Nå, men så fortæl mig og Fredericia..

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Dr_bp
Indlæg: 274
Tilmeldt: 16. sep 2015, 13:53
Kort karma: 58
Likede indlæg: 551

Nå, men så fortæl mig og Fredericia..

Indlægaf Dr_bp » 22. mar 2016, 18:25

Vi har sat huset til salg og vil bytte Kbh ud til fordel for trekantsområdet. 3. barn er på vej, og vi mangler at være tættere på familien :) Kolding har vi valgt fra, og tilbage står nu Vejle eller Fredericia.
Er der nogen herinde der kan fortælle mig noget om sidstnævnte? Hvor er de gode områder til børnefamilierne, hvad er det fede ved byen og hvad er det trælse?

Håber der sidder nogen med uvurderlig insiderviden som jeg kan suge lidt til mig :)
0
Brugeravatar
Novella
Indlæg: 1930
Tilmeldt: 11. aug 2015, 06:21
Kort karma: 488
Likede indlæg: 5499

Re: Nå, men så fortæl mig og Fredericia..

Indlægaf Novella » 22. mar 2016, 19:45

Jeg synes (og udtaler mig med et vist lokalkendskab), at Fredericia er en træls og dum arbejderby :genert: Hvor folk prøver at hakke hinanden ned og janteloven er bibelen. Oppe i nordbyen for enden af Indre Ringvej er der rimelige pæne kvarterer. Ude omkring Prangervej husker jeg mest slum. Der er muligvis andre og nyere familiekvarterer fra efter min tid. Jeg er ikke begejstret for Fredericia og undskylder over for eventuelle fans, men jeg ville altså vælge en anden by.

Madsby Legepark er dog selvskreven til børneture. Strandene og voldene er også fine, og der er flere legepladser så vidt jeg husker.
2
Dr_bp
Indlæg: 274
Tilmeldt: 16. sep 2015, 13:53
Kort karma: 58
Likede indlæg: 551

Re: Nå, men så fortæl mig og Fredericia..

Indlægaf Dr_bp » 22. mar 2016, 19:51

Tak for svar Novella. Jeg havde naturligvis håbet på lidt flere positive minder om byen, men jeg sætter pris på din ærlighed.
Vi elsker København, men for ungernes og familiens skyld føler vi at en flytning til Jylland er det rigtige. Det lyder som om Fredericia måske er en lidt for lille by?
0
Brugeravatar
Novella
Indlæg: 1930
Tilmeldt: 11. aug 2015, 06:21
Kort karma: 488
Likede indlæg: 5499

Re: Nå, men så fortæl mig og Fredericia..

Indlægaf Novella » 22. mar 2016, 20:24

Jeg ville umiddelbart fortælle mere pæne ting om Middelfart, hvis det skulle være. Eller i det mindste området dernede omkring, Snoghøj fx. Der er også pænt!. Fredericia hænger mentalt fast i et eller andet arbejderdynd fra fortiden, hvor man helst skal blive ved sin læst - og især hvor københavnersnuder ikke skal komme og tro, at de er noget. Der er rigtigt meget ond druk nede i midtbyen, tunede knallerter og Bullrot-tøj. Det er lidt som jeg hører Randers beskrevet :D Og selvfølgelig findes der fantastiske og skønne mennesker i byen - jeg elsker mine veninder derfra (selv om de heller ikke bor i byen længere :D )

Fredericia er dog henrivende om sommeren, når voldene er grønne og strandene er glitrende. En blank sommeraften ved Lillebælt er helt suveræn.
1
bralle
Indlæg: 93
Tilmeldt: 15. okt 2015, 08:33
Kort karma: 5
Likede indlæg: 76

Re: Nå, men så fortæl mig og Fredericia..

Indlægaf bralle » 22. mar 2016, 20:38

Af byerne i trekantsområdet har Kolding traditionelt været den "fineste" - og priserne er vist også stadig højere der end både, Vejle, Fredericia og Horsens. Jeg tror dog at de tre byer er kommet langt de seneste 10-15 år - der er knap så mange bøvede typer a la Amager tilbage. Men som i alle andre byer handler det mest om, hvilket kvarter du havner i. Hvis børnene vokser op i et trygt og fredeligt miljø betyder det mindre at der er er et skummelt værtshusmiljø i midtbyen. I Vejle kan jeg godt lidt Grejsdalen og har endnu ikke forstået, hvorfor det kvarter er relativt billigt.
0
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9490
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7809

Re: Nå, men så fortæl mig og Fredericia..

Indlægaf Sophies-mor » 22. mar 2016, 20:38

Middelfart er klart sjovere end Fredericia.
Snoghøj er pivdyrt! Prangervej kvarteret virker enormt slidt.
Mine erfaringer med Middelfart er klart bedre end Fredericia - og bor i Middelfart :D
0
Hæklerier på hjernen :cool:
Brugeravatar
Pjeps
Indlæg: 6324
Tilmeldt: 11. aug 2015, 20:12
Kort karma: 764
Geografisk sted: Det skønne København
Likede indlæg: 14465

Re: Nå, men så fortæl mig og Fredericia..

Indlægaf Pjeps » 22. mar 2016, 20:50

Jeg har aldrig boet i Fredericia , men er kommet der en del. Og som den københavner jeg er, så er Fredericia noget nær den mest røvsyge by jeg har været i.
0
:ninja:
Dr_bp
Indlæg: 274
Tilmeldt: 16. sep 2015, 13:53
Kort karma: 58
Likede indlæg: 551

Re: Nå, men så fortæl mig og Fredericia..

Indlægaf Dr_bp » 22. mar 2016, 21:02

Haha, røvsyg og væsentlig dårligere end Middelfart - tjek!

Jeg ved ikke rigtigt med Vejle... Den by tiltaler mig bare ikke. Faktisk kan jeg kun lide Bredballe-kvarteret, og det er altså sygt dyrt..
Vi tager til Fredericia i morgen og laver en lille omgang sightseeing. Det kan være vi får lidt mere klarhed.

Tak for svar alle sammen! <3
2
Brugeravatar
Dime
Indlæg: 838
Tilmeldt: 13. aug 2015, 17:17
Kort karma: 394
Likede indlæg: 1726
Kontakt:

Re: Nå, men så fortæl mig og Fredericia..

Indlægaf Dime » 23. mar 2016, 04:44

Haha, jeg er indfødt fredericianer og bor der stadig... Og ovenstående betragtninger er spot-on...
Det er dog blevet bedre de sidste 10 år, men byen bærer tydeligt præg af at have for mange høvdinge der føler sig højere på strå end alle andre :D
Når det så er sagt, så er jeg faktisk ret glad for at bo i Fredericia... Byen passer mig glimrende...

Fælledvejskvarteret (pige-vejene) er et godt kvarter og vistnok ikke alt for dyrt...
Golf-kvarteret er det pæne kvarter som er stoppet op med kernefamilier (der alle bruger meget energi på at se "rigtige" ud)
0
Brugeravatar
Urtekussen
Indlæg: 6165
Tilmeldt: 11. aug 2015, 06:12
Kort karma: 1449
Likede indlæg: 16110

Re: Nå, men så fortæl mig og Fredericia..

Indlægaf Urtekussen » 23. mar 2016, 05:43

Vi bor i Vejle, og efter fem år er den begyndt at gro på mig. Det eneste jeg savner fra Horsens, er den brede gågade :-D
0
2011
2015
2018
2020
2023
Brugeravatar
Anilara
Indlæg: 3756
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:43
Kort karma: 555
Likede indlæg: 8188

Re: Nå, men så fortæl mig og Fredericia..

Indlægaf Anilara » 23. mar 2016, 11:29

Jeg ville klart foretrække Vejle i det område.
I Fredericia er der Madsby legepark, som er en selvfølge at besøge med sine børn. Når de bliver ældre, er Ungdommens hus udmærket for nogen (eller jeg husker hvert fald undergrundsmiljøet i Fredericia som ok), men der er selvfølgelig også nogen som ikke tiltrækkes af den slags.
Vejle er dét større, og min egen subjektive vurdering er, at den by er sluppet heldigst fra proletar mentaliteten (selvom det jo selvfølgelig kan findes overalt i landet) - også bedre end Kolding.
Naturmæssigt synes jeg også Vejle er fantastisk.

Jeg tror det er individuelt hvor man vil føle sig bedst tilpas, men min erfaring er, at de fleste foretrækker Kolding eller Vejle.
0
Brugeravatar
MissHindenburg
Indlæg: 1470
Tilmeldt: 13. aug 2015, 08:33
Kort karma: 157
Likede indlæg: 1865

Re: Nå, men så fortæl mig og Fredericia..

Indlægaf MissHindenburg » 23. mar 2016, 12:01

Dime skrev:Haha, jeg er indfødt fredericianer og bor der stadig... Og ovenstående betragtninger er spot-on...
Det er dog blevet bedre de sidste 10 år, men byen bærer tydeligt præg af at have for mange høvdinge der føler sig højere på strå end alle andre :D
Når det så er sagt, så er jeg faktisk ret glad for at bo i Fredericia... Byen passer mig glimrende...

Fælledvejskvarteret (pige-vejene) er et godt kvarter og vistnok ikke alt for dyrt...
Golf-kvarteret er det pæne kvarter som er stoppet op med kernefamilier (der alle bruger meget energi på at se "rigtige" ud)



Jeg er tilflytter til Fredericia og har boet her en god snes år efterhånden.
Der er sket rigtig meget i byen de sidste par, men my god der er stadig lang vej igen. Det der med at skulle kende de "rigtige" og at nogle føler sig finere end andre kan jeg bestemt også godt nikke genkendende til!

Men når det så er sagt, og som en anden fremhæver, i sommer halvåret er det altså en skøn by! Grønne volde og dejlige strand områder! Der skulle angiveligt også være en del gode børne aktiviteter men da jeg ikke selv har børn, skal jeg på ingen måde udtale mig om det har sin rigtighed eller ej - der er ihvertfald en del udbud af forskellige ting og sager i diverse ferier og helligdage, men når det kommer til stykket er det nok ikke så meget anderledes i andre byer.

Som noget lidt spøjst jeg kan fremhæve er at hvis min kæreste og jeg skal hygges os med en slentre tur i noget gågademiljø + indtagelse af en kop kaffe eller frokost - Ja så tager vi enten turen over broen til Middelfart eller smutter til Vejle. Jeg ved godt at det ikke lige er det man skal basere et huskøb i byen på, men vores fornemmelse/følelse af byen gør altså at vi søger andre græsgange hvis vi er ude efter en hyggelig stund og ikke kun basere det på udbud af cafeer m.m. :gruble:
0
Brugeravatar
Daphne
Indlæg: 2377
Tilmeldt: 12. aug 2015, 14:19
Kort karma: 575
Likede indlæg: 3529

Re: Nå, men så fortæl mig og Fredericia..

Indlægaf Daphne » 23. mar 2016, 14:07

TS, hvad er grunden til, at I har valgt Kolding fra? Ud af Fredericia og Vejle så ville jeg klart vælge Vejle. Det er bare en mere lækker by, og så er den større.
0
Brugeravatar
lulu-p
Indlæg: 1778
Tilmeldt: 20. aug 2015, 08:05
Kort karma: 105
Likede indlæg: 2237

Re: Nå, men så fortæl mig og Fredericia..

Indlægaf lulu-p » 23. mar 2016, 14:20

Ud af de 3 byer ville jeg klart vælge Vejle. Vejle er lige lidt tættere på Aarhus hvis man ønsker lidt mere by. Fredericia kender jeg ikke, men jeg har hørt det samme som beskrevet her i tråden.

Kolding har jeg altid fundet ucharmerende, det er en motorvejsby som man passerer når man skal til Fyn eller hjem igen. Der er måske lidt perler på den nordlige side af fjorden, men basalt set finder jeg byen uden charme.
0
... Look to the light, Leland, find the light. Into the light, Leland, into the
light. Into the light, Leland... into the light... Don't be afraid. ...

Tilbage til "Generelt"