Babyshower

Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7095
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1431
Likede indlæg: 13318

Re: Babyshower

Indlægaf Rapfisk » 22. mar 2016, 12:40

Da vi var på Hong Kong, rendte vi ind i en gruppe unge mænd, der var ude at fejre, at den ene skulle være far - som en mini-polterabend. Bortset fra, at gravide sjældent drikker alkohol, synes jeg, det er et meget mere tillokkende koncept.

Den første gang, jeg blev inviteret til babyshower, var det en veninde, der selv inviterede, og det var klart et forsøg på at få nogle gaver. Det meldte jeg afbud til. Ellers har jeg også kun set det som arrangeret af veninderne, og kun i den perifære vennekreds og familie.

Min store uvilje mod konceptet - ud over det rent materielle - kommer af, at jeg ser det som symptom på den tendens, at kvinder burer sig inde med deres spædbørn og fuldstændig glemmer veninderne, som så må se den gravide inden fødslen, hvis de vil tage del i den store forandring, der sker i deres gravide venindes liv.
1
Livslinjen: 70 201 201
Brugeravatar
Urtekussen
Indlæg: 6176
Tilmeldt: 11. aug 2015, 06:12
Kort karma: 1449
Likede indlæg: 16145

Re: Babyshower

Indlægaf Urtekussen » 22. mar 2016, 13:08

Jeg holdt et for min veninde, da hun ventede den første, men der er aldrig nogen, der har holdt det for mig. Det er jeg faktisk lidt trist over, når nu jeg holdt for hende.
0
2011
2015
2018
2020
2023
Brugeravatar
Fuck.exe
Indlæg: 579
Tilmeldt: 13. aug 2015, 21:53
Kort karma: 171
Likede indlæg: 2024

Re: Babyshower

Indlægaf Fuck.exe » 22. mar 2016, 13:49

Mine veninder holdt surprise-babyshower for mig da jeg var gravid med nr.2 :love: Det var en virkelig dejlig dag hvor jeg fik masser af små gaver (chokolade, et sidste-nadver-spise-ude-gavekort, babytøj, hjemmehæklet bamse, babylegetøj og så lige lidt mere chokolade). Der var arrangeret nogle klassiske babyshower-lege som vi hyggede os med, og ellers spiste vi bare en masse god mad og hyggede. Og der var kage. Så meget kage :love:

Jeg har aldrig prøvet at deltage i et babyshower før, så det var meget nyt for mig. Jeg er her bagefter ikke i tvivl om at jeg vil være med til at arrangere noget lignende for mine veninder, når de også begynder at lave babyer, for det var en virkelig skøn dag. Jeg sætter stor pris på at mine veninder ønskede at hygge om mig en hel dag, for det trængte jeg lidt til i en presset hverdag fyldt med alverdens nederen graviditetsgener.
4
Gulvaber er også mennesker.
Brugeravatar
Danseprinsesse
Indlæg: 3727
Tilmeldt: 18. aug 2015, 09:57
Kort karma: 652
Likede indlæg: 11281

Re: Babyshower

Indlægaf Danseprinsesse » 22. mar 2016, 15:05

Min søsters veninder havde arrangeret et babyshower for hende, som jeg deltog i.
Vi spiste boller, kage og frugt, som vi alle bidrog til. Jeg kan ikke huske, hvilke gaver hun fik - jeg gav hende nogle hjemmesyede ting, som jeg ville have givet hende uanset hvad.
Min søster blev så overrasket og rørt - det var hyggeligt og fint. :)

Jeg stødte på flere, der havde en uforbeholden negativ mening om, at nogen dog kunne finde på at arrangere et babyshower. Det synes jeg faktisk er mere sært; intentionen er at glæde nogen, det forstår jeg virkelig ikke, at man ligefrem kan være modstander af.
6
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15466

Re: Babyshower

Indlægaf HappyPaww » 22. mar 2016, 15:18

Danseprinsesse skrev:Min søsters veninder havde arrangeret et babyshower for hende, som jeg deltog i.
Vi spiste boller, kage og frugt, som vi alle bidrog til. Jeg kan ikke huske, hvilke gaver hun fik - jeg gav hende nogle hjemmesyede ting, som jeg ville have givet hende uanset hvad.
Min søster blev så overrasket og rørt - det var hyggeligt og fint. :)

Jeg stødte på flere, der havde en uforbeholden negativ mening om, at nogen dog kunne finde på at arrangere et babyshower. Det synes jeg faktisk er mere sært; intentionen er at glæde nogen, det forstår jeg virkelig ikke, at man ligefrem kan være modstander af.

Præcis - det er ligesom dem der er inkarnerede modstandere af Valentines Day o.lign. alene af den grund, at det er en amerikansk tradition. Forstår ikke, hvorfor det skal være så stort et issue for nogle :/
1
Brugeravatar
Fuck.exe
Indlæg: 579
Tilmeldt: 13. aug 2015, 21:53
Kort karma: 171
Likede indlæg: 2024

Re: Babyshower

Indlægaf Fuck.exe » 22. mar 2016, 16:33

Danseprinsesse skrev:Min søsters veninder havde arrangeret et babyshower for hende, som jeg deltog i.
Vi spiste boller, kage og frugt, som vi alle bidrog til. Jeg kan ikke huske, hvilke gaver hun fik - jeg gav hende nogle hjemmesyede ting, som jeg ville have givet hende uanset hvad.
Min søster blev så overrasket og rørt - det var hyggeligt og fint. :)

Jeg stødte på flere, der havde en uforbeholden negativ mening om, at nogen dog kunne finde på at arrangere et babyshower. Det synes jeg faktisk er mere sært; intentionen er at glæde nogen, det forstår jeg virkelig ikke, at man ligefrem kan være modstander af.


Jeg kunne aldrig finde på at såre mine veninder, ved at stille op med surt fjæs når de havde brugt lang tid på at arrangere en hyggedag for mig. Jeg er vild med at føle mig elsket, og jeg bliver virkelig rørt og glad når mine venner viser mig opmærksomhed, omsorg og kærlighed. Jeg ville selv blive virkelig såret, hvis en veninde gik i bitch-mode fordi jeg stod dér med kage og gaver.
0
Gulvaber er også mennesker.
Brugeravatar
Joe
Indlæg: 3253
Tilmeldt: 4. sep 2015, 19:03
Kort karma: 759
Likede indlæg: 12397

Re: Babyshower

Indlægaf Joe » 22. mar 2016, 17:47

Jeg har svært ved at se problemet, og jeg tænker man skal være rimeligt dramaqueen-agtig, for at bede folk der kommer for at fejre en, om at gå.

Jeg har selv været med til at fejre en venindes graviditet. Hun var første gravide blandt veninderne, og vi mente, det kunne være hyggeligt. Det var det også, udover at hun ikke selv anede hun skulle hjem til babyshower, så vi ventede temmeligt længe på hende.
Der var gaver, men ikke det der overdrevne forbrug, som nogle af jer mener, der er det skrækkelige ved babyshower. Mest bare kage og hygge.

Jeg synes det er alle nyere, importerede traditioner, som folk har det svært med. Jeg synes man skal tage det man kan bruge af forskellige traditioner. Overrasker mine veninder mig med et babyshower, når jeg bliver gravid, bliver jeg glad. Men jeg ville heller ikke blive skuffet hvis ikke.
2
Brugeravatar
Ado
Indlæg: 13002
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:28
Kort karma: 3538
Geografisk sted: Korsbæk
Likede indlæg: 55904
Kontakt:

Re: Babyshower

Indlægaf Ado » 22. mar 2016, 17:57

Jeg synes det er en sød ting og gad da godt, at nogen havde holdt det for mig. Jeg må indrømme, at jeg ikke kan forstå, hvordan det kan være et problem for nogen?
0
Donna Martin Graduates!
Brugeravatar
Joe
Indlæg: 3253
Tilmeldt: 4. sep 2015, 19:03
Kort karma: 759
Likede indlæg: 12397

Re: Babyshower

Indlægaf Joe » 22. mar 2016, 18:02

Ado skrev:Jeg synes det er en sød ting og gad da godt, at nogen havde holdt det for mig. Jeg må indrømme, at jeg ikke kan forstå, hvordan det kan være et problem for nogen?


Lige så snart noget lugter lidt af "importeret fra USA", så synes folk jo, det er det værste, der findes. Jeg forstår ikke den der krampagtige holden-fast i oprindelige danske traditioner. Hvorfor ikke bare holde de fester/markere de dage, man selv synes, er fede? At være dansk for mig, er alligevel rimeligt meget andet for mig, end lige vores festtraditioner. Der kan jeg da godt prøve noget nyt engang imellem.
4
Brugeravatar
Ado
Indlæg: 13002
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:28
Kort karma: 3538
Geografisk sted: Korsbæk
Likede indlæg: 55904
Kontakt:

Re: Babyshower

Indlægaf Ado » 22. mar 2016, 18:05

Joe skrev:
Ado skrev:Jeg synes det er en sød ting og gad da godt, at nogen havde holdt det for mig. Jeg må indrømme, at jeg ikke kan forstå, hvordan det kan være et problem for nogen?


Lige så snart noget lugter lidt af "importeret fra USA", så synes folk jo, det er det værste, der findes. Jeg forstår ikke den der krampagtige holden-fast i oprindelige danske traditioner. Hvorfor ikke bare holde de fester/markere de dage, man selv synes, er fede? At være dansk for mig, er alligevel rimeligt meget andet for mig, end lige vores festtraditioner. Der kan jeg da godt prøve noget nyt engang imellem.

Danskhed er alligevel så udvandet og misbrugt i udtryk fra racisterne, så jeg ved faktisk heller ikke lige, hvad det indebærer længere.
0
Donna Martin Graduates!
Dr_bp
Indlæg: 274
Tilmeldt: 16. sep 2015, 13:53
Kort karma: 58
Likede indlæg: 551

Re: Babyshower

Indlægaf Dr_bp » 22. mar 2016, 18:45

Næ, jeg har aldrig fået et eller været til et. Jeg har nu ingen stærke holdninger til det, andet end at jeg nok selv ville betakke mig. Jeg bliver simpelthen så pisse sur og umulig den sidste måneds tid inden fødslen (det er sket alle 3 gange nu), at jeg isolerer mig selv fra andre end familien.
Jeg kan knapt nok holde mig selv ud...
0
Sorenspige
Indlæg: 7102
Tilmeldt: 29. sep 2015, 06:34
Kort karma: 969
Likede indlæg: 9466

Re: Babyshower

Indlægaf Sorenspige » 22. mar 2016, 19:29

Mine forbehold skyldes ikke, at traditionen kommer fra Amerika, men ganske enkelt at JEG ikke tør fejre et barn, som endnu ikke er født. Der er desværre ingen garantier for, at man får et levende barn med hjem, selvom man er gravid.

Jeg er normalt ikke overtroisk, men jeg føler nok, at man udfordrer skæbnen med sådan en fest (mon nogen forstår min forklaring :genert:).

Derudover tænker jeg også, at er man først begyndt med det i veninde-kredsen, skal det holdes for alle, og så kan det hurtigt blive omfattende.
2
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Babyshower

Indlægaf Fru Sunshine » 23. mar 2016, 10:30

Det var ikke noget "man" brugte for 20 år siden, men ærligt talt ville det have været noget mindre udmattende end barselsgæster, der kom valfartende efter fødslen, hvor man egentlig bare havde brug for at fordybe sig i baby.
Det var nemlig heller ikke noget "man" brugte, at frabede sig barselsbesøg. Gjorde man det, kom folk alligevel.
2
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Akehurst2
Indlæg: 14189
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1266
Likede indlæg: 40748

Re: Babyshower

Indlægaf Akehurst2 » 23. mar 2016, 10:44

Danseprinsesse skrev:
Jeg stødte på flere, der havde en uforbeholden negativ mening om, at nogen dog kunne finde på at arrangere et babyshower. Det synes jeg faktisk er mere sært; intentionen er at glæde nogen, det forstår jeg virkelig ikke, at man ligefrem kan være modstander af.


Jeg forstår heller ikke, at man kan være modstander af at ønske at gøre noget godt og glædeligt for et andet menneske ud af kærlighed. Og ideen med hygge før det hele går op i baby er da så fin. Og som andre forstår jeg slet ikke, at man kan være imod alene af den grund, at det er noget, man har fundet på i USA - hvis noget er en god ide, så skide være med hvem, der fandt på det.

Men derfor kan man jo godt være imod dele af konceptet. For mig er det det med gaveaspektet, som jeg synes kommer til at fylde meget mere når det er et samlet arrangement, der hedder shower og jo i sin oprindelse handler om at få gaver, end det gør, når man kommer dryssende på barselsbesøg og har med, hvad man nu lige synes - og så det med at fejre en begivenhed før den sker. Både som jeg - og andre - har skrevet, for at være sikker på, at det nu også går godt med fødsel og barn, før vi råber hurra, og fordi det for mig er noget grundlæggende med, at nu venter vi på begivenheden før vi fejrer den. Vi når det nok.

Det sidste er så formentlig meget med tradition - jeg ville sikkert slet ikke tænke sådan, hvis jeg altid havde kendt til babyshowers.
0
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19646
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2446
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46291

Re: Babyshower

Indlægaf LadyFox » 23. mar 2016, 10:46

Jeg har været gæst til et par babyshowers hos en veninde, som hendes mor arrangerede. Det var super hyggeligt, og der var mere focus på at spise lidt mad og hygge sig end der var på gaver. Jeg synes det var hyggeligt.
0
...

Tilbage til "Graviditet"