Din upopulære holdning

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
BlueBunny
Indlæg: 4348
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:54
Kort karma: 484
Likede indlæg: 10660

Re: Din upopulære holdning

Indlægaf BlueBunny » 23. mar 2016, 06:42

Lurende Peber skrev:
adagio skrev:Moderate muslimer tolker vist koranen noget mere frit end de fundamentalistiske. Det er det samme med moderate kristne, de udvælger de spiselige dele af biblen og forkaster delene med død og ødelæggelse.

Jeg har meget lidt forståelse for både moderate muslimer og moderate kristne. Jeg synes man enten må æde alle dele af den gamle bog man nu bekender sig til, eller forkaste det hele.
Det understregede svarer da til, at du aldrig kører bil, fordi når den kan køre 160 km/t, så er det det den skal. Byzone, Stillezone, landevej, whereever.
Det er da i mine øjne mere intelligent at fortolke i en nutidig kontekst, end at leve som om intet har udviklet sig i 2000år


Jeg vil nu mere sammenligne det med at hvis man tror på en Gud, så tror man kun på noget af det han siger.
1
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne
D.itsen
Indlæg: 3293
Tilmeldt: 11. aug 2015, 15:23
Kort karma: 561
Geografisk sted: Vestsjælland
Likede indlæg: 8892

Re: Din upopulære holdning

Indlægaf D.itsen » 23. mar 2016, 06:45

adagio skrev:
Pixie88 skrev:
Anilara skrev:Herinde lader det til at være upopulært, at mene, at terror og islam sommetider kan have en kobling. Det virker til man af nogen bliver decideret stemplet som uintelligent ved den holdning, og at det anses som et mål at bekæmpe den forestilling.
Dette er en subjektiv analyse.

Jeg mener helt klart at terror begået af fx Islamisk Stat kan kobles sammen med islam. Det bunder vel i, at koranen bliver tolket forskelligt, og det er ud fra tolkningen de her gerninger bliver til.
Men det er heldigvis en meget lille procentdel, og det er vigtigt at huske på at langt fra alle muslimer tolker koranen så ekstremt.

At påstå det ikke har noget med islam at gøre, virker mere som noget der bliver sagt fordi 1) alle de fredelige muslimer ikke vil have deres religion koblet til terror, klart nok. Og 2) For at huske folk på, at ikke alle muslimer er fjender.
Men derfor er grupper som IS vel stadig skabt af nogle ideologier, som nogle hjernedøde mænd har tolket frit fra koranen.
Der bliver også gjort mange uhyrligheder i Jesus navn, og selv hvis jeg var kristen så hacde jeg da ingen ret til at sige "det har ikke noget med kristendom at gøre", men jeg kunne fx godt sige "det har ikke noget med min forståelse af kristendom at gøre". Hvorfor tror folk, at de kan bestemme hvad der er kristent, muslimsk etc?
Jeg synes heller ikke at IS lever efter det jeg forbinder med islam (jeg ser det som en fredelig og næstekærlig religion), men det gør IS, og hvem bestemmer egentlig hvordan de skal opfatte sig selv?

Jeg synes dog ikke at vi skal forsøge at udrydde islam i Europa, og hvad der ellers er af åndssvage forslag. Men jeg kan godt forstå folk er bange.


Moderate muslimer tolker vist koranen noget mere frit end de fundamentalistiske. Det er det samme med moderate kristne, de udvælger de spiselige dele af biblen og forkaster delene med død og ødelæggelse.

Jeg har meget lidt forståelse for både moderate muslimer og moderate kristne. Jeg synes man enten må æde alle dele af den gamle bog man nu bekender sig til, eller forkaste det hele.

Der er vist tæt på ingen der æder hele bogen fuldstændigt, uanset om de er moderate eller fundamentalistiske.
0
UH UH UH UH KORT :love:

Hjemme i DK igen :banan2:
Brugeravatar
Lurende Peber
Indlæg: 3091
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:28
Kort karma: 487
Geografisk sted: Langt ude
Likede indlæg: 6065

Re: Din upopulære holdning

Indlægaf Lurende Peber » 23. mar 2016, 06:53

BlueBunny skrev:
Jeg vil nu mere sammenligne det med at hvis man tror på en Gud, så tror man kun på noget af det han siger.
Det er måske din Gud, som har sagt det, men det er mennesker, som har udvalgt, hvad de fandt formålstjenligt at skrive ned. Efter min mening.
2
Registreret Gammel Gris :gris:
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9010
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1011
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21827

Re: Din upopulære holdning

Indlægaf Purple Haze » 23. mar 2016, 07:04

Skrot hellere skidtet og få skrevet en tidssvarende!
Eller undersøg markedet og find noget der passer til lige præcis dig.

(Men det skal man nok være ateist for at mene - og at være erklæret ateist er næsten lige så upopulært som at være feminist, oplever i øvrigt at de to ting ofte følges af)
0
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Din upopulære holdning

Indlægaf Fru Sunshine » 23. mar 2016, 08:12

BlueBunny skrev:
Fru Sunshine skrev:IS foretager en kobling mellem islam og terror, men de følger ikke Koranen.
Det er ikke islam, der skaber ondskab. Det er mennesker.


Som at sige: det er ikke geværer der dræber, men mennesker.

Og det er jo tildels rigtigt, meeeen... :/


Mig bekendt står der i Koranen, at man ikke må slå ihjel.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7467
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 823
Likede indlæg: 19509

Re: Din upopulære holdning

Indlægaf Animi » 23. mar 2016, 08:19

Biblen er kun menneskers gengivelse af Guds ord og er derfor åben for fortolkning. Derfor tror jeg ikke nødvendigvis på alt i Biblen (som fx Adam og Eva, at Jorden blev skabt på 7 dage osv). I stedet tager jeg bare Biblens og kristendommens generelle budskab om kærlighed og at behandle hinanden godt.
Og som Grundtvig sagde: Mennesket først, kristen så.
Grunftvigianismen er den form for kristendommen jeg tilhører, som er en lidt mere "fri" og "glad" udgave :)
5
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
JoyNips
Indlæg: 12051
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Din upopulære holdning

Indlægaf JoyNips » 23. mar 2016, 08:28

Folk der har børn skal edderbukme lade være med at tage dem med på arbejde. Så må man altså arbejde hjemme, hvis institutionerne har lukket i stedet for at tage dem med på arbejde. Man får jo selv intet fornuftigt lavet og man forhindrer effektivt alle andre i at få noget fra hånden...
2
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
Zombie
Indlæg: 5109
Tilmeldt: 16. aug 2015, 14:06
Kort karma: 1219
Likede indlæg: 20819

Re: Din upopulære holdning

Indlægaf Zombie » 23. mar 2016, 08:55

Purple Haze skrev:Skrot hellere skidtet og få skrevet en tidssvarende!
Eller undersøg markedet og find noget der passer til lige præcis dig.

(Men det skal man nok være ateist for at mene - og at være erklæret ateist er næsten lige så upopulært som at være feminist, oplever i øvrigt at de to ting ofte følges af)


Jeg oplever så omvendt, at folk mener jeg er uoplyst og fjollet, fordi jeg er troende. Og jeg er også feminist, fra den kant oplever jeg en del kritik, pga det kvindesyn mange religioner oprindelig har haft.
2
aka Forbies

:gammel:
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29989

Re: Din upopulære holdning

Indlægaf Wizzze » 23. mar 2016, 08:56

JoyNips skrev:Folk der har børn skal edderbukme lade være med at tage dem med på arbejde. Så må man altså arbejde hjemme, hvis institutionerne har lukket i stedet for at tage dem med på arbejde. Man får jo selv intet fornuftigt lavet og man forhindrer effektivt alle andre i at få noget fra hånden...


Kom lille Yrsa nu skal vi besøge Tante Joynips, hun har hæve/sænkebord du kan køre op og ned med, og jeg er sikker på hun har noget spændende i skrivebordsskufferne, måske er der endda slik :devil:
4
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Din upopulære holdning

Indlægaf kidkomb » 23. mar 2016, 09:00

Jeg tror ikke man kan integrere terror væk.
3
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Din upopulære holdning

Indlægaf dgd2007 » 23. mar 2016, 09:34

Lurende Peber skrev:Det er måske din Gud, som har sagt det, men det er mennesker, som har udvalgt, hvad de fandt formålstjenligt at skrive ned. Efter min mening.

Præcis! Det er rørende, når ateister kræver, at religiøse skal acceptere rub og stub ... (sådan har min far også altid argumenteret) :)

Men altså, der har jo været tonsvis af politiske kompromiser og krige og senere tilføjelser til, hvad både JC og Muhammed oprindeligt har sagt (for så vidt vi overhovedet ved det med sikkerhed).

ISIS abonnerer bl.a. en del på en syrer fra 12-1300-tallet, som fastslog, at man godt måtte dræbe andre muslimer, hvis de havde fordærvet læren. Det drejede sig rent praktisk på det tidspunkt om modstandskampen mod mongolerne, hvis filial i Iran (efter at have jævnet Bagdad med jorden og ødelagt kalifatet) var gået over til islam.

Og kristendommen ... jamen altså, lige så snart JC var væk, begyndte Paulus jo at skrive med arme og ben. Det er jo langt fra sikkert det alt sammen var noget, som "Guden havde sagt" :) Og læg dertil, at på begge religioners tid var der allerede en masse lokale skikke, som så er blevet regnet med til religionen af eftertiden, selvom de måske strengt taget ikke har noget med den at gøre.

Så jeg synes da godt, man fx kan være JC-fan uden nødvendigvis at mene, at jorden kun er 5.000 år gammel (selvom dette øjensynlig står i det gamle T).
4
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Din upopulære holdning

Indlægaf Fru Sunshine » 23. mar 2016, 10:40

Jeg synes ofte at ateister er vildt aggressive. Oftest kan de ikke gøre rede for, hvad det egentlig er, der gør at de ikke tror, uden at svine troende til.
3
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29989

Re: Din upopulære holdning

Indlægaf Wizzze » 23. mar 2016, 11:35

dgd2007 skrev:
Lurende Peber skrev:Det er måske din Gud, som har sagt det, men det er mennesker, som har udvalgt, hvad de fandt formålstjenligt at skrive ned. Efter min mening.

Præcis! Det er rørende, når ateister kræver, at religiøse skal acceptere rub og stub ... (sådan har min far også altid argumenteret) :)

Men altså, der har jo været tonsvis af politiske kompromiser og krige og senere tilføjelser til, hvad både JC og Muhammed oprindeligt har sagt (for så vidt vi overhovedet ved det med sikkerhed).

ISIS abonnerer bl.a. en del på en syrer fra 12-1300-tallet, som fastslog, at man godt måtte dræbe andre muslimer, hvis de havde fordærvet læren. Det drejede sig rent praktisk på det tidspunkt om modstandskampen mod mongolerne, hvis filial i Iran (efter at have jævnet Bagdad med jorden og ødelagt kalifatet) var gået over til islam.

Og kristendommen ... jamen altså, lige så snart JC var væk, begyndte Paulus jo at skrive med arme og ben. Det er jo langt fra sikkert det alt sammen var noget, som "Guden havde sagt" :) Og læg dertil, at på begge religioners tid var der allerede en masse lokale skikke, som så er blevet regnet med til religionen af eftertiden, selvom de måske strengt taget ikke har noget med den at gøre.

Så jeg synes da godt, man fx kan være JC-fan uden nødvendigvis at mene, at jorden kun er 5.000 år gammel (selvom dette øjensynlig står i det gamle T).


Det går endnu længere tilbage, til tiden lige efter Muhammed og arvefølgen efter ham og etableringen af Kalifatet. I 657 trak det op til et slag mellem de 2 hovedgrupper der kæmpede om magten, men istedet for en intern muslimsk krig, så blev parterne enige om fredelig mægling. Det gav udspringet til en muslimsk retning Khariji, som mente kun Allah kunne dømme/mægle, mennesket skulle kæmpe/dø, og derigennem ville Allah bestemme/give sin dom. Så de slagtede lystigt løst blandt muslimer. Bl.a. blev Ali, Muhammeds fætter og svigersøn, myrdet af Khariji tilhængere. Kharriji følgere har op gennem tiderne haft opblomstringer med deres meninger om hvem der er "rigtige" muslimer, og hvem der er forkerte og skal dræbes, IS i dag henholder sig også til Kharriji "idealismen" :rulle:
1
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Din upopulære holdning

Indlægaf Fru Sunshine » 23. mar 2016, 11:54

adagio skrev:
Fru Sunshine skrev:Jeg synes ofte at ateister er vildt aggressive. Oftest kan de ikke gøre rede for, hvad det egentlig er, der gør at de ikke tror, uden at svine troende til.

Det er aldrig godt at svine nogen til, men at diskutere religion med religiøse er som at forklare nogen at 2 + 2 = 4 og de insisterer på at det da lige så godt kunne være 5 uanset hvilke argumenter man fremfører.

Men det er da ikke anderledes end at diskutere med ateister.
2
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Din upopulære holdning

Indlægaf Fru Sunshine » 23. mar 2016, 11:59

adagio skrev:
Fru Sunshine skrev:
adagio skrev:
Fru Sunshine skrev:Jeg synes ofte at ateister er vildt aggressive. Oftest kan de ikke gøre rede for, hvad det egentlig er, der gør at de ikke tror, uden at svine troende til.

Det er aldrig godt at svine nogen til, men at diskutere religion med religiøse er som at forklare nogen at 2 + 2 = 4 og de insisterer på at det da lige så godt kunne være 5 uanset hvilke argumenter man fremfører.

Men det er da ikke anderledes end at diskutere med ateister.


Ateistiske argumenter baseres på observationer af den verden vi befinder os i. Religiøse argumenter baseres på fri fantasi.

You proved my point.
4
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.

Tilbage til "Livets forhold"