Liseletpåtå skrev:fisken80 skrev:Tobywan skrev:Alt der kan forbindes med at acceptere eksistensen af en "gud", er overtro.
At man af historiske årsager lever efter nogle regler og værdier gør ikke en til relgiøs. Kristendommen er desværre rigtid god til at tage patent på værdier, som man sagtens kan leve efter, uden at være en del af religionen.
Ikke hvis du arbejder videnskabeligt med religion, så ER der altså forskel på religion og overtro.
Af den nysgerrighed, hvordan arbejder man videnskabeligt med religion? Hvad går det ud på?
Seriøst? Altså jeg er muligvis flabet nu, det er ikke min intention, men - vidste du oprigtigt ikke, at man arbejder videnskabeligt med religion?
Altså der er et helt studie på universitetet, der hedder religionsvidenskab, det ville blive temmelig omfattende, hvis jeg skulle remse alt det man arbejder med op og alle de metoder og teorier man bruger til det.
Religion er desuden et obligatorisk fag på gymnasiet og hvis man vil tage en fuld HF gennem enkeltfag, her går man selvfølgelig også videnskabeligt og objektivt til emnet. Læs eventuelt bekendtgørelsen og vejledningen til faget.
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.