Din upopulære holdning

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7487
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 828
Likede indlæg: 19593

Re: Din upopulære holdning

Indlægaf Animi » 23. mar 2016, 12:02

Mine "religiøse argumenter" baseres dog også på verden omkring os og observation af denne. For mit grundlag på at tro er jo at denne verden findes, og at det ekstreme komplekse univers findes. Jeg tror ikke på at det bare er opstået tilfældigt, ligesom at kunst heller ikke bare opstår. Nogen må jo føre penslen.
Derudover synes jeh bestemt ikke at videnskab og religion er to modpoler - tværtimod.
At andre ikke deler min overbevisning er selvfølgelig i orden :) Vi er alle forskellig, og at tro er i mine øjne ikke et valg :)
4
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
2SHY
Indlæg: 15648
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:22
Kort karma: 1643
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 21041

Re: Din upopulære holdning

Indlægaf 2SHY » 23. mar 2016, 12:47

Måske ateist/troende snakken snart har fortjent en tråd for sig selv?
7
Intet dør langsommere og mere smertefuldt end en drøm

Don't wait for a light to appear at the end of the tunnel, stride down there and light the bloody thing yourself

The secrets are gone when you look away
Sleep well: They'll whisper your fate
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21956
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59544

Re: Din upopulære holdning

Indlægaf DetSorteCirkus » 23. mar 2016, 13:13

Jeg kan godt acceptere, at man ikke kan flage på halv, illuminere bygninger, lægge blomster og poste solidaritetserklæringer på de sociale medier hver gang, der sker noget forfærdeligt i verden, for så skulle de ting gøres konstant og ville derfor tabe deres symbolske betydning, men man kunne fx. sagtens ihukomme andre terrorangreb end dem, der foregår i Europa eller USA, og så længe der ikke er konsensus omkring at gøre det, holder jeg mig langt væk fra disse massemanifestationer.
Selvom jeg ikke mistænker den enkelte deltager for at være chauvinistisk, fremstår den samlede adfærd lige netop - chauvinistisk - på mig.
5
fisken80
Indlæg: 22311
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1131
Likede indlæg: 52484

Re: Din upopulære holdning

Indlægaf fisken80 » 23. mar 2016, 14:27

DetSorteCirkus skrev:Jeg kan godt acceptere, at man ikke kan flage på halv, illuminere bygninger, lægge blomster og poste solidaritetserklæringer på de sociale medier hver gang, der sker noget forfærdeligt i verden, for så skulle de ting gøres konstant og ville derfor tabe deres symbolske betydning, men man kunne fx. sagtens ihukomme andre terrorangreb end dem, der foregår i Europa eller USA, og så længe der ikke er konsensus omkring at gøre det, holder jeg mig langt væk fra disse massemanifestationer.
Selvom jeg ikke mistænker den enkelte deltager for at være chauvinistisk, fremstår den samlede adfærd lige netop - chauvinistisk - på mig.


Årh jeg er enig mand. Og jeg skrev noget lignende i en opdatering på face i går, men slettede den med det samme igen, fordi jeg alligevel fandt det upassende situationen taget i betragtning.
Men jeg tænker også, hvor var det tyrkiske flag på eiffeltårnet efter de seneste angreb i Istanbul? Hvor er hele Europas sympati for de mennesker, der blev ramt der? Det ene af dem blev også begået af IS, præcis som det i Belgien i går, jeg kan ikke se forskellen.

Eller jo, rationelt er jeg godt klar over, at det handler om kulturel ensartethed og den slags, men jeg synes stadig det er forkert.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
fisken80
Indlæg: 22311
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1131
Likede indlæg: 52484

Re: Din upopulære holdning

Indlægaf fisken80 » 23. mar 2016, 14:31

dgd2007 skrev:
Lurende Peber skrev:Det er måske din Gud, som har sagt det, men det er mennesker, som har udvalgt, hvad de fandt formålstjenligt at skrive ned. Efter min mening.

Præcis! Det er rørende, når ateister kræver, at religiøse skal acceptere rub og stub ... (sådan har min far også altid argumenteret) :)

Men altså, der har jo været tonsvis af politiske kompromiser og krige og senere tilføjelser til, hvad både JC og Muhammed oprindeligt har sagt (for så vidt vi overhovedet ved det med sikkerhed).

ISIS abonnerer bl.a. en del på en syrer fra 12-1300-tallet, som fastslog, at man godt måtte dræbe andre muslimer, hvis de havde fordærvet læren. Det drejede sig rent praktisk på det tidspunkt om modstandskampen mod mongolerne, hvis filial i Iran (efter at have jævnet Bagdad med jorden og ødelagt kalifatet) var gået over til islam.

Og kristendommen ... jamen altså, lige så snart JC var væk, begyndte Paulus jo at skrive med arme og ben. Det er jo langt fra sikkert det alt sammen var noget, som "Guden havde sagt" :) Og læg dertil, at på begge religioners tid var der allerede en masse lokale skikke, som så er blevet regnet med til religionen af eftertiden, selvom de måske strengt taget ikke har noget med den at gøre.

Så jeg synes da godt, man fx kan være JC-fan uden nødvendigvis at mene, at jorden kun er 5.000 år gammel (selvom dette øjensynlig står i det gamle T).


I forhold til Paulus, så opstod der faktisk en teologisk retning i slutningen af 1800-tallet, der mente, at Paulus havde forvansket kristendommen og havde ladet opstandelsen fylde alt alt for meget. For tilhængerne af denne retning var det centrale bibelens etiske aspekter og måden at være menneske på og de forkastede derfor alt mytologisk stof (dog må det ikke forveksles med den senere afmytologisering som Tidehverv bekendte sig til, de beholdt nemlig netop opstandelsen som central myte).
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
lulu-p
Indlæg: 1781
Tilmeldt: 20. aug 2015, 08:05
Kort karma: 105
Likede indlæg: 2242

Re: Din upopulære holdning

Indlægaf lulu-p » 23. mar 2016, 14:31

adagio skrev:
Fru Sunshine skrev:
adagio skrev:
Fru Sunshine skrev:Jeg synes ofte at ateister er vildt aggressive. Oftest kan de ikke gøre rede for, hvad det egentlig er, der gør at de ikke tror, uden at svine troende til.

Det er aldrig godt at svine nogen til, men at diskutere religion med religiøse er som at forklare nogen at 2 + 2 = 4 og de insisterer på at det da lige så godt kunne være 5 uanset hvilke argumenter man fremfører.

Men det er da ikke anderledes end at diskutere med ateister.


Ateistiske argumenter baseres på observationer af den verden vi befinder os i. Religiøse argumenter baseres på fri fantasi.


Du gør den samme påtagede fejl som mange ateister (og andre for den sags skyld) gør. Du bruger et videnskabssprog til at beskrive religiøsitet. Det kan man ikke, da religiøsitet, nøjagtig som du selv beskriver, er baseret på tro og ikke viden. Det giver fx ingen mening at kræve beviser for Guds eksistens, da det netop er et trosspørgsmål og ikke et vidensspørgsmål. Det samme når man tror på Guds ikke-eksistens. Det giver ingen mening at tale om det i 2+2=4 sprog.

Det er noget andet med religion. Der kan du bruge alt det videnskabssprg du orker.

Hvad mener du med religiøse argumenter?

Og ja ;) ...jeg tror også tråden er afsporet, og tros-debatten bør have sin egen tråd.
1
... Look to the light, Leland, find the light. Into the light, Leland, into the
light. Into the light, Leland... into the light... Don't be afraid. ...
Brugeravatar
lulu-p
Indlæg: 1781
Tilmeldt: 20. aug 2015, 08:05
Kort karma: 105
Likede indlæg: 2242

Re: Din upopulære holdning

Indlægaf lulu-p » 23. mar 2016, 14:47

Liseletpåtå skrev:
Jeg har ikke noget problemer med troende, så længe de ikke prøver at på dutte mig deres tro. Men jeg har et problem med det de tror på.


Det er egentlig en lidt underlig vending "så længe de ikke pådutter mig deres tro", for hvor ofte oplever vi egentlig at religiøse mennesker missionerer? Jeg har brugt nøjagtig den samme vending (bare med omvendt fortegning). Hvad dækker det egentlig over? Almindelig snak om religiøsitet eller mangel på samme, eller føler man sig påduttet af en andens overbevisning, hvis vedkommende ikke bare overgiver sig og giver den anden ret? Eller er det bare en basal blufærdighed overfor religiøsitet?

I sommer, midt i agurketiden, var der et par religionshistorikere (og begge erklærede ateister) som i Politiken stillede spørgsmålstegn ved om en teolog kunne være videnskabsminister. Det oplevede jeg faktisk som en ateistisk mission. Ellers synes jeg egentlig at "det der med at blive påduttet andres tro" er et meget sjældent fænomen. Jeg tror faktisk at jeg vil stoppe med at bruge den vending.
0
... Look to the light, Leland, find the light. Into the light, Leland, into the
light. Into the light, Leland... into the light... Don't be afraid. ...
Akehurst2
Indlæg: 14181
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1265
Likede indlæg: 40704

Re: Din upopulære holdning

Indlægaf Akehurst2 » 23. mar 2016, 14:51

Wizzze skrev:
JoyNips skrev:Folk der har børn skal edderbukme lade være med at tage dem med på arbejde. Så må man altså arbejde hjemme, hvis institutionerne har lukket i stedet for at tage dem med på arbejde. Man får jo selv intet fornuftigt lavet og man forhindrer effektivt alle andre i at få noget fra hånden...


Kom lille Yrsa nu skal vi besøge Tante Joynips, hun har hæve/sænkebord du kan køre op og ned med, og jeg er sikker på hun har noget spændende i skrivebordsskufferne, måske er der endda slik :devil:


Det det er så skægt, fordi det er så tarveligt :devil:

Har så til gengæld selv stået med kollega med medbragt 4-årig i dag, og der var tale om totalt velopdragent, stille barn, som det midt i det åbne kontor lykkedes mig helt at glemme til de gik, og han kom hen og høfligt sagde farvel og ønskede "god påske".

Så min upopulære holdning er, at søde og velopdragne børn gerne må komme med. Og det er upopulært at sige, for man må nemlig ikke så meget som antyde, at nogle børn er mere søde og velopdragne end andre.
5
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19643
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2445
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46275

Re: Din upopulære holdning

Indlægaf LadyFox » 23. mar 2016, 15:27

lulu-p skrev:
Liseletpåtå skrev:
Jeg har ikke noget problemer med troende, så længe de ikke prøver at på dutte mig deres tro. Men jeg har et problem med det de tror på.


Det er egentlig en lidt underlig vending "så længe de ikke pådutter mig deres tro", for hvor ofte oplever vi egentlig at religiøse mennesker missionerer? Jeg har brugt nøjagtig den samme vending (bare med omvendt fortegning). Hvad dækker det egentlig over? Almindelig snak om religiøsitet eller mangel på samme, eller føler man sig påduttet af en andens overbevisning, hvis vedkommende ikke bare overgiver sig og giver den anden ret? Eller er det bare en basal blufærdighed overfor religiøsitet?

I sommer, midt i agurketiden, var der et par religionshistorikere (og begge erklærede ateister) som i Politiken stillede spørgsmålstegn ved om en teolog kunne være videnskabsminister. Det oplevede jeg faktisk som en ateistisk mission. Ellers synes jeg egentlig at "det der med at blive påduttet andres tro" er et meget sjældent fænomen. Jeg tror faktisk at jeg vil stoppe med at bruge den vending.

Jeg føler jeg bliver påduttet folks tro når fremmede mennesker stopper mig på gaden, eller banker på min dør for at fortælle mig om gud - eller give mig et blad.
Når fremmede mennesker opfordre mig til at åbne op for gud. F,eks.
2
...
Brugeravatar
lulu-p
Indlæg: 1781
Tilmeldt: 20. aug 2015, 08:05
Kort karma: 105
Likede indlæg: 2242

Re: Din upopulære holdning

Indlægaf lulu-p » 23. mar 2016, 15:51

Purple Haze skrev:Biblen og koranen er rimelig meget det samme lort.
Og jeg fatter vitterligt ikke, dem som påstår noget andet.


Ja..jeg ved faktisk ikke hvorfor jeg gider fortsætte :lol: , men nogen gange er uvidenhed om religion næsten tårefremkaldende

Muslimer tror at koranen er skrevet eller dikteret af Gud. Det vil sige det er Guds ord til mennesket og derfor ufejbarlig.

Biblen er skrevet af mennesker, ingen kristne tror at biblen er Guds ord til mennesket. Det er skriftlige vidnesbyrd om ting der er sket. Biblen er en udvalg af tekster som er blevet sammensat i løbet af kristendommens historie. Der findes flere tekster og evanglier som ikke er i den autoriserede bibel. Der er også et meget stort tekstkritisk apparat til biblen.

Man kan sagtens mene at begge dele er lort. Og fred være med det, det er enhvers ret. Men det er på ingen måde det samme lort. Forskellen er helt afgørende.
4
... Look to the light, Leland, find the light. Into the light, Leland, into the
light. Into the light, Leland... into the light... Don't be afraid. ...
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23791
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22044

Re: Din upopulære holdning

Indlægaf dgd2007 » 23. mar 2016, 16:24

Liseletpåtå skrev:Man pådutter andre sin tro, når [...]

Hvis det kan trøste dig, så har det været meget værre :)
Omkring 1977, tror jeg det var, gik jeg på Universitetsbiblioteket i Kbh. for at finde noget om hinduisme (eller var det buddhisme ... men noget af det der).
Og jeg ledte og ledte på religionshylderne.
Til sidst måtte jeg give fortabt og spørge bibliotekaren.
"Nåh det ..." sagde hun frejdigt, "det står under 'overtro'.'" :D
4
fisken80
Indlæg: 22311
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1131
Likede indlæg: 52484

Re: Din upopulære holdning

Indlægaf fisken80 » 23. mar 2016, 17:46

lulu-p skrev:
Purple Haze skrev:Biblen og koranen er rimelig meget det samme lort.
Og jeg fatter vitterligt ikke, dem som påstår noget andet.


Ja..jeg ved faktisk ikke hvorfor jeg gider fortsætte :lol: , men nogen gange er uvidenhed om religion næsten tårefremkaldende

Muslimer tror at koranen er skrevet eller dikteret af Gud. Det vil sige det er Guds ord til mennesket og derfor ufejbarlig.

Biblen er skrevet af mennesker, ingen kristne tror at biblen er Guds ord til mennesket. Det er skriftlige vidnesbyrd om ting der er sket. Biblen er en udvalg af tekster som er blevet sammensat i løbet af kristendommens historie. Der findes flere tekster og evanglier som ikke er i den autoriserede bibel. Der er også et meget stort tekstkritisk apparat til biblen.

Man kan sagtens mene at begge dele er lort. Og fred være med det, det er enhvers ret. Men det er på ingen måde det samme lort. Forskellen er helt afgørende.


Det er nu altså ikke helt korrekt, hvad du skriver. Der findes så afgjort kristne, der mener, at bibelen er Guds ord. Jeg har bl.a. en eksamenstekst, der hedder "Bibelen er Guds ord. Punktum" og det er et interview med et indre missionsk ægtepar, der udtaler ordene. Og det er ikke en gammel tekst, den er fra 2003.
1
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9664
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1358
Likede indlæg: 29274

Re: Din upopulære holdning

Indlægaf Sangius » 23. mar 2016, 17:53

lulu-p skrev:
Purple Haze skrev:Biblen og koranen er rimelig meget det samme lort.
Og jeg fatter vitterligt ikke, dem som påstår noget andet.


Ja..jeg ved faktisk ikke hvorfor jeg gider fortsætte :lol: , men nogen gange er uvidenhed om religion næsten tårefremkaldende

Muslimer tror at koranen er skrevet eller dikteret af Gud. Det vil sige det er Guds ord til mennesket og derfor ufejbarlig.

Biblen er skrevet af mennesker, ingen kristne tror at biblen er Guds ord til mennesket. Det er skriftlige vidnesbyrd om ting der er sket. Biblen er en udvalg af tekster som er blevet sammensat i løbet af kristendommens historie. Der findes flere tekster og evanglier som ikke er i den autoriserede bibel. Der er også et meget stort tekstkritisk apparat til biblen.

Man kan sagtens mene at begge dele er lort. Og fred være med det, det er enhvers ret. Men det er på ingen måde det samme lort. Forskellen er helt afgørende.


Umiddelbart mener jeg at have hørt, at mange muslimer mener, at bl.a. Muhammeds datter var med til at nedskrive koranen.

At den så historisk set kan spores tilbage til andre gamle skrifter, det er jo noget de færreste muslimer vil være villige til overhoved at overveje.
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Mumifar
Indlæg: 238
Tilmeldt: 19. mar 2016, 05:41
Kort karma: 12
Likede indlæg: 144

Re: Din upopulære holdning

Indlægaf Mumifar » 23. mar 2016, 17:58

fisken80 skrev:
lulu-p skrev:
Purple Haze skrev:Biblen og koranen er rimelig meget det samme lort.
Og jeg fatter vitterligt ikke, dem som påstår noget andet.


Ja..jeg ved faktisk ikke hvorfor jeg gider fortsætte :lol: , men nogen gange er uvidenhed om religion næsten tårefremkaldende

Muslimer tror at koranen er skrevet eller dikteret af Gud. Det vil sige det er Guds ord til mennesket og derfor ufejbarlig.

Biblen er skrevet af mennesker, ingen kristne tror at biblen er Guds ord til mennesket. Det er skriftlige vidnesbyrd om ting der er sket. Biblen er en udvalg af tekster som er blevet sammensat i løbet af kristendommens historie. Der findes flere tekster og evanglier som ikke er i den autoriserede bibel. Der er også et meget stort tekstkritisk apparat til biblen.

Man kan sagtens mene at begge dele er lort. Og fred være med det, det er enhvers ret. Men det er på ingen måde det samme lort. Forskellen er helt afgørende.


Det er nu altså ikke helt korrekt, hvad du skriver. Der findes så afgjort kristne, der mener, at bibelen er Guds ord. Jeg har bl.a. en eksamenstekst, der hedder "Bibelen er Guds ord. Punktum" og det er et interview med et indre missionsk ægtepar, der udtaler ordene. Og det er ikke en gammel tekst, den er fra 2003.


Der er ikke mange kristne i vores land, der mener at biblen er guds ord.

Jeg står gerne ved at Jeg er kristen, men jeg tror ikke på gud og skabelsesberetningn.
Jeg tror på bibelhistoren, på Jesus og på det gode i alle mennesker.
1
Senest rettet af mumifar 24. dec 2046, 23:59, rettet i alt 1 gang.
fisken80
Indlæg: 22311
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1131
Likede indlæg: 52484

Re: Din upopulære holdning

Indlægaf fisken80 » 23. mar 2016, 18:07

Mumifar skrev:
fisken80 skrev:
lulu-p skrev:
Purple Haze skrev:Biblen og koranen er rimelig meget det samme lort.
Og jeg fatter vitterligt ikke, dem som påstår noget andet.


Ja..jeg ved faktisk ikke hvorfor jeg gider fortsætte :lol: , men nogen gange er uvidenhed om religion næsten tårefremkaldende

Muslimer tror at koranen er skrevet eller dikteret af Gud. Det vil sige det er Guds ord til mennesket og derfor ufejbarlig.

Biblen er skrevet af mennesker, ingen kristne tror at biblen er Guds ord til mennesket. Det er skriftlige vidnesbyrd om ting der er sket. Biblen er en udvalg af tekster som er blevet sammensat i løbet af kristendommens historie. Der findes flere tekster og evanglier som ikke er i den autoriserede bibel. Der er også et meget stort tekstkritisk apparat til biblen.

Man kan sagtens mene at begge dele er lort. Og fred være med det, det er enhvers ret. Men det er på ingen måde det samme lort. Forskellen er helt afgørende.


Det er nu altså ikke helt korrekt, hvad du skriver. Der findes så afgjort kristne, der mener, at bibelen er Guds ord. Jeg har bl.a. en eksamenstekst, der hedder "Bibelen er Guds ord. Punktum" og det er et interview med et indre missionsk ægtepar, der udtaler ordene. Og det er ikke en gammel tekst, den er fra 2003.


Der er ikke mange kristne i vores land, der mener at biblen er guds ord.

Jeg står gerne ved at Jeg er kristen, men jeg tror ikke på gud og skabelsesberetningn.
Jeg tror på bibelhistoren, på Jesus og på det gode i alle mennesker.


Det synes jeg er en mærkelig påstand. Indre Mission tæller trods alt stadig en del kristne, de har f.eks. næsten 400 afdelinger i landet, de har deres egne plejehjem, og deres egne efterskoler/friskoler samt så vidt jeg husker et privat gymnasium.
Dertil kommer alle frikirkerne, f.eks. dem, der er knyttet til Pinsebevægelsen, de tæller også en helt god portion mennesker.

Så jo, der er faktisk ret mange kristne i Danmark, der læser bibelen som Guds ord.
1
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans

Tilbage til "Livets forhold"