Er vi blevet FOR sundhedsbevidste ?

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Er vi blevet FOR sundhedsbevidste ?

Indlægaf Wizzze » 21. mar 2016, 15:58

Vi hører tit at der bliver flere og flere overvægtige, og at vi i vesten, herunder DK, spiser for meget og for forkert.

Men nu viser det sig at danske teenagere er de tyndeste i Europa, men at de tror de er tykke, og at de tænker meget (for meget?) på sundhed og motion.

http://nyheder.tv2.dk/samfund/2016-03-2 ... -sig-tykke

Er det med sundhed, motion og farerne ved overvægt, kommet til at fylde for meget i hverdagen / den offentlige debat, så vi nu er gået over i den anden lejr?? :gruble:
0
Do as I say! :whip:
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40585

Re: Er vi blevet FOR sundhedsbevidste ?

Indlægaf Akehurst2 » 21. mar 2016, 16:01

"Danske teenagere er de mindst overvægtige i Europa, men de indtager førstepladsen i slankekure og træning."

Måske er der en sammenhæng?

I forhold til det, artiklen problematiserer, så er ekstremer jo generelt aldrig af det gode. Men i betragtning af, hvor meget vi hører om at folk er for tykke og inaktive, så er fokus på sund kost og motion jo godt.
3
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15465

Re: Er vi blevet FOR sundhedsbevidste ?

Indlægaf HappyPaww » 21. mar 2016, 16:06

Jeg synes det fylder alt for meget. Selv de "sunde" kropsidealer med lidt mere fylde som fx ses hos Kardashian-damerne osv. er jo også et usundt ideal, da de færreste kan opnå en mikro-talje og stor svulmende bagdel naturligt. Det er virkelig skræmmende som "waist training" - dvs indsnøring i korsetter nu bliver vist som en vej mod den perfekte krop :boo:

Det ses jo også ved at der blandt selv helt små børn kommer fokus på fedt, sukker og vægt, fordi forældrenes stramme regler overføres til børnene - udover den almindelige sunde fornuftige tilgang til mad og bevægelse.

Jeg ville nødigt være teenager i dag. Synes det er blevet langt værre end det var for 20 år siden.
9
Brugeravatar
Sukisaki
Indlæg: 477
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:06
Kort karma: 40
Likede indlæg: 796

Re: Er vi blevet FOR sundhedsbevidste ?

Indlægaf Sukisaki » 22. mar 2016, 07:36

Jeg tror også at rigtig mange af os generelt har et usundt forhold til mad - det udspiller sig bare på forskellige måder.
Men jeg tror i høj grad at det handler mere om kropslige idealer end sundhed.

Personligt er der lidt skam forbundet med at spise fedende mad - og jeg har tendens til at bruge det både som belønning og trøst.
Når jeg f.eks. har været syg og derfor ikke spist særlig meget, er der en del af mig der tænker at det er godt, og at det ville være dejligt hvis jeg kunne blive ved med at leve af to stykker knækbrød og et æble om dagen.
Jeg er ikke i nærheden af at have en spiseforstyrrelse, men jeg har helt klart "grundstenene" for at nå derhen, hvis jeg ikke passer på. De få veninder jeg har snakket om det med, har det på samme måde.
2
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59512

Re: Er vi blevet FOR sundhedsbevidste ?

Indlægaf DetSorteCirkus » 22. mar 2016, 07:45

Nej, tværtimod.
At være bevidst om noget betyder at have viden om det og at være i stand til at handle på baggrund af sin viden, og på mig virker det, som om den såkaldte sundhedsbølge primært er blevet en ny kilde til at opnå prestige og følge endnu et konformt skønhedsideal.
1
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Er vi blevet FOR sundhedsbevidste ?

Indlægaf Wizzze » 22. mar 2016, 08:03

DetSorteCirkus skrev:Nej, tværtimod.
At være bevidst om noget betyder at have viden om det og at være i stand til at handle på baggrund af sin viden, og på mig virker det, som om den såkaldte sundhedsbølge primært er blevet en ny kilde til at opnå prestige og følge endnu et konformt skønhedsideal.


Men har vi viden om mad og sundhed??

Jeg mener selv at være lidt af en madnørd, og jeg må da indrømme en del forvirring, for der kommer hele tiden nye modstridende meldinger, f.eks. her til morgen kom det frem at skyr måske ikke er så sundt som alle har gået rundt og troet :gruble:
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59512

Re: Er vi blevet FOR sundhedsbevidste ?

Indlægaf DetSorteCirkus » 22. mar 2016, 08:07

Wizzze skrev:
DetSorteCirkus skrev:Nej, tværtimod.
At være bevidst om noget betyder at have viden om det og at være i stand til at handle på baggrund af sin viden, og på mig virker det, som om den såkaldte sundhedsbølge primært er blevet en ny kilde til at opnå prestige og følge endnu et konformt skønhedsideal.


Men har vi viden om mad og sundhed??

Jeg mener selv at være lidt af en madnørd, og jeg må da indrømme en del forvirring, for der kommer hele tiden nye modstridende meldinger, f.eks. her til morgen kom det frem at skyr måske ikke er så sundt som alle har gået rundt og troet :gruble:


Det er det, der er min pointe.
Pseudoviden baseret på ønsket om et særligt udseende eller en såkaldt beundringsværdig livsstil, ja.
Reel viden om sundhed i sig selv, nej.
2
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59512

Re: Er vi blevet FOR sundhedsbevidste ?

Indlægaf DetSorteCirkus » 22. mar 2016, 08:08

Ballademager skrev:Der er lidt to sider af den her sag, synes jeg.

Mange går helt sikkert alt for meget op i rigtig kost og motion, og i min verden er det for meget, hvis man kommer derud, hvor man får dårlig samvittighed, hvis man spiser brød og ikke træner mindst fem-seks gange om ugen. Og sådan bør man i hvert fald overhovedet ikke tænke som teenager, hvor man i forvejen er usikker og let kan ryge ud i at have et usundt forhold til mad.

På den anden side, så er Danmark et land med mange overvægtige. Og jeg kan ikke lade være med at tænke på, hvordan/om overvægt som voksen hænger sammen med de mad- og motionsvaner, som man har fået med hjemmefra?

Måske er ovenstående lidt firkantet sat op. Der er mange faktorer, der spiller ind. Men jeg mener, at opgaven ligger hos forældrene, som skal finde den rigtige balance.

Mine unger kommer til at få en mor, der træner meget og som spiser relativt sundt. Sådan har det været i ti år, og sådan bliver det formentlig ved med at være. Det bør være sådan, selvom der selvfølgelig også skal være plads til fredagsslik. Og jeg vil gerne involvere børnene i det omfang, at det ikke bliver for meget for dem. Vi har meget overvægt i min nærmeste familie (der er flere grunde, men en stor del skyldes for usund kost og manglende interesse i motion). Var selv ved at blive rigtig tyk i folkeskolen på den konto, og det var ikke særlig sjovt.


Hvad er det, du mener, der bør være sådan? :)
0
Brugeravatar
girl_beat
Indlæg: 3982
Tilmeldt: 21. sep 2015, 19:24
Kort karma: 406
Likede indlæg: 5211

Re: Er vi blevet FOR sundhedsbevidste ?

Indlægaf girl_beat » 22. mar 2016, 08:20

Angelina skrev:Det er da fantastisk, hvis vi har de mindst fede teenagere i Europa - både for teenagerne og folkesundheden generelt, at være de mindst fede er ikke en dårlig ting. (Der er jo forskel på "ikke fed" og "undervægtig") - jeg er mor til to af de helt slanke teenagere, og er glad for de ikke har vægtproblemer - at deres kost og motion er velafbalancerede så de har en bmi inden for normalfeltet.

Jeg synes faktisk at det er uhyggeligt at flere og flere ser slank som noget farligt, sygeligt og noget vi skal undgå - tænk sig at man kan mene det er skidt/et faretegn at vores teenagere er de mindst fede i Europa? Det er da noget vi bør være glade og stolte over.

Det med kropsidealerne ... jeg bliver så træt, sorry, men nu har man kæftet op om usunde kropsidealer i flere generationer, så var det barbis skyld, så var det modeindustriens skyld, så er det de kendtes skyld - og nu er det åbenbart elite-idrætsudøvernes skyld... alt i mens vi faktisk er blevet federe (og ja, også selvom vi har de tyndeste teenagere) ... vi stræber alle sammen efter idealer, af den ene eller anden slags, og det har vi altid gjort. Skønhedsidealer har altid været der - og folk har kæmpet og gjort uhørte ting for at opnå de her idealer ... og jeg bliver lidt sådan "and so what?" ... det er næppe sygeligt hos flertallet eller hos "mange" - men hos en ganske lille gruppe, som ville have nogle andre issues hvis ikke det var krops idealler.

Det er nok ikke så meget dét at være slank, som det er teenagernes syn på og brug af diverse slankekure. Jeg synes personligt, at det er forfærdeligt, hvis man allerede fra teenage-årene kommer ind i møllen af slankekure, som sjældent virker, og som er med til at give et forkvaklet billede af krops- og skønhedsidealer :wacko:
0
I don't mind living in a man's world as long as I can be a woman in it! :-D
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59512

Re: Er vi blevet FOR sundhedsbevidste ?

Indlægaf DetSorteCirkus » 22. mar 2016, 08:47

Ballademager skrev:
At man får sund kost og motion ind i hverdagen for sine børn. Ikke at man skal være fanatisk, men at det bliver en del af den måde, de tænker på i hverdagen.

Giver det mening?


Både og.
Altså jo, det giver mening, hvad du skriver, men jeg ved ikke, om jeg er fuldstændig enig. Det kommer lidt an på, om du mener, at din livsstil med "meget træning og sund mad" er en forudsætning for at få sunde børn, eller om du bare bruger den som et eksempel sat overfor en familie, der spiser usundt og er decideret ineffektiv.

Så vidt jeg har forstået fagvidenskaben indenfor sundhed er det ikke nødvendigt med decideret træning, hvis man spiser sundt og varieret, hvorimod det er vigtigt for kroppen at være aktiv og i bevægelse i løbet af dagen.
I den forbindelse tror jeg, at det er af allerstørste betydning, at vi ikke sætter barren for højt for os selv og vores familie. Selvfølgelig skal man træne, og også gerne meget, hvis det giver én et øget velvære og fornyet energi, men jeg mener ikke, at det er ikke en forudsætning for et barns grundlæggende sundhed og gode vaner fremover at have forældre, der dyrker sport.
1
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 12998
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1556
Likede indlæg: 21756

Re: Er vi blevet FOR sundhedsbevidste ?

Indlægaf Pandesteg » 22. mar 2016, 09:33

Wizzze skrev:
DetSorteCirkus skrev:Nej, tværtimod.
At være bevidst om noget betyder at have viden om det og at være i stand til at handle på baggrund af sin viden, og på mig virker det, som om den såkaldte sundhedsbølge primært er blevet en ny kilde til at opnå prestige og følge endnu et konformt skønhedsideal.


Men har vi viden om mad og sundhed??

Jeg mener selv at være lidt af en madnørd, og jeg må da indrømme en del forvirring, for der kommer hele tiden nye modstridende meldinger, f.eks. her til morgen kom det frem at skyr måske ikke er så sundt som alle har gået rundt og troet :gruble:


Hvor læser du det med skyr henne? Nu havde jeg ellers lige vovet mig til at skifte over fra min elskede fede græske yoghurt til skyr :D
0
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Brugeravatar
Filipai
Indlæg: 4141
Tilmeldt: 4. sep 2015, 06:04
Kort karma: 996
Likede indlæg: 7770

Re: Er vi blevet FOR sundhedsbevidste ?

Indlægaf Filipai » 22. mar 2016, 20:03

Hørte lige en omkring 10-årig dreng gå og snakke med en kammerat om at han skulle på noget et-eller-andet- diet. Det synes jeg trods alt er en smule bekymrende.

Er alt for sund kost og træning til unge. Men når en 10-årig snakker om slankekure, når han lignede en helt normalt knægt af højde og drøjde, det er altså et tegn på at det nuværende eksponeringssamfund, har taget overhånd.
3
Brugeravatar
kokkenok
Indlæg: 168
Tilmeldt: 27. jan 2016, 15:13
Kort karma: 8
Likede indlæg: 75

Re: Er vi blevet FOR sundhedsbevidste ?

Indlægaf kokkenok » 22. mar 2016, 21:15

Jeg tror ikke at det der sker har noget med sundhed at gøre.Det har mere med nogle fuldstændigt forkvaklede indtryk af hvad kvinder og mænd skal have af former. Man kan nærmest ikke opdrive en reklame hvor i modellen vejer mere end 40 kg og i mænds tilfælde er virkeligt veltrænede.
Det har intet med besættelse af sundhed at gøre. Men meget med de billederaf hvordan man skal se ud for at være en tiltrækkende M/K.

Når det så er sagt, så er der også en stigende tendens til at fokusere på sundhed, grænsende til det syge. Blandt mere voksne personer. det kaldes ortoreksi.

Min hypotese er at det er en helt anden situation end når det gælder teenagere.

http://ekstrabladet.dk/migration_catalo ... /choco%203
http://www.seoghoer.dk/sites/seoghoer.d ... k=Tscto9qX
http://ekstrabladet.dk/migration_catalo ... styrrelse/
0
"She stands before you naked. You can see it, you can taste it, And she comes to you light as the breeze.
Now you can drink it or you can nurse it, It don't matter how you worship. As long as you're Down on your knees."
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Er vi blevet FOR sundhedsbevidste ?

Indlægaf dgd2007 » 23. mar 2016, 00:34

Akehurst2 skrev:"Danske teenagere er de mindst overvægtige i Europa, men de indtager førstepladsen i slankekure og træning."
Måske er der en sammenhæng?
[...]

Hæ-hæ ... ja, der er jo mange måder, en "historie" kan vinkles på :D
1
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59512

Re: Er vi blevet FOR sundhedsbevidste ?

Indlægaf DetSorteCirkus » 23. mar 2016, 06:58

adagio skrev:
Jeg er ret overbevist om at målrettet styrketræning, især efter man har rundet 40, kan forebygge mange dårlige rygge. Man kan ikke spise eller gå sig til stærke muskler.


Men man får ikke automatisk dårlig ryg af ikke at styrketræne. Gjorde man det, ville der godt nok være mange +40-årige, der var ilde stedt. Især fordi styrketræning først indenfor de sidste 15-20 år er blevet potentiel allemandseje.

I vore dage, hvor mange har stillesiddende arbejde og tager bilen til alt, vil der givetvis være flere, der ikke automatisk får brugt kroppen nok og derfor bør få den aktivitet ad skemalagt vej, men da det ikke er alle, der lever sådan, er styrketræning ikke et universelt must på samme måde, som visse minimumsmængder i kosten fx. er.

Det er egentlig det, der er min pointe. At sundhedsbevidsthed i høj grad handler om at kunne skelne mellem basis, individuelle behov og så ting, man vælger til, fordi de øger livskvaliteten.
1

Tilbage til "Generelt"