jeg synes stadig at æg er en luksusting.

Ja, det er mange. Det er også en luksus-ting for mig, men fordi min mor får dem billigt fra en landmand, der har så rigeligt og hvor hønsene har det mega godt, så vold-æder jeg :-D
Det er ikke en varig ordning, for landmanden er gammel og min mors ven, som kender landmanden er også oppe i årene. Så det er med at nyde det :banan: -og det gør jeg så til fulde :genert:


Jeg ville fråde æggesnaps sådan nærmest dagligt :genert: Man ville sikkert finde mig død af sukkerchok med en ske i munden og gule pletter overalt på tøjet :lol:
3
Do as I say! :whip:
Lykke
Indlæg: 6936
Tilmeldt: 8. okt 2015, 19:10
Kort karma: 230
Likede indlæg: 6465

Re: Hvordan foretrækker du dine æg?

Indlægaf Lykke » 20. mar 2016, 18:15

Altså våde røræg er for mig at de stadig er saftige og ikke skamstegte.
0
Karkluden
Indlæg: 1684
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:30
Kort karma: 256
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 2441

Re: Hvordan foretrækker du dine æg?

Indlægaf Karkluden » 20. mar 2016, 18:27

Lykke skrev:Altså våde røræg er for mig at de stadig er saftige og ikke skamstegte.

i min verden er våde røræg, hvor der løber tydeligt ustegt æggemasse rundt.
1
Some days I amaze myself. Other days I put the laundry in the oven.
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Hvordan foretrækker du dine æg?

Indlægaf kidkomb » 20. mar 2016, 18:30

Karkluden skrev:
Lykke skrev:Altså våde røræg er for mig at de stadig er saftige og ikke skamstegte.

i min verden er våde røræg, hvor der løber tydeligt ustegt æggemasse rundt.

Min definition af våde røræg er når de kun lige er stegt fri for løbende masse. Altså stadig våde, men ikke flydende nogen steder.
1
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
Anilara
Indlæg: 3764
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:43
Kort karma: 560
Likede indlæg: 8204

Re: Hvordan foretrækker du dine æg?

Indlægaf Anilara » 20. mar 2016, 23:54

Kan nogen forklare mig, hvorfor der ved spejlæg sommetider kommer sådan en slags... Tynd plastik ud af resultatet, i kanterne af ægget? Altså tror det er noget med hviderne som går galt, men det er bare det værste!! :sur:

Jeg er mest til spejlæg, når de ligesom er som de skal være! (uden det der hårde, uspiselige crap).
Røræg lavede vi, da jeg var barn, i en gryde med mælk, og så skulle der bare røres. Så for mig er det lidt anderledes i en pande, så det kalder jeg scrambled eggs :-P
0
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9521
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7832

Re: Hvordan foretrækker du dine æg?

Indlægaf Sophies-mor » 21. mar 2016, 00:25

Anilara skrev:Kan nogen forklare mig, hvorfor der ved spejlæg sommetider kommer sådan en slags... Tynd plastik ud af resultatet, i kanterne af ægget? Altså tror det er noget med hviderne som går galt, men det er bare det værste!! :sur:

Jeg er mest til spejlæg, når de ligesom er som de skal være! (uden det der hårde, uspiselige crap).
Røræg lavede vi, da jeg var barn, i en gryde med mælk, og så skulle der bare røres. Så for mig er det lidt anderledes i en pande, så det kalder jeg scrambled eggs :-P

De er stegt ved for høj varme.
Jeg har kun oplevet det., når de er stegt "for hårdt" - vi giver dem lang tid ved svag varme. Ca tyve min. Og så er det stadig med blød blomme, men uden kanter.
2
Hæklerier på hjernen :cool:
Brugeravatar
Annione
Indlæg: 3634
Tilmeldt: 11. aug 2015, 21:23
Kort karma: 822
Likede indlæg: 7730
Kontakt:

Re: Hvordan foretrækker du dine æg?

Indlægaf Annione » 21. mar 2016, 01:39

Spejlæg. Men det er svært, for jeg er også meget glad for blødkogte æg og scramblede æg (jeg er fra Fyn - for mig er røræg = æg pisket med sukker :-D ).
0
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Re: Hvordan foretrækker du dine æg?

Indlægaf Wizzze » 21. mar 2016, 07:13

Annione skrev:Spejlæg. Men det er svært, for jeg er også meget glad for blødkogte æg og scramblede æg (jeg er fra Fyn - for mig er røræg = æg pisket med sukker :-D ).


nej nej, det er rør rør rør æg :devil:
Giv et barn, en blomme, noget sukker og en ske i en kop, så er der barnet optaget i timevis :-D
1
Do as I say! :whip:
Dr_bp
Indlæg: 274
Tilmeldt: 16. sep 2015, 13:53
Kort karma: 58
Likede indlæg: 551

Re: Hvordan foretrækker du dine æg?

Indlægaf Dr_bp » 21. mar 2016, 08:53

Jeg foretrækker mine Æg befrugtede. Badabum-tisch! :kryds:
1
Firebird
Indlæg: 869
Tilmeldt: 11. nov 2015, 11:19
Kort karma: 160
Likede indlæg: 1289

Re: Hvordan foretrækker du dine æg?

Indlægaf Firebird » 21. mar 2016, 09:05

Hjemmelagte. Så ved man hvad man får.
0
Fod. Enhed der finder bord og stoleben i mørke.
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 13010
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1556
Likede indlæg: 21764

Re: Hvordan foretrækker du dine æg?

Indlægaf Pandesteg » 21. mar 2016, 09:36

Vi skifter mellem røræg og blødkogte æg i weekenden. Vi får dog ikke bacon til blødkogt æg, det ville være lidt mærkeligt synes jeg? Jeg foretrækker mine røræg mere bløde end min mand, han vil helst have sine med stegeskorpe på :tie:
0
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Brugeravatar
Pjeps
Indlæg: 6342
Tilmeldt: 11. aug 2015, 20:12
Kort karma: 770
Geografisk sted: Det skønne København
Likede indlæg: 14567

Re: Hvordan foretrækker du dine æg?

Indlægaf Pjeps » 21. mar 2016, 10:05

Chokoladeæg fyldt nougat :genert:
7
:ninja:
Brugeravatar
Maoam
Indlæg: 1454
Tilmeldt: 28. sep 2015, 10:26
Kort karma: 111
Likede indlæg: 3374

Re: Hvordan foretrækker du dine æg?

Indlægaf Maoam » 21. mar 2016, 10:26

Karkluden skrev:
Lykke skrev:
kidkomb skrev:Æg :ivrig: :ivrig:

Jeg kværner snildt 40-50 æg om måneden og det skifter lidt i perioder, hvordan jeg vil have dem.
Jeg havde en lang periode med blødkogte æg. BLØDkogte. Helst uden hvide-snot, bevares, men så længe blommen er helt flydende, så kan jeg tåle lidt hvide-snask.
Så spejlæg. Samme princip som ovenstående. Gerne stegt på en pande ved høj varme i smør, så det får lidt sprødhed også.
I øjeblikket er det røræg. Vådt. -skal laves med en smule karry, et mini-nips stødt muskat, friskkværnet peber og en røvfuld groft salt med tørrede KarlJohan-svampe i.
Ammenammenam!


Wow det er mange æg! Jeg synes stadig at æg er en luksusting.

Vi spiser også mange æg. Økoæg på tilbud er billigere end økokød, så vi spiser en del økoæg (og kikærter osv).


Det fik mig lige til at tænke på, at Lidl har 10 økoæg til 19 kr. i denne uge.
4
Love, love, peace, peace :pompom:

Tilbage til "Mad og drikke"